Gå til innhold
Hundesonen.no

Viktigheten av brudd på utstillingsregler


SiriEveline

Recommended Posts

Selv har jeg hørt om ringsekretærer som slår ned på det, og skrivere som har nektet å skrive frem til dobbelthandling rundt øre på dem avsluttes.

Når jeg begynner å fungere som RS, vil jeg også slå ned på det, så langt jeg kan. Men man har jo da faktisk også andre ting å passe på, som at riktig hunder er i ringen, at reglementet blir fulgt inne i ringen, skriver gjør rett, at utstillere får sløyfene sine.

Da er det forståelig at man rett og slett ikke får med seg at frk X sprayer aloevera i en duk og gnir over hunden sin. Og det er vel nettopp det som gjør at folk driter litt i reglene, fordi man sjeldent blir tatt for det.

En løsning kan jo være å ha funksjonærer som går rundt og passer på slike ting, men nå er det vel sånn at det på en utstilling er nok av andre oppgaver som må gjøres, og allerede et puslespill og få nok personale, om man ikke skal sende ut patruljer til hver ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men SiriE, om jeg nå skulle ha lyst til å bruke AloeVera på hunden min av en eller annen grunn(jeg gjør aldri noe med pelsen på dem etter at de er badet noen dager før utstilling), og jeg vet at det ikke er lov, så fyller jeg det på en sprayflaske uten merke. Da kan det jo like gjerne være vann for alt du vet. Jeg mener ikke at det skal "være lov", men det er da andre ting (som jeg føler er viktigere) å konsentrere seg mer om, som ringsekretær. Som åpenlys dobbelthandling, for eksempel, eller hunder som står og bjeffer hysterisk i bur rett ved ringen, eller hunder som pisser på folks ting fordi eier står med slakt bånd og prater med folk i stedet for å passe på bikkja si. Eller folk som sitter med bikkja halvveis inne i ringen.

Man kan jo si det sånn, at når alle gjør det, så må man få slått ned skikkelig på det, for at folk skal slutte. Og jeg tror ikke diverse klubber, og NKK, kommer til å vise ut folk fra hallen for å spraye aloe vera e.l. på hunden. Ikke enda iallefall. Kanskje etterhvert? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man puste med magen og roe nybegynnertaktene sine litt, tror jeg. Forbudet mot bruk av produkter i pelsen til hunder har noen formål: Det skal hindre farging av pels, det skal hindre at man forbedrer pelsens struktur/kvalitet (aloe vera gjør neppe noen av delene), og det skal hindre bruk av produkter som er skadelig/plagsomt for hundene. I de svenske utstillingsreglene har man faktisk presisert at produkter som balsamspray og ting som reduserer statisk elektrisitet i pelsen er tillatt - de endrer ikke pelsene til det bedre, men hjelper til for å redusere et problem som oppstår.

MEN - jeg er ganske overbevist om at en del utstillere beveger seg rimelig nær - og over - grensa til hva som er tillatt pelspleie før de skal i utstillingsringen, og DET burde det selvsagt vært slått ned på, men jeg ser det som ganske vanskelig å gjøre det. Ringsekretærene kan ikke være over alt og skal fortrinnsvis konsentrere seg om det som skjer I ringen, ikke utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke dette noe jeg vet noe særlig om men har alltid fått intrykk av at mer rene naturprodukt var mer eller mindre lov, mens det var spray, tusj og andre mer "alvorlige" produkter man var streng på. Har jo lest flere steder at man ikke må bruke shampo/spay som gjør pelsen hvitere men at man fint kan bruke potetmel for det er lov. Det påvirker jo også pelsen så forstår ikke helt hvor folk setter grensen. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting, det hender jeg tørker over hundene med våtserviett før vi skal inn i ringen. Da first price :icon_redface: Er det ulovlig?

Ja, det er ulovlig hvis det forandrer struktur eller kvalitet på pelsen. Dvs gjør det blankere, flatere, mørkere, jevnere, etc.

Men... Problemet med f.eks. balsamspray og sikkert også aloe vera-produkter er at det er vanskelig å forby folk å bruke dem i det dagligdagse pelsstellet på hunden. Så kvelden/dagene før utst. kan man såklart bade hunden og bruke balsam, aloe vera, minkolje eller hva det nå skal være.

Så hvis man spruter på en liten "dæsj" på utstillingen - klage innkommer - hårprøve blir tatt og analysert - hvordan skal man kunne skille på det som "naturlig" finnes i pelsen kontra det som ble sprayet på selve utstillingen?

Men selvsagt påvirker det pelsens struktur å bruke balsamspray. ELLERS hadde det jo ikke vært noen vits, liksom.. På min rase brukes det istedenfor hårspray nå - det gjør pelsen noe mykere, men det viktige er at den legger ned hårene, fjerner elektrisitet og pelsen ser sunnere og blankere ut.

Kjemiske tilsetninger som farge, hårspray, etc - har ingen naturlig forklaring i pelsen til en hund.

Men jo, reglene er soleklare - INGENTING skal brukes i pelsen til hunden. Det innbefatter også vann, faktisk.. Troligvis kan det også debatteres at børste og kam vil påvirke pelsens struktur.

Men at det har blitt en enorm forbedring på spraynivået rundt utstillingsringene er det ingen tvil om. Og folk har nå leeeenge begrenset seg. Til tross for at NKK vel ikke har tatt en eneste pelsprøve på manns minne.

Når det gjelder meg selv så har jeg med både vann, balsamspray og OMG-spray på sprayflasker. Men de to siste blir fylt opp med vann for hver/hverannen utstilling, så selv lukten er nå borte. Mistenker at det egentlig er vann, vann og vann i de tre sprayflaskene mine for tiden...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke dette noe jeg vet noe særlig om men har alltid fått intrykk av at mer rene naturprodukt var mer eller mindre lov, mens det var spray, tusj og andre mer "alvorlige" produkter man var streng på. Har jo lest flere steder at man ikke må bruke shampo/spay som gjør pelsen hvitere men at man fint kan bruke potetmel for det er lov. Det påvirker jo også pelsen så forstår ikke helt hvor folk setter grensen. :icon_redface:

Tja, potetmel har samme virkningen på en pels som et håndkle - dvs at det tørker fuktige partier. Det setter ikke farge (alt skal selvsagt være børstet/blåst ut av pelsen før man går inn i ringen).

Man kan godt bruke potetmel i svart pels, f.eks. - hvis hunden har blitt våt eller skitten på noen måte.. Tørrshampo og potetmel = vips ren og pen hund!

"Tusj" ? Ingen farging er greit - uansett hva det inneholder.

"Blomstermedisin" for å dope/roe ned hunder likeså. (Opium er også bare fra en blomst)

Så ja, det ER vanskelig å vite helt 110%. Men visse ting er ganske åpenbart, da. Og hvis bare DE tingene opphører, så vil vannspray, natusan balsam for kids, potetmel eller aloe veraspray være å regne som "peanuts" i det store og hele. (Om noe så er jo ingen av dem verken skadlig eller vondt for hunden som individ).

Vi bruker også noe "klin" for å holde luggen på plass. Det de fleste bruker er en form for hårkur (dvs balsam-aktig sak).

Får man bruke balsam når man bader hunden kvelden før - hvorfor ikke påføre litt ekstra på utstilingen? Balsamen ER jo allered i pelsen, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aloe spray i ny og ne på småen for å forbygge tørrhet/irritasjon og for at jeg har blitt fortalt at det er bra for pelsen (gir sunn /BLANK pels). Jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde visst om jeg hadde klart å tatt vedkommende seriøst om jeg hadde fått beskjed om at dette grenset mot "juks" under en utstilling (det samme med våt/fuktig klut / våtservietter)... seriøst... Men klart, jeg er helt for at produkter og lignende som er skadelig / plagsomt for hunden skal slås hardt ned på.

Hilsen "Frk. X" med den knallgrønne Aloe-Flaska :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er altså ikke lov å tørke over med våtserviett/fuktig klut?

Jo selvfølgelig er det det. Her må man være litt pragmatisk og ikke lese regler som en annen fundamentalist. Selvfølgelig tørker man fuktig skjegg med potetmel og tørker av skitne poter med en fuktig klut. Vis hunden fra dens beste side uten å prøve å legge til noe som ikke er der fra før, så bør det være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvfølgelig er det det. Her må man være litt pragmatisk og ikke lese regler som en annen fundamentalist. Selvfølgelig tørker man fuktig skjegg med potetmel og tørker av skitne poter med en fuktig klut. Vis hunden fra dens beste side uten å prøve å legge til noe som ikke er der fra før, så bør det være greit.

Signerer denne.. Bra formulert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvfølgelig er det det. Her må man være litt pragmatisk og ikke lese regler som en annen fundamentalist. Selvfølgelig tørker man fuktig skjegg med potetmel og tørker av skitne poter med en fuktig klut. Vis hunden fra dens beste side uten å prøve å legge til noe som ikke er der fra før, så bør det være greit.

Hehe, så bra :icon_redface:

Gå inn i ringen med flassbombe (stressflasser endel) er jo ikke akkurat representativt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I "gamle dager" så brukte man et pusseskinn på dobermann og boxer, så de skulle ha pen og blank pels. Sikker på at det funker fortsatt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "gamle dager" så brukte man et pusseskinn på dobermann og boxer, så de skulle ha pen og blank pels. Sikker på at det funker fortsatt jeg.

Det bruker jeg på Hampus og Gåttfred fortsatt.

Litt sen sånn jeg, følger visst ikke med i utviklinga... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker som bare dèt på Moxy (boston terrier) i alle fall - hun blir speilblank!

Men IKKE hvis hun er nybadet. Tror det må være litt naturlig fettstoffer i pelsen for at det skal bli skikkelig blankt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kommende ringsekretær er det absolutt ikke dette jeg kommer til å bry meg mest om, selvom noen Nowisclee og Siri f.eks. har fått inntrykk av det.

Akkurat som jeg skrev i mitt første innlegg i tråden, så er det hva som foregår innenfor ringen som er hovedansvaret. Men ser man åpenlyst at det foregår slik påvirkning av hundens pels så sier man ifra. Akkurat samme med dobbelthandling.

Men man avbryter ikke utdeling av sløyfer eller annet arbeide for å "kjefte" på folk på utsiden.

Dette handler mer om etikk og moral, og jeg må jo si at jeg syntes det er litt forkastelig at man ikke klarer å følge regler, det som virkelig går over grensen. Aloevera spray og vann og slikt er vel mer diskuterbart, men jeg tenker litt sånn at om man prøver å skjule det man gjør, så er man vel selv klar over at det ikke går overens med utstillingsreglementet, og burde unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man avbryter ikke utdeling av sløyfer eller annet arbeide for å "kjefte" på folk på utsiden.

Sikkert OT, men du vil etter hvert oppdage at du som ringsekretær skal være tre steder på en gang :icon_redface:

Du skal stå ved dommerbordet for å følge halvt med på at skriver noterer nøyaktig det dommer skriver, og stå klar for å dele ut sløyfer etter igjen å ha forklart dommeren forskjellen på excellent og CK, samt oversette om utstiller ikke skjønner den utenlandske dommerens spørsmål eller beskjeder.

Du skal stå midt i ringen og langs ringsidene for å hanke inn nestemann i klassen, eventuelt for å kalle inn de med excellent til plassering, eventuelt kalle inn neste klasse til innledende runder.

Og jaggu skal en også stå tilgjengelig for å kunne hjelpe uerfarne utstillere som ikke har stilt hund før, svare på om tidsskjemaet sprekker, justere tidsskjemaet fordi valp og voksen er i to ringer og kræsjer for de som har begge deler, svare plassjef om dere blir ferdig til gruppene begynner, svare den uerfarne utstilleren som lurer på hva sløyfene de fikk betyr, og deretter forklare veien til do.

Og parallelt med dette skal en ha øyne i nakken og følge litt med på alle fire ringsider - skjer det noe en må ta tak i? Dobbelthandling? Unødvendig/ulovlig pelspleie? Hund som har sittet alene i bur og bjeffet i tyve minutter? En etterlatt bæsjeruke ingen føler ansvar for? Menneske som faller om og trenger førstehjelp? To hannhunder som barker i hop? Småbarn som plutselig befinner seg midt i ringen mens syv hannhunder løper om certet?

Utdeling av sløyfer og det som skjer inni ringen, det er en (pitte)liten del av jobben :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart Emma, og det er jeg klar over, tro meg jeg observerer så godt jeg kan på hver eneste utstilling, deler erfaringer med andre osv. Samt at jeg får muligheten til å prøve meg skikkelig når jeg begynner med elevarbeidene :icon_redface:

Men også derfor jeg sier at man må prioritere alt ettersom, og hovedansvaret ligger jo i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Og dette velger man å drive med. :lol:

Neida, tulla bare. Men det virker passe stressende, det må jeg innrømme. :aww:

Hehehe, det er sjelden alt skjer på en gang, da :icon_redface: Men ja, jeg er i hvert fall rimelig sliten etter en dobbeltutstilling.

Men, det er givende og lærerikt også. Jeg får høre dommeren diktere en hel del kritikker og lærer dermed en del. Noen ganger forteller dommer deg ting ikke utstillerne får høre, for eksempel når dommer står i midten av ringen og skal plassere, og tenker litt høyt som jeg får høre på - kjempelærerikt, hva skiller klinten fra hveten? En kan jo også sammenligne egen gutgefühl/kunnskap med dommers - jeg ville gitt den hunden en good, hva gjør dommeren? Jeg anser den hunden som en vinner, hva gjør dommer? (Så må jeg understreke at jeg ALDRI forsøker å påvirke dommer, sier hva jeg ville gitt eller lufter slike tanker, heller ikke på egen rase, selv om en av og til dør etter å få høre hva dommer tenkte der)

En treffer og kan bli kjent med mange koselige mennesker, både dommere, annet ringpersonell og utstillere.

Er en generelt interessert i hund, anatomi, rasedetaljer og rasekunnskap, er det en givende tjeneste.

Og om en i tillegg er litt machocistisk, liker å veilede og yte service, har litt logistisk sans i hodet og har sansen for å koordinere og gjennomføre, passer det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...