Gå til innhold
Hundesonen.no

Når useriøse i familien kjøper seg hund

Cams

Recommended Posts

Dette er et tema jeg håper de færreste har erfaring av, og hvor jeg dessverre sitter mitt oppi.

Det har seg slik at svigermor har vært i Sverige i dag og hentet seg en liten vovve. En Yorkshire terrier valp på 7,5 uke. Hundekjøp ble bestemt for knapp en uke siden, rasen ble bestemt for knappe 3-4 dager siden, og nå i kveld kom de hjem og Facebook er allerede full av kosebilder med beskrivelser om at "alt er skummelt" og "liker seg best ved matmor, trykka oppi halsen".

Nydelig liten skrulle, den valpen, så det er ikke rasen og eventuelt hvor krevende rasen er som skremmer meg... Heller "bakgrunnen" til hvorfor valpen ble kjøpt.

Når det kommer til veskehunder, er jeg svært negativ. Sorry, men hunder har bein til å gå med. Jeg er heller ikke helt med på det at småhunder skal dulles med og alltid bæres, eller "reddes" fra den skumle verden. En hund skal behandles som en hund og ikke en dukke.

Så når da Facebook-oppdateringene til Svigermor begynte å rulle inn her forrige uke om at "åå, hun skulle så gjerne hatt en sånn liten søt hund, en som kunne sitte i veska hennes. Den måtte være liten nok til at hun bare kunne løfte den og gå deres vei om de traff på noe "skummelt" noe. Og så hadde hun jo hørt at en liten søt hund var så god på å trekke mannfolk!"

Sistnevnte setning kom opptil 3-4 ganger før jeg tilslutt skrev: "Jeg trodde disse gneldrete småbikkjene hadde helt motsatt effekt på mannfok, jeg. Og husk at hunden har 4 bein å gå med, da."

Joda, den skulle få gå selv, da.. men hun var fortsatt fast bestemt på at småhunder var perfekt tiltrekningskraft til mannfolk. Greit som bonus, men det virker som dette var den største grunnen til hvorfor hun ville ha en slik liten søt hund...

Nå er jo alt dette rimelig ferskt da, så jeg skal ikke være for dømmende i hvordan utfallet blir. Kan hende hun oppdrar hunden fint og det blir en trivelig og livsglad god hund. Men etter å ha kjent damen i 5 år, så klarer jeg ikke å unngå å tenke at her blir nok neppe hunden behandlet som en hund. Så lenge hunden er lykkelig, så er jo det det viktigste, men hvis hun ender opp med ei slik rotte som er redd alt og alle og gneldrer og sjefer over sofaen mens hun sitter der og koser seg over denne herlige lille dullekoppen hennes så tviler jeg egentlig litt på om jeg hadde klart å holde tåta om hva jeg syns. :P

Men ja.. jeg vil ikke blande meg for mye i styret hennes. Det er jo tross alt ikke min sak. Men hva ville igrunn dere gjort om noen i familien som du visste var useriøs ang hundehold plutselig kjøpte seg hund? Hva regnes med som "normen" å gjøre under slike tilfeller? Skal man bare ignorere det og håpe på det beste? Diskuter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at hunden er kjøpt, ville jeg nok bare ha gitt gode råd. Er jo til hundens beste, og da får en egentlig bare tåle litt fnysing fra svigermor ;) Familien er jo for alltid sies det :whistle:

Ønsker deg hvertfall lykke til, uansett hva utfallet blir :) , vet at du antakelig kommer til å ta en del runder med deg selv i boksen ang dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg liker best å høre hva andre mener først før jeg eventuelt tar praten videre. Jeg prøvde dog å prate med henne om det, men det gikk rett igjennom, gitt. :P

Jeg kommer nok til å spørre om hun ikke skal på valpekurs og den slags med vovsen, og så se ann hvordan det går etterhvert. Forhåpentligvis blir ikke valpen dullet ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg liker best å høre hva andre mener først før jeg eventuelt tar praten videre. Jeg prøvde dog å prate med henne om det, men det gikk rett igjennom, gitt. :P

Jeg kommer nok til å spørre om hun ikke skal på valpekurs og den slags med vovsen, og så se ann hvordan det går etterhvert. Forhåpentligvis blir ikke valpen dullet ihjel.

Tror kanskje anebanana prøvde å si på en pen måte at baksnakking ikke er så lurt.

Du kan jo forslå for henne å melde seg inn i hundesonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje anebanana prøvde å si på en pen måte at baksnakking ikke er så lurt.

Du kan jo forslå for henne å melde seg inn i hundesonen :)

Det var heller ikke helt meningen, men en smule frustrasjon tok litt overhånd i går, heh. Vil jo bare hundens beste, og jeg håper at vedkommende er mer seriøs enn hva hun hittil har gitt inntrykk for. Derfor ville jeg også ha noen tips til hva jeg nå kunne hjelpe henne med. Valpekurs er jo en start.

Og av diverse (andre) grunner så vil jeg ikke oppfordre henne til å være på samme forum som meg.. :P Jeg forventer ikke at dere forstår meg på den biten, men når samboeren gjør det, så er det det som teller for meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at jeg ikke har fasiten på godt hundehold. Jeg vet at det er flere veier til Rom, og jeg vet at hunder som lever i hjem helt annerledes enn mitt eget fint kan leve innholdsrike og flotte liv.

Så, når jeg ser hundehold jeg ved første øyekast reagerer på tenker jeg følgende, har hunden det bra?

Hunder trenger ikke leve optimale liv for å ha det bra (hvem kan vel egentlig tilby det?), grensen for hva som er akseptabelt er svært relativ, den er ingen konstant.

Det er lett å bruke sitt eget hundehold som sammenligningsgrunnlag, iallefall når man er hundenerd og får mye utav å gjøre det lille ekstra for hunden, men rettferdig er det kanskje sjelden.

Å bli bært litt rundt i en veske eller å bli i overkant dullet med, er ikke nok til å få meg til å igangsette redningstiltak lengre. Jeg hadde kanskje himlet litt med øynene inni meg, før jeg hadde kommet på at det neppe er min plass å dømme. Så hadde jeg oppfordret til et valpekurs før jeg lot hele saken ligge til jeg faktisk ble spurt om min mening.

Det sagt, for 6 år siden hadde kanskje min mening vært en annen. Da stod jeg på barrikadene og skulle vise verden hvordan hunder skulle leve da! Når jeg ser tilbake på hvor unyansert og bastant jeg var, så er det egentlig litt komisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er lett å bruke sitt eget hundehold som en slags rød tråd for hva man synes er riktig og ikke. Er enig med Mari; Det er flere veier til rom og det viktigste er at hunden har det bra :)

Takk for god tankevekker, Mari. Jeg innså pluttselig noe veldig viktig hos meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at jeg ikke har fasiten på godt hundehold. Jeg vet at det er flere veier til Rom, og jeg vet at hunder som lever i hjem helt annerledes enn mitt eget fint kan leve innholdsrike og flotte liv.

Så, når jeg ser hundehold jeg ved første øyekast reagerer på tenker jeg følgende, har hunden det bra?

Hunder trenger ikke leve optimale liv for å ha det bra (hvem kan vel egentlig tilby det?), grensen for hva som er akseptabelt er svært relativ, den er ingen konstant.

Det er lett å bruke sitt eget hundehold som sammenligningsgrunnlag, iallefall når man er hundenerd og får mye utav å gjøre det lille ekstra for hunden, men rettferdig er det kanskje sjelden.

Å bli bært litt rundt i en veske eller å bli i overkant dullet med, er ikke nok til å få meg til å igangsette redningstiltak lengre. Jeg hadde kanskje himlet litt med øynene inni meg, før jeg hadde kommet på at det neppe er min plass å dømme. Så hadde jeg oppfordret til et valpekurs før jeg lot hele saken ligge til jeg faktisk ble spurt om min mening.

Det sagt, for 6 år siden hadde kanskje min mening vært en annen. Da stod jeg på barrikadene og skulle vise verden hvordan hunder skulle leve da! Når jeg ser tilbake på hvor unyansert og bastant jeg var, så er det egentlig litt komisk. :)

Fint Mari, fikk en tankevekker der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig med Mari. Folk har ulikt hundehold, og i mine øyne kan det se "dårlig" ut, men alikevel blir det liksom ikke min sak. Jeg ser både hunder som aldri får gå tur, er ekstremt overvektige og hunder som blir dullet ekstremt med, og selv om ikke JEG syns det er ok, så er alle forskjellig. Noen ser på hunder som et dyr som kun bør ligge ute og aldri får komme inn i huset, noen behandler de som barn.

Det jeg kan gripe inn i er hvis man mistenker mishandling og vankjøtelse, da må man melde ifra. Alt annet kommer man desverre ikke så langt med, selv om det kan stikke litt i hjertet hvis man vet at en hund bor inne i en stue og aldri får gått tur, eller man himler litt med øynene nå hunden har totalt kontroll over eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...