Gå til innhold
Hundesonen.no

Apetitt, er det ok?

Kaja

Recommended Posts

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Vel, jeg ville IKKE gitt det til Tesh iallefall, kan ikke tenke meg at oppdretter heller hadde sett positivt på det..

Det du ev kan gjøre er jo å selge det videre?? Du får vel ikke alle sekkene på en gang? Huff, det ble litt rart det, å anbefale å selge det videre fordi det ikke er dugelig for ens egen hund.. Menmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som fórer hundene sine på det, og de fungerer helt fint. Grunnen til at hun bruker det er fordi det er det eneste fóret som ene hunden spiser, og hun foretrekker samme fóret på begge hunder.

Foruten mer bæsj enn med råfóring (aka V&H) så ser hundene helt fine ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ville IKKE gitt det til Tesh iallefall, kan ikke tenke meg at oppdretter heller hadde sett positivt på det..

Det du ev kan gjøre er jo å selge det videre?? Du får vel ikke alle sekkene på en gang? Huff, det ble litt rart det, å anbefale å selge det videre fordi det ikke er dugelig for ens egen hund.. Menmen!

Nei ville aldri gitt det til Tesh!!

Men Cosmo har liksom fungert uansett hva han har spist.

så om han får 50/50 V&H og Appetitt så kan det jo kanskje gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Border Collien her har gått en stund på det og det fungerte bra på henne. Gikk over til annet fordi det ble billigere og vi ville prøve det og det også fungerte fint men det meste vi ahr prøvd på BC har fingert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tatt sjansen på ett år med det, nei..

Kanskje bare jeg som er sær, men det hadde vært fint å vite hvorfor man ikke mener at det er brukenes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vant en stor sekk på valpeshow. Det er ikke det merket jeg ville valgt, men når jeg først har den bruker jeg den som tilleggsfor til Ellie som må legge på seg litt. (Hun går på V&H). Bruker det og som godbiter, men hundene syntes ikke det smaker like godt som annet tørrfor faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det f.eks er umulig å finne innholdsfortegnele på nett, ikke på Apetitts egne sider en gang. Joda, de forteller hvilke råvarer de har brukt, men ikke i rekkefølge (noe som forteller hvor mye av hva det er i fôret). Det er også det fôret sammen med Labb jeg oftest hører at folk finner mugg i, da er det ikke så ferskt som de skal ha det til, eller så produseres/pakkes det ikke i et rent nok miljø.

Greitt nok, det er nok det fôret det selges mest av i Norge, men det er også det fôret de fleste finner ut er "dårlig" når de bytter til et annet merke og ikke omvendt. At jeg ikke gir det er logisk nok iom at jeg råfôrer, men jeg ville aldri anbefalt det til noen uansett, til det er folks erfaringer for dårlige. Noen hunder trives som bare det på det, ingen tvil om det, men jeg tror også at majoriteten av de som bruker det hadde blitt mer fornøyd om de byttet til et annet merke. Men så er det visst så billig da.. Jeg kan ikke fatte at det er maten man først skal spare på når det gjelder utgifter til hundehold (IKKE myntet til noen her i tråden altså!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tenker automatisk negativt om appetitt fordi det er felleskjøpet-for og jeg har dårlig erfaring med labb. Men dvergpinchern til venninda mi funker dårlig på alt annet enn appetitt. Apetitt er det eneste den ikke har konstant veldig bløt avføring og må bæsje 10 ganger på en tur av liksom. Så det der er veldig individuelt. Når du allikevel får det gratis ville jeg prøvd jeg. Du ser jo på hunden om den funker på det? Og om du forer halvt om halvt med V&H ser jeg ihvertfall ikke problemet med å prøve. Det går jo uansett an å variere tørrformerke litt innimellom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det f.eks er umulig å finne innholdsfortegnele på nett, ikke på Apetitts egne sider en gang. Joda, de forteller hvilke råvarer de har brukt, men ikke i rekkefølge (noe som forteller hvor mye av hva det er i fôret). Det er også det fôret sammen med Labb jeg oftest hører at folk finner mugg i, da er det ikke så ferskt som de skal ha det til, eller så produseres/pakkes det ikke i et rent nok miljø.

Har samme tanker som deg. De oppgir gjerne at de bruker 25-30% råprotein, men av HVA? Det er forskjell på om det er 20% tørket kyllingkjøtt eller om det er 20% biprodukter, eller om det er 20% mais.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme tanker som deg. De oppgir gjerne at de bruker 25-30% råprotein, men av HVA? Det er forskjell på om det er 20% tørket kyllingkjøtt eller om det er 20% biprodukter, eller om det er 20% mais.

Akkurat! Jeg liker heller ikke at de ikke bruker f.eks hele kyllingen, men kyllingkjøtt. Det betyr ingen beinmel, hvor kommer da all asken fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen formening om temaet, men kanskje litt OT (om jeg får låne tråden din)..

Hva er forskjell på apetitt og labb?

Jeg er sterkt imot labb, men er apetitt "samme greia"?

Appetitt er vel et fór utviklet av samme produsent som Labb, men det er en annen type om du skjønner.

Blir litt som Skoda og Volkswagen, som produseres sammen, men den ene er litt "dårligere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet en del forskjellig og for mine hunder som er svert forskjellige i forhold til fordøyelse og smak og også type pels, har jeg kommet frem til at Apetitt er best og har tenkt å bare fore på dette når jeg blir ferdig med de andre merkene. Jeg er også svert missfornøyd med RC som Merlin hverken tåler eller liker. For med er selvfølgelig også pelskvalitet, avføring og aktivitetsnivå viktig.

Så jeg skjønner ikke hvorfor folk vil ha mindre ferskt tørfor, når hundene foretrekker en ferskere variant som har kortere reisevei fra produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har merka meg at det er mykje motstand mot felleskjøpforet her på hundesonen. Det synst eg er merkeleg. Vår oppdrettar forar alle sine hundar (4 vaksne berner sennen) med FK-for (hugsar ikkje kva som er kva, men dei brukar det som er rekna som det beste av dei to). Dei har forsøkt dei fleste av fora, og får best resultat på pelskvalitet (fleire av hundane har vunne fleire utstillingar), helse og mengde avføring med FK.

Ein annan ting er jo som Iner seier, dette foret er produsert i Noreg, og skal aldri vere eldre enn 3 veker når det blir levert til butikkane. Så kjem det sjølvsagt an på kor lenge det ligg der før det blir solgt, men best før-datoen er eitt år etter produksjonsdato, så då er det jo berre å sjekke før ein handlar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å sett om hunden fungerte på det. Det er mange hunder som bruker dette uten problemer. Jeg prøvde det også, men hunden ble matt og flassete i pelsen, slik som med Labb. Tror ikke akurat det er noe farlig å bruke dette som mat, men mange er ekstra kravstore når det kommer til mat. Andre ikke. Hundemat er hundemat.

Jeg ville ihvertfall ikke gått glipp av 1 år gratis forbruk av hundemat, hvis hunden likte og tålte maten bra. Tenk på alt det du kan spare opp til andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller høye krav til tørrfor, når det gjelder pels, opptak, fordøyelse, smak, tenner, urinveier, osv.. og apetitt oppfyller ikke de kravene.

For dine hunder, kanskje? Alt dette er jo individuelt for hundene også, hvor godt de har av ulike fôr. Er nok av hunder som går veldig fint på Eukanuba, vi kunne ikke bruke det til ridgebacken.

Når det gjelder det etiske rundt produksjonen av fôret er jeg mer opptatt av det, samtidig som jeg ikke tror dyrematprodusentene skiller veldig mye der heller. Når du først har vunnet et årsforbruk så ser jeg ingen grunn til å ikke prøve det! Hvis ikke det fungerer for dine hunder, så kan du selge det til noen det fungerer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som forer på apetitt og som er superfornøyde med det. Hundene har flott pels og er i god kondisjon.

Som med alt annet for så må en prøve seg fram og se hva som funker på ens egen for. Her fores alle hundene på et for som er både billig i innkjøp og billig per dag (har regnet ut, vi forbruker mindre enn på feks RC og med tre hunder merkes det godt), og hundene har blank og fin pels og er i super form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et spørsmål... Jeg skjønner ikke hvorfor Labb har vunnet så mange tester de siste åra hvis det er så dårlig sammensatt??

Jeg har hørt av folk at det var et dårlig for før, men at det er mange år siden og at FK har jobbet fram et bedre for.

Når det er sagt så foret jeg tidligere med RC, da var det masse avføring, ofte hadde diare/bløt avføring og ho var full av flass. Byttet til Apetitt og det er mindre som kommer ut av det som går inn, sjelden dårlig i magan og ingen flassing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har merka meg at det er mykje motstand mot felleskjøpforet her på hundesonen. Det synst eg er merkeleg. Vår oppdrettar forar alle sine hundar (4 vaksne berner sennen) med FK-for (hugsar ikkje kva som er kva, men dei brukar det som er rekna som det beste av dei to). Dei har forsøkt dei fleste av fora, og får best resultat på pelskvalitet (fleire av hundane har vunne fleire utstillingar), helse og mengde avføring med FK.

Ein annan ting er jo som Iner seier, dette foret er produsert i Noreg, og skal aldri vere eldre enn 3 veker når det blir levert til butikkane. Så kjem det sjølvsagt an på kor lenge det ligg der før det blir solgt, men best før-datoen er eitt år etter produksjonsdato, så då er det jo berre å sjekke før ein handlar.

Tja, jeg kjenner flere bernere som har gått på FK-fôr, og alltid hatt matte og flassete pelser, røytet mye og ikke vært noen god reklame for fôret.

Nå husker ikke jeg hvor din berner er fra og hvem den stammer etter, men det er ikke så interessant å diskutere konkrete hunder heller. Poenget er at folk har ulike oppfatninger og erfaringer fordi hunder er forskjellig. Også er det også forskjell på hva en ønsker, det er nok av de som tror de har brukt et godt fôr (eller shampoo) og vært fornøyd med pelsen, også viser det seg at det finnes produkter som gir enda bedre resultat.

Generell helse er for øvrig vanskelig å måle kun etter å ha brukt en fôrsekk eller to, det er helst når hunden er død en kan uttale seg om hvordan hundens helse har vært og hvordan fôret kan ha påvirket dette. Noen mener jo for eksempel at nyresvikt og annen organsvikt kan komme av feilfôring, og en får neppe ødelagt ei lever eller nyre på 20-40 kilo tôrrfør ;)

Og nei, jeg bruker ikke FK-fôr, jeg tør simpelthen ikke etter å ha hørt så mange dårlige erfaringer fra så mange forskjellige raser og eiere. Det er ikke noe annet fôr jeg hører så mange dårlige erfaringer med. Så jeg bruker et tørrfôr jeg er godt fornøyd med og som jeg vet andre har hatt gode resultat med over flere generasjoner (helseaspektet), kombinert med vom og hundemat (som produseres i Trøgstad, for de som er opptatt av reisevei og miljøfaktorer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...