Gå til innhold
Hundesonen.no

Glede!


Japanhua

Recommended Posts

I dag reiste jeg mer eller mindre forventningsløs til en adresse i nærheten der jeg skulle kikke på et bilbur.

Jeg kjører rundt i en Citroen Saxo, dvs Fiesta str bil.

Har prøvd MANGE bur, men endt opp med sele hver gang, da de fleste blir for store (les for høye) for bilen.

Har jo to hunder, medium og small, som skal passe inni der og, så mikrobur var uaktuelt.

Elsker å surfe på Finn.no, mange godbiter der, og i dag var det da en av annonsene der som skulle sjekkes ut.

Etter flere timers venting på at selgeren skulle komme hjem, dukket herremannen opp, og fruen kom ut med buret. Hun satte det inn, og Voila! Der smatt buret oppi, bakluka kunne lukkes, og hundene la seg ned umiddelbart etter snuserunden.

Jeg var så glad, så UTROLIG glad, for nå slipper jeg hundehår i bilen, strandsand i seter, skraper på interiør o.l.

Det beste av alt var prisen, 500,- for et Ferplast Atlas bur, så og si ubrukt! Hadde glatt betalt 4500,- for et bur som passa så godt i lille blå! :D

Så der, da fikk jeg bust fra meg enda litt mer glede over røverkjøpet mitt, håper andre også kan dumpe over slike kjøp da det er veldig frustrerende å vurdere bilbytte, bare pga

plassen til hundebur :lol:

Legger kanskje ut bilde av det også, når jeg får litt bedre lys å ta bilder i :)

Edit: Her er buret

hundebur.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at et sånt bur vil splintre i filler i en krasj? Godt mulig det beskytter mot hundehår i setene, men det er null sikkerhet i det.

Så da er det bedre at hundene mine sitter uten bur i det hele tatt og blir slengt rundt ved en evt påkjørsel bakfra? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at et sånt bur vil splintre i filler i en krasj? Godt mulig det beskytter mot hundehår i setene, men det er null sikkerhet i det.

Det hindrer hunden å bli kastet rundt, og er faktisk relativt solid. I en ordentlig kræsj vil det splintres, ja. Men null sikkerhet er å ha hunden løs i bilen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjorde jeg. Og ja, det gjorde jeg.

Men hvordan kan du da si at jeg skal skaffe et "skikkelig bilbur" når det er hovedproblemet?

Står jo tilogmed at jeg GLATT hadde betalt mye mer penger for et bur som passa inn i lille blå, som det fortsatt var plass til begge bikkjene i.

Hvis du overså det, eller velger å overse det, så synes jeg du bør ta en runde med deg selv.

Her gleder jeg meg stort over å endelig klare å sikre hundene mine bedre enn å la dem gå løse i bilen, forklarer dette sånn at de aller fleste forstår hvorfor (liten bil hvis det ikke har festa seg) og allikevel få en sånn tilbakemelding... Ikke det at jeg på noen som helst måte vurderer å la hundene gå løs, selv om det er eneste løsningen dine svar kommer med. (Det er ikke "skikkelige bilbur" tilpasset til denne bilen...)

Edit: Med tanke på skikkelige bilbur, har jeg sjekket opp Trønderburet, dogman bur, Herkules bur, Alu-Consult sine bur, Variocage og Schmidt sine bur... Ingen fungerer. De klarer heller ikke lage spesialtilpassede bur som passer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder har du og hva slags rase®/blandingsrase® har du? :)

Edit: Måtte bare tilføye at jo, Aluconsult spesiallager bur til alle typer bil, jeg kjøpte der for to år siden til min Corsa. Og da jeg var der (hos forrige eier som kanskje er blitt pensjonist nå) og skulle hente buret hadde han innehaveren et bur inne som hadde vært i kollisjon med en stor hund i. Buret var like helt, men det var en bulk i det fordi aluminiumet hadde utvidet seg og derfor skulle det repareres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kela hundebur :) Der lager de bur etter mål. Jeg har bur derfra selv og er veldig fornøyd :ahappy: Har ikke testet det i en bilulykke heldigvis, men vil da tro at disse er rimelig sikre siden de er helsveiset :ahappy: Har hørt mye positivt om de ihvertfall!

Ellers er jeg enig i at det er bedre med det buret du har kjøpt nå, enn ikke noe bur i det hele tatt! :aww:

EDIT: Trodde jeg linket til nettsiden dems jeg :icon_confused: Er ihvertfall hundebur.com :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kela hundebur :) Der lager de bur etter mål. Jeg har bur derfra selv og er veldig fornøyd :ahappy: Har ikke testet det i en bilulykke heldigvis, men vil da tro at disse er rimelig sikre siden de er helsveiset :ahappy: Har hørt mye positivt om de ihvertfall!

Ellers er jeg enig i at det er bedre med det buret du har kjøpt nå, enn ikke noe bur i det hele tatt! :aww:

EDIT: Trodde jeg linket til nettsiden dems jeg :icon_confused: Er ihvertfall hundebur.com :)

Takk for tipset! Forepørsel sendt, med store forhåpninger :D :D Det virket lovende med tanke på sveisede rør, liknende Trønderburet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluconsult klarer ikke lage høy nok front til at det går, dypt bagasjerom ;)

Jeg har en Chihuahua/Japansk spisshund blanding og en Golden/Buhund/Setterblanding.

Setter pris på tips allikevel, kan jo være noen jeg ikke har forespurt :)

Det syntes jeg hørtes litt rart ut fordi jeg vet at Aluconsult spesiallager bur etter mål av bagasjerommet/bilen - det gjorde ihvertfall han som eide det firmaet. Garantert helt sikkert. :) Han tok mål av bagasjerommet og ordna og fiksa lett som en plett uansett hva slags bil og hva slags mål det var.

Uansett så er det bedre med buret du har kjøpt enn ikke noe bur i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg hørtes litt rart ut fordi jeg vet at Aluconsult spesiallager bur etter mål av bagasjerommet/bilen - det gjorde ihvertfall han som eide det firmaet. Garantert helt sikkert. :) Han tok mål av bagasjerommet og ordna og fiksa lett som en plett uansett hva slags bil og hva slags mål det var.

Uansett så er det bedre med buret du har kjøpt enn ikke noe bur i det hele tatt. :)

Har snakket med Aluconsult, og fikk til svar at de i utgangspunktet kunne ha lagd bur, men pga stor fysisk høydeforskjell på bakluke, og null plass fra luke til bur, ble dette et usikkert oppdrag. H*n hadde da heller ikke lagd bur til denne typen bil før, men mange liknende.

De spurte om jeg kunne ha satt det på en eller annen forhøyning, men det går på bekostning av høyde, da vinduet er skråstilt. Jeg kan ta kontakt med de igjen(ca 6mnd siden sist), og høre om de tror de kan lage et som passer for begge hundene i bilen, kanskje de har fått andre, mer pågående kjøpere etter meg? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at et sånt bur vil splintre i filler i en krasj? Godt mulig det beskytter mot hundehår i setene, men det er null sikkerhet i det.

Jeg synes nå det er langt bedre med bur enn ikke bur i det heletatt - og hvor mange ganger er man i en bilkollisjon? Jeg vil anta at man har langt andre ting å bekymre seg for i en kollisjon enn om buret holder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det syntes jeg hørtes litt rart ut fordi jeg vet at Aluconsult spesiallager bur etter mål av bagasjerommet/bilen - det gjorde ihvertfall han som eide det firmaet. Garantert helt sikkert. :) Han tok mål av bagasjerommet og ordna og fiksa lett som en plett uansett hva slags bil og hva slags mål det var.

Uansett så er det bedre med buret du har kjøpt enn ikke noe bur i det hele tatt. :)

Jeg synes det er fullstendig tullete å betale svimlende summer for bur laget av plastikknetting (Aluconsult) når man kan bestille helsveisede, håndterbare bur med god holdbarhet til en tredjedel av prisen på Kela.

Leif tar mål og lager buret akkurat slik du vil ha det og akkurat i den størrelsen du vil ha det - og det koster langt mindre enn både Aluconsult og Trønderburet - ser kanskje ikke så fancy pancy ut, men de er minst like sikre.

Jeg bruker forøvrig selv Varikasser bak i bilen, og jeg har valgt Vari fordi de er solide. De er godkjent for flyfrakt og laget for å tåle en støyt og det gjør de. Jovisst vil de sprekke og splintre seg i en alvorlig krasj - men de vil i alle fall ikke krølle seg sammen rundt bikkja og jeg tror jeg foretrekker det og risikerer løs hund enn en som er skvusja sammen.

Plastburet til TS er ett bedre alternativ enn intet bur tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det syntes jeg hørtes litt rart ut fordi jeg vet at Aluconsult spesiallager bur etter mål av bagasjerommet/bilen - det gjorde ihvertfall han som eide det firmaet. Garantert helt sikkert. :) Han tok mål av bagasjerommet og ordna og fiksa lett som en plett uansett hva slags bil og hva slags mål det var.

Uansett så er det bedre med buret du har kjøpt enn ikke noe bur i det hele tatt. :)

Jeg synes det er fullstendig tullete å betale svimlende summer for bur laget av plastikknetting (Aluconsult) når man kan bestille helsveisede, håndterbare bur med god holdbarhet til en tredjedel av prisen på Kela.

Leif tar mål og lager buret akkurat slik du vil ha det og akkurat i den størrelsen du vil ha det - og det koster langt mindre enn både Aluconsult og Trønderburet - ser kanskje ikke så fancy pancy ut, men de er minst like sikre.

Jeg bruker forøvrig selv Varikasser bak i bilen, og jeg har valgt Vari fordi de er solide. De er godkjent for flyfrakt og laget for å tåle en støyt og det gjør de. Jovisst vil de sprekke og splintre seg i en alvorlig krasj - men de vil i alle fall ikke krølle seg sammen rundt bikkja og jeg tror jeg foretrekker det og risikerer løs hund enn en som er skvusja sammen.

Plastburet til TS er ett bedre alternativ enn intet bur tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har endret bur i startinnlegget også. :P Synes det er et helt ok bilbur, så lenge det står godt sikret. Ja, hundene dine vil moses i en kraftig kollisjon, men sjansen for det skjer er ikke så stor, og sannsynligheten for at hundene uansett blir fysisk eller psykisk skadet i en slik kollisjon er fortsatt tilstede uansett bur. Regner med at du bruker skillevegg, så de ikke skader hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har endret bur i startinnlegget også. :P Synes det er et helt ok bilbur, så lenge det står godt sikret. Ja, hundene dine vil moses i en kraftig kollisjon, men sjansen for det skjer er ikke så stor, og sannsynligheten for at hundene uansett blir fysisk eller psykisk skadet i en slik kollisjon er fortsatt tilstede uansett bur. Regner med at du bruker skillevegg, så de ikke skader hverandre?

Jepp, måtte endre det da jeg satt og leste innlegget mitt, og fikk ikke burnavnet til å stemme lenger ;)

Det er satt inn en provosorisk skillevegg, da den originale delte buret midt på, og ikke gav nok plass til den største av hundene. :blink: Den ene hunden er nesten 10 ganger tyngre enn den minste, og hadde ikke tatt sjansen på å la dem gå fritt på et så lite område.

Har sett nok av hundebur etter kraftige kollisjoner, og det har lite å si hvilket bur du har, dersom bilen blir trekkspill... Så enig med deg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres meninger når det gjelder bilbelte?

Min bil er en sedan, og har ikke plass til bur slik vi har i samboerens bil. :getlost:

Er bilbelte et sikkert alternativ?

Brukte som sagt sele helt fram til jeg fant dette buret, og syntes det var et godt alternativ til å ha dem løse.

Det er jo snakk om å hindre muligheten til å bli slengt rundt i bilen ved en evt kollisjon, og det gjør jo en sele også til en viss grad.

En kan bli bøtelagt med løse hunder i bilen under kjøring, og har hørt skrekkeksempler der hundene har blitt avlivet før eierene får hjelp av redningsmannskaper etter kollisjoner. (Hunder som har fått panikk o.l )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fullstendig tullete å betale svimlende summer for bur laget av plastikknetting (Aluconsult) når man kan bestille helsveisede, håndterbare bur med god holdbarhet til en tredjedel av prisen på Kela.

Leif tar mål og lager buret akkurat slik du vil ha det og akkurat i den størrelsen du vil ha det - og det koster langt mindre enn både Aluconsult og Trønderburet - ser kanskje ikke så fancy pancy ut, men de er minst like sikre.

Tusen takk for tipset - Aluconsult er ikke akkurat billig, nei. Jeg skal kontakte "Leif og Kelabur" når jeg nå skal få lagd en grind i bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres meninger når det gjelder bilbelte?

Min bil er en sedan, og har ikke plass til bur slik vi har i samboerens bil. :getlost:

Er bilbelte et sikkert alternativ?

Det er sikrere enn ingenting. Antageligvis også sikrere enn de sammenleggbare stålburene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...