Gå til innhold
Hundesonen.no

blødning etter løpetid?


Recommended Posts

Hei!

jeg har den liten border collie mix på snart to år som fikk løpetid den 2-mars og alt har virket normalt helt til 13.-14.mars. Hun ble trett og roligere inne, men lik sitt energifulle seg ute, drikker mye vann (vært dårlig med det før) og "snakker" mere og er klengete, men det som er rart og som bekymrer meg mest er at hun begynte å blø ferskt rødt blod istedet for lyserødt?

En venninne sa det kunne være livmorbetennelse og hun var hos dyrlegen i dag, men alt virket fint og normalt av urinprøve.

Er det noen som har gode råd til bekymret hundeeier her? Meir bekymret jeg blir, mere symptomer seg jeg jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er usikker så hadde jeg ringt en annen dyrlege og beskrevet det du beskriver nå. :) Har kun vært borti livmorbetennelse en gang og det etter dramatisk keisersnitt på ene tispa mi og da ble det så spessielt at jeg ikke tørr og si at jeg vet hvordan de reagere. Men det du beskriver er symptomer jeg mener å ha hørt at stemmer med livmorbetennelse så hvis du er usikker og redd så kontakt en annen dyrlege for å være på den sikre siden, det hadde nåkk jeg gjort. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så er ikke alle dyrleger like flinke. Noen er bare mindre flink, andre har spesialområder og er mindre flink på andre ting, akkurat liksom som jeg har erfart med tannleger, leger, kiroptarktorer og fyseoterapauter. Så da er det kanskje ikke så dumt å høre med en annen en for å være på den sikre siden. Det gjore jeg når jeg var syk og legen mente alt var fint! Jeg hadde kyssesyken og ble sendt inn med ambulanse og lå inne i 1mnd og ble heldigvis frisk takket være at jeg oppsøkte en annen lege for jeg var rett og slett i elendig for og kom meg så vidt opp av sengen.

Jeg har oppsøkt 2 forskjellige dyrleger et par ganger også og er så glad for at jeg gjorde det. I ene tilfelle var begge enig og da visste jeg at jeg hadde gjort mitt og trengte ikke ha dårlig samvittighet. :) Det gikk bra med hunden i begge de tilfellene og det pleier det å gjøre så lenge eier er oppmerksom og oppdager ting tidlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Arielle, det er ingen skam å kontakte flere veterinærer. Og feildiagnose er dessverre også noe som skjer, ikke fordi veterinæren ikke er dyktig, men både fordi det kan virke som flere ting, og f.eks. som du nevner, at de har andre spesialområder.

Tinka f.eks. var dårlig en periode som valp, første vet tok røntgen av mage og sa med engang forstoppelse. Det viste seg til syvende og sist at det var en form for leddbetennelse, og at smertene rett og slett gjorde henne kvalm. Men dette ble litt OT, men var ment for å vise at veterinærer kan i tilfeller hoppe til konklusjoner, men som regel ikke vondt ment. Men om det viser seg at det er noe mer alvorlig ville jeg nok gitt beskjed til veterinær nummer 1 så h*n kan være litt obs til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hun jo fortsatt i løpetid, og blodet kom rundt stådagene? Det er ikke farlig om det er friskt blod, så lenge det ikke er voldsomt mye eller lukter anderledes. Min tispe blødde fullt gjennom hele løpetia de tre første gangene, først nå på den hun akkurat er ferdig med endret blodet seg til lysrødt rundt stådagene og så bare utflod på slutten.

Det at hun drikker mye er gjerne fordi hun vil tisse/markere mer for å vise verden at hun er klar, samme med klenginga, hun vil parre og er kåt.

Selvsagt KAN det være noe galt, men som regel kommer ikke livmorbet før 2-3 uker ETTER ferdig løpetid, ikke midt i løpetia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei alle sammen!

Ringte dyrlegen vår i dag og han sa bortimot det samme som Tulip =)

Tidligere har ikke hun blødd så mye i løpetiden og nesten ingenting etter ståperiode, men han mennte det kunne være at hun nå også gikk inn i den voksne fasen.

Han lurte og på om hun kunne vært parret, men da må hun ha lurt oss veldig for hun står ikke ute alene utenom når hun er i hundegården.

Dyrlegen vi var hos i går kjente oss ikkje, men var veldig grundig i forhold til å sjekke om det var en livmorbetennelse så det er nok bare jeg som føler meg mest trygg med vår dyrlege =)

Pusen(innekatt på det tidspungtet) vår holdt på å dø for to år siden og dyrlegen vi var hos da sa det var bare forstoppelse, så dem tømte magen hans og vi fikk med zoolac.

men han ble ikkje bedre... hele personligheten hans forsvant og han var helt apatisk og magefølensen min sa det var noe mere. han ville ikke ta til seg mat eller vann bare lå der.

Så vi gikk til en annen dyrlege og det viste seg han var forgiftet av en plante jeg hadde og at giften gjorde så han ville sulte ihjel. så vi måtte tvangsfore han med sprøyte i en uke og da kom han seg heldigvis uten noe men og plantene ble kasta ut =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun starta løpetida 2 mars og rundt 13-14 mars var hun nok i stå-dagene, så endret atferd da høres veldig normalt ut på meg. Jeg ser heller ingen grunn til bekymring så lenge blodet har frisk farge, blir det derimot brunaktig ville jeg kontakta dyrlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...