Gå til innhold
Hundesonen.no

LP-øvelser


Argyr

Recommended Posts

Litt inspirert av sonenmesterskapstråden tenkte jeg å spørre om litt tips for innlæring. Jeg synes det er vanskelig å kommunisere med schäferdyret og derfor blir det veldig lite trening på det som er vanskelig og mye på det som er lett (ergo kommer vi ingen vei). Skulle gjerne hatt litt fersk input, så kanskje jeg blir inspirert nok til å gjøre et nytt forsøk.

FVF - her kan han "på plass", går rundt og setter seg. Gjerne skjevt, men vi jobber med vegg og å sitte riktig og han begynner å skjønne at han kan flytte rumpa. Men når jeg begynner å gå, så havner ham umiddelbart foran meg med rumpa heeelt ut! Går jeg inntil vegg da, så går han nærmest på tvers foran meg, han VIL liksom ha rumpa ut. Har prøvd å trene på lineføring i stedet, men der er han fremdeles låst på bånd=lyset på og ingen hjemme, så det nytter ikke før han har landet på det området.

Han forstår altså at han skal følge meg og ha øyekontakt (den forsvinner i line) og sånn halvveis at han skal sette seg når jeg stopper. For å fikse skjevheten har jeg prøvd å belønne på hans side, men det holder kun i utgangsstilling. Tror hovedproblemet er at han havner foran.

Apport - Han kan fint plukke opp og kan fint sette seg ned og holde på sitt-kommando. Noen apportkommando har vi ikke, det trenger vi. Han kommer heller ikke helt inn, men stopper minst en meter unna og når jeg kommanderer sitt så rygger han (gjerne en meter eller tilogmed to) før han setter seg.

Tidligere nektet han å gi den fra seg og senket hodet og var vanskelig, det er nesten borte nå.

Denne øvelsen sitter altså ikke sammen på noe vis og det er det jeg trenger hjelp til. Han kan sitte i utgangsstilling og vente mens jeg kaster noe, løper frem og henter det på værsågod og så kan han kommanderes i sitt og "takk". Ber jeg ham å komme eller sette seg på plass, så slipper han. Har heller ikke øvd på den hodeveivinga i utgansttilling, foreløpig avhenter jeg rett forfra.

Har prøvd å løpe baklengs og få ham med meg og det fungerer delvis, men når jeg stopper rygger han altså bakover.

Resten er egentlig ikke så himla nøye akkurat nå, føler at vi står helt stille når fvf er en ikke-øvelse. Det andre kan liksom pirkes og plukkes på, men jeg kjenner jeg har null inspirasjon når noe så grunnleggende som fvf rett og slett ikke fungerer. Om vi kunne kommet dit at han forstår HVA fvf er og HVA apport er, så kanskje jeg kommer igang igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fvfsvar: plogger han foran deg i fvf? Belønner du med høyre eller venstre hånd? Belønn med venstre hånd, og belønn han bakover, altså- ikke belønn at han er for langt fram. Ang. Kontakt, jeg begynte kontakt trening med og gå med godbit under hakka som hunden fokuserte på, belønnet at hunden kikket på ansiktet mitt og den biten gikk naturlig over til god kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er så mye man kan velge å gjøre for å få til fvf, men mitt forslag er å gå litt tilbake, og belønne for ett riktig skritt om gangen, og øke dette etterhvert.

Det er der vi er nå, problemet er at vi aldri kommer videre til to skritt. Det blir liksom ettskrittsgange hvor jeg må forte meg og stoppe før han går for langt frem, så det fungerer åpenbart ikke. :lol:

Fvfsvar: plogger han foran deg i fvf? Belønner du med høyre eller venstre hånd? Belønn med venstre hånd, og belønn han bakover, altså- ikke belønn at han er for langt fram. Ang. Kontakt, jeg begynte kontakt trening med og gå med godbit under hakka som hunden fokuserte på, belønnet at hunden kikket på ansiktet mitt og den biten gikk naturlig over til god kontakt.

Med ploging mener du?

Kontakt har han, det er ikke noe problem. Tror det er noe av problemet faktisk, siden han skal seee på meg (superviktig er det) så glemmer han liksom alt annet. I hans hode trener vi på å ikke se hvor man går hen. :lol:

Det er bare når båndet kommer på at han detter ut, men det er et problem hele tiden (som jeg jobber med, det å få ham til å ha kontakt med verden når vi er koblet sammen), så lineføring avhenger av først fvf og SÅ jordkontakt i bånd. Han kommer seg veldig når det gjelder bånddelen, så det jeg trenger hjelp til nå er fvf-delen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FVF - her kan han "på plass", går rundt og setter seg. Gjerne skjevt, men vi jobber med vegg og å sitte riktig og han begynner å skjønne at han kan flytte rumpa. Men når jeg begynner å gå, så havner ham umiddelbart foran meg med rumpa heeelt ut! Går jeg inntil vegg da, så går han nærmest på tvers foran meg, han VIL liksom ha rumpa ut. Har prøvd å trene på lineføring i stedet, men der er han fremdeles låst på bånd=lyset på og ingen hjemme, så det nytter ikke før han har landet på det området.

Han forstår altså at han skal følge meg og ha øyekontakt (den forsvinner i line) og sånn halvveis at han skal sette seg når jeg stopper. For å fikse skjevheten har jeg prøvd å belønne på hans side, men det holder kun i utgangsstilling. Tror hovedproblemet er at han havner foran.

Hehe, uthevet skrift er det jeg kaller plogging. (eller jeg fikk det av en instruktør, da hun sa at Milla "plogget")

Jeg fikk tips her inne ang. utgangsstiling og fvf, og ta venstreomvendinger og venstresvinger, slik at han oppdager at han må bruke rumpa si litt, og kanskje han finner ut at han må rett og slett flytte på bak delen sin. (og at den skal innover mot deg, ikke utover!)

Ang. lineføring. Jeg ville startet fra bunn av der, tror jeg. Start med godbit i hodehøyde for kontakt, og litt slikt? Han assosierer nok båndet med tur, lek og ingen trening eller lydighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, uthevet skrift er det jeg kaller plogging. (eller jeg fikk det av en instruktør, da hun sa at Milla "plogget")

Da ploger han, ja!

Jeg fikk tips her inne ang. utgangsstiling og fvf, og ta venstreomvendinger og venstresvinger, slik at han oppdager at han må bruke rumpa si litt, og kanskje han finner ut at han må rett og slett flytte på bak delen sin. (og at den skal innover mot deg, ikke utover!)

Altså trene på stillestående vendinger?

For å nevne det - jeg har trent (eller, prøvd å trene er vel riktigere) en del med kassemetoden for å få inn bakpartskontroll, men han skjønner det liksom ikke. Dvs, han kan godt flytte seg, men skjønner ikke helt dette med å flytte seg etter meg, bare FRA meg. Tror det har gjort godt likevel, for før kunne han ikke flytte rumpa i utgangsstilling, det kan han nå.

Ang. lineføring. Jeg ville startet fra bunn av der, tror jeg. Start med godbit i hodehøyde for kontakt, og litt slikt? Han assosierer nok båndet med tur, lek og ingen trening eller lydighet. :)

Han tar ikke godbiter når han er sånn, det er lyset på og ingen hjemme. Godbiter er i det hele tatt ganske uinteressant når vi trener ellers også.

Men bånd er egentlig et separat problem som vi trener på utenom, det å få ham ned på jorda og i samme tidssone som meg. Han gjør fremskritt, så den delen (lineføring) får heller komme når den kommer. Når han har beina på jorda i bånd og kan fvf så tenker jeg lineføringa kommer mer eller mindre av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å nevne det - jeg har trent (eller, prøvd å trene er vel riktigere) en del med kassemetoden for å få inn bakpartskontroll, men han skjønner det liksom ikke. Dvs, han kan godt flytte seg, men skjønner ikke helt dette med å flytte seg etter meg, bare FRA meg. Tror det har gjort godt likevel, for før kunne han ikke flytte rumpa i utgangsstilling, det kan han nå.

Du damen, den derre kassemetoden trente vi periodevis iherdig på i godt og vel et år, vi, før poletten falt ned i den trange bikkjenøtta til mini'n og han kunne ta tre skritt med bakbeina! :lol:

Det jeg har best erfaring med, hver gang jeg står fast med Nansen (og det er ofte, øh, hele tida på ett eller anna), er å prøve forskjellige metoder i perioder. En uke kassemetode. En uke rygging. En uke kasse. En uke rygging med vinkler. En uke rygging opp på ting. Osv. Det har gradvis gitt mye bedre bakpartskontroll. Det holder sikkert med en økt i stedet for en hel uke av hver ting på en schäfer som strengt talt er litt mer intellektuelt oppegående enn stakkars Nansen :aww: I så fall ville jeg prøvd en økt med fvf m/venstrevendinger, for å få ham litt bakover, ta en liten pause og så rett på fvf uten vendinger; for da kanskje han har en forventning om at det kan komme venstrevendinger, og man bør være litt lenger bak. Kanskje ta en økt med kontakttrening i bånd inniblant fvf-økter?

Hm, burde vel strengt talt ikke gi råd, jeg som ikke har sjans i havet om å få til fvf ordentlig (det blir visst mest dimling ved fot? :icon_redface:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du damen, den derre kassemetoden trente vi periodevis iherdig på i godt og vel et år, vi, før poletten falt ned i den trange bikkjenøtta til mini'n og han kunne ta tre skritt med bakbeina! :lol:

:lol: Nei, jeg bør vel ikke gi opp helt enda, han har jo en tendens til å plutselig huske noe han lærte for lenge siden, den der.

Det holder sikkert med en økt i stedet for en hel uke av hver ting på en schäfer som strengt talt er litt mer intellektuelt oppegående enn stakkars Nansen :aww:

*fnis* Han er ikke alltid den skarpeste kniven i skuffen han her heller...

Hm, burde vel strengt talt ikke gi råd, jeg som ikke har sjans i havet om å få til fvf ordentlig (det blir visst mest dimling ved fot? :icon_redface:)

Joda, alle innspill er velkomne. :) Og det du foreslår er jo faktisk ikke så himla dumt - fortsette som vi gjør og bytte på og håpe at poletten ramler ned til slutt. Tålmodighet er en dyd, har jeg hørt. :icon_redface:

Ingen som har noen lure ideer til apporten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen lure ideer til apporten da?

Sitter å venter på det jeg å :P Uta synes det å komme helt inn med apporten er vissvass, og skal jeg være så vanskelig kan jeg hente den selv! Jeg har prøvd å rygge ett par skritt, det har hjulpet litt, jeg har også tenkt at jeg skal prøve å unngå å se direkte på henne. Kanskje det kan hjelpe hos deg å?

FVF og ploging har jeg også hatt på Uta, men jeg har alltid belønnet fra venstre og på yttersiden av hunden og vi er mer eller mindre kvitt problemet bortsett fra når ting er innmari artig :P. Jeg "vrir" henne mer bakover om du skjønner. Hun får belønning når hun har rompa vrengt inn bak meg. Veldig vanskelig å forklare skriftlig kjenner jeg :icon_confused: Det er som om jeg holder på å lære henne å snurre mot venstre, men vi klarer oss med halvparten på en måte. Belønner ikke fvf med ball, ønsker lavere forventning der. Ekke så klikkersk da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å venter på det jeg å :P Uta synes det å komme helt inn med apporten er vissvass, og skal jeg være så vanskelig kan jeg hente den selv! Jeg har prøvd å rygge ett par skritt, det har hjulpet litt, jeg har også tenkt at jeg skal prøve å unngå å se direkte på henne. Kanskje det kan hjelpe hos deg å?

FVF og ploging har jeg også hatt på Uta, men jeg har alltid belønnet fra venstre og på yttersiden av hunden og vi er mer eller mindre kvitt problemet bortsett fra når ting er innmari artig :P. Jeg "vrir" henne mer bakover om du skjønner. Hun får belønning når hun har rompa vrengt inn bak meg. Veldig vanskelig å forklare skriftlig kjenner jeg :icon_confused: Det er som om jeg holder på å lære henne å snurre mot venstre, men vi klarer oss med halvparten på en måte. Belønner ikke fvf med ball, ønsker lavere forventning der. Ekke så klikkersk da men...

Hehe. Du må gjerne fortelle meg hvordan jeg kan lime sammen apporten da, selv om det fremdeles gjenstår mye arbeid med den, så vil jeg jo gjerne at det skal være "gå og hent det jeg kastet" fremfor "ja, du får lov å hente den" og kanskje han kommer og setter seg hvis jeg har flaks. GAH, jeg er ikke lydighetsmenneske! :icon_redface:

Det tipset fikk jeg av Elin tidligere, å belønne ut mot venstre, der er det nok jeg som ikke helt får til. Hadde vært en stor fordel med litt mer ro i disse øvelsene ja, men han blir faktisk enda mer oppjaget om jeg bruker det - han synes ikke det er nok og blir kjempefrustrert, godbit er nesten en øvelse i seg selv. :blink: Men jeg varierer hva jeg bruker da (ball, ball i snor, fille, skinn, tau osv), og han synes det er helt kult å holde i filla to sekunder eller fange ball på to meters hold og så jobbe videre.

Oh, og så har jeg glemt å nevne at han kommer inn bak og setter seg. Elin tipset meg om å bytte til direkte innsitt, men så kunne han plutselig på plass, så da ville jeg ikke begynne helt på nytt. Må likso føle at han kan NOE.. :icon_redface:

Angående metode så er det ikke så nøye, jeg tilhører ingen leir jeg. Det hender jeg bruker klikker når det er vanskelig å belønne riktig, men jeg trener nok ikke særlig "klikkersk", jeg lokker og lurer og hva som helst som funker egentlig. Så lenge Garm synes det er gøy, så er det hipp som happ for meg. :)

Da har jeg fått litt ny og litt gammel input, så da mangler bare tålmodigheten. Håper jeg ikke har glemt noe her..

FVF:

Belønn ut mot venstre og bakover

Baby steps

Kassemetode

Rygging

Venstrevendinger (slutte med høyre, fy på seg)

Jobbe vekslende på alle fronter

Apport:

Fortsette å rygge og "trekke" ham med

Prøve å ikke se på ham

Flere tips er hjertelig velkomne! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang apport: kaster du den, slik at han skal løpe ut fra deg, hente apportbukken og så komme inn hos deg igjen? Eller har du apportbukken et sted mellom deg og ham, slik at han egentlig løper rett til deg, men plukker opp apportbukken på veien?

Vi bruker ikke apportbukk enda, men det er vel ikke så nøye. Anything goes, sier Garm.

Altså, vi har jo ingen øvelse som heter apport, for jeg aner ikke hvordan jeg skal lære det inn.

Det vi har er bruddstykker. Han kan sitte/dekke og vente på å få lov å ta tingen, og jeg kan si kom så han (kanskje) kommer inn med den - da må jeg som regel også kommandere sitt, og da rygger han bakover før han setter seg. Kommanderer jeg på plass så slipper han gjerne.

Å ha apporten mellom meg og ham har jeg aldri prøvd - hva er tanken bak det? Fremdrift?

Det slår meg nå at han rett og slett ikke er "hjernevasket" nok på å holde fast? Han kan såvidt "hold" men jeg kan ikke si både hold og på plass samtidig, det er enten eller ifølge Garm. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke apportbukk enda, men det er vel ikke så nøye. Anything goes, sier Garm.

Altså, vi har jo ingen øvelse som heter apport, for jeg aner ikke hvordan jeg skal lære det inn.

Det vi har er bruddstykker. Han kan sitte/dekke og vente på å få lov å ta tingen, og jeg kan si kom så han (kanskje) kommer inn med den - da må jeg som regel også kommandere sitt, og da rygger han bakover før han setter seg. Kommanderer jeg på plass så slipper han gjerne.

Å ha apporten mellom meg og ham har jeg aldri prøvd - hva er tanken bak det? Fremdrift?

Det slår meg nå at han rett og slett ikke er "hjernevasket" nok på å holde fast? Han kan såvidt "hold" men jeg kan ikke si både hold og på plass samtidig, det er enten eller ifølge Garm. :P

Tanken bak er framdrift, ja! Og at han skal ha litt fokus på å komme mot deg, i stedet for å kanskje muligens fortsette å virre rundt andre steder :innocent:

Hvis du vil ha et forslag på en "steg for steg"-innlæring av apport, så kan du jo ta en kikk på denne siden; jeg syns den er fin og nøyaktig og forståelig for en nyklekket LP-kylling som meg selv :lol: Der får du tips om alt fra god interesse for apporten (vi jobber da altså fortsatt med det :icon_redface: det er jo ikke gøy å ha noe i munnen hvis det ikke kan drepes, liksom :getlost: ) til hvordan du kan få ham til å komme inn til deg, med godt grep om apportbukken og i god fart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken bak er framdrift, ja! Og at han skal ha litt fokus på å komme mot deg, i stedet for å kanskje muligens fortsette å virre rundt andre steder :innocent:

Da skal vi forsøke det og se hva som skjer. :)

Hvis du vil ha et forslag på en "steg for steg"-innlæring av apport, så kan du jo ta en kikk på denne siden; jeg syns den er fin og nøyaktig og forståelig for en nyklekket LP-kylling som meg selv :lol: Der får du tips om alt fra god interesse for apporten (vi jobber da altså fortsatt med det :icon_redface: det er jo ikke gøy å ha noe i munnen hvis det ikke kan drepes, liksom :getlost: ) til hvordan du kan få ham til å komme inn til deg, med godt grep om apportbukken og i god fart :)

Jeg synes det blir litt for rigid jeg. Altså, enten følger man det der fra starten eller så funker det ikke, sort of? Og jeg er som kjent ingen fan av å begynne på nytt. :icon_redface: Men tankene bak kan jo være gode å ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du vil med apporten... Han kan holde, men ikke så godt... han kan hente, men ikke så godt, han kan avlevere, men bare av og til? Da er du jo på god vei tenker jeg. Fortsett med det du gjør og øk vanskelighetsgraden tenker jeg. Kanskje til og med være så vill og gal å slenge på en apportbukk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du vil med apporten... Han kan holde, men ikke så godt... han kan hente, men ikke så godt, han kan avlevere, men bare av og til? Da er du jo på god vei tenker jeg. Fortsett med det du gjør og øk vanskelighetsgraden tenker jeg. Kanskje til og med være så vill og gal å slenge på en apportbukk :P

:lol: Jeg gjør det kanskje vanskeligere enn det er? Utålmodiiiig!

Yes, apportbukk skal bli. Jeg synes bare det er så dyrt for en pinne med to klosser på. :icon_redface: Og så tygger han jo da, for harde livet. Da kan han heller tygge på vedkubber enn dyre pinner med klosser på! :lol:

Metallapport skulle jeg gjerne hatt da, den kan han jo ikke ødelegge og det er litt mer utfordring enn tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jeg gjør det kanskje vanskeligere enn det er? Utålmodiiiig!

Yes, apportbukk skal bli. Jeg synes bare det er så dyrt for en pinne med to klosser på. :icon_redface: Og så tygger han jo da, for harde livet. Da kan han heller tygge på vedkubber enn dyre pinner med klosser på! :lol:

Metallapport skulle jeg gjerne hatt da, den kan han jo ikke ødelegge og det er litt mer utfordring enn tre.

Jepp, mistenker du er bittelitt utålmodig :P

Friste med ball har jeg erfart hjelper på tygging. De første gangene vil han slippe for å ta ballen, men etterhvert tar han tegningen og holder. Selv bc'n klarte ikke å tygge når jeg viftet ball :P Da lukker de automatisk igjen kjeften, og på den måten slipper vi å ta på dem så mye. Skape aktivitet i deg har jeg også erfart hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friste med ball har jeg erfart hjelper på tygging. De første gangene vil han slippe for å ta ballen, men etterhvert tar han tegningen og holder. Selv bc'n klarte ikke å tygge når jeg viftet ball :P Da lukker de automatisk igjen kjeften, og på den måten slipper vi å ta på dem så mye. Skape aktivitet i deg har jeg også erfart hjelper.

Hm, det skal jeg huske til Nansen en gang i framtiden ser det for godt å holde fast apportdingser. Man lærer stadig at det finns flere pølser til Rom, altså :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, mistenker du er bittelitt utålmodig :P

Friste med ball har jeg erfart hjelper på tygging. De første gangene vil han slippe for å ta ballen, men etterhvert tar han tegningen og holder. Selv bc'n klarte ikke å tygge når jeg viftet ball :P Da lukker de automatisk igjen kjeften, og på den måten slipper vi å ta på dem så mye. Skape aktivitet i deg har jeg også erfart hjelper.

Bittelitt? :whistle: Det er ikke bikkja det er feil på her altså (som jeg har sagt før), det er føreren som er helt ubrukelig til å kommunisere skikkelig og har alvorlig manko på tålmodighet. Ekke no gøy når det ikke går fremover! :icon_redface:

Tar med det tipset også. Han er god på å stirre på ball/leke. :lol:

NUH skal vi ut og trene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelposter litt jeg.

Det hjelper med litt input og bevisstgjøring altså!

Nå har han hatt sin første ever apport! :D Altså hel øvelse! Fra utgangsstilling, ut og hente, tilbake i utgangsstilling og vente til jeg tar i den og sier takk.

Han var litt uvillig til å gi den fra seg igjen nå da, men det er en bagatell, han gjorde det før også.

Fvf gikk vi også, helt skeivt og ille, men vi gikk mer enn ett skritt og han skjønte poenget!

Det er når ting går som i dag at det faktisk er gøy å trene. :)

Takk til alle for input!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn med apportbukken. Gjør du feil har du driti på draget og har MASSE unødvendig trening foran deg for å rette op i det, bruker du noe annet kan du bare bytte gjenstand og vips er det en elt ny øvelse for hunden. Evt. at du vil gå bruks, sporpinner, feltgjenstander, metall osv er det greit at hunden ikke bare kan apportere trebukker. Introduser bukken når hunden kan øvelsen. :)

Først og fremst ville jeg tatt tak i fvf. Ihvertfall utg. stilling "må" du ha på plass før apporten. Ikke bytt mellom metoder, ikke gi opp med det første. Men når du innser at denne metoden mestrer jeg ikke så bytt. Jeg er fan av kasse metoden. Først belønne for frembeina oppå, deretter for all bevegelse med bakparten, tom. bare vektforandringer liksom, begge veier, så bare mot klokka, så når hundens side treffer din legg/kne. Og da har du ikke bare lært hunden bakpartskontroll, du har lært den posisjonen ved fot. Altså at når hunden har lært å jobbe med bakparten for å oppnå posisjonen er det lett for hunden å dra konklusjonen selv; et skritt frem er det samme som det vi har trent på hele veien: treff kneet til mor med siden! Etter et par sekunders tenkepause. Det er faktisk lettest å begynne med sideforflyttninger til høyre synes jeg, sånn btw :)

Og bruk en ordentlig kasse, en sånn ungene bruker til å rekke opp til doen er fin. Og så holder du på med det helt til du har et kommando ord eller tegn som betyr sving baken mot meg. Da er det lettere å overføre til å ikke bruke kassa lenger.

Parallelt med foten kan du trene HOLD. Hold, hold og hold. Forskjellige gjenstander,store, små, en gaffel for å introdusere metall kanskje? Ihvertfall. Til slutt så har du en bra utgangsstilling etter kassemetoden (?) og da baklengskjeder du apporten. Utgangsstilling+hold. Utgst-hold-avlever. Utgangsstilling+hold+et steg(+avlever men du belønner selvsagt i det hunden tar steget fremover for å innta ny utg. stilling, og trener avlever seperat)¨

Hunden foran fører, hold+innta utgangsstilling. To skritt fra, hold og innta utgangsstilling. Osv. helt til du kan gå x-antall meter fra hunden og kalle inn og den automatisk inntar utg. stilling og avleverer. Så trener du opptaket. Legg bukken foran deg etter noen repetisjoner på "avlever". Og hunden vil gjerne ta den på eget intiativ siden "det er dette vi leker". Sett hunden bak (jeg skriver bukken men mener gjenstanden) og få den til å gripe på vei inn, da får du et korrekt opptak. Da gjenstår kast og vent. Jeg holder i halsbåndet de første gangene, kaster, og slipper på kommandoord. Hunden løper etter forhåpentligvis av seg selv (jakt) og når den står ute ved bukken så er det trolig at det minnebildet du har skapt får hunden til å gjøre som du har trent på; grip bukken og avlever.Når hunden "kan" apportere bare minus hold, kan du legge på vent. Dvs. at du har på langline og når hunden tjuvstarter før signal stopper du den, setter den i vent og henter bukken selv. Tjuvstart er ingen start. Hele greia er at apport skal ikke bety "løp ut og hent det jeg kastet" det skal bety "avlever".

Det er ihvertfall sånn jeg tror jeg hadde grepet det an, men det er mange veier til Rom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Nå har jeg ingen ambisjoner om konkurranse overhodet, det er mest for å ha noe å jobbe med at jeg driver med dette. Kanskje blir det start en gang, men per idag er jeg ikke så opptatt av at ting skal være "perfekt".

Mye av det du skriver har vi allerede vært igjennom eller jobber med nå. Mulig hunden min bare er over gjennomsnittet interessert i å ha ting i kjeften, men for ham er det ikke noen ny øvelse når vi bytter gjenstand! Dog har jeg tenkt på det at det ikke er noe poeng å introdusere bukk før han kan det noenlunde, han tygger jo godt på det han henter og jeg gidder ikke kjøpe apportbukk for at den skal bli pinneved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...