Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer vedrørende dvergvekst


Taz

Recommended Posts

Er det noen her inne som vet hva slags problemer som kan forekomme/oppstå i underarmsbena og håndledd hos hunder med uekte dvergvekst?

Hos unghunder og valper.

Eller vet om nettsider med litt mer informasjon vedrørende dette?

Setter pris på all informasjon og håper noen her inne vet litt om dette.

Trenger sårt litt informasjon. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi er syk. :cry::icon_cry:

Og veterinærene aner ikke hva det er, ikke NVH heller.

Nye bilder skal tas neste uke, for å utelukke en ting, men utenom det så vet de egentlig ikke hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi er syk. :cry::icon_cry:

Og veterinærene aner ikke hva det er, ikke NVH heller.

Nye bilder skal tas neste uke, for å utelukke en ting, men utenom det så vet de egentlig ikke hva det er.

Nejnej å nej :cry:

Stor :console: till dig och lille Kiwi... hoppas att veterinärerna finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi er syk. :cry::icon_cry:

Og veterinærene aner ikke hva det er, ikke NVH heller.

Nye bilder skal tas neste uke, for å utelukke en ting, men utenom det så vet de egentlig ikke hva det er.

Neineinei! Det burde ikke være mulig! :cry: Fy **** så urettferdig. :hug: Håper virkelig dere finner utav det og lille vakre snupp kan leve fint i mange mange mange år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi er syk. :cry::icon_cry:

Og veterinærene aner ikke hva det er, ikke NVH heller.

Nye bilder skal tas neste uke, for å utelukke en ting, men utenom det så vet de egentlig ikke hva det er.

Nei :icon_cry: Føler så veldig med deg, det er virkelig ikke rettferdig! Skulle ha vært maks kvote på hvor mange syke hunder man kan ha :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei! Uff, nå ble jeg fryktelig lei meg på dine og Kiwi's vegne :(

Jeg kan ikke bidra med noe, men har du vært i kontakt med Astrid Indrebø? Jeg har hørt henne snakke noe om dvergvekst på oppdretterskolen i alle fall. Dvs uønsket.

Astrid Indrebø, det hadde kanskje vært noe, takk takk. :ahappy:

Nei :icon_cry: Føler så veldig med deg, det er virkelig ikke rettferdig! Skulle ha vært maks kvote på hvor mange syke hunder man kan ha :icon_cry:

Min maks kvote er tydeligvis milevis lang isåfall. :cry:

Neineinei! Det burde ikke være mulig! :cry: Fy **** så urettferdig. :hug: Håper virkelig dere finner utav det og lille vakre snupp kan leve fint i mange mange mange år!

Jeg trodde heller ikke det var mulig. Og er egentlig i sjokk enda. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. dette var trist :hmm:

Har du NKKs bok om genetikk, avl og oppdrett? Der står det noen sider om dvergvekst. Her har jeg tatt ut noe av det Astrid Indrebø skriver om:

Dvergveskt skyldes en defekt i hypofysen (en kjertel som ligger i hjernen). Dermed har hunder med dvergvekst ofte poblemer med thyroksin, som også reguleres av hypofysen. Sjekk litt ut om Hypotherisme/ Thyroksinproblematikk også.

Dvergvekst er antatt recessivt nedarvbart.

Man ser ikke særlige symptomer de første par månedene. Den vil da ha normale kroppsproposjoner og har valpepels. Melketennene sitter ofte lenger enn normalt. Håravfall rundt 7-8 mnd alder er blant de tidligste symptomer. Håravfallet er symmetrisk og og det er hovedsakelig på hundens kropp, og ikke i like stor grad på beina.

Huden blir (på lyse hunder) etterhvert mørkpigmentert, og de får oftere hudinfesjoner. Noen kan også vise unormal adferd.

Veksthormon vil ikke utskilles hos en dverg, men det er ikke mange laboratorier som måler dette. Undersøkelse av thyroksin eller korte-kosteroider kan være en indirekte målemetode.

Ved behandling tilfører man veksthormon. Om hunden i tilleg har tegn på hypotherose behandles det i tillegg med thyroksin. Prognosen er dårlig for hunder med hypofysær dvergvekst.

Edit: De fleste med dvergvekst har en cyste i hypofysen som medfører nedsatt produksjon av hypofysære hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodel: Dette gjelder en rase som skal ha dvergvekst, eller uekte dvergvekst, og man ser de korte bena fra de valper.

Men takk for informasjonen likevel. :)

Leste litt om det, og det du refererer til gjelder vel raser som normalt ikke skal være av dvergvekst?

Så problemet er egentlig problemer med underarmsben og håndledd hos en valp av en rase som skal være kortbent.

Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodel: Dette gjelder en rase som skal ha dvergvekst, eller uekte dvergvekst, og man ser de korte bena fra de valper.

Men takk for informasjonen likevel. :)

Leste litt om det, og det du refererer til gjelder vel raser som normalt ikke skal være av dvergvekst?

Så problemet er egentlig problemer med underarmsben og håndledd hos en valp av en rase som skal være kortbent.

Hva kan det være?

Ok, slik jeg forstpd det gjelder dette på raser som generelt ikke skal være "kortbeinte" ja, slik som f.eks. Schäferhund.

Har du vært hos vetrinæren? Det er vel de som kan hjelpe deg mest. Jeg forstår heller ikke helt hva som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel det som er problemet, veterinæren vet ikke hva det er.

Ikke NVH eller en spesialist på NVH.

Så tenkte kanskje noen her inne hadde vært borti eller hørt om ulike problemer valper av raser med dvergvekst kan få?

Det ble funnet unormale funn på begge underarmsben på røntgenbildene, men de vet ikke hva det er.

Også har du håndleddene hennes, som ser sånn ut:

IMAG0156_Kiwi.jpg

Ikke alltid så ekstremt, og som regel på begge bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bildene, men nye skal tas på mandag, og kan da spør om jeg kan få med meg alle bildene.

Bildene er tatt hos lokal vet, men ble sendt til NVH.

Edit: kan spørre om jeg kan få de tilsendt på mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hele mellomhånden som gir etter? Det hadde vært interessant å se røntgenbilder.

Eller er det selve beinet som er bøyd? Jeg tror ikke det er like vanlig på hunder, men på andre dyr som utsettes for chondrodystrofi (ekte) er det hvertfall ikke uvanlig at for mye leddveske (pga større hulrom) skaper problemer for bøying av ledd eller at bein rett og slett bøyer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har ikke bildene, men nye skal tas på mandag, og kan da spør om jeg kan få med meg alle bildene.

Bildene er tatt hos lokal vet, men ble sendt til NVH.

Edit: kan spørre om jeg kan få de tilsendt på mail?

Hvis bildene er tatt med digital rtg kan du få de på mail, cd eller minnepinne. Hvis det er tatt med "vanlig" rtg er det vanskelig å få til bra.

En del hunder har jo vekstfaser som f eks på dachs og chow chow som jeg har sett har gitt veldig bøyde rørknokler pga for store mengder leddvæske og for kort vekst på underarmsbeinet. Dette blir løst ved å kutte underarmsbeinet og la det gro sammen igjen slik at vekst flaten blir lengre av callusdannelsen i bruddstedet.

Trond Bergsjø ved Oslo Dyreklinikk er en meget kunnskapsrik mann når det kommer til skjelettlidelser!

Edit: så nå at Labbis har skrevet om det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det helt er rettet mot TS, men dette var det jeg fikk opplyst om dvergvekst på corgi etter Amiga haltet i høst.

Det andre er mer alvorlig og krever ofte operasjon. Det er når radius eller ulna vokser i utakt - man pleier også å se det på at det beinet hunden halter på er ganske mye mer utvridd enn det andre. Usymetrisk vekst i underarmsbeina er jo "normalt" for chondodystrofe raser, men noen ganger blir denne dvergveksten for ekstrem og fører til smerter. Da brekkes det beinet som vokser saktest opp, slik at det kan vokse seg lenger. Dette siste kan også skyldes et traume på vokssonene på enden av knoklene.

Jeg har sett et bilde av det også men klarte ikke finne det igjen, men det lignet på TS sine bilder bare lengre opp på benet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hele mellomhånden som gir etter? Det hadde vært interessant å se røntgenbilder.

Eller er det selve beinet som er bøyd? Jeg tror ikke det er like vanlig på hunder, men på andre dyr som utsettes for chondrodystrofi (ekte) er det hvertfall ikke uvanlig at for mye leddveske (pga større hulrom) skaper problemer for bøying av ledd eller at bein rett og slett bøyer seg.

Ifølge veterinær så er det siste delen i håndleddet som er altfor bøyelig, altså der hvor metacarpalbena starter.

Røntgenbildene så i første omgang helt fine ut, og vi gikk derfra i den tro at det kun var leddet det var noe galt med, men etter at vet'n hadde sett litt mer på bildene så ble det funnet "unormale funn".

Benet er ikke bøyd, det er kun leddet som er for bevegelig, og først trodde jeg det var svakhet under vekst (som er vanlig på rasen), men så ble det litt for ekstremt til at det kunne være det.

Hvis bildene er tatt med digital rtg kan du få de på mail, cd eller minnepinne. Hvis det er tatt med "vanlig" rtg er det vanskelig å få til bra.

En del hunder har jo vekstfaser som f eks på dachs og chow chow som jeg har sett har gitt veldig bøyde rørknokler pga for store mengder leddvæske og for kort vekst på underarmsbeinet. Dette blir løst ved å kutte underarmsbeinet og la det gro sammen igjen slik at vekst flaten blir lengre av callusdannelsen i bruddstedet.

Trond Bergsjø ved Oslo Dyreklinikk er en meget kunnskapsrik mann når det kommer til skjelettlidelser!

Edit: så nå at Labbis har skrevet om det samme.

Bildene ble jo sendt til NVH, så tror nok de har digital rtgmaskin, så da får jeg høre med de. :)

Men hvis rørknoklene var bøyde, så ville vel veterinær kjent det på valpen og sett det på røntgen? Ingenting sånt ble nevnt, og det er andre ting de vil utelukke (benkreft, brusk som ikke er blitt forbeinet (en slags type OCD som ikke er i leddet osv)

Men navn er bra, kanskje jeg skal be veterinæren ta kontakt med han, takk takk. :ahappy:

Ikke at det helt er rettet mot TS, men dette var det jeg fikk opplyst om dvergvekst på corgi etter Amiga haltet i høst.

Det er når radius eller ulna vokser i utakt

Jeg har sett et bilde av det også men klarte ikke finne det igjen, men det lignet på TS sine bilder bare lengre opp på benet.

Men sånt ser man vel på røntgen? At radius og ulna vokser i utakt.

Alle ben er der de skal være foreløpig, og det er ulumskheter de ikke finner ut av.

(altså de ser noe på bildene de ikke vet hva er)

Men takk for informasjon likevel. :ahappy:

Kan vel også si at hun har ikke smerter, hun er ikke plaget av de unormale leddene sine, og er typisk valp. Noe som gjør det kjipt og vanskelig å holde henne i ro, da hun ikke skal belaste frambena til de vet hva som foregår.

Edit: Jeg har ikke sett rtgbildene selv, så jeg skriver kun ut ifra det jeg har blitt fortalt av veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OCD i leddet eller selve benet?

Jeg håper virkelig dette bare er normale skottevekstsykdommer som forsvinner med alderen, men jeg har vært i kontakt med oppdretter og de hadde ikke hadde vært borti dette før.

Edit: Fler bilder.

IMAG0146_Kiwi.jpg

Av og til så kan man ikke se det, en sjelden gang, men det går fort over i at håndleddet synker ned igjen.

IMAG0152_Kiwi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OCD i leddet eller selve benet?

Jeg håper virkelig dette bare er normale skottevekstsykdommer som forsvinner med alderen, men jeg har vært i kontakt med oppdretter og ikke hadde ikke vært borti dette før.

OCD i skuuuldra var det vel. Der hun haltet, vi røntget også. Men det gikk over med smertestillende og masse ro en ukes tid. Og da var det normal dvergvekst valpehalting med at bena i brystet vokste ujevnt og klemte på skulderen. Men vet mente at det kunne være OCD og ville sende til NVH.

Men da opplyste oppdretter om den andre mer ekstreme formet som jeg quotet før her idag. Men det er litt skremmende at veterinærer ikke engang tenker over slike ting som valpehalting pga ujevn voksing etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja, man må holde tunga rett i munnen og ikke gjøre drastiske ting pga veterinæren foreslår det.

Oppdretter ba meg hvertfall se det litt an, kanskje det forsvinner med alderen, men jeg er veldig nysgjerrig på hva det er de ser på røntgenbildene, siden de bare kaller det "unormale funn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Huff, ja, man må holde tunga rett i munnen og ikke gjøre drastiske ting pga veterinæren foreslår det.

Oppdretter ba meg hvertfall se det litt an, kanskje det forsvinner med alderen, men jeg er veldig nysgjerrig på hva det er de ser på røntgenbildene, siden de bare kaller det "unormale funn".

Send bildene til Trond og be han vurdere de som en second opinion. Han digger ting som har "unormalt" i seg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass: Har han en mailadresse på siden til Oslo Dyreklinikk?

Så da er det bare å si at det er "unormale funn", også er han interessert i bildene med en gang? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...