Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen er 7 måneder men er ikke husrein!

Pekkaline

Recommended Posts

Skrevet

Vi eier en dvergpuddel på 7 måneder. Han er en stresset kar, som ikke er så lett å "dressere". (Her kommer nok også min manglende erfaring med stressede hunder inn).

Når jeg slipper ham ut for å gå på do, springer han enten rundt og bjeffer på alt og alle (løs) eller så står han i båndet sitt og bjeffer. Han klarer ikke å roe seg for å tisse og bæsje.

Jeg har prøvd alt, fra å stå ute med ham i nesten en time, til å la ham være ute alene, både med og uten bånd.

Jeg tar ham ut når han har sovet, spist lekt osv. MEN, uansett, gjør han ikke fra seg før han kommer inn igjen.

Jeg er møkka lei av å vaske gulvet og plukke opp møkk. Gir han seg ikke, makter jeg ikke å ha ham.

Har noen tips til hva jeg skal gjøre??

Skrevet

Hva med å ta kontroll over situasjonen og ikke bare slippe ham ut? Ta ham i bånd og gå til et skjermet, kjent sted hvor det er lite å stresse over og ikkeno skummelt. Noen trenger lang tid for å bli husrene - andre kort tid. Små raser tar gjerne lengre tid enn større, og hanner lengre tid enn tisper har jeg inntrykk av. Tålmodighet er en dyd heter det :)

Skrevet

Jeg gidder ikke kommentere det med å STÅ ute med valpen i en time ( :blink: ), men tenkte å trøste deg med at min lille shibafrøken på snart 7 mnd fortsatt tisser innen ca 1 gang om dagen. Og dette skal liksom være en superreinslig rase. :P

Skrevet

Lar du ham bare stå der og bjeffe, eller prøver du å ta tak i det på en eller annen måte? (Si "nei", avlede, ta ham inn når han begynner etc)

Jeg går jo og henter ham inn, hvis han står i bånd. Er han ute sammen med meg, og begynner med bjeffingen, sier jeg nei, og tar ham inn. -En utrolig stresset type (Hadde shetland sheepdog tidligere. Aldri noe problem. Tidlig renslig og ikke det evige stresset. Har avis til ham. Denne bruker han ofte, men finner dammer over alt ellers i huset også..

Skrevet

Jeg går jo og henter ham inn, hvis han står i bånd. Er han ute sammen med meg, og begynner med bjeffingen, sier jeg nei, og tar ham inn.

Kanskje du skal prøve å avlede med noe som er morsommere enn å bære seg, og gjøre det å være ute sammen med deg til en fin og sammensveisende ting? Da vil han nok etterhvert få roa på seg til å tisse og bæsje. :)

Skrevet

Kanskje du skal prøve å avlede med noe som er morsommere enn å bære seg, og gjøre det å være ute sammen med deg til en fin og sammensveisende ting? Da vil han nok etterhvert få roa på seg til å tisse og bæsje. :)

Tror jeg skulle hatt meg et kurs eller fem.. når jeg er ute med ham, bryr han seg jo katten om meg.. men setter jeg meg ned hjemme, maser han på, uansett om jeg har lekt med ham eller trent ham i forkant.. Vil jo få til denne hunden, men han er noe mer krevende enn jeg forestilte meg (sammenlignet med min forrige).Har han bestemt seg for å bjeffe på noe ute, så gjør han det, uansett hva jeg finner på.

Skrevet

Har du bare prøvd å ignorere det? Ta på deg et headset med musikk på full guffe. Og gå ute til han faktisk gjør noe. Ta han ut med engang når han gjør noe inne også, og etter at han har spist/lekt/sovet. Tror det bare er å følge de "vanlige" valperenslighetsrutinene, bare at du får ta på deg noe på ørene, så du ikke hører lyden selv, om du irriterer deg. Så får det heller bare ta sin tid.

Skrevet

Hva med å flytte avisen ut? Gjerne en brukt avis. Legg den på et skjermet og rolig std. Belønn og ros han masse hver gang han gjør noe ute!!

Guest Jonna
Skrevet

Dropp å lufte han i hagen, ta på han bånd og gå en tur.

Bevegelse pleier få fart i systemet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...