Gå til innhold
Hundesonen.no

Enorme hunder sprer frykt

Fantasia

Recommended Posts

" Vi vil ikke starte en heksejakt på eieren av de russiske myndene, ei heller prøve å få hundene hans avlivet. Vi vil bare gjøre nabolaget trygt, sier de Rogalands Avis har snakket med. "

Pipa får liksom en litt annen lyd når gjerningshunden(e) ikke er korthårede og brindle... Men for all del - hyggelig at folk er fornuftige og realistiske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, veldig trist sak. Titt og ofte dukker det opp noe slikt som dette om mynder, og det er da man blir minnet på at det er hunder med et visst jaktinstinkt (noe man ikke burde bli trengt å minnes på). Det er uhørt om eierne har latt disse borzoiene fått vandre fritt i et område hvor det ferdes mindre hunder og andre kjæledyr (vi hører jo også om drap på katter og kaniner, av mynder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så synd di ikke kan være like runde i kantene å fornuftig når det er en amstaff, rottweiler, dobbermann, mastiff og lignende raser som har så uansvarlige eiere åsså :( Men håper virkelig di får ordnet opp i dette, høres jo ut som det er til forstyrelse å skrekk i nabolaget dette skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ingen grunn til å skille mellom hva man tenker om og hvordan man behandler folk med mynder enn folk med rottweilere, doberman, eller diverse mastiff. Ok, myndene har kanskje et noe "snillere" utseende, men det har selvsagt ingenting å si om man ikke har kontroll på hundene sine.

(Med forbehold her. Det kan selvsagt hende at dette er et "uhell", at hundene har kommet seg løs fra en hundegård eller inngjerdet hage. At disse hundene sprer frykt i nabolaget syns jeg høres litt merkelig ut. Nå er det riktig nok et par-tre hunder her i nabolaget jeg langt ifra er trygg på heller -- senest i dag fikk Hermes en boxer på nakken helt uforskyldt -- men det er et ganske spesielt scenario at noen hunder sprer frykt i et nabolag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så burde ikke så små unger lufte hunder alene heller, de er jo ikke i stand til å forsvare seg/hunden dersom noe skulle skje. :hmm:

Pommen som ble tatt for en stund tilbake, var med voksene folk, så tror nok ikke det har så mye å si. Siden disse løper løs, så bør da barn være inne siden de ikke kan forsvare seg sjøl?

synest det blir en avsporing egentlig. Folk store som små bør kunne gå ute med en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så synd di ikke kan være like runde i kantene å fornuftig når det er en amstaff, rottweiler, dobbermann, mastiff og lignende raser som har så uansvarlige eiere åsså :( Men håper virkelig di får ordnet opp i dette, høres jo ut som det er til forstyrelse å skrekk i nabolaget dette skjer!

For å være litt Djevelens advokat og filosofisk så er det kanskje litt feil å være så kategorisk for det kan jo hende at dette nabolaget ville vært like runde i kantene og fornuftig dersom det hadde vært en amstaff, rottweiler, dobbermann, mastiff og lignende raser som har så uansvarlige eiere. Et annet nabolag hadde kanskje klikka uansett hva slags rase som var innblandet. Vanskelig det der. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt Djevelens advokat og filosofisk så er det kanskje litt feil å være så kategorisk for det kan jo hende at dette nabolaget ville vært like runde i kantene og fornuftig dersom det hadde vært en amstaff, rottweiler, dobbermann, mastiff og lignende raser som har så uansvarlige eiere. Et annet nabolag hadde kanskje klikka uansett hva slags rase som var innblandet. Vanskelig det der. :hmm:

Neppe. Ikke engang forholdsvis oppegående hundefolk er særlig "runde i kantene" så fort det er snakk om "kamphunder". Det er bare å se på et par av diskusjonene på forumet her, det.

Personlig hadde jeg syns det var fint om man var litt konsekvent. Enten så avliver man alt som har ihjel andre dyr, eller så er man like "runde i kantene" med alle som har ihjel andre dyr. Hvis mine hunder blir angrepet av andre hunder og så kvestet at de dør av det, så spiller det ingen trille om det er en amstaff eller en borzoi for min del - konsekvensen av det burde være det samme. Likhet for loven og all den der svadaen der, likom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ingen grunn til å skille mellom hva man tenker om og hvordan man behandler folk med mynder enn folk med rottweilere, doberman, eller diverse mastiff. Ok, myndene har kanskje et noe "snillere" utseende, men det har selvsagt ingenting å si om man ikke har kontroll på hundene sine.

(Med forbehold her. Det kan selvsagt hende at dette er et "uhell", at hundene har kommet seg løs fra en hundegård eller inngjerdet hage. At disse hundene sprer frykt i nabolaget syns jeg høres litt merkelig ut. Nå er det riktig nok et par-tre hunder her i nabolaget jeg langt ifra er trygg på heller -- senest i dag fikk Hermes en boxer på nakken helt uforskyldt -- men det er et ganske spesielt scenario at noen hunder sprer frykt i et nabolag.)

Har disse hundene for vane og fly på små hunder og andre dyr( og gjerne tar livet av dem), så folk ikke kan ferdes i fred på tur uten og være redd for og treffe på dem i sitt eget nabolag, så kan det vel beskrives som at de sprer frykt... jeg ville ikke satt pris på og ha slike nabohunder løpende løs! spiller vel ingen rolle hva slags rase det er når de driver med slikt, her er jo hundeloven klar og burde gjelde like mye for en mynde som den gjør med en mer "skummel rase".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nok engang var det en liten hund som ble angrepet, av typiske raser som faktisk innehar godt med jaktinnstinkt på små byttedyr. Ergo, rullegardin som går ned.

Jeg synes nå at det skal gjelde likt for alle, jeg. Synes jeg ser ståa om en patterdale (eller tysk jaktterrier) hadde gjort noe av det samme ... liten hund mot liten hund?

Vanskelig sak uansett, men loven burde gjelde for alle, ikke enkelttilfeller fordi enkelte raser ser "skumlere" ut enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har disse hundene for vane og fly på små hunder og andre dyr( og gjerne tar livet av dem), så folk ikke kan ferdes i fred på tur uten og være redd for og treffe på dem i sitt eget nabolag, så kan det vel beskrives som at de sprer frykt... jeg ville ikke satt pris på og ha slike nabohunder løpende løs! spiller vel ingen rolle hva slags rase det er når de driver med slikt, her er jo hundeloven klar og burde gjelde like mye for en mynde som den gjør med en mer "skummel rase".

Jeg er selvsagt enig i alt dette. Jeg bare tok et forbehold, da jeg selv ikke vet hva som har hendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg syns det var fint om man var litt konsekvent. Enten så avliver man alt som har ihjel andre dyr, eller så er man like "runde i kantene" med alle som har ihjel andre dyr. Hvis mine hunder blir angrepet av andre hunder og så kvestet at de dør av det, så spiller det ingen trille om det er en amstaff eller en borzoi for min del - konsekvensen av det burde være det samme. Likhet for loven og all den der svadaen der, likom..

Tja. Jeg synes omstendigheter bør spille en rolle jeg, og enkeltindividene som er involvert. Og kanskje ikke minst hvordan eier håndterer sine hunder og en slik hendelse, det er store forskjeller her.

Alle disse hendelsene hvor hunder dreper andre hunder har unike forhistorier, noen har formildende omstendigheter i drapshundens favør, og noen er ikke annet enn rene ulykker. Som alt annet bør man bruke et visst skjønn og se hele bildet før dommen faller. Det er vel nettopp av denne grunn at de fleste forbrytelser har en strafferamme.

Men jeg er selvsagt enig i at rase ikke bør være et av kriteriene ved domsavsigelse. (Sorry, det var et kjempesvulstig ord å bruke i denne sammenhengen, men jeg har tom hjerne.)

For øvrig er dette en veldig trist hendelse. Jeg føler med de innblandete. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går en liten unge tur med en hund alene?

Hvem kjøper en så spesiel rase som borzoi for så å ikke ta vare på hundene?

Fin løsning i mine øre er å omplassere hundene, få de ut på landet, helst til noen som ønsker selvskapshunder. Tror ikke det er agresjon som har drevet hundene til angrep, heller kjedsomhet blandet med jaktinstinkt og mangel på oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg synes omstendigheter bør spille en rolle jeg, og enkeltindividene som er involvert. Og kanskje ikke minst hvordan eier håndterer sine hunder og en slik hendelse, det er store forskjeller her.

Alle disse hendelsene hvor hunder dreper andre hunder har unike forhistorier, noen har formildende omstendigheter i drapshundens favør, og noen er ikke annet enn rene ulykker. Som alt annet bør man bruke et visst skjønn og se hele bildet før dommen faller. Det er vel nettopp av denne grunn at de fleste forbrytelser har en strafferamme.

Men jeg er selvsagt enig i at rase ikke bør være et av kriteriene ved domsavsigelse. (Sorry, det var et kjempesvulstig ord å bruke i denne sammenhengen, men jeg har tom hjerne.)

For øvrig er dette en veldig trist hendelse. Jeg føler med de innblandete. :(

Mari, du veit at du og jeg egentlig er enige her. Poenget mitt var at det burde være likt, samme om bikkja er korthåra med muskler, eller har lange bein og pels..

Hvem kjøper en så spesiel rase som borzoi for så å ikke ta vare på hundene?

Fin løsning i mine øre er å omplassere hundene, få de ut på landet, helst til noen som ønsker selvskapshunder. Tror ikke det er agresjon som har drevet hundene til angrep, heller kjedsomhet blandet med jaktinstinkt og mangel på oppfølging.

Det der kan sies om alle hunder som knerter andre hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...