Gå til innhold
Hundesonen.no

Dele opp 20 kilos VogH - hvordan gjør dere det?


Lola Pagola

Recommended Posts

De var tom for 5 kg pølser, så i dag fikk jeg med meg hjem min første 20kg blokk med vom og hundemat. Ble positivt overrasket da jeg fikk den, har alltid trodd at vogh blokkene var utformet som en stor terning så og si, men ble glad da jeg så den var ganske flat! Tenkte at dette blir jo en piece of cake, og ble rådet til å sage det opp frossent.

Så på med slakterforkle, frem med kniver, sag og vekt, og ut på verandaen. Men det gikk ikke så lett som jeg hadde trodd, skal jeg stå og håndsage den blokken der kommer det virkelig til å ta timesvis! Fikk sagd av en 2kg. stripe, også orket jeg ikke mer altså.

Har dere noen teknikker dere vil dele med meg? Er det beste å halvtine rett og slett? Blir jo mye gris av bare en 5 kg pølse, ser med gru frem til griset fra 20 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graver ut porsjoner med fryseposer. Så posene blir "vrengt" og kan knytes og fryses. ;)

Ja, tiner til det blir lett å dele på den måten. Gjort det i ti år snart uten problemer, om du lurer på det. :)

Det var lurt! Du gir litt cirka eller veier du opp? Du har sikkert lært deg hvor mye det er uten å veie etter ti år :D

Regner og med at siden du har gjort det så lenge, så er det vel sant at det ikke mister noe næring av å tines, og fryses igjen :ahappy:

Om jeg er alene; Halvtiner i en stor balje på badet, så gjør jeg som anebanana.

Om mannen er hjemme; Vi investerte i en sirkelsag (Betalte vel 3-400 kr..) Så sager han alt opp.

Det verste er jo at kjelleren her er et mekka av redskaper og forskjellige sager, men det ble visst for mye gris (og det tror jeg på, sagde ute og det sprutet jo skikkelig). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt! Du gir litt cirka eller veier du opp? Du har sikkert lært deg hvor mye det er uten å veie etter ti år :D

Alt på øyesyn, gitt! Er du usikker, kan du jo selvsagt veie det. Men det går av seg selv etter en liten stund, altså. For det trenger jo ikke være akkurat på grammet heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Oppdal bruker jeg øks, går helt greit det. Har selv prøvd med sag, og ga opp rimelig kjapt! ;) Brosjan sier jeg skal kjøpe meg bajonettsag da, men :P

Når jeg er i leiligheta mi legger jeg blokka i dusjen. Om jeg er hjemme den dagen så tar jeg av litt etter hvert som det tiner, eller jeg tar alt samtidig. Jeg klipper opp "posen" og bruker fryseposer. Jeg veide også en periode, men ikke nå lengre. Jeg vet sånn ca hvor mye de bruker å få, også er det bare å justere etter vekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiner i dusjen, posjonerer, fryser. ;) Lite med gris, noe blod (med det er jo bare å vaske og spyle vekk). Og skjærer posen av på toppen (og legger helst en søppelsekk under posen igjen ...).

HALVtiner i dusjen, og deler opp med god kjøkken/kjøttkniv i ca 3 kg porsjoner. Gjør det samme med 5 kg pølser, de er i dusjen to timer og deles i tre. Blir nesten ikke noe blod heller siden det bare er lettere tint. Blodet er jo sunt og godt, vil helst ikke miste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger sekken til tining over natten i badkaret- på en egnet fjøl. Da er den knapt halvtint. Også bruker jeg en kokke/kjøkken kniv og deler opp i passende biter før jeg fryser i store fryseposer. Bare trer posen på hånden og vrenger den over klumpen. Lite søl og lett å stable i fryseren :D

img_0490.jpg?w=500&h=563

Oona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vi deler opp med ei kjøttsag, den var vi så heldige at vi fikk og har gjort all oppdeling av kjøtt og V&H til en enkel sak :)

V&H deles opp i biter som er 2-3 cm tykk og ca 2" lang. Da tiner det enkelt når vi tar det frem. Alle bitene blir puttet tilbake i posen om det skal oppbevares i vår vanlige fryser, eller blir tømt oppi fryseren vi har til kun hundene :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes V&H kunne gjort dette enklere for oss egentlig...

En annen type vi har prøvd var samme m2, men halvparten å tykk altså 10kg blokker...

På de blokkene var det i tillegg trykket på et rutemønster (sikkert 10 ruter totalt).

Disse var det bare å slå i stykker dypfryst, kaste de i gulvet så delte de seg...

Enkle å bære, enkle å håndtere, enkle å lagre, enkle å dele opp...

Bare et offtopic drømme-innlegg fra meg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes V&H kunne gjort dette enklere for oss egentlig...

En annen type vi har prøvd var samme m2, men halvparten å tykk altså 10kg blokker...

På de blokkene var det i tillegg trykket på et rutemønster (sikkert 10 ruter totalt).

Disse var det bare å slå i stykker dypfryst, kaste de i gulvet så delte de seg...

Enkle å bære, enkle å håndtere, enkle å lagre, enkle å dele opp...

Bare et offtopic drømme-innlegg fra meg... :P

Norwegian polar har ruter og er bare å smacke i gulvet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her så får dem ligge litt altså nesten et døgn på stålbenken på kjøkkenet. Så deler vi det med kniv i skiver og putter i fryseposer og legger i fryserm. Kommer til å teste en bajonett sag. Delene passer i en boks som jeg har i kjøleskapet. Tar opp litt mer enn vi bruker per dag. Siden vi har to og den en har vært skranglete men nå vet å si fra om mat. SÅ har jeg elektronisk vekt. Slå på vekta sette på matfatet nulle ut på vekte og måle opp det den hunden skal ha. Det var også en grei investering syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så billig, og fungerer så bra at jeg synes det er verdt det egentlig. Kanskje er jeg litt rar og, men synes det er litt "koselig" å drive å måle opp posjoner og sånn :lol:

Men synes og de kunne gjort det litt enklere for oss ja. Men antar at det da ville blitt dyrere og kanskje, så da vil jeg heller streve litt for det. Får jeg gjort unna en 20 kilos blokk har jeg jo mat til over en måned (siden jeg gir litt tørrfôr og).

Hvor får man kjøpt kjøttsag, og hvordan fungerer en slik en, i motsetning til andre sager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får kjøpt ferskt er det lettvindt :) En pose på hånda, grave ut av posen (som man har skjært av toppen slik AussieAllThe Way har gjort), eventuelt veie, så vrenge posen og fryse ned :)

Ellers tiner vi 20kg's blokker i badekaret natta over og deler opp :) Hele jobben er unnagjort på 15-20 min og er absolutt verdt det :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en natt i badekar osv. hvor tint er det da? Halvtint? Kunne helst tenke meg det tror jeg, men spørs om en natt da blir for lenge?

Hos meg har vi et varmt bad med varmekabler, og etter en natt i badekaret, er blokken fortsatt litt for hard å skjære i om morgenen. Så lar den gjerne ligge litt. Evnt tar jeg kantene først og resten etter noen timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...