Gå til innhold
Hundesonen.no

Når useriøse i familien kjøper seg hund

Cams

Recommended Posts

Dette er et tema jeg håper de færreste har erfaring av, og hvor jeg dessverre sitter mitt oppi.

Det har seg slik at svigermor har vært i Sverige i dag og hentet seg en liten vovve. En Yorkshire terrier valp på 7,5 uke. Hundekjøp ble bestemt for knapp en uke siden, rasen ble bestemt for knappe 3-4 dager siden, og nå i kveld kom de hjem og Facebook er allerede full av kosebilder med beskrivelser om at "alt er skummelt" og "liker seg best ved matmor, trykka oppi halsen".

Nydelig liten skrulle, den valpen, så det er ikke rasen og eventuelt hvor krevende rasen er som skremmer meg... Heller "bakgrunnen" til hvorfor valpen ble kjøpt.

Når det kommer til veskehunder, er jeg svært negativ. Sorry, men hunder har bein til å gå med. Jeg er heller ikke helt med på det at småhunder skal dulles med og alltid bæres, eller "reddes" fra den skumle verden. En hund skal behandles som en hund og ikke en dukke.

Så når da Facebook-oppdateringene til Svigermor begynte å rulle inn her forrige uke om at "åå, hun skulle så gjerne hatt en sånn liten søt hund, en som kunne sitte i veska hennes. Den måtte være liten nok til at hun bare kunne løfte den og gå deres vei om de traff på noe "skummelt" noe. Og så hadde hun jo hørt at en liten søt hund var så god på å trekke mannfolk!"

Sistnevnte setning kom opptil 3-4 ganger før jeg tilslutt skrev: "Jeg trodde disse gneldrete småbikkjene hadde helt motsatt effekt på mannfok, jeg. Og husk at hunden har 4 bein å gå med, da."

Joda, den skulle få gå selv, da.. men hun var fortsatt fast bestemt på at småhunder var perfekt tiltrekningskraft til mannfolk. Greit som bonus, men det virker som dette var den største grunnen til hvorfor hun ville ha en slik liten søt hund...

Nå er jo alt dette rimelig ferskt da, så jeg skal ikke være for dømmende i hvordan utfallet blir. Kan hende hun oppdrar hunden fint og det blir en trivelig og livsglad god hund. Men etter å ha kjent damen i 5 år, så klarer jeg ikke å unngå å tenke at her blir nok neppe hunden behandlet som en hund. Så lenge hunden er lykkelig, så er jo det det viktigste, men hvis hun ender opp med ei slik rotte som er redd alt og alle og gneldrer og sjefer over sofaen mens hun sitter der og koser seg over denne herlige lille dullekoppen hennes så tviler jeg egentlig litt på om jeg hadde klart å holde tåta om hva jeg syns. :P

Men ja.. jeg vil ikke blande meg for mye i styret hennes. Det er jo tross alt ikke min sak. Men hva ville igrunn dere gjort om noen i familien som du visste var useriøs ang hundehold plutselig kjøpte seg hund? Hva regnes med som "normen" å gjøre under slike tilfeller? Skal man bare ignorere det og håpe på det beste? Diskuter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at hunden er kjøpt, ville jeg nok bare ha gitt gode råd. Er jo til hundens beste, og da får en egentlig bare tåle litt fnysing fra svigermor ;) Familien er jo for alltid sies det :whistle:

Ønsker deg hvertfall lykke til, uansett hva utfallet blir :) , vet at du antakelig kommer til å ta en del runder med deg selv i boksen ang dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg liker best å høre hva andre mener først før jeg eventuelt tar praten videre. Jeg prøvde dog å prate med henne om det, men det gikk rett igjennom, gitt. :P

Jeg kommer nok til å spørre om hun ikke skal på valpekurs og den slags med vovsen, og så se ann hvordan det går etterhvert. Forhåpentligvis blir ikke valpen dullet ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg liker best å høre hva andre mener først før jeg eventuelt tar praten videre. Jeg prøvde dog å prate med henne om det, men det gikk rett igjennom, gitt. :P

Jeg kommer nok til å spørre om hun ikke skal på valpekurs og den slags med vovsen, og så se ann hvordan det går etterhvert. Forhåpentligvis blir ikke valpen dullet ihjel.

Tror kanskje anebanana prøvde å si på en pen måte at baksnakking ikke er så lurt.

Du kan jo forslå for henne å melde seg inn i hundesonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje anebanana prøvde å si på en pen måte at baksnakking ikke er så lurt.

Du kan jo forslå for henne å melde seg inn i hundesonen :)

Det var heller ikke helt meningen, men en smule frustrasjon tok litt overhånd i går, heh. Vil jo bare hundens beste, og jeg håper at vedkommende er mer seriøs enn hva hun hittil har gitt inntrykk for. Derfor ville jeg også ha noen tips til hva jeg nå kunne hjelpe henne med. Valpekurs er jo en start.

Og av diverse (andre) grunner så vil jeg ikke oppfordre henne til å være på samme forum som meg.. :P Jeg forventer ikke at dere forstår meg på den biten, men når samboeren gjør det, så er det det som teller for meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at jeg ikke har fasiten på godt hundehold. Jeg vet at det er flere veier til Rom, og jeg vet at hunder som lever i hjem helt annerledes enn mitt eget fint kan leve innholdsrike og flotte liv.

Så, når jeg ser hundehold jeg ved første øyekast reagerer på tenker jeg følgende, har hunden det bra?

Hunder trenger ikke leve optimale liv for å ha det bra (hvem kan vel egentlig tilby det?), grensen for hva som er akseptabelt er svært relativ, den er ingen konstant.

Det er lett å bruke sitt eget hundehold som sammenligningsgrunnlag, iallefall når man er hundenerd og får mye utav å gjøre det lille ekstra for hunden, men rettferdig er det kanskje sjelden.

Å bli bært litt rundt i en veske eller å bli i overkant dullet med, er ikke nok til å få meg til å igangsette redningstiltak lengre. Jeg hadde kanskje himlet litt med øynene inni meg, før jeg hadde kommet på at det neppe er min plass å dømme. Så hadde jeg oppfordret til et valpekurs før jeg lot hele saken ligge til jeg faktisk ble spurt om min mening.

Det sagt, for 6 år siden hadde kanskje min mening vært en annen. Da stod jeg på barrikadene og skulle vise verden hvordan hunder skulle leve da! Når jeg ser tilbake på hvor unyansert og bastant jeg var, så er det egentlig litt komisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er lett å bruke sitt eget hundehold som en slags rød tråd for hva man synes er riktig og ikke. Er enig med Mari; Det er flere veier til rom og det viktigste er at hunden har det bra :)

Takk for god tankevekker, Mari. Jeg innså pluttselig noe veldig viktig hos meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at jeg ikke har fasiten på godt hundehold. Jeg vet at det er flere veier til Rom, og jeg vet at hunder som lever i hjem helt annerledes enn mitt eget fint kan leve innholdsrike og flotte liv.

Så, når jeg ser hundehold jeg ved første øyekast reagerer på tenker jeg følgende, har hunden det bra?

Hunder trenger ikke leve optimale liv for å ha det bra (hvem kan vel egentlig tilby det?), grensen for hva som er akseptabelt er svært relativ, den er ingen konstant.

Det er lett å bruke sitt eget hundehold som sammenligningsgrunnlag, iallefall når man er hundenerd og får mye utav å gjøre det lille ekstra for hunden, men rettferdig er det kanskje sjelden.

Å bli bært litt rundt i en veske eller å bli i overkant dullet med, er ikke nok til å få meg til å igangsette redningstiltak lengre. Jeg hadde kanskje himlet litt med øynene inni meg, før jeg hadde kommet på at det neppe er min plass å dømme. Så hadde jeg oppfordret til et valpekurs før jeg lot hele saken ligge til jeg faktisk ble spurt om min mening.

Det sagt, for 6 år siden hadde kanskje min mening vært en annen. Da stod jeg på barrikadene og skulle vise verden hvordan hunder skulle leve da! Når jeg ser tilbake på hvor unyansert og bastant jeg var, så er det egentlig litt komisk. :)

Fint Mari, fikk en tankevekker der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig med Mari. Folk har ulikt hundehold, og i mine øyne kan det se "dårlig" ut, men alikevel blir det liksom ikke min sak. Jeg ser både hunder som aldri får gå tur, er ekstremt overvektige og hunder som blir dullet ekstremt med, og selv om ikke JEG syns det er ok, så er alle forskjellig. Noen ser på hunder som et dyr som kun bør ligge ute og aldri får komme inn i huset, noen behandler de som barn.

Det jeg kan gripe inn i er hvis man mistenker mishandling og vankjøtelse, da må man melde ifra. Alt annet kommer man desverre ikke så langt med, selv om det kan stikke litt i hjertet hvis man vet at en hund bor inne i en stue og aldri får gått tur, eller man himler litt med øynene nå hunden har totalt kontroll over eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...