Gå til innhold
Hundesonen.no

Pomme bitt ihjel av en "kamphund"


Lemen

Recommended Posts

Litt dumt å unnskylde med at det er en amstaff eller den har hundeaggressjon/høyt jaktinstink hvis de dreper en annen hund. Uansett skjønner jeg ikke hva man skal med slike hunder i vår samfunn. De blir en trussel for omgivelsene. En ting er katter og mus, men hunder burde de jo ha et relativt normal språk mot, sin egen art. Ja de kan knøvle hverandre ned, prøve å være den sterkeste, og er de jevnstore og jevnsominate kan det bli sår og skadet av det, det kan man regne med. Men å drepe? Nei.. og IHVERTFALL ikke en hund 20 ganger så stor, bare skal gå rett bort og bite og drepe en liten miniatyrhund som ikke er noen trussel.

Hun i hundeklubben min med papillionen som ble drept av rottweileren sa det skjedde uten forvarsel. Den begge var løse og den lille gikk bort for å hilse. Rottweileren gav ingen signaler overhodet, bare GLEFS. død. Normalt, nei.

Å ha hunder som har sterkt behov for å drepe andre hunder er ikke noe jeg vil ha i samfunnet. De eieren med slike hund, bør la hundene gå med munnkurv utendørs. Hvis de absolutt må ha den.

Ser jaktinnstinkt blir nevnt. Hvor ofte dreper mynder andre hunder? Polar raser? fuglehunder? Jeg tror ikke det er det vanligste, selv om disse kan ha høyt jaktinnstinkt og være en potensiell trussel for katter, mus, fugler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Ser jaktinnstinkt blir nevnt. Hvor ofte dreper mynder andre hunder? Polar raser? fuglehunder? Jeg tror ikke det er det vanligste, selv om disse kan ha høyt jaktinnstinkt og være en potensiell trussel for katter, mus, fugler etc.

Snedig det der ja. Om jaktinstinkt er greia hos hunder som dreper andre hunder burde jo virkelig noen av disse rasene være innblandet i slike saker, men det er sjeldent å høre om gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig det der ja. Om jaktinstinkt er greia hos hunder som dreper andre hunder burde jo virkelig noen av disse rasene være innblandet i slike saker, men det er sjeldent å høre om gitt..

Og det er de vel ikke rent sjeldent... Men somregel innad i flokken, nære omgangskrets - osv.(og nei, da blir det ikke slått opp i avisa, akkurat) Har utallige eksempler på lur, men skal ikke kjede dere med det...

Forøvrig vet man jo gjerne hva man har:) Ingen jeger drar til parken og slipper løs laikaen sin, så den får øye på en liten pelsdott, liksom :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innad i flokken ja, men da er det kanskje snakk om en konflinkt i mellom to flokkmedlemmer eller fler? I dette tilfellet er det jo snakk om en hund som uprovest fant ut at den skulle drepe en annen hund, tilsynelatende uten grunn..Er det normal flokk atferd? Eller, er drap på artsfrender normalt i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor greit er det egentlig for folk at bikkjer dreper hverandre? Er det ok at de har så mye jaktlyst og byttebevissthet at de bare kan drepe den første og beste bikkja som går forbi?

Hadde hunden som angrep den lille angrepet en jevnstor hunder der det er ganske tydelig at det er en hundeslagsmål og dreper... da er totalt for avliving.

Det eg stusser med denne saken var at hunden løp til den lille og faktumet var over i løpet av sekunder... det får meg naturligvis til å tenke at det rett og slett var jaktinstinkt og en meget uheldig uhell.

Nå blir denne hunden avlivet uansett så ikke noe å gjøre med det.

Ser jaktinnstinkt blir nevnt. Hvor ofte dreper mynder andre hunder? Polar raser? fuglehunder? Jeg tror ikke det er det vanligste, selv om disse kan ha høyt jaktinnstinkt og være en potensiell trussel for katter, mus, fugler etc.
Eiere av slike hunder vet å passe hundene sine så ikke slikt ting skjer og hadde eieren av denne aktuelle hunden gått på tur med hunden sin på samme på denne samme dagen hadde dette neppe skjedd... som vi vet var det dårlig valg av hundepasser å tro at det skulle gå bra siden h*n tydeligvis ikke viste ka som kom til å skje.

Eg vet ka som bor i min hund og tar hensyn til det... vi fungerer utmerket i samfunnet og faktisk har snudd synet til mange folk angående rasen og større hunder generelt. Hadde en idiot eid/passet hunden min kan historien vært en annen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg stusser med denne saken var at hunden løp til den lille og faktumet var over i løpet av sekunder... det får meg naturligvis til å tenke at det rett og slett var jaktinstinkt og en meget uheldig uhell.

Jaktinstinkt? På ett dyr som står i ro? Jakten er jo borte, jakt er der byttet løper og jeger løper etter, denne hunden har hoppet rett til nedleggelse den. Det jeg har tenkt i denne situasjonen er at noe må ha utløst aggresjonen i hunden, og vi vet jo at pommer kan ha en grusomt irriterende lyd i seg. For en hund som angriper ut av det blå er rett og slett ikke skrudd sammen riktig, og litt kredit skal hunden få

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ingen her som forsvarer hva som har skjedd og synes at det er greit og akseptabelt! Men fler reagerer på at noen automatisk mener at en hund som er hundeagressiv også vil gå på barn og voksne.

Og ingen har vel godtatt at en hund "gnafser" på et menneske?

Nei, vi har ikke behov for hunder som biter i samfunnet. Og en hund som dreper en annen hund eller gjentatte ganger skader andre hunder, de burde etter min mening avlives. Og biter hunden et menneske, da burde det være automatikk i at den avlives uten lange utredelser og mentaltester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har hatt en schäfer som jaktet på naboens Pomme, hun trodde helt klart at det var en katt el når hun så den bakfra og satte etter. Jeg fikk summet meg og brølte "dekk" i det hun skulle kate seg over hunden. Hun smalt i en dekk, annsynligvis fordi hun i samme øyeblikk oppdaget at det ikke var en katt, ikke fordi hun var så himla lydig i jaktsekvensen. SÅ at det er fullt mulig for en hund å drepe en liten hund med ett uhell, ja det tror jeg. Det er heller ingen sammenheng mellom å jakte på en liten pelsdott av uidentifisert (for hunden) art og skulle angripe mennesker. Uansett hvor hundeaggressiv hunden måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men her er det så mye rart at jeg ikke veit hvor jeg skal begynne engang.

For å ta det først. Det hender at katter og andre dyr har eiere som bryr seg om at bikkjer eter dem, så hvorfor er det "noe annet" at en hund knerter en katt eller en kanin? Hvis vi snakker om jakt som slår feil, liksom? Jeg veit om en hund som brøyt seg inn i et utebur til en kanin engang og knerta den, jentungen som eide kaninen sov ikke ordentlig på en uke hun, hvorfor er hennes sorg mindre verdt for dere hundefolk enn hva et hundemenneskes sorg er over sin knerta hund? Siden vi er så ****** opptatt av mangel på empati for småhund-eieren her.. Bikkja som tok kaninen var forøvrig en mellompuddel. Gammel kjent kamphundrase det og, sant? Ja, jeg er sarkastisk.

For det andre - mynder i LC løp har munnkurv. Hvorfor har de det? Det kan muligens være fordi at det kan bli litt vel hett i topplokket på dem, og at de sloss med bikkja de løper sammen med? Så å tro at for høyt jaktinstinkt bare rammer bare "drapshunder", er vel en anelse naivt, eller? Det er ikke helt ukjent for myndeeiere at bikkjene deres kan jakte og drepe mindre dyr?

For det tredje, at en hund biter en annen hund, gjør den ikke automatisk til en fare for folk. Jeg fatter ikke at det blir dratt opp gang på gang jeg, særlig ikke her på forumet hvor folk liksom skal være litt over middels interessert og kunnskapsrike :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra sammenligningen videre til mennesker er i beste fall totalt idiotisk!

Tja ikke helt, du kan ha hunder som løper etter barn og faktisk gnafser og gjør det ganske traumatisk for dem fordi den har mye jakt og leke lyst. Min venninne og sin søster ble jagd som små barn av naboens hund og bitt, hvorfor jaget naboens hund dem da? Den hoppet over gjerdet og satte etter liksom. Og hunder har ganske ofte klart å skade andre barn ganske hardt før de har blitt stoppet. Ofte små barn i hunde høyder. Men nå går jeg litt vel OT her.

Ellers støtter jeg 2ne jeg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jaktinnstinkt blir nevnt. Hvor ofte dreper mynder andre hunder? Polar raser? fuglehunder? Jeg tror ikke det er det vanligste, selv om disse kan ha høyt jaktinnstinkt og være en potensiell trussel for katter, mus, fugler etc.

Eiere av slike hunder vet å passe hundene sine så ikke slikt ting skjer og hadde eieren av denne aktuelle hunden gått på tur med hunden sin på samme på denne samme dagen hadde dette neppe skjedd... som vi vet var det dårlig valg av hundepasser å tro at det skulle gå bra siden h*n tydeligvis ikke viste ka som kom til å skje.

Men de det er oftere man får høre om jakthunder/huskyer som jager og dreper rådyr sant? Kan det ha noe med byttebevissthet å gjøre?

Nå mente ikke jeg at en hundeaggressiv hund automatisk flyr på folk også. Årsaken til at jeg dro inn barn, er at om det var en unge der, så kunne det gått ille, om ungen f.eks hadde stått imellom amstaffen og pommen. Ungen kunne blitt skremt, løpt ned, skadet eller i værste fall bitt. Også tenker jeg ikke på den amstaffen som hundeaggressiv, om det er snakk om jakt. Og er det jakt som utløste 'drapet', så er kan bikkja fint fly på en unge, fordi den har for mye jaktinstinkt . For har den det, da vil den jo se på alt som er mindre enn seg selv som potensielle byttedyr. Og de fleste amstaffer jeg har møtte er ganske mye større enn en unge fra 1-3 år. Og ja, her i Horten er det endel med amstaff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å merke seg noe i den teksten der:

Det spiller sikkert ingen rolle for han, men jeg vil tippe det spiller en rolle for en gruppe hundeeiere som gang på gang får rasen sin stigmatisert. Du kjenner vel til det du, som har schäfer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har hatt en schäfer som jaktet på naboens Pomme, hun trodde helt klart at det var en katt el når hun så den bakfra og satte etter. Jeg fikk summet meg og brølte "dekk" i det hun skulle kate seg over hunden. Hun smalt i en dekk, annsynligvis fordi hun i samme øyeblikk oppdaget at det ikke var en katt, ikke fordi hun var så himla lydig i jaktsekvensen. SÅ at det er fullt mulig for en hund å drepe en liten hund med ett uhell, ja det tror jeg. Det er heller ingen sammenheng mellom å jakte på en liten pelsdott av uidentifisert (for hunden) art og skulle angripe mennesker. Uansett hvor hundeaggressiv hunden måtte være.

Øy... kamphunder jo *ler*

Jeg kjenner til golden som har drept en dvergpuddel - og jeg vet om en pointer som "by accident" knerta en chihuahua (tråkka på den faktisk så den brakk nakken). Hverken goldentingen eller pointeren ble stempla som drapsmaskiner av den grunn. Ei heller ble de betraktet som farlig for barn etter hendelsene.

Hunden i mitt liv knerta nesten ett helt kattungekull han - og det til tross for at han ikke hadde særlig mye jaktlyst på katt, kanin eller annet smått sånn ellers. Farlig for unger var han om de var av den klengete sorten, men han var aldri i slosskamp med andre hunder og dro aldri på jakt etter ting som beveget seg - men drepte kattunger (OG spiste dem) gjorde han. (heldig for meg at jeg eide kattungene også så jeg slapp å komme i avisen med drapshunden min liksom).

Det spiller sikkert ingen rolle for han, men jeg vil tippe det spiller en rolle for en gruppe hundeeiere som gang på gang får rasen sin stigmatisert. Du kjenner vel til det du, som har schäfer? :)

Amen!

Forøvrig har jeg gleden av å ukentlig trene med såkalte "kamphunder" - en amstaff (lovlig sådan) som er noe av det triveligste jeg vet om og som Noah har en skikkelig crush on, en amerikansk bulldog som er bare verdens trivelgiste og en ordentlig sjarmør av en cane corso. Jeg er aldri redd for å la Noah eller Hermine stikke nesa borti noen av disse - til tross for rasen liksom.

For å toppe det hele så har man jo "nevø" boerboel også i klubben og han går jo i samme kategori som de over - stor muskelhund som sikkert er dritfarlig - så det er jo i grunnen ett under at vi overlever trening etter trening tenker jeg - her er potensiale til å bli maltraktert stort *fnis*

Jeg synes sånn generelt at når det kommer sånne saker som dette i media hvor journalisten tar helt av og samtidig får uttalelser fra folk som gjetter rase før de ser hunden osv. så bør noen kanskje sette seg å skrive en sakelig og reflektert mail til avisen og forklare at det kanskje er lurt å være litt mer hmm.... la meg se.... nyansert i beksrivelsene og sjekke fakta. Og oppfordre dem til å unngå å bruke ord som drapshund osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller sikkert ingen rolle for han, men jeg vil tippe det spiller en rolle for en gruppe hundeeiere som gang på gang får rasen sin stigmatisert. Du kjenner vel til det du, som har schäfer? :)

Vel, nå prøvde jeg å påpeke at fyren hadde hentet seg inn igjen, ved å si dette. Men for all del, la diskusjonen gå som om han aldri hadde sagt dette:

- Jeg sa at det visstnok skal være av den rasen. Men hva slags rase det er, spiller ingen rolle for oss. Hovedsaken er at den har drept en hund, forklarer han.

Han har gjort feil, han er for alltid dum, the irony *ler*

Jeg synes sånn generelt at når det kommer sånne saker som dette i media hvor journalisten tar helt av og samtidig får uttalelser fra folk som gjetter rase før de ser hunden osv. så bør noen kanskje sette seg å skrive en sakelig og reflektert mail til avisen og forklare at det kanskje er lurt å være litt mer hmm.... la meg se.... nyansert i beksrivelsene og sjekke fakta. Og oppfordre dem til å unngå å bruke ord som drapshund osv.

Nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være slitsomt å bli provosert over at noen velger å løfte opp hundene sine. Hva med heller å respektere at folk faktisk er redd for hundene sine etter hva som er skrevet i media og hva som faktisk har hendt? Og hva vet vel eiere av de hundene som treffer på disse to som er i avisen nå at hunden er såååå snill mot alt og alle da? Har truffet mange jeg, som hevder at hunden dems er såååå snill atte, noe som har vært en liten modifisering av sannheten. Og kanskje den lille hunden ikke er så grei mot andre hunder og derfor lett kan provosere ved sin adferd? Kjenner til ei med et stykk superhissig Dachs som velger løfte opp denne i møte med andre hunder fordi den er utagerende til tusen og tilbake og kan tirre på seg en gråstein. Ja, eieren kunne sikkert gjort det p mange andre måter, men nå har eieren valgt dette da, og på armen til eieren holder hunden fred.

Nei, jeg gidder ikke la meg provosere av at folk løfter opp småhundene sine når de treffer meg på tur med en Rottweiler i bånd. Det er deres valg og for meg er det bortkastet tid å irritere meg over slikt. Men kanskje han som eier staffen synes irritasjon er en kjekk sak ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

- og jeg er en smule trøtt av at en. staff oppatt og oppatt blir fremhevet som nannyhunden...

Hvorfor det? Fordi du selv mener at det er ett mannevondt beist som kan fly på hva som helst på null komme svisj?

Rasen ER faktisk kjent for å være langt mer barnekjær og familievennlig enn f.eks. retrieverasene så at den kalles nannydog er ikke uten grunn liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvertimot, alle staffene jeg kjenner er verdens hyggeligste og rareste hunder. Men ingen hund - eller rase- er født barnevennlig, det er noe de blir med riktig oppdragelse og sosialisering! Her er det ingen forskjell på staffen og andre raser. men staffene MÅ liksom fremheves som ekstremt barnevennlig - hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvertimot, alle staffene jeg kjenner er verdens hyggeligste og rareste hunder. Men ingen hund - eller rase- er født barnevennlig, det er noe de blir med riktig oppdragelse og sosialisering! Her er det ingen forskjell på staffen og andre raser. men staffene MÅ liksom fremheves som ekstremt barnevennlig - hvorfor?

Fordi den er avlet frem til å være ekstrem menneskekjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå prøvde jeg å påpeke at fyren hadde hentet seg inn igjen, ved å si dette. Men for all del, la diskusjonen gå som om han aldri hadde sagt dette:

- Jeg sa at det visstnok skal være av den rasen. Men hva slags rase det er, spiller ingen rolle for oss. Hovedsaken er at den har drept en hund, forklarer han.

Han har gjort feil, han er for alltid dum, the irony *ler*

Jeg er uenig i at han henter seg inn, snarere tvert i mot. Å innrømme at du uttaler deg om ting du ikke har peiling på, og blåse av det, er vel ikke akkurat å hente seg inn :P

- Mens jeg kan nok en gang være usympatisk nok til å si "hva var det jeg sa?". At noen PÅSTÅR at de veit hva slags rase man snakker om, tar jeg med en klype salt inntil det er bevist at de veit hva slags rase det er snakk om.

Tvertimot, alle staffene jeg kjenner er verdens hyggeligste og rareste hunder. Men ingen hund - eller rase- er født barnevennlig, det er noe de blir med riktig oppdragelse og sosialisering! Her er det ingen forskjell på staffen og andre raser. men staffene MÅ liksom fremheves som ekstremt barnevennlig - hvorfor?

Vel, den genetiske grunnpakka som alle er så opptatt av når de snakker om drapsmaskinen amstaff, den er faktisk gjeldende på de positive egenskapene også. Så om vi skal være enige om at amstaffen er disponert for å ha høyere hundeaggresjon enn andre raser, så burde vi også være enige om at de er disponert for å være mer tolerante ovenfor folk, og da særlig barn, enn hva andre raser er (deriblant enkelte gjeterhunder, de er vel neppe kjent for å være barnevennlige).

EDIT: Det blir vel særlig et poeng å dra frem hvor barnevennlig amstaffen er disponert å være, når det ALLTID dukker opp spørsmål om "hva om det var en unge?" når ei bikkje gjør noe vi mennesker syns de ikke burde gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE raser har gode og dårlige egenskaper. Den gode egenskapen innen såkalte "kamphunder" er at de er utrolig menneskekjære. Så det er ikke for å dekke over eventuelle dårlige egenskaper. Såklart kan en staff bite et menneske de og, men de har en litt høyere terskel for det enn flere andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...