Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om bakspor


Lekr

Recommended Posts

Jeg var på bruksforedrag i kveld, og da ble det snakka om bakspor. På figuren starter man nede på stien og går i retning sporet.

Der skulle tydeligvis hunden gå mot høyre, ikke venstre. Venstre var bakspor og feil, men hvordan kan det være feil når man ikke vet hvilken ende som er "starten" og hvilken som er "slutten"? Godt mulig at det er riktig å gå mot høyre, men hvordan skal hunden vite det?

Den røde pila tilbake mot stien viser bare at man går tilbake dit hvor man startet. Da skulle man slippe til neste hund, mens den første hunden blir stående å se på at hund nr 2 får ta sporet, noe som hund nr 1 visstnok "lærer" av. Fungerer det slik?

En helt annen ting: er det stort sett personer på 40+ som driver med bruks? Jeg var helt klart den yngste med mine 26 år, og hun jeg antar at var nest yngst så ut som at hun var rundt 35. Ellers var det en kraftig overvekt av personer på minst 45.

post-6702-0-61832000-1301430043_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er mange og trener i grupper så legger vi ofte spor slik:

grønt er spor, oransje er bakspor.

spor.png

Når jeg selv legger spor så kan jeg finen på legge slik:

bakspor.png

Sånn du forklarte skjønte jeg lite av. Når vi la spor hadde vi en og en hund ute,den ble bindt og vi la sporet i L mot venstre, så tok vi hunden og gikk det.baksporet gikk da som på tegningen, ut og vekk og tilbake.

neste hund ble hentet når første var ferdig og vi la en L mot høyre, da enten med bakspor videre mot høyre eller så går man veldig langt opp og bak til venstre. For å ikke "ødelegge" spor marka videre mot høyre.

Men nå er ikke jeg eksperten her, men sånn forklarte de på kurset jeg gikk og det er slik vi trener.

At hunden lærer av å se på andre hunder tviler jeg menmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg var på bruksforedrag i kveld, og da ble det snakka om bakspor. På figuren starter man nede på stien og går i retning sporet.

Der skulle tydeligvis hunden gå mot høyre, ikke venstre. Venstre var bakspor og feil, men hvordan kan det være feil når man ikke vet hvilken ende som er "starten" og hvilken som er "slutten"? Godt mulig at det er riktig å gå mot høyre, men hvordan skal hunden vite det?

Den røde pila tilbake mot stien viser bare at man går tilbake dit hvor man startet. Da skulle man slippe til neste hund, mens den første hunden blir stående å se på at hund nr 2 får ta sporet, noe som hund nr 1 visstnok "lærer" av. Fungerer det slik?

En helt annen ting: er det stort sett personer på 40+ som driver med bruks? Jeg var helt klart den yngste med mine 26 år, og hun jeg antar at var nest yngst så ut som at hun var rundt 35. Ellers var det en kraftig overvekt av personer på minst 45.

Hunden skal kunne velge hvilken rettning personen som har gått der faktisk har gått. Med tanke på å finne en person så bli det da bakspor (feil vei i sporet) om den her går mot venstre. Ergo vil den aldri finne byttet/figuranten sin.

Hunden skal finne riktig vei ved hjelp av lukt.

Akkurat den læringen som blir beskrevet her har jeg aldri brukt eller kjenner noen som bruker.

Og nei, det er ikke bare 40 + som driver med bruks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har undervurdert hundene, men hvis dette er mulig så gir det litt mer mening :) Jeg tenkte bare at det lukter i begge retninger.

Jo, men hundene kan faktisk finne ut hvilke fotspor i sporet som er eldst, selv om det bare er snakk om brøkdels sekunder i forskjell. De har en fantastisk nese, og vil kunne kjenne at sporene til venstre er eldre enn sporene til høyre.

Og jeg er helt ny på dette med spor og bruks, men er også under 40 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røde pila tilbake mot stien viser bare at man går tilbake dit hvor man startet. Da skulle man slippe til neste hund, mens den første hunden blir stående å se på at hund nr 2 får ta sporet, noe som hund nr 1 visstnok "lærer" av. Fungerer det slik?

Dette har jeg aldri sett fungere i praksis når det gjelder sporoppsøk *fundere på hvilken instruktør som sier sånt?*. MEN - det hender man legger ut spor slik at man først går med den ene hunden i sporet mens den andre hunden går i bånd bak og "trigges" av hunden foran, før man bytter på - men når det gjelder sporoppsøk har det neppe noen som helst læringsmessig betydning.

Mulig jeg har undervurdert hundene, men hvis dette er mulig så gir det litt mer mening :) Jeg tenkte bare at det lukter i begge retninger.

Det lukter selvsagt i begge retninger, men hundenes nese er så bra at de skal greie å skille ut riktig og feil vei. Dog er det ofte litt bingo mht om de slår riktig vei i sporet, mange hunder velger å sjekke baksporet før de snur og går riktig vei, andre bare dundrer avgårde på bakspor - og det varierer ofte hva hunden velger å gjøre. Det er vel enda ingen som har greid å knekke denne "baksporkoden" etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis man er helt fersk og akkurat har begynt med sporlegging, så trenger man ikke tenke så mye på bakspor problematikken foreløbig, for da trener man stort sett med spontanspor og/eller direkte påsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at en sånn treningsfilosofi som går ut på at man "straffer" hunden ved at den liksom skal sitte og se på at en annen får gå sporet og tenke at "pokker, nå var jeg dum som gikk feil vei", både vitner om avlegs metoder og også menneskeliggjøring. :lol:

PS: Vi er mange spretne, unge damer i alle aldre som driver med bruks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit om en instruktør som bruker Lekr sin metode. Siden det er jobben hans å lage brukbare sporbikkjer, har jeg gått ut fra at han veit hva han snakker om, jeg :) Vi (de :P ) gjorde det mot en hund som valgte ofte valgte å gå bakspor, og teorien er jo at det å gå bakspor straffer seg fordi det er kort, da får man faktisk ikke jobbe, og man får ingen sluttgjenstand.

Jeg er tydeligvis avlegs, eller bikkja mi er, for hun konsentrerer seg mer når hun får konkurranse "i" sporet. Altså når vi har gått parallell-spor, da ligger hun mer på og konsentrerer seg mer, eller hvordan jeg skal forklare det. Jeg tror det ville vært straff for henne å se en annen få gå "hennes" spor (men nei, hun hadde neppe tenkt "pokker, nå var jeg dum som gikk feil vei"). Hun er sånn på apell-trening også, går vi flere på samme kommanderingene, så blir hun mer innbitt på at hun skal gjøre det bra, liksom. Men hun er teit, hun jobber for å få jobbe mer, og syns det er bra nok belønning å få applaus og jubel. Jeg veit ikke hvordan jeg skal forklare det jeg, konkurranseaspektet ser ihvertfall ut til å bety noe for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg veit om en instruktør som bruker Lekr sin metode. Siden det er jobben hans å lage brukbare sporbikkjer, har jeg gått ut fra at han veit hva han snakker om, jeg :) Vi (de :P ) gjorde det mot en hund som valgte ofte valgte å gå bakspor, og teorien er jo at det å gå bakspor straffer seg fordi det er kort, da får man faktisk ikke jobbe, og man får ingen sluttgjenstand.

En ting er en hund som alt kan sporoppsøk. Men med tanke på hva TS spør om her som vil jeg tippe det er snakk om nyinnlæring. Jeg har ikke vært borti noen som har brukt denne formen som nyinnlæring. Jeg tror nok heller ikke instruktøren du snakker om bruker det som nyinnlæring. Det du beskriver er når man er over på problemløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er en hund som alt kan sporoppsøk. Men med tanke på hva TS spør om her som vil jeg tippe det er snakk om nyinnlæring. Jeg har ikke vært borti noen som har brukt denne formen som nyinnlæring. Jeg tror nok heller ikke instruktøren du snakker om bruker det som nyinnlæring. Det du beskriver er når man er over på problemløsning.

Kan hende det, men jeg så ikke noe i innlegget som tilsa at det var snakk om nyinnlæring? Men bare for at jeg er nysgjerrig, hvorfor fungerer ikke den metoden på nyinnlæring? Om vi tar bort dette med at en annen hund får gå sporet, og bare har dette med at bakspor fører til null spor og null sluttgjenstand, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Kan hende det, men jeg så ikke noe i innlegget som tilsa at det var snakk om nyinnlæring? Men bare for at jeg er nysgjerrig, hvorfor fungerer ikke den metoden på nyinnlæring? Om vi tar bort dette med at en annen hund får gå sporet, og bare har dette med at bakspor fører til null spor og null sluttgjenstand, liksom?

Jeg vil nok også tro at hunden ligger for høyt oppe til å være noe sanset og få noen god læring av det.

Men det er min mening. Hvorfor hive påvirkning på noe som behovet ikke er der? Du vet jo faktisk ikke om hunden din har noen problemer enda om du kaster dette inn i nyinnlæring av sporoppsøk.

Nei det sto ikke noe om nyinnlæring, men utifra TS forståelse for hva bakspor var så trakk jeg konklusjonen at det var på nybegynner nivå/nyinnlæring. Kan være jeg tar feil selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit om en instruktør som bruker Lekr sin metode. Siden det er jobben hans å lage brukbare sporbikkjer, har jeg gått ut fra at han veit hva han snakker om, jeg :) Vi (de :P ) gjorde det mot en hund som valgte ofte valgte å gå bakspor, og teorien er jo at det å gå bakspor straffer seg fordi det er kort, da får man faktisk ikke jobbe, og man får ingen sluttgjenstand.

Jeg er tydeligvis avlegs, eller bikkja mi er, for hun konsentrerer seg mer når hun får konkurranse "i" sporet. Altså når vi har gått parallellspor, da ligger hun mer på og konsentrerer seg mer, eller hvordan jeg skal forklare det. Jeg tror det ville vært straff for henne å se en annen få gå "hennes" spor (men nei, hun hadde neppe tenkt "pokker, nå var jeg dum som gikk feil vei"). Hun er sånn på apell-trening også, går vi flere på samme kommanderingene, så blir hun mer innbitt på at hun skal gjøre det bra, liksom. Men hun er teit, hun jobber for å få jobbe mer, og syns det er bra nok belønning å få applaus og jubel. Jeg veit ikke hvordan jeg skal forklare det jeg, konkurranseaspektet ser ihvertfall ut til å bety noe for henne.

Jeg er såpass ny med hundesport og ikke minst ydmyk nok til at jeg ikke skal diskutere hvorvidt den ene metoden er bedre enn den andre på alle hunder i hele verden, men trådstarter nevnte ingenting om konkurranseaspektet ved å se en annen hund gå sporet, men bare at den "lærte" å slutte å gå bakspor ved å bli fratatt gleden ved å gå spor. Min hund (som har en heeelt annen arbeidsmoral (om noe i det hele tatt) enn din, hehe, sjøl om hun er en fantastisk sporhund helt instinktivt) hadde også blitt trigga av å gå etter noen i sporet, eller gå parallellspor, fordi hun som Jeanette sier ville liggi så høyt på jaktinstinkt, men ville neppe tenkt at hun aldri skulle gå bakspor mer dersom jeg brøyt og lot en annen ta sporet hennes. Men det er kanskje fordi hun, som jeg, fortsatt er fersk. Kanskje de fatter mer ettersom de blir rutinerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass ny med hundesport og ikke minst ydmyk nok til at jeg ikke skal diskutere hvorvidt den ene metoden er bedre enn den andre på alle hunder i hele verden, men trådstarter nevnte ingenting om konkurranseaspektet ved å se en annen hund gå sporet, men bare at den "lærte" å slutte å gå bakspor ved å bli fratatt gleden ved å gå spor. Min hund (som har en heeelt annen arbeidsmoral (om noe i det hele tatt) enn din, hehe, sjøl om hun er en fantastisk sporhund helt instinktivt) hadde også blitt trigga av å gå etter noen i sporet, eller gå paralellspor, fordi hun som Jeanette sier ville liggi så høyt på jaktinstinkt, men ville neppe tenkt at hun aldri skulle gå bakspor mer dersom jeg brøyt og lot en annen ta sporet hennes. Men det er kanskje fordi hun, som jeg, fortsatt er fersk. Kanskje de fatter mer ettersom de blir rutinerte?

Jeg har gått pararellspor en gang med Amiga men hun ble bare vimsette og surrette av det, men nå har ikke min noe utpreget jaktinstinkt. Hun koset seg mye mer med å gå de selv og har veldig godt driv da.

men som TS tegning, om noen har lagt sporet i en rett strek og du skal gå rett inn på midten av det, vil det være så stor forskjell? om personen går det sporet rett frem i normalt tempo vil det vel være mikroskopiske endringer? som hunden kan skille høyre venstre på? Vil hunden egentlig lære noe av å gå feil vei, altså venstre, selvom den ikke får noe ros, belønning etc. For min hund så får hun belønning = få gå spor. Så hun ville jo sett på det som supergøy uansett om det var feil vei eller ei.

jeg bare luftet mine tanker, iallefall tenner ikke mine av å se andre gå spor eller å gå ved siden av.

MEN etter å ha grublet litt, så er TS sin tegning ikke bakspor slik jeg tenker det. Bakspor for meg er når jeg har lagt ut sporslutt og går en god runde rundt for å komme tilbake og hente hunden.

MEn tegningen til TS blir vel mer påsetting på et rett spor, jeg misforstod den litt i starten. Men jeg er overhodet ingen bruks ekspert her, bare luftet hva jeg tror :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere oppklarende svar. Jeg husker ikke helt om det var snakk om å bruke denne metoden ved nyinnlæring eller "for viderekomne", hvis det i det hele tatt ble nevnt.

Min får/fikk ikke lov til å gå bakspor ved nyinnlæring. Nå har vi enda ikke gått parallelspor, men han får ikke lov til å gå det der heller ... dvs. ingen belønning for å gå feil vei, men belønning når han går riktig vei igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN etter å ha grublet litt, så er TS sin tegning ikke bakspor slik jeg tenker det. Bakspor for meg er når jeg har lagt ut sporslutt og går en god runde rundt for å komme tilbake og hente hunden.

Bakspor er enkelt og greit at hunden går sporet feil vei. Om hunden din sporer videre i sporet ditt ETTER sporslutten, så går den ikke bakspor - da går den jo spor :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakspor er enkelt og greit at hunden går sporet feil vei. Om hunden din sporer videre i sporet ditt ETTER sporslutten, så går den ikke bakspor - da går den jo spor :).

folk har omtalt det som bakspor, altså å gå sporet som går tilbake som jeg gikk.

Da lærte jeg noe idag også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk har omtalt det som bakspor, altså å gå sporet som går tilbake som jeg gikk.

Om dere går tilbake i sporet som hunden allerde har snust seg framover i, da kan du risikere at hunden går baksporet tilbake, men om dere bare fortsetter i samme retning som sporlegger har gått, da er det iallefall ikke bakspor :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er helt fersk og akkurat har begynt med sporlegging, så trenger man ikke tenke så mye på bakspor problematikken foreløbig, for da trener man stort sett med spontanspor og/eller direkte påsett.

Det er det jeg har gjort hittil.

Men når begynner man egentlig med det, eller å tenke på det?

Og hva gjør man da, setter hunden på i midten slik som TS figur viser?

Hvis hunden går feil vei, holder man da igjen i lina? Eller lar man den bare gå det kort og ut i ingenting? Hva gjør man med hunden da isåfall, kan man gi den en ny sjanse på samme spor?

Og er oppsøk avstanden fra stien ut til sporet? Når / hvordan begynner man å trene på det?

Har trent en miniversjon av oppsøk ved å be Ellie søke et stykke vekk fra sporstart. Men da gikk sporet i samme retning som der jeg satte henne på, bare lenger ute. (Altså ikke vannrett forbi).

Nå spør jeg mye, så den som vil kan svare på de spørsmålene h*n vil. Jeg blir takknemlig uansett. Og burde nok ta et kurs eller to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har gjort for å forsterke rett vei i sporet er å gå to-tre hundre meters spor noegenlunde rett frem. Så tar jeg med hunden og setter den på først i en svak vinkel, deretter høyere og høyere vinkel til man kommer rett på sporet i 90 grader og etter hvert over på "andre siden" hvor det vil bli mest naturlig for hunden å gå rett frem på bakspor. Jeg forsterker rett vei ved enten å ha godbiter i sporet eller en gjenstand som gir belønning. Velger hunden bakspor er det ikke noe der og den får ingen belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg har gjort hittil.

Men når begynner man egentlig med det, eller å tenke på det?

Og hva gjør man da, setter hunden på i midten slik som TS figur viser?

Hvis hunden går feil vei, holder man da igjen i lina? Eller lar man den bare gå det kort og ut i ingenting? Hva gjør man med hunden da isåfall, kan man gi den en ny sjanse på samme spor?

Og er oppsøk avstanden fra stien ut til sporet? Når / hvordan begynner man å trene på det?

Har trent en miniversjon av oppsøk ved å be Ellie søke et stykke vekk fra sporstart. Men da gikk sporet i samme retning som der jeg satte henne på, bare lenger ute. (Altså ikke vannrett forbi).

Nå spør jeg mye, så den som vil kan svare på de spørsmålene h*n vil. Jeg blir takknemlig uansett. Og burde nok ta et kurs eller to. :)

Jeg fikk tips om å legge sporet i bue ut fra en sti. Dvs om du har en sti/vei, så starter du å legge ut sporet fra stien, og lager en bue slik at sporet vil gå parallelt med stien. Ikke så lenge etter at du har passert punktet hvor du vil slippe hunden på sporet (ikke så veldig langt fra starten av sporet), legger du ut en belønning.

Så tar man hunden og setter på sporet. Dersom den velger feil vei, går den et kort spor tilbake til stien, og ingenting gøy skjer. Men dersom den velger riktig retning, vil den finne belønningen sin.

Jeg legger heller ut flere slike oppsøksspor, og prøver på et nytt spor om hunden feiler på det første.

Og jeg ble opplært til at man ikke skal holde hunden tilbake om den går bakspor. Hunden skal jobbe selvstendig, ellers får man fort en hund som setter seg ned og ser på deg og sier "mamma, dette var litt vanskelig, hvor går sporet nå a'?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Wildah, det hjalp masse! :)

Og fordelen er jo at slikt kan man trene på uten å trenge så mye barmark, så kanskje det blir litt trening mellom snøhaugene snart! :ahappy:

Forresten, hvor lenge venter du før hunden får prøve på ett nytt spor hvis den feilet? Med en gang, noen få minutter etterpå, eller enda lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...