Gå til innhold
Hundesonen.no

Blære problemer


Recommended Posts

Kan vel egentlig starte med hele historien :)

Det hele starta i januar da Emma hylte endel og blødde når hun tissa, da havna vi en tur på dyrlegen der det ble tatt blodprøve, UL, urinprøve og mye "kniping". UL så veldi bra ut, de så ikke noe spesielt på blodprøvene og kjente ikke noe spesielt på henne.

Urinprøva derimot var riv ruskende gale, 9.5 i PH og blod i urinen og UVI. Så vi fikk med antibiotika, nytt for og askorbin syre hjem. Etter 10 dager på dette så var det ikke noe forbedring, hun gikk ned i vekt og sleit med tissing ennå(tissa aldri inne, bare tissa i nermere et min hver gang ho tissa ute), vi var til vet med ny urinprøve der det ikke var noe forbedring i PH men litt bedre med tankte på UVI og blod, ble satt på ny antibiotika, Clavobay tror jeg den het. Den funka endel bedre men vi fikk tilbakefall uansett, var på tilbake på vet er det ble tatt ny grundig UL og sendt prøve av urinen til NVH ikke noe spesielt gale på den heller og PH var nede på 6.5. Så da prøvde vi en kur til med Clavobay og skulle se det ann. I den perioden så merka jeg ikke noe spesielt, synes fortsatt hun tissa litt for lenge, men tenkte det var bare jeg som var hønemor.

Så nå på onsdag står jeg opp og lufter hunder, sovner på sofaen, og våkner av en Emma som ligger og peser og skelver, reiser meg opp for å ta henne med ut da dette er noe hun kan gjøre når hun er dårlig i magen.

I det jeg reiser meg å ser jeg at hun ser så rar ut, og da ligger hun rett å slett å tisser på seg, MASSE.

Ringte vet og sier vi kommer ut men at urin prøve blir vanskelig da hun er av typen som tisser 2-4 ganger om dagen. Men mens jeg da lufter Jackie så tisser Emma 5-6 ganger, ellers så er hun seg selv, ikke slapp eller noe.

Kommer ut til vetten og låner bok å tisse på, Emma tisser med en gang hun kommer ut av bilen så vi får tatt prøve.

Prøvene viser 7,5 i PH og UVI. Så da er det på igjen med ny antibiotika, Baytril.

Snakka med ei veninne idag som anbefalte meg å reise til Tore Berg i Gjøvik, så jeg kan få finne ut hva det her er, skal inrmme det er ikke noe gøy å se at Ems ikke har det så godt og må gå rndt å vente på medsiner som skal funke, og etter kuren så må man vente på tilbakefall.

Så nå sitter jeg og vurderer å ringe til Tore berg på mandag for å høre med han.

Noen som har noen erfaringer med enten symtomene og Tore Berg å dele?

Her er noen ting jeg har skrever opp for å nevne om jeg ringer Tore:

-PH opp i 9.5, så ned i normal, for så å gå opp igjen.

-UVI som kommer tilbake og ikke alltid forsvinner med antibiotika.

-Vi så klart blod på en tur i snøen med henne, og urinprøvene har vist spor av blod

-Har ikke hatt løpetid på snart 1 år(bruker å gå ca 7-8 mdn imellom)

-Tisser veldi lenge når vi er ute, sitter alltid i over 15 sek og tisser

-Drikker egentlig som normalt, drakk litt mer en vanlig på onsdag.

-Er ellers seg selv, ikke vært noe særlig slapp eller hatt noe feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er dyrkning av bakteriene som ble funnet, for å se hva som er beste middel - hvis det ikke er gjort.

Har ikke relevant erfaring (i forhold til problemet ditt) med Tore Berg, men Argyr ble TPLO-operert der og er veldig fornøyd med det ihvertfall. :)

Lykke til, håper det er noe som lar seg fikse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er dyrkning av bakteriene som ble funnet, for å se hva som er beste middel - hvis det ikke er gjort.

Har ikke relevant erfaring (i forhold til problemet ditt) med Tore Berg, men Argyr ble TPLO-operert der og er veldig fornøyd med det ihvertfall. :)

Lykke til, håper det er noe som lar seg fikse!

Dyrningsprøve er sendt og ikke funnet noe gale på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrningsprøve er sendt og ikke funnet noe gale på :(

Hva mener du? Fant de ingen bakterier? Hvis hun hadde UVI da prøven ble tatt så ville jo dyrkningen vise hvilke bakterier som er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Fant de ingen bakterier? Hvis hun hadde UVI da prøven ble tatt så ville jo dyrkningen vise hvilke bakterier som er tilstede.

Da vetten ringe med resultatene fikk jeg bare besked om ikke noe å finne, vi sendte inn prøven for å finne ut hvilken antibiotica hun skulle få, men siden både PH og dyrkningsprøva var bra så skulle jeg bare fortsette på foret og se det ann :/

kan hun ha krytaller/steiner i nyer/blære? Spes med tanke på så høy phverdi.

Det ble skjekka men de hadde hun ikke, men om PH forstetter slik så er det en stor sjanse for at hun får det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tenkte jeg kunne oppdatere denne :)

Vi tok turen til Gjøvik og Tore Berg tidligere denne uka(19.04).

Det ble det tatt alle mulige tester, hun hadde da 8 i ph, som da har økt siden sist da den var 7 igjen.

Ellers så alt bra ut, hun ble rønget for eventuelle ryggproblemer som kunne gjøre noe med bakparten, ryggen på perfekt ut :)

På UL derimot så fant han noe:

IMAG0099.jpg

Møt "klumpen"

Han fant en nydannelse i blæreveggen. Så nå venter vi på svar fra tyskalnd på en urinprøve tatt rett fra blæren, så skal vi finne ut om vi skal ned i mai for og ta CT og evt fjerne. Men om Emma skal fortsette og sitte 30 sek å tisse innimellom så velger jeg heller å fjerne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...