Gå til innhold
Hundesonen.no

Endelig på forum :-)

TeamTwo

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg drevet og lest på hundeforum i mange år, og endelig tar jeg motet til meg og faktisk melder meg inn.

Jeg er en voksen dame med gubbe, unger og dyr, bor i Trondheim, men er ikke trønder. Hunden i familien vår er en Border collie-gutt på 10 år. Jeg vokste opp med bikkjer, men han er min første egne hund.

Vi driver ikke med noen organisert hundeaktivitet, og trives igrunnen med det, men hadde forholdene ligget tilrette for det, hadde vi nok trivdes med mer action også. Han er en (hunde)sosial, omgjengelig og avbalansert gentleman, som igrunnen er familiens midtpunkt.

Det eneste både han (og jeg) savner er noen faste lekekompiser, som liker å løpe, apportere, snuse og løpe mer. Han er ikke noe særlig glad i hoppe-knuffe-rulle-bjeffe-leking, så selv om vi har mange "hyggelig å hilse på deg" hundevenner, er det desverre ingen "bestis" i livet hans lenger :(

Vel, utover det er det ikke så mye å si om oss, men her er noen bilder av godgutten :D

4985093044_661a9e666f.jpg

3467576327_daeacce206.jpg

2656704250_dfb78660b4.jpg

3588255689_85874dcb7a.jpg

4650813553_754dac16d2.jpg

Skrevet

Takk for velkomsten Pingvinen og kristiin :D

Ja, han er nydelig, både utenpå og inni :wub:

Og han sjarmerer andre hundeeiere i senk med sin (hunde)sosiale intelligens, ro(!), fart og eleganse. Han er ikke særlig menneskesosial, i den forstand at han oppsøker ikke fremmede for kos eller hilsing (men inviterer dem gjerne til lek), han hopper ikke opp, løper ikke ned folk osv. Og han er særs fokusert på det han liker å drive med, og rimelig lydig, så han imponerer ofte stort, særlig ferske hundeeiere med litt lite kustus *ler*

Han hadde to korthåra Vorsthe-venner som han lekte med omtrent daglig før, men de er borte nå :( Og jeg må innrømme at det med at han begynner å dra på åra freaker meg ut en smule...

Skrevet

Hei :D

Jada, møter Tinka titt og ofte! Så henne seinest natt til i går, men far var nok mest interessert i å komme seg hjem og inn fra stormen ;-)

Så vi gikk 20 meter bak, mens Dexter sutra og Tinka prøve å gå baklengs *flirer*

Visste du studerte utombys, men ikke at det var i Oslo. Skal Tinka bli her, eller har du planer om å få henne sørover?

Skrevet

Hei på deg også! :)

En flott hund du har da, vakker er han :) kona til pappa han en slik en for noen år siden, mye personlighet og påfunn i den :aww:

Skrevet

Hei :D

Jada, møter Tinka titt og ofte! Så henne seinest natt til i går, men far var nok mest interessert i å komme seg hjem og inn fra stormen ;-)

Så vi gikk 20 meter bak, mens Dexter sutra og Tinka prøve å gå baklengs *flirer*

Visste du studerte utombys, men ikke at det var i Oslo. Skal Tinka bli her, eller har du planer om å få henne sørover?

Haha, ser det for meg :lol:

Jeg studerer i Oslo i år, men flytter til Ås til høsten og begynner på en master på UMB. Håper på å kunne ha Tinka hos meg da, i alle fall i perioder. Mamma og pappa flytter fra rekkehuset og ut på familiegården ved Stjørdal i løpet av sommeren en gang, så vi får både krangle litt om Tinka og finne ut hvor hun faktisk trives best - på studenthybel med meg eller på gård med dem. Jeg skal uansett kjøpe ny hund etterhvert, så jeg overlever vel selv om foreldrene mine veldig, veldig gjerne vil ha Tinka hos seg.

Skrevet

Hei på deg også! :)

En flott hund du har da, vakker er han :) kona til pappa han en slik en for noen år siden, mye personlighet og påfunn i den :aww:

Tusen takk :D

Hei og velkommen hit :)

Hei, og tusen takk for velkomst!

Haha, ser det for meg :lol:

Jeg studerer i Oslo i år, men flytter til Ås til høsten og begynner på en master på UMB. Håper på å kunne ha Tinka hos meg da, i alle fall i perioder. Mamma og pappa flytter fra rekkehuset og ut på familiegården ved Stjørdal i løpet av sommeren en gang, så vi får både krangle litt om Tinka og finne ut hvor hun faktisk trives best - på studenthybel med meg eller på gård med dem. Jeg skal uansett kjøpe ny hund etterhvert, så jeg overlever vel selv om foreldrene mine veldig, veldig gjerne vil ha Tinka hos seg.

I see :)

Høres jo ut som spennede forandringer for dere alle det!

Håper dere finner en løsning som alle blir fornøyd med, uansett hvor/hvem som beholder Tinka. Kan vel egentlig tenke meg at du ønsker deg en litt mer, hva skal man si, fokusert (kanskje?), hund også ;-)

(Men alt jeg kan se er at Dexter'n "mister" enda en av de trivelige kompisene i området *sukk*)

Håper vi treffes litt til sommeren iaf!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...