Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer hund nr 2


Rottisembla

Recommended Posts

Ja, eg er for tida kvalpesjuk. Eg skal ikkje ha kvalp på ei stund iallefall ikkje før eg er ferdig med studiet, har funne ein stabil jobb og bustad. Men eg har no fundert litt på passande raser.

Det en hund vil få hos meg er omtrent det Embla får nå, morgentur på ca 10 min evnt ut i hundegård mens eg er på jobb.

Lufting i ca 1 time når eg kjem heim.

Lydighetstrening, spor eller agility senere på ettermiddagen, ikke nødvendigvis hver dag, men iallefall 4 dager i uken. De dagene det ikke blir dette, står triks, innendørs terping på momenter i korte økter på planen.

luftings på kvelden.

Så hvilken rase trur dykk vil passe best inn i vår litle flokk?

Det er ikkje så mange kandidater men dei som er er ganske forskjellige.

Rottweiler

Eg har ikkje fått avsmak av rottweiler! Og kan godt ha ein til, men då sjølvsagt etter å ha gjort litt meir grundig research denne gongen. Eg liker arbeidsiveren, og utseende, kapasiteten, potettendensen Embla har tatt alle hundesportene me har prøvd på strak arm og vore overbærande med ein uerfaren eiger. MEN tenk om eg ikkje får ein bra rottweiler, kva om eg får ein av dei eg treff på tur som er utagerende, eller som den som angreip Embla på tur, eg har møtt mange ikkje bra rottweilere og skjønner godt kvar ryktet dei har kjem frå. Eg er mesten som faren min som seier: Rottweilere er farlige, men Embla er Embla :P

Collie

Collie har ein stor plass i hjarta midt, faster mi hadde ein collie når eg var lita og den var fantastisk tålmodig og god. Eg kunne godt tenkt meg ein gjeter og litt meir pels. Det som avskrekker meg er mentaliten, ein hund som er redd parkett eller ein ny hund som er skuddredd. Men ein bra collie er supre hunder SÅ dei er høgt på lista. Men problemet er at eg ikkje kjenner nokon med Collie no, så veit så lite om den, har vore innom å spurt litt på collie forum og den stiger stadig i gradene

Border Collie

Border collie eg trur og håper eg no har nok kunnskap og erfaring til å kunne takle ein sånn reser. Hadde det blitt BC er det gjeting(det hadde far satt pris på) lydighet og spor som hadde blitt tingene, men så kjem det an på om eg har tid, når eg starter i jobb...

Australian shepard

Fantastisk herlige hunder dei få eg har truffet, men syns den rundt om på nettet framstår som eit udyr av ein hund som treng ein rakettforsker av ein hund for at den ikkje skal bli ødelagt. Men igjen mye driv og arbeidssomme hunder

Australsk kelpie

Har nylig fått opp augene for desse rakkerene, og dei gjer eit godt inntrykk, ivrige livlige og hendig størrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du redd du ikke vil takle med en border collie? Er det fordi de er raske i hodet så tror jeg du kan legge fra deg kelpie og aussie også. Men det finnes dårlige hunder innenfor alle raser. Det finnes nok like mange dårlige border collier og aussier som det finnes dårlige rottweilere f.eks. Jeg ville ikke ha latt det skremme deg så mye. På rottweiler er det hvertfall lett å styre unna den dårlige mentaliteten. På aussie finnes det litt på alle linjer, og med border collie vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt det at folk beskriver og snakker om den omtrent som aussier bare hakket over omtrent, samtidig som jeg har truffet en del stressa og hypre bordere. Nå vet jeg jo ikke hva de driver med utenom de turene vi har støtt på dem, men en del av de har vert veldig intense og "høye" veldig stressa. Samtidig har jeg og truffet mer avbalanserte bordere men overvekten er hypre og stressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er egentlig at det er hundene som gjøres MYE med som nettopp er stressa. De hundene som får minst 2 timer tur hver eneste dag, uansett noe form for hjernetrim hver eneste dag, en luftetur hver eneste kveld - og så fort man kommer utenfor disse rutinene så blir dyret stressa fordi det har "lært" seg å kreve mye.

Men jeg er helt enig i at aussie er en krevende rase. Min er ti ganger mer krevende enn min kelpieunghund, og en venninne som har hatt flere bordere og aussier sier at hun kunne hatt 10 BCer per aussie. Ikke fordi aussien er så krevende egentlig, men de gjør så utrolig mye ut av seg. Det er "megmegmegmeg!" som er fokuset, også får du jo ofte med litt vokt og reservasjon. Det hjelper ikke at det finnes en del stress på rasen heller, noe skarphet og alvor - og når folk i tillegg har begynt å avle på hunder med lite mot, så... :rolleyes2:

En flott rase, men jeg ville valg kelpie og border collie fremfor aussie uansett, fordi jeg vil ha en hund uten begrensninger. Jeg tror det er lettere å finne en BC eller kelpie som kan nås langt med. En dårlig BC er ofte redd og trekker seg unna i mange situasjoner (miljøberørt osv), mens en dårlig aussie ofte biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australian shepard

Fantastisk herlige hunder dei få eg har truffet, men syns den rundt om på nettet framstår som eit udyr av ein hund som treng ein rakettforsker av ein hund for at den ikkje skal bli ødelagt. Men igjen mye driv og arbeidssomme hunder

Aussier er ikke et udyr av en hund. Jeg tror det som har vært prøvd formidlet er at de har mye med seg som kan gi en vanskelig bagasje spesielt hvis avelen er dårlig, noe den desverre er her til lands for tiden. Aussien har vokt, skarphet og kan være reservert, det sammen med en ellers dårlig ballansert mentalitet kan gi virkelig vanskelige hunder å ha med og gjøre i hverdagen. Frykagressjon blant annet. Eller vokting på alt og ingenting. Det er mange som plages med overdreven vokting på sine aussier og det er også en del som har bitt. Det er ikke sånn aussien skal være opprinnelig, men det har blitt avlet mye dårlig og feil, så rasen har desverre også blitt sånn. Jeg uthever "også", for å understreke at ikke alle aussier er sånn, men noen (desverre litt for mange). Mange har også for mye stress i seg og er oversosiale.

Når det er sagt, så finnes det fine og flotte aussier også, man må bare lete godt, og det har jo du tid til :)

I forhold til om man vurderer aussien opp mot andre raser av samme type (så som bc, belgere eller kelpie), så er vel det som skiller dem mest fra de nevnte at de har vokt og skarphet i seg. Ellers krever de vel nogenlunde samme aktivitet og stimulans. Siden du har rottweiler er du vel vant til vokter og skarphetsbiten, men folk som kan dette bedre enn meg, snakker om at dober og rottis vokter på en annen måte enn aussien -sjekk ut det.

Er det mer du lurer på om aussien, bare spør :) Anbefaler også å ta kontakt med Mailin her inne, hun sitter i styret i aussieklubben og er godt oppdatert på hvordan det står til med rasen nå. Hun har et realistisk og lite romantiserende syn på rasen (og hundehold generelt), så der får man vite hvordan tingene faktisk er, noe som er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for reflekterte svar :)

Foreløpig er det bare en miks av hvilke hunder jeg liker og hva som kunne passe meg.

De som er helt på toppen av listen akkuratt nå er Langhårs collie, da fra gjetende linjer eneste jeg er redd for er at jeg ender opp med en gulredd, skudredd nervevrak :S

Og angående rottweiler viss jeg visste at jeg kunne fått en til Embla hadde jeg slått til på stedet, men ettersom det ikke er aktuelt å kjøpe fra samme "oppdretter" eller hva en nå vil kalle denne personen, så vet jeg ikke om jeg tør, for majoriteten av rottweilerene jeg treffer er enten oppdratt eller trent helt på jordet eller ustabile mentalt, treffer nesten bare utagerende snerrende rottweilere jeg. Men vi får se har det jo ikke travelt.

Border collie er ikke akkuratt det vakreste vesenet jeg vet om men tror egentlig at egenskalpende passer meg. Men jeg vil gjerne unngå nervøse stressa typer, vet ikke om det er mest arv eller miljø jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie er ikke akkuratt det vakreste vesenet jeg vet om men tror egentlig at egenskalpende passer meg. Men jeg vil gjerne unngå nervøse stressa typer, vet ikke om det er mest arv eller miljø jeg?

Generelt på alle raser er stress i aller høyeste grad arvelig... Så man må være påpasselig med linjer, finne et bra individ og gjøre en god miljøtrening selv :) Det er skikkelig gjort i en fei :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...