Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bli mer "gøy" enn katten?


Morgaine

Recommended Posts

Hadde nettopp en små skummel opplevelse som gjør at dette spørsmålet kommer opp. Chewie har helt siden dag 1 syns at katten er kul. Hun vil leke med henne og har prøvd et par ganger å sove inntill henne. Så langt har dette kun vært et mindre problem ved at hun har blitt overivrig og begynt å bjeffe innendørs. Dette har vi svart på med å sette henne i valpegrinden når hun bjeffer til hun roer seg igjen.

Men i dag når hun skulle ut og tisse fant katten ut at hun ville ha Chewie med seg utenfor eiendomen. Vi har et gap mellom gjerdet og der trappen vår begynner som vi lenge har tenkt på å tette, men siden Chewie aldri har vist interesse for å gå igjennom her har det blitt satt på vent. Noe jeg angrer på nå! :sint_01: Før jeg vet ordet av det har katten lokket med seg hunden ut gjennom gapet og bortover en bratt skrent som er utenfor. Denne skrenten er helt harmløs for katten, men for de store labbene til Chewie kan det for gå galt. Heldigvis endte det kun opp med at jeg ble vettskremt og fikk noen skraper når jeg måtte nedover skrenten for å hente Chewie som satt fast.

Problemmet er at samme hvordan jeg lokker med både godbiter eller leker så er jeg fullstendig usynelig når katten oppfører seg slik. Alt fokuset er på katten. Jeg trenger derfor tips til hvordan jeg kan rette dette fokuset over på meg. Har prøve å trene på det inne når katten er her ved at vi leker sammen eller trener innkalling og sitt, men da forsvinner jeg enten igjen eller så ødlegger katten ved å hoppe rundt Chewie til hun får oppmerksomheten igjen. Mitt verste mareritt er jo nå at Chewie skal følge blindt etter katten og ende opp med å bli skadet så dette er førsteprioritet fremmover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser problemet! Har selv katt som hunden er veldig begeistret for. Mitt tips er å trene innkalling over alt ellers i alle mulige situasjoner slik at verdien for deg og innkallingen blir så stor at den dagen hun evt. skulle ville løpe med katten igjen, så er minnet for innkallingen så sterk og verdifull at hun velger å komme til deg. I tillegg må du i størst mulig grad sørge for at hun ikke får mulighet til å løpe med katten utendørs igjen, ha på bånd eller langline når du vet katten også er ute, da får du stoppet henne fysisk.

Så det handler vel kanskje om å lade verdien for deg og ikke om å bli mest mulig "gøy" :) Putte masse penger i banken som er deg. Om det gav noen mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemet her... og det er ganske slitsomt!

I tillegg til at valpen synes katten er utrolig morsom å jage, har katten begynt å erte valpen for så å løpe avgårde...

Prøver holde katten inne når vi er ute med valpen, men det er jo ikke alltid mulig.

Og snart kommer sommeren med åpne dører og vinduer og da får vi nok en utfordring!

Men vi trener innkalling for harde livet!

Og håper de roer seg ned etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også hatt på langline eller bånd ute så du slipper uhell.

Ellers kan du trene masse innkalling som folk sier og bruke katten som belønning? Om hunden kommer til deg får hun leke med katten igjen, om ikke så kan du skille de på en måte? Ha katten i et annet rom eller putte hunden i grinden om hun ikke hører etter.

OT: Er dere begynt på valpekurs nå? :) Hvordan er min mor som instruktør :whistle: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier: ha langline på dersom katten er ute. Det er veldig dumt at hun får sjansen til å belønne seg selv ved å løpe etter den, så dette må du hindre i mest mulig grad.

Trening må gjøres når katten er borte (sett den på et annet rom om dere trener inne, hold den inne dersom dere skal trene i hagen). Trening har antakelig ingen verdi dersom katten er tilstede dersom den er så interessant for henne. Forstyrrelser introduseres først når hunden KAN det dere øver på - ikke før det. Dra på andre steder å tren, lek med henne og gi henne godis og gjør DEG morsom for henne uten at katten tar oppmerksomheten (altså må den være ute av syne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...