Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrep en 9 uker gammel valp

Cams

Recommended Posts

Samboer kommer hjem etter å ha besøkt familien med hun ene corgi-tispa vår, og sier så at hun fløy på den ene valpen på 9 uker.

Jeg var dessverre ikke der da det skjedde, så jeg aner ikke om valpen var ekstra slitsom, eller om han bare maste litt og ikke tok hintene om at Dakota ikke vil leke. Hun hadde visst flekket tenner og knurret på valpen en liten stund, før valpen kom litt byksende mot henne for å nappe henne i halen. Samboer så ikke om han faktisk nappet henne i halen, men det var da Dakota bykset mot ham og la han i bakken til det punktet hvor de faktisk måtte skille dem. Den stakkars valpen satt jo forferdet i nesten 30 sekunder etterpå og hylte av skrekk. :( Huff, maks utrivelig dette her..

Dakota har en veldig lav terskel over hva hun tolererer av "slitsomme" hunder, men det får jo være grenser til hvordan reagere når en hund inviterer til lek?? Og en valp av alle ting? Merker jeg er veldig skuffet over henne, og eventuelt meg selv om dette er noe som er min feil.

Hun er veldig godt sosialisert og trygg, og når hun var yngre frem til ca 2 år var det hun som pleide å underkaste seg for andre hunder med buken rett i været og godt språk. Hun lekte også godt med andre hunder i en god stund. Omtrent alle i familien vår har jo hund, og vi har vært på mye hundetreff og andre sosiale steder hvor det er mye hunder.

Men hun har endret seg mye på bare et knapt år, og jeg forstår ikke helt hvorfor? Hun vil rett og slett ikke ha noe med andre hunder å gjøre i det hele tatt.

Jeg sitter egentlig imellom to konklusjoner selv; enten så er hun bare fullstendig uinteressert i andre hunder og nekter å ha noe med dem å gjøre..(??) ellers så har hun det vondt noe sted.

Sistnevnte gir mening, samtidig som det ikke helt gir mening iallikevel? Samboeren min har i to-tre uker nå jogget aktivt med hundene, og Dakota beveger seg godt uten tegn til smerte. Hun er også helt gal etter å svømme. Hundene våres har alltid vært veldig aktive, og er på mye tur hvor de får løpt godt og brukt kroppen.

Men samtidig så syns jeg Dakota har "klikket" på andre hunder for merkelige grunner. Vi var og trente sammen med en venninne av meg som nettopp har kjøpt seg en storpuddel-valp, og etter treningen så lot vi hundene hilse ordentlig på hverandre. Puddelvalpen er jo litt brå, og ville invitere til lek, hvor hun da uheldigvis traff med den ene labben midt oppå ryggen til Dakota. Dakota hylte, jeg trodde det først var pga at hun skvatt (var en veldig plutselig bevegelse), men nå i ettertid lurer jeg på om hun kan ha noe trøbbel med ryggen..?

Jeg vet ikke, hva syns dere? Kanskje dere har noen tisper som også hater andre hunder og angriper omtrent uprovosert? :P Eller syns dere teorien min om at hun kan ha det vondt høres rimelig ut?

Uansett, lønning kommer om et par dager, og da går det rett til veterinæren for å få sjekket henne skikkelig.

Uansett, det kan jo ikke være naturlig å angripe valper uprovosert. Jeg er ikke nødvendigvis en veldig erfaren hundeeier, men jeg har igrunn aldri hørt om slike tilfeller før. Uakseptabelt er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sagt, så har hun endret seg veldig på bare et knapt år. Hun er en innmari robust hund som tåler mye juling, så hun har normalt sett ikke vært noe pysete. Men nå virker det som at andre hunder ikke engang kan lukte på henne før hun kaster seg rundt og glefser etter. Det er bare noe som ikke helt stemmer, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det ikke kan være noe annet en de to konklusjonene du allerede har lagt fram.

Dersom det er ryggen så kan det i enkelte tilfeller være lettere å observere dette når hunden ikke er i aktivitet.

Er noen liggestillinger forferdelige? Er det ett ork å reise seg? å kanskje legge seg?

En annen ide kan være sjalusi?

-Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakota ligger i de merkeligste stillinger, alle som har corgi vet hva jeg snakker om, haha. Hun ligger også med bakbeina rett ut, hvilket jeg har hørt tyder på at det ikke er noe galt med hoftepartiet. Hun reiser og legger seg normalt. Det virker ikke som hun har noe vondt i det "daglige liv".

Sjalusi ville jeg trodd det var, men når det skjer tilfeldige hunder som kommer bort til henne som vi ikke har hilst på før henne så vet jeg ikke helt? Hun hilser forsåvidt helt greit når begge er i bånd, og hun legger på ørene og slikker seg rundt munnen og en sjelden gang underkaster hun seg også. Det er når de andre hundene blir litt mer lekne og inviterer til lek hun pleier å få nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veldig OT, er du hjemme til helga?

Vi kommer til lørenskog på fredag kveld og er der i helga pga utstilling. Hadde hatt lyst til å møte dine :D

Er der også en tur på torsdag litt uvist tid og rammer rundt enda bare :P

Og ja, corgier ligger i så mange stillinger, ingenting er "vanlig" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fjernet dere henne ikke (eller valpen) da hun sa fra første gangen? Dere vet jo tydeligvis at hun ikke er hel stabil rundt andre hunder, så hvorfor utsette henne for situasjoner hun ikke takler? Valpen har jo ikke vett, så her må jo dere inn og styre for å unngå ubehageligheter. Det er ikke noe unormalt i at hunder endrer atferd i forhold til andre hunder og tåler mindre, liker færre, leker skjeldnere, etc. Løpetidssykluser, traumer (de kan selv ha opplevd kjipe situasjoner med andre hunder), mangel på støtte eller oppdragelse og mye annet er med på å forme hunder gjennom hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper litt, jeg:

Hun hadde visst flekket tenner og knurret på valpen en liten stund, før valpen kom litt byksende mot henne for å nappe henne i halen. Samboer så ikke om han faktisk nappet henne i halen, men det var da Dakota bykset mot ham og la han i bakken til det punktet hvor de faktisk måtte skille dem.

Jeg vet ikke, hva syns dere? Kanskje dere har noen tisper som også hater andre hunder og angriper omtrent uprovosert?

For meg så ser ikke dette ut som noe som er "omtrent uprovosert", snarere tvert i mot, hun har visst flekket tenner og knurret til valpen en liten stund, noe valpen tydeligvis ikke tar seriøst, og kommer for å nappe henne i halen.

Det er en myte at alle tisper er greie mot valper, det er slettes ikke uvanlig at de ikke liker andre valper enn sine egne. Det er noen få som er svært så tolerante mot alle valper, samme hvor uoppdragne og lite hensynsfulle de er, men det er ikke unormalt at de ikke liker andres valper heller - og det er slettes ikke uvanlig eller unormalt at valper blir satt på plass når de ikke tar den voksne hundens signaler om at den vil være i fred, noe flekking av tenner og knurring er.

(Og sorry Ida, jeg uenig i at hun tydeligvis ikke er stabil rundt andre hunder, hun gjorde et forsøk på å si i fra til valpen ved å knurre og flekke tenner, at hverken valp eller menneskene rundt leste signalene hennes, er ikke udelt hennes feil, og det er heller ikke noe utfra det lille vi har lest om henne her som tyder på at hun er ustabil. Det er heller ikke nødvendigvis sånn at valper ikke har vett, det er som med unger - noen er mer frempå og utadvendte og masete enn andre, mens noen er stille og rolige og du merker nesten ikke at de er der. Det ene er ikke mer riktig enn det andre, de er bare forskjellige).

Jeg ville ikke stressa så mye med det, jeg :icon_confused: Neste gang så går dere mellom og avleder valp og redder voksen hund når hun begynner å få nok. Etterhvert vil valpen lære seg hvor grensene går (vel, forhåpentligvis så gjør den det, ihvertfall), og da vil de kunne være sammen i fred og fordragelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veldig OT, er du hjemme til helga?

Vi kommer til lørenskog på fredag kveld og er der i helga pga utstilling. Hadde hatt lyst til å møte dine :D

Er der også en tur på torsdag litt uvist tid og rammer rundt enda bare :P

Jeg troor nok vi er hjemme i helgen, send meg en PM når det nærmer seg, så finner vi det ut. :) Ville vært koselig! :D

Hvorfor fjernet dere henne ikke (eller valpen) da hun sa fra første gangen? Dere vet jo tydeligvis at hun ikke er hel stabil rundt andre hunder, så hvorfor utsette henne for situasjoner hun ikke takler? Valpen har jo ikke vett, så her må jo dere inn og styre for å unngå ubehageligheter. Det er ikke noe unormalt i at hunder endrer atferd i forhold til andre hunder og tåler mindre, liker færre, leker skjeldnere, etc. Løpetidssykluser, traumer (de kan selv ha opplevd kjipe situasjoner med andre hunder), mangel på støtte eller oppdragelse og mye annet er med på å forme hunder gjennom hele livet.

Jeg kan igrunn ikke snakke for samboer eller den andre hundeeieren, jeg var der jo ikke selv. Hvor fort dette skjedde, og hva som var nøyaktig hendelsen vet jeg ikke.

Ellers har jeg avledet eller fjernet hunden hvis jeg ser at det blir for mye for henne i andre situasjoner. Slitsomme hannhunder som syns det f.eks er innmari gøy å nappe henne i ryggen og erte, blant annet.

Jeg klipper litt, jeg:

For meg så ser ikke dette ut som noe som er "omtrent uprovosert", snarere tvert i mot, hun har visst flekket tenner og knurret til valpen en liten stund, noe valpen tydeligvis ikke tar seriøst, og kommer for å nappe henne i halen.

Det er en myte at alle tisper er greie mot valper, det er slettes ikke uvanlig at de ikke liker andre valper enn sine egne. Det er noen få som er svært så tolerante mot alle valper, samme hvor uoppdragne og lite hensynsfulle de er, men det er ikke unormalt at de ikke liker andres valper heller - og det er slettes ikke uvanlig eller unormalt at valper blir satt på plass når de ikke tar den voksne hundens signaler om at den vil være i fred, noe flekking av tenner og knurring er.

(Og sorry Ida, jeg uenig i at hun tydeligvis ikke er stabil rundt andre hunder, hun gjorde et forsøk på å si i fra til valpen ved å knurre og flekke tenner, at hverken valp eller menneskene rundt leste signalene hennes, er ikke udelt hennes feil, og det er heller ikke noe utfra det lille vi har lest om henne her som tyder på at hun er ustabil. Det er heller ikke nødvendigvis sånn at valper ikke har vett, det er som med unger - noen er mer frempå og utadvendte og masete enn andre, mens noen er stille og rolige og du merker nesten ikke at de er der. Det ene er ikke mer riktig enn det andre, de er bare forskjellige).

Jeg ville ikke stressa så mye med det, jeg :icon_confused: Neste gang så går dere mellom og avleder valp og redder voksen hund når hun begynner å få nok. Etterhvert vil valpen lære seg hvor grensene går (vel, forhåpentligvis så gjør den det, ihvertfall), og da vil de kunne være sammen i fred og fordragelighet.

Takk for noen nye synspunkt. :) Syns du kom med mye bra som jeg ikke har helt tenkt over. Jeg var kanskje litt sjokkert over at hun faktisk fløy på en fremmed valp på den måten, hun har jo aldri gjort det før. Men er den andre hunden slitsom nok, så er det vel alltid en første gang for alt..

Den andre hundeeieren har også en tispe til som er nesten lik Dakota. Hvis valpen kommer for å få oppmerksomhet fra den tispa, så knurrer hun og går. Men hun har aldri glefset eller reagert på denne måten. Jeg antar jeg trodde det var mer normal oppførsel rundt valper som ble slitsomme. Dakota tok det visst et steg lenger.

Jeg hilste jo på den valpen for en knapp uke siden, og jo, den ER jo veldig "slitsom" sånn sett. Det er den miksen jeg har snakket om i et tidligere innlegg, med blant annet alaskan malamute og rottweiler i seg, og han er en skikkelig bølle som ikke helt forstår grenser enda. Han styra jo litt med den andre hunden vår, Montana, men hun bare løper litt unna, og så syns hun det er gøy og inviterer til lek selv. Men den halenappingen han driver med får han nok i veldig trøbbel om han ikke gir seg med det. :P

Jeg håper den valpen har såpass sterke gener fra disse rasene den er blandet med at hendelsen i dag ikke gjør den skeptisk resten av livet. Kan det være lurt å sette seg ned med begge hundene og la de hilse rolig på hverandre under kontrollerte omstendigheter? Eller skal vi bare la det være?

Ellers, så vil jeg egentlig ikke kalle Dakota ustabil rundt andre hunder. Hun har aldri i verden bare flydd på en hund uten noen form for signaler først. Er den andre hunden slitsom, så får de seg et glefs. Hun er jo stort sett "flink" med å flekke tenner og knurre hvis hun ikke vil ha noe med den andre hunden å gjøre. Og de gangene hun har reagert så har det alltid vært noe den andre hunden har gjort først. Vi passer jo hundene i familien hele tiden, og det går helt fint uansett hvem rase det er. Men jeg vet ikke.. hannhunder har en tendens til å være slitsomme rundt Dakota og flesteparten skal erte henne med å nappe i henne og være ekstra på flørter'n som en ekkel liten skolegutt. Kanskje hun lukter veldig godt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot samboer lese tråden, og han forklarte at Dakota også skulle "kontrollere" alle rundt seg med hva de gjorde. F.eks når valpen løp mot eieren sin (langt unna henne selv), så skulle Dakota bykse inn for å avbryte leken og kontrollere at ingen hadde det moro. (Er slik det ser ut, sa han) Hun angrep ikke, men hun skal på en måte stjele oppmerksomheten og dytte vekk den andre hunden.

Kan det være sjalusi? Jeg er litt forsiktig med å si det er dominans, men hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot samboer lese tråden, og han forklarte at Dakota også skulle "kontrollere" alle rundt seg med hva de gjorde. F.eks når valpen løp mot eieren sin (langt unna henne selv), så skulle Dakota bykse inn for å avbryte leken og kontrollere at ingen hadde det moro. (Er slik det ser ut, sa han) Hun angrep ikke, men hun skal på en måte stjele oppmerksomheten og dytte vekk den andre hunden.

Kan det være sjalusi? Jeg er litt forsiktig med å si det er dominans, men hva tror dere?

Jeg syns det kan høres litt ut som sjalusi/ressursforsvar.

Kanskje hun var lei av den slitsomme valpen fra før av og allerede hadde kort lunte. Derfor fikk ikke valpen være i nærheten av "hennes menneske" :icon_confused:

Ellers er jeg enig med 2ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan voksne hunder takler valper er jo svært individuelt, alt ettersom hvordan de er selv mentalt, hva slags erfaringer de har, alder, hvordan formen deres er, osv. Det som er riktig for en hund, er ikke nødvendigvis riktig for en annen.

Min eldste hund er ikke snill med valper i det hele tatt, hun liker de ikke, og hun syns de skal oppføre seg rolig og beherska og vise henne sånn passe med respekt uten å bli smiskete (kort sagt, hun vil være i fred). Hun gir de juling om de ikke oppfører seg - hvilket JEG ikke syns er greit, ergo får hun ikke lov til å hilse på ukjente valper. Hun har hatt to kull selv, og var aldri sånn med sine valper - snarere tvert i mot, der syns jeg at hun fint kunne ha vært litt strengere med dem. Valper som vokser opp hos oss, pleier hun å overse (jeg passer på at hun ikke får noen grunn til å banke de - hvilket stort sett vil si at alt samvær de i mellom foregår under min kontroll, og kan jeg ikke være 100 % oppmerksom på hva som skjer mellom de, så er de adskilt) til de er innlemmet i flokken hennes, etter det så er hun en ganske fin oppdrager, syns jeg.

Den yngste var svært så ettergiven når hun var yngre, men nå som hun begynner å bli voksen, mener hun også litt mer om hvordan valper burde oppføre seg. Begge to har høyt ressursforsvar ovenfor meg (jeg kaller det ikke sjalusi, selv om det ligner), de mener noe om at jeg leker eller koser eller deler maten "vår" med andre hunder OM de hadde fått lov. Jeg er ganske nazi på akkurat det, det er jeg som bestemmer hvem jeg leker, koser eller deler mat med, det er noe JEG avgjør, og all slags ufin oppførsel blir slått ned på, enten det er valp eller voksen som oppfører seg ufint. Vi DELER, og klarer man ikke å dele, så blir det godet borte/utilgjengelig, enten ved at jeg fjerner det som er "problemet", eller at jeg fjerner hunden som har problemer med å dele.

Viltre og småfrekke valper som "stjeler" oppmerksomhet og overser signaler, blir som regel korrigert av de voksne hundene. Valpelisensen går på hvor mye "tull" de får lov til å holde på med, og hvor kraftige korrekser de får. En 9 uker valp vil f.eks stort sett få litt mer "line" enn en 9 mnd gammel valp - da forventer de voksne hundene - som vi gjør - at valper har begynt å skjønne reglene, hvordan det er lov å oppføre seg. Men en vilter og småfrekk valp vil korrigeres mer enn en rolig og forsiktig valp gjør - rett og slett fordi de må oppdras mer, eller hvordan jeg skal forklare det.

Nå syns jeg ikke at hunder skal stå for korrigeringa av andre hunder, det er vi mennesker som bestemmer hvordan samværet skal være, det er våre regler de får leke etter. Stort sett så er det enkleste å følge Kardemommebyloven: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, forøvrig kan man gjøre hva man vil". Det vil si at en valp, selv om den er bare 9 uker, ikke får lov til å herse med de voksne hundene. Det vil også si at en voksen hund ikke får lov til å korrigere og oppdra en 9 uker gammel valp - det er vårt ansvar det. Da får f.eks ikke en valp lov til å plage en voksen hund som viser tegn til at den vil være i fred, enten det bare er å gå sin vei, eller om det er full advarsel med knurring, flekking av tenner eller evt å faktisk være fysisk med valpen. Og skal jeg gjette, så syns kanskje Dakota at menneskene gjorde en dårlig jobb i å kontrollere valpen, ergo må hun gjøre det. At hun har litt andre regler for hva som er lov og ikke enn vi har, har vel mer med å gjøre at hun er en hund og vi ikke er det :)

Man skal også passe på at leken er rettferdig. Noen hunder vil bruke et svakere individ for å vokse selv, bygge selvtillit på å dukke den andre litt, og en valp ER et svakere individ. Stopp leken om den blir for voldsom, eller valpen blir for sliten, eller om den voksne hunden går og trykker valpen. Igjen - man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

En annen ting er at vårt humør også påvirker dynamikken i flokken. Man kan si hva man vil om Cesar Milan (og det gjør man jo som regel :P ), men han har et veldig godt poeng i at vår sinnstemning smitter over på hundene. Er man rolig og bestemt (og det betyr faktisk ikke nødvendigvis å være ufin), så tar hundene deg alvorlig. Er man nervøs og oppstemt, så skjønner hunden at du ikke har kontrollen, og vil enten bli nervøs og oppstemt selv, eller rett og slett prøve å kontrollere det selv. Så derfor - ikke haus deg opp om det skulle være en liten konfrontasjon, det er som regel mer tenner og lyd enn faktisk skade, og skal man bryte opp noe sånt, så oppfør deg som at du veit hva du gjør! Vær bestemt og selvsikker - og MEN det. Men aller helst, vær i forkant av situasjonen, les hundene og stopp ting før det utarter seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg skrivd et langt svar, så bestemte plutselig maskinen seg for å restarte og nå er jeg sur...

Men uansett, kortversjonen: veldig enig med 2ne.

Også må jeg spørre: er dere sikre på det var et angrep? Jeg har selv opplevd at "voksen/liten valp" kræsj som har sett veldig voldsomme ut, egentlig bare har vært en helt grei korreks når støvet har lagt seg og pulsen har synket. Ting ser veldig ofte mye verre ut når det er småttiser inn i bildet, også hyler de ofte noe overdrevent fordi det er det valper skal gjøre.Sympati og greier, det har med overlevelse å gjøre. Jeg tror valper har godt av å lære at ikke alle voksne hunder finner seg i alt, og da er det bra at de lære det av noen som sier i fra på forhånd (som din hund gjorde) enn noen som angriper uprovosert. Min forrige lille valp var altfor mye valp for min voksne hund, så når hun fikk så øra flagret av en RR tispe SÅ det veldig dramatisk ut (og duverden som hun hylte!), men det var vel fortjent og det reddet henne sannsynligvis fra å få direkte juling av andre litt mindre rettferdige hunder senere. Men selvsagt: det kan hende hunden din var veldig urettferdig, det kan bare de som var der bedømme, men utifra hva du skriver (hun hadde sagt i fra flere ganger, valpen ga seg ikke) så synes jeg det virker som denne valpen fikk hva den behøvde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid ubehagelig når ens elskede solstrålehund "plutselig" gjør noe uventa eller ukarakteristisk. Jeg har feks en tispe som var med og hilste på småsøsknene sine fra de var 4 uker gamle, og moren stolte såpass på Aiko at hun forlot valpene sine for å få litt fred, og lot Aiko leke og ta seg av de små. Nå har pipa en annen lyd, og jeg er redd det er fordi Imouto har vært som shibavalper flest, skikkelig irriterende knertmonster. :P (I tillegg til at Aiko har blitt "voksen" og hatt to løpetider).

Uansett, poenget er at du ikke trenger å være skuffa eller lei deg over det som skjedde, fordi det høyst sannsynlig har en meget naturlig forklaring. Jeg forventer ikke lenger at Aiko skal elske alt av valper, snarere tvert imot, så hun skjermes for maset (hun er VELDIG like Dina til 2ne her, med at hunder (og folk) skal oppføre seg ordentlig og verdig, ellers gidder hun ikke), sånn at "sammenstøt" og oppdragelse ikke trenger å finne sted. Jeg synes ikke det er nødvendig at min 20 mnd gamle Aiko skal fungere som oppdrager for andres valper, nettopp fordi jeg veit at hun lett kan vokse litt på det, og fordi jeg ikke stoler på at hun er så rettferdig bestandig. Smisking er feks utrolig slitsomt, synes Aiko, nesten verre enn påtrengende atferd, og krypende, slikkende valper VEIT jeg blir kræsj. De som turer litt fram og ikke er så nøye på det, går det ofte bedre med.

Dakota tok nok ansvar på sin egen måte, og forsøkte å få denne valpeslampen til å roe seg ned, og helst skulle hun vel sett at han lå rolig i et hjørne under hele besøket. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, det er veldig beroligende å høre at Dakota ikke har blitt til et valpeangripende monster. :P Og at hun ikke er alene med den slags uten at det er feil oppførsel!

Samboer var ikke helt enig i svarene han leste etterpå, mest pga at han opplever Dakota som veldig kontrollerende og skal alltid ødelegge for andre når de har det moro. Dakota selv er ei veldig aktiv tispe som helst vil leke hele tiden (med mennesker, sjeldent med andre hunder), men av og til med andre hunder så skal hun kontrollere dem når de begynner å leke.

Det har ikke skjedd på Ekebergsletta noen gang, det virker som det kanskje kun skjer med hunder hun allerede kjenner godt. Og spesielt hvis f.eks vi leker med Montana, da skal Dakota komme og brumme og ødelegge for moroa. Hun skal alltid være midtpunkt.

Jeg antar vi må bare bli flinkere på å gi henne litt time out, samtidig være bedre klar over grensene hennes med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko forsøker også å kontrollere andre som leker, og det jeg gjør, er at hun rett og slett ikke får være med på "møljeleking" eller forstyrre andre som leker fint sammen. Hun skal bare drite i at andre har et annet energinivå enn henne, så for å skjerme alle parter, er det lite leking inne hos oss når vi har besøk, eller at Aiko får være på et annet rom heller enn å buldre på glade, lekne hunder. Jeg er ikke på frislippsområder med henne, fordi hun ikke er så grei med yngre, fremmede tisper lenger, mens hun kan gjerne leke med dem hun allerede kjenner. Litt motsatt av Dakota, med andre ord. Og hun er en VELDIG leken hund, som gjerne leker aleine, med andre hunder og mennesker. :wub:

Ikke forvent at hun skal være bestis med alle, og legg til rette så flest mulig hundemøter (snakker ikke nødvendigvis om snute mot snute nå) skal være så vellykka som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sprøtt igrunn, hvorfor har noen hunder denne kontrollerende oppførselen mot andre som leker fint? Hva kan de tjene på det?

Lille JRT er sånn. Det er visstnok litt rasetypisk hos jacken. Har blitt forklart at det faktisk er fordi de prøver å unngå konflikter i gruppen. De skal leke "politi" og passe på leken, og beste måten å gjøre det på er å avbryte leken. Jonas kan ikke se voksen hund og valp leke sammen, da blir han sint på den voksne. Samme om det er hunder han ikke kjenner, han skal passe på. Han får selvfølgelig ikke lov av meg (hva han får av svigers er en annen sak), men han er 12 år og har vært sånn i 10 av de :whistle:

Han kan også være svært bestemt mot masete valper og komme med mye stygg lyd hvis de ikke tar hintet.Jeg holder han rett og slett unna slike valpiser.

Jonas er en svært svært stabil og rettferdig hannhund, han feks aldri prøvd å bølle med Loke selv om Loke lå laaaaaaangt under han på rangen. Han liker bare ikke ufin oppførsel. Ikke noe gale med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg leser, så høres det ikke ut som om Dakota angrep uprovosert, nei. Men på den annen side, det skal ikke skje, uansett hvor "irriterende" en valp kan være. Jeg har selv en sånn tispe, og sånne må man være over hele tiden, hvis man da ikke bare velger å skjerme dem helt, noe som kan være et godt alternativ. Små valper på ni uker bør virkelig slippe tisper eller andre voksne hunder som går i såpass hardhendt som beskrives her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg spurt Aiko om mange ganger, og hun bare smiler og ser uutgrunnelig på meg. :aww:

Hahahah :P

Ut i fra det jeg leser, så høres det ikke ut som om Dakota angrep uprovosert, nei. Men på den annen side, det skal ikke skje, uansett hvor "irriterende" en valp kan være. Jeg har selv en sånn tispe, og sånne må man være over hele tiden, hvis man da ikke bare velger å skjerme dem helt, noe som kan være et godt alternativ. Små valper på ni uker bør virkelig slippe tisper eller andre voksne hunder som går i såpass hardhendt som beskrives her.

Nei, det er egentlig litt den oppfatningen jeg også har. Og uprovosert, kanskje ikke.. men utifra hva de forklarer så tok det ikke lange stunden før hun la valpen i bakken med mye lyd. De ble ganske overasket over hvor lite det var som skulle til for at hun hadde fått nok, og hun eieren har jo hatt mye med hund å gjøre før. En ting er jo å glefse etter han for å si ifra at nok er nok, men å fysisk kaste kroppen sin mot en så ung valp på den måten? Jeg syns det fortsatt skurrer. :/ Hva ville hun ha gjort med ham om de ikke skilte dem? Ville hun ha skadet ham? Hvor normalt er det med tisper som fysisk denger valper på den måten??

Jeg er egentlig veldig interessert i å få noen som er god på atferd til å se på henne rundt andre hunder. Jeg er veldig interessert i atferd selv, men kan ikke alle tegn like godt enda, og jeg har litt problemer med å lese Dakota til tider.

Men det koster jo sikkert sin gode andel også om jeg skulle fått en profesjonell til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med fysisk denge egentlig?

Det er rimelig normalt at voksne tisper står over valper som er ufine og brummer. Og så lenge valpen hyler og kravler på seg så underkaster den seg ikke, da bare "trasser" den. Men så fort valpen ligger rolig uten en lyd så gir den som står over seg. Og alt er fint og slott etterpå.Det er min erfaring ihvertfall.

Hvor fort en tispe korrigerer en valp kommer ann på lunta, du har tanter som godtar alt, også har du de som ikke gidder masse tull og fjas. Mest sannsynlig har ikke valpen tatt noe skade av dette, men mulig den oppfører seg litt mer behersket ved seinere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deng som i voldsom eksplosjon i å presse den andre hunden fysisk ned mens hun fekter mye med tennene med vidåpent gap og lager MYE sint lyd.

Det virker som det var mye av det som skjedde med denne valpen.

Jeg tror jeg får igrunn se ann Dakota litt mer før jeg tørr å uttale meg mer om oppførselen hennes. Det blir mye hundemøter fremover nå til uka, så da blir det litt lettere å kartlegge seg nøyaktig hva som tikker henne. Om det er tull og fjas hun ikke tolererer, eller om hun generelt har litt kort lunte blant andre hunder, eller om det er valper, eller hva det måtte være. Kan det være lurt av meg å rose henne mye når hun leker fint og oppfører seg bra sammen med andre hunder/valper? :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjorde valpen da? Lå under og hylte og var rabiat? For da skjønner jeg reaksjonen hennes. Det ser som regel mye verre ut enn det er er min erfaring. Mulig dette er en ekstra slitsom og voldsom valp som hun syntes hun burde sette ordentlig på plass, men jeg har ikke sett situasjonen så bli litt vanskelig å uttale seg. Men om jeg forstår situasjonen rett så gjorde ikke hunden din noe feil. Hun ga flere tegn før selve "anngrepet". Og hun stod bare over uten å bite i valpen.

Tispa mi var en sånn en som måtte settes ekstra på plass, der måtte både mor og oldemor komme inn å korrigere oppførselen hennes, for den var virkelig ufin :lol: Hun har blitt en fin hund idag, men har fortsatt litt bøllete oppførsel :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville hun ha gjort med ham om de ikke skilte dem? Ville hun ha skadet ham?

Jeg ville tippet at det hadde hun nok ikke gjort i den omgangen, men kanskje i neste (hvis hun hadde fortsatt å omgåes den)? Uansett så ville jeg bekymret meg mer for de psykiske skadene hos valpen, heller det enn den fysiske påkjenningen. Et slikt angrep kan prege en hund for resten av livet når hendelser som dette skjer i ung alder.

Hvor normalt er det med tisper som fysisk denger valper på den måten??

Nå svarer jeg kun ut i fra egne erfaringer, men jeg vil si ja, voksne tisper er slett ikke alltid gode lekekamerater for små valper. Mitt inntrykk er at tisper kan være både brå, høylydte og i overkant hardhendte i forhold til hva som er sunt for å liten valp å få erfare. Tispene kan være skikkelig bitchy mot valper som ikke er deres egne, og det kan få alvorlige konsekvenser for en liten hund i utvikling.

Jeg er egentlig veldig interessert i å få noen som er god på atferd til å se på henne rundt andre hunder. Jeg er veldig interessert i atferd selv, men kan ikke alle tegn like godt enda, og jeg har litt problemer med å lese Dakota til tider.

Men det koster jo sikkert sin gode andel også om jeg skulle fått en profesjonell til det.

Tja, jeg skal ikke fraråde deg fra å noen til å se på henne, det kan sikkert være nyttig det. Likevel har jeg en mistanke om at du ikke nødvendigvis blir så mye klokere av det. Noen hunder liker bare ikke valper, og da skal de få slippe å pådyttes dette. Om din hund ikke liker valper, så gjør det ikke henne til noe utskudd, man må bare ta forbehold. Jeg har hatt valper i hus sammen med min sure tispe, men da har jeg vært over henne hele tiden og ellers så får hun ikke være med unge valper, så enkelt og så vanselig. Man vil jo gjerne at ens egen hund skal leke fint med andre hunder, men sånn er det bare ikke alltid. Enkelte hunder fungerer ikke sammen med valper, andre liker ikke hunder av samme kjønn, noen hunder takler ikke dyr, noen igjen takler ikke enkelte raser og noen hunder liker ikke andre hunder i det hele tatt. Det er lite man kan gjøre med sånt, annet enn å ta de hensyn som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...