Gå til innhold
Hundesonen.no

Apetitt, er det ok?

Kaja

Recommended Posts

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Vel, jeg ville IKKE gitt det til Tesh iallefall, kan ikke tenke meg at oppdretter heller hadde sett positivt på det..

Det du ev kan gjøre er jo å selge det videre?? Du får vel ikke alle sekkene på en gang? Huff, det ble litt rart det, å anbefale å selge det videre fordi det ikke er dugelig for ens egen hund.. Menmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som fórer hundene sine på det, og de fungerer helt fint. Grunnen til at hun bruker det er fordi det er det eneste fóret som ene hunden spiser, og hun foretrekker samme fóret på begge hunder.

Foruten mer bæsj enn med råfóring (aka V&H) så ser hundene helt fine ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ville IKKE gitt det til Tesh iallefall, kan ikke tenke meg at oppdretter heller hadde sett positivt på det..

Det du ev kan gjøre er jo å selge det videre?? Du får vel ikke alle sekkene på en gang? Huff, det ble litt rart det, å anbefale å selge det videre fordi det ikke er dugelig for ens egen hund.. Menmen!

Nei ville aldri gitt det til Tesh!!

Men Cosmo har liksom fungert uansett hva han har spist.

så om han får 50/50 V&H og Appetitt så kan det jo kanskje gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Border Collien her har gått en stund på det og det fungerte bra på henne. Gikk over til annet fordi det ble billigere og vi ville prøve det og det også fungerte fint men det meste vi ahr prøvd på BC har fingert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tatt sjansen på ett år med det, nei..

Kanskje bare jeg som er sær, men det hadde vært fint å vite hvorfor man ikke mener at det er brukenes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vant en stor sekk på valpeshow. Det er ikke det merket jeg ville valgt, men når jeg først har den bruker jeg den som tilleggsfor til Ellie som må legge på seg litt. (Hun går på V&H). Bruker det og som godbiter, men hundene syntes ikke det smaker like godt som annet tørrfor faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det f.eks er umulig å finne innholdsfortegnele på nett, ikke på Apetitts egne sider en gang. Joda, de forteller hvilke råvarer de har brukt, men ikke i rekkefølge (noe som forteller hvor mye av hva det er i fôret). Det er også det fôret sammen med Labb jeg oftest hører at folk finner mugg i, da er det ikke så ferskt som de skal ha det til, eller så produseres/pakkes det ikke i et rent nok miljø.

Greitt nok, det er nok det fôret det selges mest av i Norge, men det er også det fôret de fleste finner ut er "dårlig" når de bytter til et annet merke og ikke omvendt. At jeg ikke gir det er logisk nok iom at jeg råfôrer, men jeg ville aldri anbefalt det til noen uansett, til det er folks erfaringer for dårlige. Noen hunder trives som bare det på det, ingen tvil om det, men jeg tror også at majoriteten av de som bruker det hadde blitt mer fornøyd om de byttet til et annet merke. Men så er det visst så billig da.. Jeg kan ikke fatte at det er maten man først skal spare på når det gjelder utgifter til hundehold (IKKE myntet til noen her i tråden altså!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tenker automatisk negativt om appetitt fordi det er felleskjøpet-for og jeg har dårlig erfaring med labb. Men dvergpinchern til venninda mi funker dårlig på alt annet enn appetitt. Apetitt er det eneste den ikke har konstant veldig bløt avføring og må bæsje 10 ganger på en tur av liksom. Så det der er veldig individuelt. Når du allikevel får det gratis ville jeg prøvd jeg. Du ser jo på hunden om den funker på det? Og om du forer halvt om halvt med V&H ser jeg ihvertfall ikke problemet med å prøve. Det går jo uansett an å variere tørrformerke litt innimellom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det f.eks er umulig å finne innholdsfortegnele på nett, ikke på Apetitts egne sider en gang. Joda, de forteller hvilke råvarer de har brukt, men ikke i rekkefølge (noe som forteller hvor mye av hva det er i fôret). Det er også det fôret sammen med Labb jeg oftest hører at folk finner mugg i, da er det ikke så ferskt som de skal ha det til, eller så produseres/pakkes det ikke i et rent nok miljø.

Har samme tanker som deg. De oppgir gjerne at de bruker 25-30% råprotein, men av HVA? Det er forskjell på om det er 20% tørket kyllingkjøtt eller om det er 20% biprodukter, eller om det er 20% mais.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme tanker som deg. De oppgir gjerne at de bruker 25-30% råprotein, men av HVA? Det er forskjell på om det er 20% tørket kyllingkjøtt eller om det er 20% biprodukter, eller om det er 20% mais.

Akkurat! Jeg liker heller ikke at de ikke bruker f.eks hele kyllingen, men kyllingkjøtt. Det betyr ingen beinmel, hvor kommer da all asken fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen formening om temaet, men kanskje litt OT (om jeg får låne tråden din)..

Hva er forskjell på apetitt og labb?

Jeg er sterkt imot labb, men er apetitt "samme greia"?

Appetitt er vel et fór utviklet av samme produsent som Labb, men det er en annen type om du skjønner.

Blir litt som Skoda og Volkswagen, som produseres sammen, men den ene er litt "dårligere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet en del forskjellig og for mine hunder som er svert forskjellige i forhold til fordøyelse og smak og også type pels, har jeg kommet frem til at Apetitt er best og har tenkt å bare fore på dette når jeg blir ferdig med de andre merkene. Jeg er også svert missfornøyd med RC som Merlin hverken tåler eller liker. For med er selvfølgelig også pelskvalitet, avføring og aktivitetsnivå viktig.

Så jeg skjønner ikke hvorfor folk vil ha mindre ferskt tørfor, når hundene foretrekker en ferskere variant som har kortere reisevei fra produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har merka meg at det er mykje motstand mot felleskjøpforet her på hundesonen. Det synst eg er merkeleg. Vår oppdrettar forar alle sine hundar (4 vaksne berner sennen) med FK-for (hugsar ikkje kva som er kva, men dei brukar det som er rekna som det beste av dei to). Dei har forsøkt dei fleste av fora, og får best resultat på pelskvalitet (fleire av hundane har vunne fleire utstillingar), helse og mengde avføring med FK.

Ein annan ting er jo som Iner seier, dette foret er produsert i Noreg, og skal aldri vere eldre enn 3 veker når det blir levert til butikkane. Så kjem det sjølvsagt an på kor lenge det ligg der før det blir solgt, men best før-datoen er eitt år etter produksjonsdato, så då er det jo berre å sjekke før ein handlar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å sett om hunden fungerte på det. Det er mange hunder som bruker dette uten problemer. Jeg prøvde det også, men hunden ble matt og flassete i pelsen, slik som med Labb. Tror ikke akurat det er noe farlig å bruke dette som mat, men mange er ekstra kravstore når det kommer til mat. Andre ikke. Hundemat er hundemat.

Jeg ville ihvertfall ikke gått glipp av 1 år gratis forbruk av hundemat, hvis hunden likte og tålte maten bra. Tenk på alt det du kan spare opp til andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller høye krav til tørrfor, når det gjelder pels, opptak, fordøyelse, smak, tenner, urinveier, osv.. og apetitt oppfyller ikke de kravene.

For dine hunder, kanskje? Alt dette er jo individuelt for hundene også, hvor godt de har av ulike fôr. Er nok av hunder som går veldig fint på Eukanuba, vi kunne ikke bruke det til ridgebacken.

Når det gjelder det etiske rundt produksjonen av fôret er jeg mer opptatt av det, samtidig som jeg ikke tror dyrematprodusentene skiller veldig mye der heller. Når du først har vunnet et årsforbruk så ser jeg ingen grunn til å ikke prøve det! Hvis ikke det fungerer for dine hunder, så kan du selge det til noen det fungerer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som forer på apetitt og som er superfornøyde med det. Hundene har flott pels og er i god kondisjon.

Som med alt annet for så må en prøve seg fram og se hva som funker på ens egen for. Her fores alle hundene på et for som er både billig i innkjøp og billig per dag (har regnet ut, vi forbruker mindre enn på feks RC og med tre hunder merkes det godt), og hundene har blank og fin pels og er i super form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et spørsmål... Jeg skjønner ikke hvorfor Labb har vunnet så mange tester de siste åra hvis det er så dårlig sammensatt??

Jeg har hørt av folk at det var et dårlig for før, men at det er mange år siden og at FK har jobbet fram et bedre for.

Når det er sagt så foret jeg tidligere med RC, da var det masse avføring, ofte hadde diare/bløt avføring og ho var full av flass. Byttet til Apetitt og det er mindre som kommer ut av det som går inn, sjelden dårlig i magan og ingen flassing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har merka meg at det er mykje motstand mot felleskjøpforet her på hundesonen. Det synst eg er merkeleg. Vår oppdrettar forar alle sine hundar (4 vaksne berner sennen) med FK-for (hugsar ikkje kva som er kva, men dei brukar det som er rekna som det beste av dei to). Dei har forsøkt dei fleste av fora, og får best resultat på pelskvalitet (fleire av hundane har vunne fleire utstillingar), helse og mengde avføring med FK.

Ein annan ting er jo som Iner seier, dette foret er produsert i Noreg, og skal aldri vere eldre enn 3 veker når det blir levert til butikkane. Så kjem det sjølvsagt an på kor lenge det ligg der før det blir solgt, men best før-datoen er eitt år etter produksjonsdato, så då er det jo berre å sjekke før ein handlar.

Tja, jeg kjenner flere bernere som har gått på FK-fôr, og alltid hatt matte og flassete pelser, røytet mye og ikke vært noen god reklame for fôret.

Nå husker ikke jeg hvor din berner er fra og hvem den stammer etter, men det er ikke så interessant å diskutere konkrete hunder heller. Poenget er at folk har ulike oppfatninger og erfaringer fordi hunder er forskjellig. Også er det også forskjell på hva en ønsker, det er nok av de som tror de har brukt et godt fôr (eller shampoo) og vært fornøyd med pelsen, også viser det seg at det finnes produkter som gir enda bedre resultat.

Generell helse er for øvrig vanskelig å måle kun etter å ha brukt en fôrsekk eller to, det er helst når hunden er død en kan uttale seg om hvordan hundens helse har vært og hvordan fôret kan ha påvirket dette. Noen mener jo for eksempel at nyresvikt og annen organsvikt kan komme av feilfôring, og en får neppe ødelagt ei lever eller nyre på 20-40 kilo tôrrfør ;)

Og nei, jeg bruker ikke FK-fôr, jeg tør simpelthen ikke etter å ha hørt så mange dårlige erfaringer fra så mange forskjellige raser og eiere. Det er ikke noe annet fôr jeg hører så mange dårlige erfaringer med. Så jeg bruker et tørrfôr jeg er godt fornøyd med og som jeg vet andre har hatt gode resultat med over flere generasjoner (helseaspektet), kombinert med vom og hundemat (som produseres i Trøgstad, for de som er opptatt av reisevei og miljøfaktorer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...