Gå til innhold
Hundesonen.no

Endelig på forum :-)

TeamTwo

Recommended Posts

Nå har jeg drevet og lest på hundeforum i mange år, og endelig tar jeg motet til meg og faktisk melder meg inn.

Jeg er en voksen dame med gubbe, unger og dyr, bor i Trondheim, men er ikke trønder. Hunden i familien vår er en Border collie-gutt på 10 år. Jeg vokste opp med bikkjer, men han er min første egne hund.

Vi driver ikke med noen organisert hundeaktivitet, og trives igrunnen med det, men hadde forholdene ligget tilrette for det, hadde vi nok trivdes med mer action også. Han er en (hunde)sosial, omgjengelig og avbalansert gentleman, som igrunnen er familiens midtpunkt.

Det eneste både han (og jeg) savner er noen faste lekekompiser, som liker å løpe, apportere, snuse og løpe mer. Han er ikke noe særlig glad i hoppe-knuffe-rulle-bjeffe-leking, så selv om vi har mange "hyggelig å hilse på deg" hundevenner, er det desverre ingen "bestis" i livet hans lenger :(

Vel, utover det er det ikke så mye å si om oss, men her er noen bilder av godgutten :D

4985093044_661a9e666f.jpg

3467576327_daeacce206.jpg

2656704250_dfb78660b4.jpg

3588255689_85874dcb7a.jpg

4650813553_754dac16d2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomsten Pingvinen og kristiin :D

Ja, han er nydelig, både utenpå og inni :wub:

Og han sjarmerer andre hundeeiere i senk med sin (hunde)sosiale intelligens, ro(!), fart og eleganse. Han er ikke særlig menneskesosial, i den forstand at han oppsøker ikke fremmede for kos eller hilsing (men inviterer dem gjerne til lek), han hopper ikke opp, løper ikke ned folk osv. Og han er særs fokusert på det han liker å drive med, og rimelig lydig, så han imponerer ofte stort, særlig ferske hundeeiere med litt lite kustus *ler*

Han hadde to korthåra Vorsthe-venner som han lekte med omtrent daglig før, men de er borte nå :( Og jeg må innrømme at det med at han begynner å dra på åra freaker meg ut en smule...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

Jada, møter Tinka titt og ofte! Så henne seinest natt til i går, men far var nok mest interessert i å komme seg hjem og inn fra stormen ;-)

Så vi gikk 20 meter bak, mens Dexter sutra og Tinka prøve å gå baklengs *flirer*

Visste du studerte utombys, men ikke at det var i Oslo. Skal Tinka bli her, eller har du planer om å få henne sørover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

Jada, møter Tinka titt og ofte! Så henne seinest natt til i går, men far var nok mest interessert i å komme seg hjem og inn fra stormen ;-)

Så vi gikk 20 meter bak, mens Dexter sutra og Tinka prøve å gå baklengs *flirer*

Visste du studerte utombys, men ikke at det var i Oslo. Skal Tinka bli her, eller har du planer om å få henne sørover?

Haha, ser det for meg :lol:

Jeg studerer i Oslo i år, men flytter til Ås til høsten og begynner på en master på UMB. Håper på å kunne ha Tinka hos meg da, i alle fall i perioder. Mamma og pappa flytter fra rekkehuset og ut på familiegården ved Stjørdal i løpet av sommeren en gang, så vi får både krangle litt om Tinka og finne ut hvor hun faktisk trives best - på studenthybel med meg eller på gård med dem. Jeg skal uansett kjøpe ny hund etterhvert, så jeg overlever vel selv om foreldrene mine veldig, veldig gjerne vil ha Tinka hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg også! :)

En flott hund du har da, vakker er han :) kona til pappa han en slik en for noen år siden, mye personlighet og påfunn i den :aww:

Tusen takk :D

Hei og velkommen hit :)

Hei, og tusen takk for velkomst!

Haha, ser det for meg :lol:

Jeg studerer i Oslo i år, men flytter til Ås til høsten og begynner på en master på UMB. Håper på å kunne ha Tinka hos meg da, i alle fall i perioder. Mamma og pappa flytter fra rekkehuset og ut på familiegården ved Stjørdal i løpet av sommeren en gang, så vi får både krangle litt om Tinka og finne ut hvor hun faktisk trives best - på studenthybel med meg eller på gård med dem. Jeg skal uansett kjøpe ny hund etterhvert, så jeg overlever vel selv om foreldrene mine veldig, veldig gjerne vil ha Tinka hos seg.

I see :)

Høres jo ut som spennede forandringer for dere alle det!

Håper dere finner en løsning som alle blir fornøyd med, uansett hvor/hvem som beholder Tinka. Kan vel egentlig tenke meg at du ønsker deg en litt mer, hva skal man si, fokusert (kanskje?), hund også ;-)

(Men alt jeg kan se er at Dexter'n "mister" enda en av de trivelige kompisene i området *sukk*)

Håper vi treffes litt til sommeren iaf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...