Gå til innhold
Hundesonen.no

hastighet i løping på chihuahua?


Recommended Posts

Skrevet

Jeg har selv en korthårete chihuahua gutt, og funderer noen ganger på...

Hvor fort kan egentlig en chihuahua løpe?

Han løper ganske fort sammen med andre og større hunder, han er veldig aktiv og

liker løping. Men så tenker vi på sykkeltur, og da slår tanken meg.. Hvor fort skal jeg egentlig sykle med han? :lol:

Han er jo så liten, og jeg tenker som så at en chihuahua kan sikkert ikke løpe så veldig fort..Eller kan den det?

Setter pris på svar :)

Skrevet

Correct me if I´m wrong, men jeg tror det er trav som er best for musklene til hundene hvis du skal sykle med han. Så jeg ville ikke syklet fort bare fordi han klarer å holde følge, jeg ville syklet sånn at han lå i jevnt trav :ahappy:

Hvis det var forståelig? :icon_redface:

Skrevet

Det skal vell ikke gå fortere enn 10-12 kilometer i timen, og hunden skal alltid trave. Men du kan jo tenke deg da, det skal vell ikke store farta til for at hunden din galloperer? Det kommer nok til og gå veldig sakte p den sykkelturen :lol:

Skrevet

14 km i timen er maks fart for Casper i trav, like før han går over i galopp. Jeg vil tro at travet til en chi ligger endel under det iallefall.

Hva mener du med at det ikke skal gå fortere kristiin, er det en uskreven regel eller? Isåfall bryter vi som oftest den iallefall :S

Jeg har og problemer med å holde ham i trav hele turen, de første 3 kilometerne er han så ivrig at det blir vanskelig å holde ham i trav. Men det var ot :P

Sett på et speedometer på sykkelen din da vel, også tester du det ut :D

Skrevet

14 km i timen er maks fart for Casper i trav, like før han går over i galopp. Jeg vil tro at travet til en chi ligger endel under det iallefall.

Hva mener du med at det ikke skal gå fortere kristiin, er det en uskreven regel eller? Isåfall bryter vi som oftest den iallefall :S

Jeg har og problemer med å holde ham i trav hele turen, de første 3 kilometerne er han så ivrig at det blir vanskelig å holde ham i trav. Men det var ot :P

Ja, det er en slik uskreven regel at farten skal være rundt 10-15km/t. Det er jo ikke "bra" for hunden og gallopere, dervad skal den trave. For en normalstørrelset hund (mellomstor) begynner den og gallopere mest sannsynlig vis hastigheten er større.

Og vis vi går ut i fra regelen om at en hund skal trave, det skal ikke mye til for at en chi begynner og gallopere om du sykkler med den, derfor kan det bli en ganske sakte tur. :)

Jeg bryer ofte den travereglen jeg også, men jeg lar aldri hunden galloppere en hell tur. :)

Skrevet

Hm det visste jeg ikke. Eller, vet jo at galopp ikke er så bra da. Men tenker og at dette er noe hunden må få regulere litt selv? Hvis han skal trave de første kilometerne må jeg holde inn bremsen, og det tar bort trekklysten og. Orker han ikke galoppere mer går han over i trav.

Skrevet

Heisann igjen, så morsomt og se på svar fra dere :D

Vi har nå testet hunden, og ja vi kan faktisk sykle med vår chihuahua!

Han travet på turen, og vi stoppet en del slik at han ikke ble for stresset.

Han ga aldri galopp i løpet av turen, drakk en del vann og spiste godt da han kom hjem,

var også såpass sliten at han lå langflat de siste 3 timene før leggetid :lol:

Jeg vil nok tro han klarte og holde ca 10km i timen før han skulle til og gå over fra trav til galopp så det skal ikke så mye til :P

Takk for flotte svar folkens, er det flere som har chihuahua her av dere?

Skrevet

En annen ting jeg må spørre om... hvordan får man opp bildet på siden når man skriver

på innlegg? Jeg ser at til meg står det bare nykommer og intet bilde, men jeg har lastet opp ett altså :P

Er ny her så ikke så veldig flink på dette her :icon_confused:

  • 2 weeks later...
Skrevet

Heisann igjen, så morsomt og se på svar fra dere :D

Vi har nå testet hunden, og ja vi kan faktisk sykle med vår chihuahua!

Han travet på turen, og vi stoppet en del slik at han ikke ble for stresset.

Han ga aldri galopp i løpet av turen, drakk en del vann og spiste godt da han kom hjem,

var også såpass sliten at han lå langflat de siste 3 timene før leggetid :lol:

Jeg vil nok tro han klarte og holde ca 10km i timen før han skulle til og gå over fra trav til galopp så det skal ikke så mye til :P

Takk for flotte svar folkens, er det flere som har chihuahua her av dere?

En korthåret liten chihuahua tispe :9

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Ja, det er en slik uskreven regel at farten skal være rundt 10-15km/t. Det er jo ikke "bra" for hunden og gallopere, dervad skal den trave. For en normalstørrelset hund (mellomstor) begynner den og gallopere mest sannsynlig vis hastigheten er større.

Og vis vi går ut i fra regelen om at en hund skal trave, det skal ikke mye til for at en chi begynner og gallopere om du sykkler med den, derfor kan det bli en ganske sakte tur. :)

Jeg bryer ofte den travereglen jeg også, men jeg lar aldri hunden galloppere en hell tur. :)

Hvorfor skal ikke en hund gallopere? Og regler om fart i km/t er egentlig helt uintressant ettersom 15 km i timer for en st. bernhardshund eller en basset er ekstremt mye fortere enn 15 km/t er for en vorsteh eller belger.

Når en hund slår over til gallopp varierer også etter mye mer enn størrelsen på hunden. Det kommer an på hvordan hunden er bygget med vinkler og hele pakka, det kommer an på trening, en hund kan trenes til å holde trav i høyere hastigheter og det kommer an på hundens psyke. En hund som vil løpe og er gira vil ofte prøve å slå over i gallopp tidligere enn en hund som egentlig er litt lat, men godt trent. Jeg kjente to godt trente langdistansehuskyer i samme spann som var ganske nøyaktig like store. Den ene holdt passgang lenge etter den andre hadde begynt å gallopere (og denne kunne holde gallopp i mange mil).

Men jeg har aldri forstått hvorfor hunden bare skal holde trav (forutsatt at vi snakker om løping på egna underlag og etter oppvarming). Hva med kortdistanse/sprint hundekjøring? Tror du disse holder hundene sine kun i trav på trening? Og har disse noe mer skader på hundene sine? Ok, enorm fart øker selvfølgelig sjangsen for skader, men vanlig gallopering? Det er jo en helt normal gangart for hunden? Det som ikke er normalt for hunden er å holde en gangart over lang tid på hardt og flatt underlag uten variasjon.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...