Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bli mer "gøy" enn katten?


Morgaine

Recommended Posts

Hadde nettopp en små skummel opplevelse som gjør at dette spørsmålet kommer opp. Chewie har helt siden dag 1 syns at katten er kul. Hun vil leke med henne og har prøvd et par ganger å sove inntill henne. Så langt har dette kun vært et mindre problem ved at hun har blitt overivrig og begynt å bjeffe innendørs. Dette har vi svart på med å sette henne i valpegrinden når hun bjeffer til hun roer seg igjen.

Men i dag når hun skulle ut og tisse fant katten ut at hun ville ha Chewie med seg utenfor eiendomen. Vi har et gap mellom gjerdet og der trappen vår begynner som vi lenge har tenkt på å tette, men siden Chewie aldri har vist interesse for å gå igjennom her har det blitt satt på vent. Noe jeg angrer på nå! :sint_01: Før jeg vet ordet av det har katten lokket med seg hunden ut gjennom gapet og bortover en bratt skrent som er utenfor. Denne skrenten er helt harmløs for katten, men for de store labbene til Chewie kan det for gå galt. Heldigvis endte det kun opp med at jeg ble vettskremt og fikk noen skraper når jeg måtte nedover skrenten for å hente Chewie som satt fast.

Problemmet er at samme hvordan jeg lokker med både godbiter eller leker så er jeg fullstendig usynelig når katten oppfører seg slik. Alt fokuset er på katten. Jeg trenger derfor tips til hvordan jeg kan rette dette fokuset over på meg. Har prøve å trene på det inne når katten er her ved at vi leker sammen eller trener innkalling og sitt, men da forsvinner jeg enten igjen eller så ødlegger katten ved å hoppe rundt Chewie til hun får oppmerksomheten igjen. Mitt verste mareritt er jo nå at Chewie skal følge blindt etter katten og ende opp med å bli skadet så dette er førsteprioritet fremmover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser problemet! Har selv katt som hunden er veldig begeistret for. Mitt tips er å trene innkalling over alt ellers i alle mulige situasjoner slik at verdien for deg og innkallingen blir så stor at den dagen hun evt. skulle ville løpe med katten igjen, så er minnet for innkallingen så sterk og verdifull at hun velger å komme til deg. I tillegg må du i størst mulig grad sørge for at hun ikke får mulighet til å løpe med katten utendørs igjen, ha på bånd eller langline når du vet katten også er ute, da får du stoppet henne fysisk.

Så det handler vel kanskje om å lade verdien for deg og ikke om å bli mest mulig "gøy" :) Putte masse penger i banken som er deg. Om det gav noen mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemet her... og det er ganske slitsomt!

I tillegg til at valpen synes katten er utrolig morsom å jage, har katten begynt å erte valpen for så å løpe avgårde...

Prøver holde katten inne når vi er ute med valpen, men det er jo ikke alltid mulig.

Og snart kommer sommeren med åpne dører og vinduer og da får vi nok en utfordring!

Men vi trener innkalling for harde livet!

Og håper de roer seg ned etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også hatt på langline eller bånd ute så du slipper uhell.

Ellers kan du trene masse innkalling som folk sier og bruke katten som belønning? Om hunden kommer til deg får hun leke med katten igjen, om ikke så kan du skille de på en måte? Ha katten i et annet rom eller putte hunden i grinden om hun ikke hører etter.

OT: Er dere begynt på valpekurs nå? :) Hvordan er min mor som instruktør :whistle: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier: ha langline på dersom katten er ute. Det er veldig dumt at hun får sjansen til å belønne seg selv ved å løpe etter den, så dette må du hindre i mest mulig grad.

Trening må gjøres når katten er borte (sett den på et annet rom om dere trener inne, hold den inne dersom dere skal trene i hagen). Trening har antakelig ingen verdi dersom katten er tilstede dersom den er så interessant for henne. Forstyrrelser introduseres først når hunden KAN det dere øver på - ikke før det. Dra på andre steder å tren, lek med henne og gi henne godis og gjør DEG morsom for henne uten at katten tar oppmerksomheten (altså må den være ute av syne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...