Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet?


Nihon Supittsu

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe meg en ny hund utover sommeren og whippeten har falt i smak.

Men er litt usikker på noen punkter.

Kan en whippet bo i en liten leilighet?

Skal begynne og studere til høsten av, så den blir alene hjemme. Har lest at dette kan bli et problem?

Bor midt i Trondheim sentrum, så hvor mye må jeg ha den løs? er ikke så lett midt i sentrum. Så er den enkel å få til å komme på innkalling?

Hvordan er gemyttet på de forskjellige linjene? er det noen oppdrettere jeg må styre unna?

Kan den vennes på katt senere i livet? (ønsker meg katt).

Ønsker meg en hund som går bra med andre hunder, lest at det ikke skal være et problem med whippet. stemmer det?

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke rasen selv, men har fått et ganske godt inntrykk av den, så kan svare på noen punkter.

Ja en Whippet kan fint bo i leilighet. De tar ikke stor plass og for det meste er de rolig innomhus ved nok aktivitet ute.

Mynder generellt er ikke glad i være alene, men det kan trenes på fra et tidlig stadie. Så ha god tid på å venne den til det.

Hvor mye du må ha den løs er ingen fasit på, men en mynde må få løpt ifra seg futt ihvertfall noen ganger iuker. Såpass må de få lov til. Så da må du se om du har områder du kan reise til å la den få løpe, eller en inngjerdet plass feks fotballbane, grusbane osv.

Innkalling kan læres, men det er litt individuellt hvor god de er på det. Start tidlig trening på det.

Katter går ofte veldig fint sammen med whippet (familie katt), men også her må det jo tilvenning.

Ja de fleste whippeter går godt sammen med andre hunder. Mange opplever at de trives best med noen av samme type. Noen kan være litt reserverte og skeptiske.

Oppdrettere og linjer vet jeg ikke så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to whippeter og kjenner nokså mange så jeg kan skrive litt om min erfaring med rasen.

De kan helt fint bo i leilighet. En whippet krever ekstremt lite plass innendørs for der er de stort sett sofapoteter. Får de en myk og varm plass å ligge på er de fornøyd :) Ute derimot trenger de litt plass å få strekke ut beina på med jevne mellomrom da det er det de er lagd for å gjøre, sprinte avgårde i høy hastighet.

Ang det å være hjemme alene har ikke jeg inntrykk av at whippet er noe verre å trene alene-trening med enn noen andre raser og mine to var hjemme alene fulle arb.dager før jeg begynte å studere. Men da var de trent til det og vandt til det. Etter min første ble borte har det tatt litt tid å få nr2 til å venne seg til å være helt alene ettersom han aldri har vært det, men det går bedre og bedre :)

Jeg har også bodd et år i Trondheim sentrum med to whippeter og selv om det finnes steder rundt om man kan slippe de er jeg veldig glad jeg hadde bil og kunne komme meg ut av byen ofte. Nå er det jo masse turmuligheter bare korte bussturer fra sentrum også da, så ville ikke sett så mørkt på det nei.

De fleste whippetene jeg kjenner er det ikke noe problem å ha løse og jeg tørr å påstå at jeg har en god innkalling på han jeg har nå. Kommer det en katt har jeg ikke sjans, de er jakthunder, men når det kommer til folk og andre hunder er han grei å rope inn.

Nå har jeg ikke satt meg så godt inn i de forskjellige linjene og jeg kjenner ikke til så mange oppdrettere personlig, men etter å ha hørt om flere som opplever smånervøse whippser (desverre!) så ville jeg tatt meg god tid til å bli kjent med oppdretter og foreldredyr. Papirløse whippeter på finn.no ville jeg ikke hatt om jeg hadde fått de kastet etter meg for å si det sånn... Det finnes såpass mye bra avlsmateriale at om en "oppdretter" ikke tar seg orket med å skaffe papirer på hundene sine og selger valper for småpenger bør varselbjellene ringe.

Når det er sagt er det veldig mange seriøse whippetoppdrettere i Norge og de fleste whippeter i dag er greie, enkle og trivelige hunder.

Jeg tror nok ikke at tilvenning til en katt i hjemmet skal by på de største problemer, men ikke forvent at den liker katter den ser ute ;)

Ang andre hunder så er også mitt inntrykk at de fleste whippeter går veldig godt sammen med andre hunder. Det er svært lite bråk rundt en whippetring på utstilling og hannhundene er som oftest veldig tolerante. Jeg var litt uheldig med min første og jeg husker hvor overrasket alle var over at en whippet kunne være så "ille".

Må jo fortelle om den gangen vi var på whippet-treff og 13 whippser løp løse sammen uten problemer :) Det var et flott syn det!

Ønsker deg masse lykke til i jakten på en whippet og det er en herlig rase du har valgt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Whippet og katt, jeg har erfart at det går fint sålenge katten er ung når den kommer i huset. Slik at hunden er vant med den fra den er et snublende nøste og frem til voksen katt. Men å ta en voksen katt inn kan være problematisk.

Ang det å være alene, hva med å ha to? Da er de aldrig alene. Eller vurdere å ha to IM(Italiensk Mynde) istede for en Whippet.

Ang forskjellige linjer: De jeg har er en generasjon fra courtbourne, og de er serdeles rolig. Den jeg har fra suna regens har noe mer energi, og er litt mer "typisk" hund av seg=) Tror ikke det er noen myndekennel i norge som man trenger å ungå egentlig. Da jeg føler at myndeavel stort sett er et tapsprosjekt for en kennel(virker hvertfall slik).

Til slutt avslutter jeg met et bilde av en whippet og en katt, og en til whippet=)

th_12082007458.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vel jeg tror jeg har søkt opp det meste som kan søkes opp på forumet ang whippet. Lærer masse av hundesonen, mye kunnskapsrike og flinke folk her. Men tenkte at det ikke kunne skade og starte en ny tråd om ting jeg lurte på.

Har bare mer og mer lyst på en, men har liksom ikke lyst til å ha to valper på en gang. Sett for meg at det kan bli litt mye? Eller er det enklere med en mynde?

Sett litt på IM også, men de ser så skrøplige ut i forhold til en whippet. Men har aldri sett en IM annent enn på utstilling.

Lett endel etter oppdretter, og noen av de jeg har funnet står ikke på myndeklubben sine nettsider. Kan det ha noe og si? Kommer ikke til å kjøpe en parirløs hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart er det bare å lage en tråd å spørre i vei, det er jo derfor vi har forum :)

Jeg skjønner godt at du er betenkelig til å ha to valper på en gang, det kan være en utfordring selv med en såpass enkel rase som whippet. Det blir dobbelt opp med trening(innkalling, hverdagslydighet) og selv om de er to må man trene alene-trening også. Det er lett for at valpene blir mye mer opptatt av hverandre enn deg og da er det ekstra viktig å trene de hver for seg.

Så jeg ville nok startet med en og heller utvidet flokken etterhvert dersom ønsket fremdeles skulle være der.

IM er nok mye mer pysete i forhold til været enn en whippet har jeg inntrykk av. På vinteren fryser de veldig lett, mens en whippet er tøffere selv om de krever dekken på kalde dager de også. Det er forskjell på gemyttet på de to rasene også, så jeg skjønner ikke helt den med å skaffe seg to IM istedet for en whippet dersom det er whippet man vil ha :icon_confused:

At en oppdretter ikke står på myndeklubben sine sider trenger ikke ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo titte litt på etnahunden også, om du er int i whippet eller italiener. ;) Min har iallefall ikke noe problem med å være alene hjemme, og hun har heller ikke noe problem med katter(nå er hun vokst opp med katter, men plager heller ikke fremmede katter). Vet heller ikke om andre som har problemer med å være alene hjemme. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett litt på etnahund nå, og den er jo en meget vakker hund :wub: Så om jeg skal velge på utseende tror jeg at det hadde blitt en slik. Men er vel ikke mange av dem, og kan ikke mye om rasen. Ser bare for meg at den kanskje er noe mer "sær" enn whippet. Men takk for tips:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan bare snakke varmt om rasen vår, whippet. Du kan fint, som Tonje skriver ha en whippet i en liten leilighet, ikke noe problem. Så lenge du er flink til å trene valpen fra starten av og jobber med tryggheten så er ikke det å være hjemme alene og str på leilighet noe problem. Ta deg god tid og bruk "sunn fornuft."

En whippet har ikke noe problem å tilvennes katter i voksen alder. Min voksne hannhund ble passet på av noen med katt i to dager ,han var overhode ikke vant med katt, det gikk kjempe fint.

Whippeten har ikke mere jaktinnstingt enn hva andre raser har. Men problemet som er at de er utrolig kjappe og elsker å løpe etter ting som løper fort.

Min far er nå 63 år og han har hatt noen raser opp gjennom tiden og han berømmer whippeten opp i skyene og sier ofte "Hva skal man med annen rase når man har Whippet" Han har 3 whippet i dag og en Saluki.

Min erfaring med whippeten er postivt. Jeg har stor kjennskap til mynderasene i og med at jeg har hatt mynder i 35 år. Whippeten er egentlig ganske ny for meg siden min eldste whippet er 14 år nå. Men kan ikke annet enn å skryte den opp i skyene som min far. Jeg er også oppdretter av rasen og med god veiledning fra din oppdretter så er jeg ganske sikker på at du fint greier å ha whippet der du tenker å bo.

Det finnes mange gode å seriøse oppdrettere i Norge og mange ikke fult så gode oppdrettere. Bruk god tid og ikke la prisen være den grunnen til at du velger din oppdretter. Betal heller noen kroner ekstra om du finner en oppdretter du føler passer deg. Å dumpe prisene betyr ofte at de ønsker å selge valpene sine hurtig og har ikke kapasitet til å sitte med de lengre enn leveringstid. Mitt råd er å bruk god tid og ring rundt til oppdretterne du føler kan være riktige for deg.. BRUK GOD TID:)

Til slutt vil jeg også nevne at vi har en utrolig flott myndeklubb hær i Tr.heim med masse aktiviteter å by på, som f.eks utstilling, Lureqoursing, spor, marka turer og mange andre aktiviteter. For en whippet trives jo med å få løpe fritt i skog og mark og liker å få være med. Det er mange flotte whippet elskere hær i Tr.heim som gjærne hiver seg med på en tur i festlig lag med andre myndeelskere så sosialsiering skal ikke være noe problem.Vi er jo en hel gjeng som Tonje skriver som møtes av og til og slipper våre vakre whippets,, (SKJERPINGS PÅ MEG TONJE) Grattis forresten med Felix flotte resultater på LC i helga, kjæmpe morro blir jo så stolt da vet du og med beste Norges beste whippet hannhund og tispe har vell mann lov til å være litt kry oppdretter, litt OT på det siste hær da.

Lykke til i ditt valg av rasen og i det å finne din flotte oppdretter.

Klem

Kristin Hoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fint at whippet har falt i smak! :D

det er null problem å ha en whippet i leilighet, dette går helt fint sålenge den får vært ute en del og sprunget fra seg. jeg har selv whippeten min på et tom i internatbygg, og dette fungerer helt fint.

whippeter har en tendens til å være engstelige ja, og min liker hvertfall ikke å være alene. før måtte hun sitte i bur alene hjemme, men nå er hun uten bur, og ligger rolig inne hele tiden. så dette har hun blitt flink til, men hun hater att jeg går ifra henne dersom jeg etterlater henne med andre folk.

whippeter knytter seg sterkt til sin eier.

man må ikke ha hunden løs, men for en whippet er det best å kunne løpe som bare en whippet kan løpe. og da er det best å finne et gjorde eller lignende å løpe på.

dette er den enkleste rasen å lære innkalling på har jeg hørt, og jeg tror det stemmer. de er ekstremt lettlærte!

jeg vet ikke så mye om gemyttet på de forskjellige linjene. har aldri hørt kritikk om noen av oppdretterne.

jeg er usikker på hvordan det hadde vært å vende den til katt senere i livet, da dette er hunder som jakter og løper etter kattene.

jeg har selv katt, men det hadde jeg da jeg fikk whippeten min, og dette går helt fint, de leker og koser sammen og er kjempegode venner. men ute har hun tendens til å løpe etter katten. og hun løper også etter fugler, kaniner og alt som rører seg. har aldri skadet noen.

min går hvertfall kjempebra sammen med andre hunder, og jeg har hørt det samme som deg, att det er sånn det er! :)

Lykke til med hundekjøp og den evt. flotte whippeten du måtte skaffe deg ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fint at whippet har falt i smak! :D

det er null problem å ha en whippet i leilighet, dette går helt fint sålenge den får vært ute en del og sprunget fra seg. jeg har selv whippeten min på et tom i internatbygg, og dette fungerer helt fint.

whippeter har en tendens til å være engstelige ja, og min liker hvertfall ikke å være alene. før måtte hun sitte i bur alene hjemme, men nå er hun uten bur, og ligger rolig inne hele tiden. så dette har hun blitt flink til, men hun hater att jeg går ifra henne dersom jeg etterlater henne med andre folk.

whippeter knytter seg sterkt til sin eier.

man må ikke ha hunden løs, men for en whippet er det best å kunne løpe som bare en whippet kan løpe. og da er det best å finne et gjorde eller lignende å løpe på.

dette er den enkleste rasen å lære innkalling på har jeg hørt, og jeg tror det stemmer. de er ekstremt lettlærte!

jeg vet ikke så mye om gemyttet på de forskjellige linjene. har aldri hørt kritikk om noen av oppdretterne.

jeg er usikker på hvordan det hadde vært å vende den til katt senere i livet, da dette er hunder som jakter og løper etter kattene.

jeg har selv katt, men det hadde jeg da jeg fikk whippeten min, og dette går helt fint, de leker og koser sammen og er kjempegode venner. men ute har hun tendens til å løpe etter katten. og hun løper også etter fugler, kaniner og alt som rører seg. har aldri skadet noen.

min går hvertfall kjempebra sammen med andre hunder, og jeg har hørt det samme som deg, att det er sånn det er! :)

Lykke til med hundekjøp og den evt. flotte whippeten du måtte skaffe deg ! :)

Dette var da veldig bastant.

Hva mener du med tendens til å være engstelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett litt på etnahund nå, og den er jo en meget vakker hund :wub: Så om jeg skal velge på utseende tror jeg at det hadde blitt en slik. Men er vel ikke mange av dem, og kan ikke mye om rasen. Ser bare for meg at den kanskje er noe mer "sær" enn whippet. Men takk for tips:D

Det er ikke så mange av dem, nei. Og det er morro! Moren til hunden min, skal ha et kull i år, mest sannsynlig, og forhåpentligvis skal min hund ha et kull neste år. :ahappy: Så det er flere av dem i Norge nå, enn før. :whistle:

Jeg vet ikke om jeg vil kalle den mer "sær", bare annerledes. Det er jo to forskjellige raser. Av de whippetene jeg kjenner personlig, er det flere av dem som har "særheter" enn de etnahundene jeg kjenner, men det kan også ha noe med at to av de whippsene jeg kjenner er rimelig dyktig bortskjemte også, da. :aww:

Lundii kan nok være noe sær på visse ting(som å få tak i/klappe henne ute, dog har det blitt MYE bedre bare de siste to mnd, begynner å bli voksen tror jeg), men jeg ser jo at det er min feil, ikke hundens, der er det jeg som har sviktet i opplæring/trening. Og hun har god arbeidsvilje, utrolig lett for å lære, lett å belønne(både med lek og med godbit), og er generelt alt jeg ser etter i en hund. :wub:

Edit: Altså, hun stikker aldri av, men hun spretter unna og går over i lek om jeg skal ha tak i henne, har jeg godbit er hun dog på plass med en gang og putter hodet i båndet selv. :ahappy:

(dessuten trenger vi flere raseentusiaster her i landet!)

Ellers må jeg si at jeg selv har blitt helt forelsket i whippeten, og jeg skal nok ha en whipps den dagen jeg har bil og to etnahunder fra før. For eksempel. Når det passer sånn iallefall og jeg finner det rette kullet. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...