Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om bakspor

Lekr

Recommended Posts

Jeg var på bruksforedrag i kveld, og da ble det snakka om bakspor. På figuren starter man nede på stien og går i retning sporet.

Der skulle tydeligvis hunden gå mot høyre, ikke venstre. Venstre var bakspor og feil, men hvordan kan det være feil når man ikke vet hvilken ende som er "starten" og hvilken som er "slutten"? Godt mulig at det er riktig å gå mot høyre, men hvordan skal hunden vite det?

Den røde pila tilbake mot stien viser bare at man går tilbake dit hvor man startet. Da skulle man slippe til neste hund, mens den første hunden blir stående å se på at hund nr 2 får ta sporet, noe som hund nr 1 visstnok "lærer" av. Fungerer det slik?

En helt annen ting: er det stort sett personer på 40+ som driver med bruks? Jeg var helt klart den yngste med mine 26 år, og hun jeg antar at var nest yngst så ut som at hun var rundt 35. Ellers var det en kraftig overvekt av personer på minst 45.

post-6702-0-61832000-1301430043_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er mange og trener i grupper så legger vi ofte spor slik:

grønt er spor, oransje er bakspor.

spor.png

Når jeg selv legger spor så kan jeg finen på legge slik:

bakspor.png

Sånn du forklarte skjønte jeg lite av. Når vi la spor hadde vi en og en hund ute,den ble bindt og vi la sporet i L mot venstre, så tok vi hunden og gikk det.baksporet gikk da som på tegningen, ut og vekk og tilbake.

neste hund ble hentet når første var ferdig og vi la en L mot høyre, da enten med bakspor videre mot høyre eller så går man veldig langt opp og bak til venstre. For å ikke "ødelegge" spor marka videre mot høyre.

Men nå er ikke jeg eksperten her, men sånn forklarte de på kurset jeg gikk og det er slik vi trener.

At hunden lærer av å se på andre hunder tviler jeg menmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg var på bruksforedrag i kveld, og da ble det snakka om bakspor. På figuren starter man nede på stien og går i retning sporet.

Der skulle tydeligvis hunden gå mot høyre, ikke venstre. Venstre var bakspor og feil, men hvordan kan det være feil når man ikke vet hvilken ende som er "starten" og hvilken som er "slutten"? Godt mulig at det er riktig å gå mot høyre, men hvordan skal hunden vite det?

Den røde pila tilbake mot stien viser bare at man går tilbake dit hvor man startet. Da skulle man slippe til neste hund, mens den første hunden blir stående å se på at hund nr 2 får ta sporet, noe som hund nr 1 visstnok "lærer" av. Fungerer det slik?

En helt annen ting: er det stort sett personer på 40+ som driver med bruks? Jeg var helt klart den yngste med mine 26 år, og hun jeg antar at var nest yngst så ut som at hun var rundt 35. Ellers var det en kraftig overvekt av personer på minst 45.

Hunden skal kunne velge hvilken rettning personen som har gått der faktisk har gått. Med tanke på å finne en person så bli det da bakspor (feil vei i sporet) om den her går mot venstre. Ergo vil den aldri finne byttet/figuranten sin.

Hunden skal finne riktig vei ved hjelp av lukt.

Akkurat den læringen som blir beskrevet her har jeg aldri brukt eller kjenner noen som bruker.

Og nei, det er ikke bare 40 + som driver med bruks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har undervurdert hundene, men hvis dette er mulig så gir det litt mer mening :) Jeg tenkte bare at det lukter i begge retninger.

Jo, men hundene kan faktisk finne ut hvilke fotspor i sporet som er eldst, selv om det bare er snakk om brøkdels sekunder i forskjell. De har en fantastisk nese, og vil kunne kjenne at sporene til venstre er eldre enn sporene til høyre.

Og jeg er helt ny på dette med spor og bruks, men er også under 40 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri sett fungere i praksis når det gjelder sporoppsøk *fundere på hvilken instruktør som sier sånt?*. MEN - det hender man legger ut spor slik at man først går med den ene hunden i sporet mens den andre hunden går i bånd bak og "trigges" av hunden foran, før man bytter på - men når det gjelder sporoppsøk har det neppe noen som helst læringsmessig betydning.

Mulig jeg har undervurdert hundene, men hvis dette er mulig så gir det litt mer mening :) Jeg tenkte bare at det lukter i begge retninger.

Det lukter selvsagt i begge retninger, men hundenes nese er så bra at de skal greie å skille ut riktig og feil vei. Dog er det ofte litt bingo mht om de slår riktig vei i sporet, mange hunder velger å sjekke baksporet før de snur og går riktig vei, andre bare dundrer avgårde på bakspor - og det varierer ofte hva hunden velger å gjøre. Det er vel enda ingen som har greid å knekke denne "baksporkoden" etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis man er helt fersk og akkurat har begynt med sporlegging, så trenger man ikke tenke så mye på bakspor problematikken foreløbig, for da trener man stort sett med spontanspor og/eller direkte påsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at en sånn treningsfilosofi som går ut på at man "straffer" hunden ved at den liksom skal sitte og se på at en annen får gå sporet og tenke at "pokker, nå var jeg dum som gikk feil vei", både vitner om avlegs metoder og også menneskeliggjøring. :lol:

PS: Vi er mange spretne, unge damer i alle aldre som driver med bruks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit om en instruktør som bruker Lekr sin metode. Siden det er jobben hans å lage brukbare sporbikkjer, har jeg gått ut fra at han veit hva han snakker om, jeg :) Vi (de :P ) gjorde det mot en hund som valgte ofte valgte å gå bakspor, og teorien er jo at det å gå bakspor straffer seg fordi det er kort, da får man faktisk ikke jobbe, og man får ingen sluttgjenstand.

Jeg er tydeligvis avlegs, eller bikkja mi er, for hun konsentrerer seg mer når hun får konkurranse "i" sporet. Altså når vi har gått parallell-spor, da ligger hun mer på og konsentrerer seg mer, eller hvordan jeg skal forklare det. Jeg tror det ville vært straff for henne å se en annen få gå "hennes" spor (men nei, hun hadde neppe tenkt "pokker, nå var jeg dum som gikk feil vei"). Hun er sånn på apell-trening også, går vi flere på samme kommanderingene, så blir hun mer innbitt på at hun skal gjøre det bra, liksom. Men hun er teit, hun jobber for å få jobbe mer, og syns det er bra nok belønning å få applaus og jubel. Jeg veit ikke hvordan jeg skal forklare det jeg, konkurranseaspektet ser ihvertfall ut til å bety noe for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg veit om en instruktør som bruker Lekr sin metode. Siden det er jobben hans å lage brukbare sporbikkjer, har jeg gått ut fra at han veit hva han snakker om, jeg :) Vi (de :P ) gjorde det mot en hund som valgte ofte valgte å gå bakspor, og teorien er jo at det å gå bakspor straffer seg fordi det er kort, da får man faktisk ikke jobbe, og man får ingen sluttgjenstand.

En ting er en hund som alt kan sporoppsøk. Men med tanke på hva TS spør om her som vil jeg tippe det er snakk om nyinnlæring. Jeg har ikke vært borti noen som har brukt denne formen som nyinnlæring. Jeg tror nok heller ikke instruktøren du snakker om bruker det som nyinnlæring. Det du beskriver er når man er over på problemløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er en hund som alt kan sporoppsøk. Men med tanke på hva TS spør om her som vil jeg tippe det er snakk om nyinnlæring. Jeg har ikke vært borti noen som har brukt denne formen som nyinnlæring. Jeg tror nok heller ikke instruktøren du snakker om bruker det som nyinnlæring. Det du beskriver er når man er over på problemløsning.

Kan hende det, men jeg så ikke noe i innlegget som tilsa at det var snakk om nyinnlæring? Men bare for at jeg er nysgjerrig, hvorfor fungerer ikke den metoden på nyinnlæring? Om vi tar bort dette med at en annen hund får gå sporet, og bare har dette med at bakspor fører til null spor og null sluttgjenstand, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Kan hende det, men jeg så ikke noe i innlegget som tilsa at det var snakk om nyinnlæring? Men bare for at jeg er nysgjerrig, hvorfor fungerer ikke den metoden på nyinnlæring? Om vi tar bort dette med at en annen hund får gå sporet, og bare har dette med at bakspor fører til null spor og null sluttgjenstand, liksom?

Jeg vil nok også tro at hunden ligger for høyt oppe til å være noe sanset og få noen god læring av det.

Men det er min mening. Hvorfor hive påvirkning på noe som behovet ikke er der? Du vet jo faktisk ikke om hunden din har noen problemer enda om du kaster dette inn i nyinnlæring av sporoppsøk.

Nei det sto ikke noe om nyinnlæring, men utifra TS forståelse for hva bakspor var så trakk jeg konklusjonen at det var på nybegynner nivå/nyinnlæring. Kan være jeg tar feil selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis avlegs, eller bikkja mi er, for hun konsentrerer seg mer når hun får konkurranse "i" sporet. Altså når vi har gått parallellspor, da ligger hun mer på og konsentrerer seg mer, eller hvordan jeg skal forklare det. Jeg tror det ville vært straff for henne å se en annen få gå "hennes" spor (men nei, hun hadde neppe tenkt "pokker, nå var jeg dum som gikk feil vei"). Hun er sånn på apell-trening også, går vi flere på samme kommanderingene, så blir hun mer innbitt på at hun skal gjøre det bra, liksom. Men hun er teit, hun jobber for å få jobbe mer, og syns det er bra nok belønning å få applaus og jubel. Jeg veit ikke hvordan jeg skal forklare det jeg, konkurranseaspektet ser ihvertfall ut til å bety noe for henne.

Jeg er såpass ny med hundesport og ikke minst ydmyk nok til at jeg ikke skal diskutere hvorvidt den ene metoden er bedre enn den andre på alle hunder i hele verden, men trådstarter nevnte ingenting om konkurranseaspektet ved å se en annen hund gå sporet, men bare at den "lærte" å slutte å gå bakspor ved å bli fratatt gleden ved å gå spor. Min hund (som har en heeelt annen arbeidsmoral (om noe i det hele tatt) enn din, hehe, sjøl om hun er en fantastisk sporhund helt instinktivt) hadde også blitt trigga av å gå etter noen i sporet, eller gå parallellspor, fordi hun som Jeanette sier ville liggi så høyt på jaktinstinkt, men ville neppe tenkt at hun aldri skulle gå bakspor mer dersom jeg brøyt og lot en annen ta sporet hennes. Men det er kanskje fordi hun, som jeg, fortsatt er fersk. Kanskje de fatter mer ettersom de blir rutinerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass ny med hundesport og ikke minst ydmyk nok til at jeg ikke skal diskutere hvorvidt den ene metoden er bedre enn den andre på alle hunder i hele verden, men trådstarter nevnte ingenting om konkurranseaspektet ved å se en annen hund gå sporet, men bare at den "lærte" å slutte å gå bakspor ved å bli fratatt gleden ved å gå spor. Min hund (som har en heeelt annen arbeidsmoral (om noe i det hele tatt) enn din, hehe, sjøl om hun er en fantastisk sporhund helt instinktivt) hadde også blitt trigga av å gå etter noen i sporet, eller gå paralellspor, fordi hun som Jeanette sier ville liggi så høyt på jaktinstinkt, men ville neppe tenkt at hun aldri skulle gå bakspor mer dersom jeg brøyt og lot en annen ta sporet hennes. Men det er kanskje fordi hun, som jeg, fortsatt er fersk. Kanskje de fatter mer ettersom de blir rutinerte?

Jeg har gått pararellspor en gang med Amiga men hun ble bare vimsette og surrette av det, men nå har ikke min noe utpreget jaktinstinkt. Hun koset seg mye mer med å gå de selv og har veldig godt driv da.

men som TS tegning, om noen har lagt sporet i en rett strek og du skal gå rett inn på midten av det, vil det være så stor forskjell? om personen går det sporet rett frem i normalt tempo vil det vel være mikroskopiske endringer? som hunden kan skille høyre venstre på? Vil hunden egentlig lære noe av å gå feil vei, altså venstre, selvom den ikke får noe ros, belønning etc. For min hund så får hun belønning = få gå spor. Så hun ville jo sett på det som supergøy uansett om det var feil vei eller ei.

jeg bare luftet mine tanker, iallefall tenner ikke mine av å se andre gå spor eller å gå ved siden av.

MEN etter å ha grublet litt, så er TS sin tegning ikke bakspor slik jeg tenker det. Bakspor for meg er når jeg har lagt ut sporslutt og går en god runde rundt for å komme tilbake og hente hunden.

MEn tegningen til TS blir vel mer påsetting på et rett spor, jeg misforstod den litt i starten. Men jeg er overhodet ingen bruks ekspert her, bare luftet hva jeg tror :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere oppklarende svar. Jeg husker ikke helt om det var snakk om å bruke denne metoden ved nyinnlæring eller "for viderekomne", hvis det i det hele tatt ble nevnt.

Min får/fikk ikke lov til å gå bakspor ved nyinnlæring. Nå har vi enda ikke gått parallelspor, men han får ikke lov til å gå det der heller ... dvs. ingen belønning for å gå feil vei, men belønning når han går riktig vei igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN etter å ha grublet litt, så er TS sin tegning ikke bakspor slik jeg tenker det. Bakspor for meg er når jeg har lagt ut sporslutt og går en god runde rundt for å komme tilbake og hente hunden.

Bakspor er enkelt og greit at hunden går sporet feil vei. Om hunden din sporer videre i sporet ditt ETTER sporslutten, så går den ikke bakspor - da går den jo spor :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakspor er enkelt og greit at hunden går sporet feil vei. Om hunden din sporer videre i sporet ditt ETTER sporslutten, så går den ikke bakspor - da går den jo spor :).

folk har omtalt det som bakspor, altså å gå sporet som går tilbake som jeg gikk.

Da lærte jeg noe idag også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk har omtalt det som bakspor, altså å gå sporet som går tilbake som jeg gikk.

Om dere går tilbake i sporet som hunden allerde har snust seg framover i, da kan du risikere at hunden går baksporet tilbake, men om dere bare fortsetter i samme retning som sporlegger har gått, da er det iallefall ikke bakspor :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er helt fersk og akkurat har begynt med sporlegging, så trenger man ikke tenke så mye på bakspor problematikken foreløbig, for da trener man stort sett med spontanspor og/eller direkte påsett.

Det er det jeg har gjort hittil.

Men når begynner man egentlig med det, eller å tenke på det?

Og hva gjør man da, setter hunden på i midten slik som TS figur viser?

Hvis hunden går feil vei, holder man da igjen i lina? Eller lar man den bare gå det kort og ut i ingenting? Hva gjør man med hunden da isåfall, kan man gi den en ny sjanse på samme spor?

Og er oppsøk avstanden fra stien ut til sporet? Når / hvordan begynner man å trene på det?

Har trent en miniversjon av oppsøk ved å be Ellie søke et stykke vekk fra sporstart. Men da gikk sporet i samme retning som der jeg satte henne på, bare lenger ute. (Altså ikke vannrett forbi).

Nå spør jeg mye, så den som vil kan svare på de spørsmålene h*n vil. Jeg blir takknemlig uansett. Og burde nok ta et kurs eller to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har gjort for å forsterke rett vei i sporet er å gå to-tre hundre meters spor noegenlunde rett frem. Så tar jeg med hunden og setter den på først i en svak vinkel, deretter høyere og høyere vinkel til man kommer rett på sporet i 90 grader og etter hvert over på "andre siden" hvor det vil bli mest naturlig for hunden å gå rett frem på bakspor. Jeg forsterker rett vei ved enten å ha godbiter i sporet eller en gjenstand som gir belønning. Velger hunden bakspor er det ikke noe der og den får ingen belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg har gjort hittil.

Men når begynner man egentlig med det, eller å tenke på det?

Og hva gjør man da, setter hunden på i midten slik som TS figur viser?

Hvis hunden går feil vei, holder man da igjen i lina? Eller lar man den bare gå det kort og ut i ingenting? Hva gjør man med hunden da isåfall, kan man gi den en ny sjanse på samme spor?

Og er oppsøk avstanden fra stien ut til sporet? Når / hvordan begynner man å trene på det?

Har trent en miniversjon av oppsøk ved å be Ellie søke et stykke vekk fra sporstart. Men da gikk sporet i samme retning som der jeg satte henne på, bare lenger ute. (Altså ikke vannrett forbi).

Nå spør jeg mye, så den som vil kan svare på de spørsmålene h*n vil. Jeg blir takknemlig uansett. Og burde nok ta et kurs eller to. :)

Jeg fikk tips om å legge sporet i bue ut fra en sti. Dvs om du har en sti/vei, så starter du å legge ut sporet fra stien, og lager en bue slik at sporet vil gå parallelt med stien. Ikke så lenge etter at du har passert punktet hvor du vil slippe hunden på sporet (ikke så veldig langt fra starten av sporet), legger du ut en belønning.

Så tar man hunden og setter på sporet. Dersom den velger feil vei, går den et kort spor tilbake til stien, og ingenting gøy skjer. Men dersom den velger riktig retning, vil den finne belønningen sin.

Jeg legger heller ut flere slike oppsøksspor, og prøver på et nytt spor om hunden feiler på det første.

Og jeg ble opplært til at man ikke skal holde hunden tilbake om den går bakspor. Hunden skal jobbe selvstendig, ellers får man fort en hund som setter seg ned og ser på deg og sier "mamma, dette var litt vanskelig, hvor går sporet nå a'?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Wildah, det hjalp masse! :)

Og fordelen er jo at slikt kan man trene på uten å trenge så mye barmark, så kanskje det blir litt trening mellom snøhaugene snart! :ahappy:

Forresten, hvor lenge venter du før hunden får prøve på ett nytt spor hvis den feilet? Med en gang, noen få minutter etterpå, eller enda lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...