Gå til innhold
Hundesonen.no

Når utstilling biter folks hjerner...


ipadda

Recommended Posts

Jeg vil bare presisere at det ikke er kun i utstillingslinjer det foregår matadoravl. Det foregår i aller høyeste grad i brukslinjer også.

På min egen rase kan man jo for eksempel se på Klemm vom Roten Falken som har 341 avkom registrerte på working-dog, og det er garantert en hel del som ikke ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls, det er ikke ingen grense for hvor mange valper en hann kan ha reg etter seg. Det anfefales ikke mer en 5% av totalt antall reg valper pr fem år av NKK (FCI?). Men det blir ikke registreringsnekt om dette ikke overholdes. En tispe kan jo ha 5 kull etter seg som registreres før det stoppes (pga tispas helse). Raseklubben kan ha strengere regler, vet bla Berner og Hovawart har det.

Hanner med en trillion avkom har gjerne reist på parringsturne verden rundt, ev ekportert mengder med sæd. Da kan 5% regelen overholdes i alle land, mens totalen reg valper blir virkelig "ille"

Ang matadoravl, så betyr det ikke så mye hvor mange valper en hann er far til, men hvor mange av de valpene som går videre i avl. Om en hann har 100 valper etter seg og kun en går videre i avl er den ingen matador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang matadoravl, så betyr det ikke så mye hvor mange valper en hann er far til, men hvor mange av de valpene som går videre i avl. Om en hann har 100 valper etter seg og kun en går videre i avl er den ingen matador.

Om en hann har 100 valper etter seg, og bare en av de går videre i avl, er neppe hverken hannen eller avkommet hans noe som er verdt å avle videre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en hann har 100 valper etter seg, og bare en av de går videre i avl, er neppe hverken hannen eller avkommet hans noe som er verdt å avle videre på?

Riktig! Derfor er ikke hannen en matador heller, iom at hans gener ikke blir vidtspredt, uavhengig av regler, kotyme og antall valper.

Det jeg forsøkte å si er at matadoravl er ikke sort/hvitt, man må se på hvor mange av valpene til en hann (eller en tispe for den saks skyld) går videre i avl før man kan kalle det matadoravl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at det er valpekjøperne som styrer markedet. Hadde det vert det ville det knapt vert noen som avlet renrasede hunder til høye priser.

Valpekjøperne må kjøpe det som tilbys på markedet og er født eller vil bli født av valper. Det å stoppe matadoravl er opp til rasehund klubbene. Det er de som må lage retningslinjer for dette og håndheve dem. Shih tzu klubbeb har bestemt kunn 50 valper pr hann og maks fire kull pr tispe. Alder på tispe som skal ha kull må være mellom 2 og 8 år og tispen kan ikke få første kull når hun er over 5år. Avvik fra dette vil ikke anerkjennes av klubben.

Det er vel slik at det er mange dume folk som driver med avl og da trenger klubbene å sette klare retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at det er valpekjøperne som styrer markedet. Hadde det vert det ville det knapt vert noen som avlet renrasede hunder til høye priser.

Valpekjøperne må kjøpe det som tilbys på markedet og er født eller vil bli født av valper. Det å stoppe matadoravl er opp til rasehund klubbene. Det er de som må lage retningslinjer for dette og håndheve dem. Shih tzu klubbeb har bestemt kunn 50 valper pr hann og maks fire kull pr tispe. Alder på tispe som skal ha kull må være mellom 2 og 8 år og tispen kan ikke få første kull når hun er over 5år. Avvik fra dette vil ikke anerkjennes av klubben.

Det er vel slik at det er mange dume folk som driver med avl og da trenger klubbene å sette klare retningslinjer.

Hvem styrer markedet dersom det ikke er kjøperen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at det er valpekjøperne som styrer markedet. Hadde det vert det ville det knapt vert noen som avlet renrasede hunder til høye priser.

Høh? Selvfølgelig er det valpekjøperne som styrer markedet.

Valpekjøperne må kjøpe det som tilbys på markedet og er født eller vil bli født av valper. Det å stoppe matadoravl er opp til rasehund klubbene. Det er de som må lage retningslinjer for dette og håndheve dem. Shih tzu klubbeb har bestemt kunn 50 valper pr hann og maks fire kull pr tispe. Alder på tispe som skal ha kull må være mellom 2 og 8 år og tispen kan ikke få første kull når hun er over 5år. Avvik fra dette vil ikke anerkjennes av klubben.

Jeg ser ikke hvordan det vil endre på så mye. Veldig mange går utenfor raseklubbens anbefaling. Bare se på min rase, der er det ikke lenger mange parringer som går innunder klubbens anbefaling. Allikevel selges valpene kjempefort. Valpekjøperne bestemmer markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at det er valpekjøperne som styrer markedet. Hadde det vert det ville det knapt vert noen som avlet renrasede hunder til høye priser.

Valpekjøperne må kjøpe det som tilbys på markedet og er født eller vil bli født av valper. Det å stoppe matadoravl er opp til rasehund klubbene. Det er de som må lage retningslinjer for dette og håndheve dem. Shih tzu klubbeb har bestemt kunn 50 valper pr hann og maks fire kull pr tispe. Alder på tispe som skal ha kull må være mellom 2 og 8 år og tispen kan ikke få første kull når hun er over 5år. Avvik fra dette vil ikke anerkjennes av klubben.

Sier som de andre, selvfølgelig er det valpekjøper som styrer markedet. Man må da overhodet ikke kjøpe det som tilbys på markedet, det er fullt mulig å la være.

Og igjen står man fritt til å velge hvilken oppdretter, kombinasjon man ønsker å kjøpe ifra.

Igjen er det kun NKK som kan nekte registrering av valper, selvom raseklubben kan velge å ikke støtte kombinasjonen. I etterkant er det fremdeles mulig å avle, men da blir ikke individene registrert.

Selvom klubben din har bestemt maks 50 valper pr hann, kan den fint avles mye mer på, for det er NKK sine regler som styrer registrering av valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare presisere at det ikke er kun i utstillingslinjer det foregår matadoravl. Det foregår i aller høyeste grad i brukslinjer også.

På min egen rase kan man jo for eksempel se på Klemm vom Roten Falken som har 341 avkom registrerte på working-dog, og det er garantert en hel del som ikke ligger der.

Veldig godt poeng!

Ang matadoravl, så betyr det ikke så mye hvor mange valper en hann er far til, men hvor mange av de valpene som går videre i avl. Om en hann har 100 valper etter seg og kun en går videre i avl er den ingen matador.

Jeg er ikke ubetinget enig med deg, men jeg leter kanskje etter et annet uttrykk enn matadoravl i den sammenhengen.

For det kan være slik at en hannhund med veldig mange avkom som ikke brukes i avl ødelegger for rasen med sin matadorparring, fordi han også har gitt en hærskare med døtre som åpenbart ikke kan parres med sine brødre og halvbrødre. Så hvis det er årsaken til at hans sønner ikke brukes i avl, har han jo likevel blitt brukt altfor, altfor mye og ødelagt en del for rasen.

Nå skal det ekstreme tilfeller til for at dette skjer, og en har forhåpentligvis ubeslektede linjer å bruke i utlandet. Men noen ganger blir en hannhund ikke brukt ikke fordi han ikke er bra nok, men fordi han er bror, halvbror, onkel, nevø eller sånt til for mange tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...