Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporline


Recommended Posts

Skrevet

IMG_0995.jpg

Kjøpte denne linen i 5m lengde, og synes den var veldig god. Noen som har denne i 15 m lengde og kan fortelle hvordan den er med tanke på å henge seg opp i skogen, hva med når den er våt? :D

Skrevet

Har ikke akkurat denne lina, men har prøvd noe lignende tidligere. For det første synes jeg at 5 meter er veldig, veldig kort. Og for det andre ser det ut til at den fort kan blir veldig tung når den blir bløt. Jeg er mest fornøyd med en fletta variant i nylon, jeg. :)

Skrevet

Har ikke akkurat denne lina, men har prøvd noe lignende tidligere. For det første synes jeg at 5 meter er veldig, veldig kort. Og for det andre ser det ut til at den fort kan blir veldig tung når den blir bløt. Jeg er mest fornøyd med en fletta variant i nylon, jeg. :)

Nå kjøpte jeg kun den på 5 m for å bruke som påvisningsline i rundering :D

men ser at det kanskje blir 15 tunge meter om (når) den er våt ja...

Den gode gammeldagse "nylonfletta" er den jeg også bruker nå - men hadde vært artig med noe nytt :whistle:

Noen andre som har erfaring?

Skrevet
Den gode gammeldagse "nylonfletta" er den jeg også bruker nå - men hadde vært artig med noe nytt :whistle:

Noen andre som har erfaring?

Det er ikke alltid at nytt er best :). Jeg foretrekker definitivt tvinna nylonline til bruk i skogen (ikke fletta, men tvinna, og jeg kunne ønsket en line på 7 mm - 6 mm er for tynt, 8 mm bittelitt for tykt).

INGEN OVER OG INGEN VED SIDNAV!

Til bruk på jordespor og i skog uten busker og trær (og da har man vel ikke en skog) fungerer den sikkert greit, men jeg kan ikke se for meg at en gummiert, flat line egner seg til vanlig skogsspor dessverre.

Skrevet

Det er ikke alltid at nytt er best :). Jeg foretrekker definitivt tvinna nylonline til bruk i skogen (ikke fletta, men tvinna, og jeg kunne ønsket en line på 7 mm - 6 mm er for tynt, 8 mm bittelitt for tykt).

Til bruk på jordespor og i skog uten busker og trær (og da har man vel ikke en skog) fungerer den sikkert greit, men jeg kan ikke se for meg at en gummiert, flat line egner seg til vanlig skogsspor dessverre.

Den funker utmerket i skog :) eg går veldig mye spor i varierende terreng. Samtidlig bruker eg den også når eg går på tur i skog og fjell.

Skrevet

IMG_0995.jpg

Kjøpte denne linen i 5m lengde, og synes den var veldig god. Noen som har denne i 15 m lengde og kan fortelle hvordan den er med tanke på å henge seg opp i skogen, hva med når den er våt? :D

Jeg har en liknende line (bare i svart) i både 5, 10 og 15 meter, og om du skal spore NBF spor så blir den alt for tung når det blir mer enn 5 meter. Du skal ha en rimelig hard hund i lina for å strekker den skikkelig ut, og jeg synes at alt av informasjon mellom hund og fører forsvinner totalt. Men 5 meters lina er god. Synes heller ikke at den sklir noe i terrenget når den blir lang, og når det blir vått så er den "hakkete" å få ut, jeg sleit veldig med å få den til å "skli" godt i hendene i vått vær.

Skrevet

Jeg har en liknende line (bare i svart) i både 5, 10 og 15 meter, og om du skal spore NBF spor så blir den alt for tung når det blir mer enn 5 meter. Du skal ha en rimelig hard hund i lina for å strekker den skikkelig ut, og jeg synes at alt av informasjon mellom hund og fører forsvinner totalt. Men 5 meters lina er god. Synes heller ikke at den sklir noe i terrenget når den blir lang, og når det blir vått så er den "hakkete" å få ut, jeg sleit veldig med å få den til å "skli" godt i hendene i vått vær.

Ja det er stort sett NBF det går i ja.

Ser vel ut til at jeg slipper å bruke penger på en lengre line da :icon_cry: Det var jo litt trist ;)

Men fin var den, og 5 meteren var kjempe god som sporline til valp, og som påvisningsline :thumbsup:

takk for svar alle sammen :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...