Gå til innhold
Hundesonen.no

vanlig sele eller y-sele?

Krilo

Recommended Posts

Hei :)

er en del som anbefaler sele isteden for vanlig halsbånd. vi sitter å titter på litt forskjellig, og ser da at det finnes vanlig sele og y-sele.

men hva er hovedfoskjellen på disse? hvem anbefaler du? og hvilket merker synes du holder seg best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til å trene på å gå fot å slikt burde du ha vanlig halsbånd, bruker sele når gutten min skal trekke dekk eller ikke trenger å gå pent. med sele på er det mye mindre ubehag for hundene å trekke siden di får trykket fordelt over brystet å selene går over ett av di sterkeste områdene så di får mere kraft i trekkinga åsså, mens me halsband kan du trekke det opp til rett under ørene som er ett mye svakere pungt å da er d lettere å få hunden til å gå pent med en liten koreksjon i kobberet som den ikke ville merka noe serlig av vist du har på sele :) ville nok hatt både sele å halsbånd, men når den er valp ville jeg brukt kunn halsbånd så den venner seg til d, så kan du venne den til sele etter den er tilvendt halsbåndet :) har vanlig sele jeg, virker som min 4bente er fornøyd me å trekke dekk å lignende med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg uenig i innlegger over: med valp så ville jeg brukt sele mesteparten av tiden, kun med unntak av gå-pent-trening og når den faktisk skal gå pent ved din side. Men hvilken type sele er vanskelig å si, for man må ta med hunden og prøve seg frem til hvilken type som passer til akkurat den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett Y sele er det beste. Tversoversele er som å løpe etter bussen med et trangt miniskjørt.

Haha...

Sånn kan man også si det ja.

Jeg føler vel også at y-sele er sikrere på hunder som kan finne på å vrenge seg ut av sele / halsbånd.

Og jeg innbiller meg at en y-sele kan hunden trekke med, mens en brystsele egner seg dårlig for trekk?

Noe som jo ikke er aktuelt for valp, men eldre hunder.

Meeen det finnes jo et hav av seler og modeller på markedet.

Jeg går for y-seler av forskjellige merker på mine 4 hunder.

Ta deg en tur på en velassortert utstyrsbutikk og prøve de forskjellige merker og modeller.

Kan lønne seg å handle på nett, men kjekt å prøve først på butikk for å finne ut hva man liker.

Som en liten OT kommentar til Gino, så er det vel for mange av oss ikke det å påføre valpen ubehag som gjelder når man trener en valp på å gå fot.

Man kan vel fint lære valpen å gå fot uten å finne det svakeste punktet på valpens nakke og dermed påføre den ubehag når den trekker?

Det finnes heldigvis mange veier til Rom...

Jeg bruker gjerne sele på valpene og de voksne hundene, men kan fint legge inn økter med "gå fot" på turene likevel, selv om det i utgangspunktet er lov å trekke litt med sele og ikke med halsbånd.

En hund som kan gå fot, den kan det uavhengig av hva slags utstyr den går med vel?

Man kan jo faktisk komme opp i situasjoner der man har sele på og kan få bruke for at hunden går fot.

Da er det kjedelig at den halser videre fordi den ikke har lært å gå fot uten et halsbånd rett bak ørene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten OT kommentar til Gino, så er det vel for mange av oss ikke det å påføre valpen ubehag som gjelder når man trener en valp på å gå fot.

Man kan vel fint lære valpen å gå fot uten å finne det svakeste punktet på valpens nakke og dermed påføre den ubehag når den trekker?

Har da ikke snakka om å påføre valpen noe ubehag, dårlig av deg å sitte å påstå at folk påfører hundene sine ubehag å være så høyt på strå, da kan du heller holde meningene dine for deg selv vist du ska komme med slike dumme påstander uten å vite noe om va du snakker om ang mitt hunde hold, vet ikke om du går å trekker å rykker i båndet til dine valper men d gjør ikke jeg... Det jeg skreiv var at når du har sele på så er d mere naturlig for en hund å trekke for selene går over det sterkeste pungtet på hunden, mens vist du har ett halsbånd så vil hunden trekke mindre vist du setter halsbandet høyt opp, å du har bedre kontroll å lettere å lære den å gå fot synes jeg, åsså skreiv jeg at jeg synes det er best å venne valpen til å gå me halsband før jeg bynner me sele, sele er noe jeg bruker når hunden min skal jobbe me å trekke noe eller vi går på fjellet å slike ting gjør jeg jo ikke med en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da ikke snakka om å påføre valpen noe ubehag, dårlig av deg å sitte å påstå at folk påfører hundene sine ubehag å være så høyt på strå, da kan du heller holde meningene dine for deg selv vist du ska komme med slike dumme påstander uten å vite noe om va du snakker om ang mitt hunde hold, vet ikke om du går å trekker å rykker i båndet til dine valper men d gjør ikke jeg... Det jeg skreiv var at når du har sele på så er d mere naturlig for en hund å trekke for selene går over det sterkeste pungtet på hunden, mens vist du har ett halsbånd så vil hunden trekke mindre vist du setter halsbandet høyt opp, å du har bedre kontroll å lettere å lære den å gå fot synes jeg, åsså skreiv jeg at jeg synes det er best å venne valpen til å gå me halsband før jeg bynner me sele, sele er noe jeg bruker når hunden min skal jobbe me å trekke noe eller vi går på fjellet å slike ting gjør jeg jo ikke med en valp.

Nå skriver du jo dette da:

til å trene på å gå fot å slikt burde du ha vanlig halsbånd, bruker sele når gutten min skal trekke dekk eller ikke trenger å gå pent. med sele på er det mye mindre ubehag for hundene å trekke siden di får trykket fordelt over brystet å selene går over ett av di sterkeste områdene så di får mere kraft i trekkinga åsså, mens me halsband kan du trekke det opp til rett under ørene som er ett mye svakere pungt å da er d lettere å få hunden til å gå pent med en liten koreksjon i kobberet som den ikke ville merka noe serlig av vist du har på sele :) ville nok hatt både sele å halsbånd, men når den er valp ville jeg brukt kunn halsbånd så den venner seg til d, så kan du venne den til sele etter den er tilvendt halsbåndet :) har vanlig sele jeg, virker som min 4bente er fornøyd me å trekke dekk å lignende med den :)

Vet du hvorfor du lettere kan korrigere hunden med halsbåndet oppunder ørene? Jo, fordi der er hunden mindre beskyttet av muskler - og ergo vil korreksjoner påføre hunden større ubehag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver du jo dette da:

Vet du hvorfor du lettere kan korrigere hunden med halsbåndet oppunder ørene? Jo, fordi der er hunden mindre beskyttet av muskler - og ergo vil korreksjoner påføre hunden større ubehag ;)

Som jeg skreiv så rykker å trekker jeg ikke i kobber til en valp, å da styrer hunden skjøl om den vil fortsette å trekke når halsbandet strammer rundt halsen/nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å uansett er det en hund det er snakk om, ikke ei porselens dukke... En liten koreksjon kan være å stoppe å gå når hunden trekker, å vist d er å påføre en valp ubehag så greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, H-sele. Det er noe annet. Halvnomen ligner jo på y-sele.

Hsele:

H-sele%20bla.jpg

I mine øyne er den avbildet under en H-sele, altså ala Non-stop-selen. Det du har der er en klassisk gå-/valpesele i mine øyne, og også en Y-sele, fordi den går i en Y foran på brystet.

Sele_H-back.jpg

Hentet fra Min link"]Seleverkstedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er den avbildet under en H-sele, altså ala Non-stop-selen. Det du har der er en klassisk gå-/valpesele i mine øyne, og også en Y-sele, fordi den går i en Y foran på brystet.

Sele_H-back.jpg

Hentet fra Min link"]Seleverkstedet

Y-selen har ikke den lengden på ryggen, som gjør at selen kommer litt lengre bak. Y-selen blir ofte liggende for tett bak albuene til hunden synes jeg. Hvis du søker på google etter H-harness eller H-sele så ser du at de fleste produsentene gjør forskjell på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å uansett er det en hund det er snakk om, ikke ei porselens dukke... En liten koreksjon kan være å stoppe å gå når hunden trekker, å vist d er å påføre en valp ubehag så greit!

Porselensdukker er de ikke, men de har fortsatt nakkevirvler som ikke tåler altfor mye rykk (se i en anatomi bok)

Hunder er flinke og skjuler vondter godt, jeg kan love deg at det går maaange hunder rundt med nakkeproblemer som ikke eier merker enn gang fordi hunden ikke viser det tydelig nok.

Har behandlet MANGE hunder med nakkeproblemer og dette er en VOND lidelse.

Er enig i at valpen bør vennes til halsbånd, men for all del IKKE ta halsbåndet så høyt opp og rykk til, ta et tau rundt din egen hals og rykk til, det er au det :(:icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porselensdukker er de ikke, men de har fortsatt nakkevirvler som ikke tåler altfor mye rykk (se i en anatomi bok)

Hunder er flinke og skjuler vondter godt, jeg kan love deg at det går maaange hunder rundt med nakkeproblemer som ikke eier merker enn gang fordi hunden ikke viser det tydelig nok.

Har behandlet MANGE hunder med nakkeproblemer og dette er en VOND lidelse.

Er enig i at valpen bør vennes til halsbånd, men for all del IKKE ta halsbåndet så høyt opp og rykk til, ta et tau rundt din egen hals og rykk til, det er au det :(:icon_cry:

Men som jeg har skrevet flere ganger nå så rykker jeg ikke til me kobberet, jeg trekker heller ikke halsbåndet oppover t under ørene, når jeg korigerer hunden så er det med å stoppe opp eller snu 180 grader så han forstår det ikke er greit å trekke å vist jeg trekker halsbåndet litt opp så er det for at hunden ska slutte å trekke av seg skjøl, å da trekker å rykker jeg heller ikke til i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid å anbefale seler der brystreima går mellom forbena, altså slik som på en y/h-sele til alle hunder jeg egentlig. Slike seler gir et mye bedre "trykkpunkt" (om man kan kalle det det) på hunden enn en tversoversele som blir liggende oppå musklene. Dessuten gir førstnevnte mye bedre bevegelighet for hunden synes jeg.

Trixie-selene med fleece er veldig populære hos oss :) de er myke og gnager ikke. Men det er jo en selvfølge at selen passer akkurat din hund, da. Det er desto mer viktig enn typen sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y-selen har ikke den lengden på ryggen, som gjør at selen kommer litt lengre bak. Y-selen blir ofte liggende for tett bak albuene til hunden synes jeg. Hvis du søker på google etter H-harness eller H-sele så ser du at de fleste produsentene gjør forskjell på de.

En nomesele er jo en form for Y-sele, så jo vil si at det kan være forskjellige lengder på den. Det beskriver jo bare hvordan fronten på selen er, altså den delen som sitter på brystet.

Og jeg er enig med Maria, idet hun sier ang. type front på sele. Og er også enig i Trixie-selen, er bare så uheldig at størrelsene deres ikke passer til min hund, hvis ikke hadde jeg garantert brukt den.

Men til valp er det jo også om å gjøre å finne en som kan justeres masse, er god, men allikevel trenger den ikke være dyr.

Uansett om det er forskjellige navn Simira, så tror jeg vi er enige i hvilken type sele man bør bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange svar :)

tror vi velger å gå for en form for y-sele, virker som det er de mest behagelige på hunden, etter hva jeg har lest her og hørt fra andre. også tror jeg rett og slett vi venter med å kjøpe en til vi faktisk har valpen i hus og han har vokst litt, da får vi en som passer valpen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange svar :)

tror vi velger å gå for en form for y-sele, virker som det er de mest behagelige på hunden, etter hva jeg har lest her og hørt fra andre. også tror jeg rett og slett vi venter med å kjøpe en til vi faktisk har valpen i hus og han har vokst litt, da får vi en som passer valpen :aww:

Den justerbare halvnomen (som jeg er vant til å kalle den, også Y-front på...) som Simira viste bilde på er fine valpeseler. De er justerbare og valpen kan vokse i de. Ellers er jeg veldig fornøyde med halvnomene til Troll, ManMat, også kan man få spesialsydd halvnome fra feks Aboxno, hvor du får selen på mål, og i valgfrie farger, greit å vente med til hunden er litt eldre. Min erfaring er at man rundt 1års alder kan kjøpe en sele som passer til hunden er rundt 2-2,5år, deretter må man kjøpe en større når hunden har lagt seg litt ut... Men det er bare min erfaring da.

Liker halvnomer som har litt ryggstykke og hvor ringen er festet i ryggstykket og ikke i båndet rundt magen. Men det er nå meg det da.

En helt vanlig brystsele fungerer også helt fint om en bare skal ha en tursele som er enkel og billig mens valpen vokser. Det virker ikke som at miniskjørtet har så mye å si så lenge de ikke skal løpe (trekke) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, liker miniskjørt forklaringen :lol:

får dra med oss småen til en dyrebutikk og prøve på noen "katte seler" (som jeg kaller det da vi hadde den typen både til katt, kanin og marsvin (den blå det var bildet av her))når vi får han. ante meg sånn ca. at vi kommer til å måtte bytte sele noen ganger, så da er det greit å finne noen rimelige, hvertfall helt i starten. også får jeg heller kjøpe den fiiine dyre selen fra hurtta som jeg tror han har veldig lyst på, når han blir eldre, hvertfall hvis de fortsatt produserer i den fargen og den passer til han da :ahappy:

skal ikke bruke selen til å trekke eller noe, er bare til tur bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...