Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress ?


Kajsa95

Recommended Posts

Min valp som blir 5 mnd slutten av mars, bruker og jokke mye på en bamse. Det er bare en bamse han jokker på, bruker ikke å jokke på noe annet, ikke beina eller andre ting og bamser.

Og jeg googlet dette litt, og lurer på om det er pga stress.

Håper dere vil svare litt mer om stress hos hund/valp.

Hvilken symptomer viser at en hund har stress? Hvorfor blir hunden stresset?

Takknemlig for svar! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka gjør også akkurat dette, og det er kun ene bamsen det gjøres på. Mitt inntrykk etter å ha små observert dette for å finne årsak, er at hun gjør det når hun er understimulert, eller rett og slett kjeder seg.

Løsningen her var bare å fjerne bamsen, ta en liten treningsøkt (la hunden bruke hodet sitt) evt. godbitsøk, også var alt i orden :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det også hjelpe med en sånn Kong ?

Får ikke helt til dette med godbitsøk :icon_redface: Jeg vet liksom ikke hvordan få ham i gang.

Trodde ikke valper må ha så mye mosjon, bruker og ha ham løs i skogen og i fjøren der han spurter og springer på gras, men er mer forsiktig nå, han er liksom litt nærme puberteten og bryr seg nesten ikke om innkallingen mer :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det også hjelpe med en sånn Kong ?

Får ikke helt til dette med godbitsøk :icon_redface: Jeg vet liksom ikke hvordan få ham i gang.

Trodde ikke valper må ha så mye mosjon, bruker og ha ham løs i skogen og i fjøren der han spurter og springer på gras, men er mer forsiktig nå, han er liksom litt nærme puberteten og bryr seg nesten ikke om innkallingen mer :s

Kong fyllt med mat er også utmerket ja. Godbitsøk kan være så enkelt som å fylle matskålen hans med tørrfór (forutsatt at du fórer på det) og hele dette utover gulvet istedenfor :lol:

Ville ikke tenkt så mye på mosjon, med understimulert mener jeg at hunden mangler aktivisering, som da angår det mentale. Det fysiske er det mye forskjellige meninger, og selv har jeg ikke falt på noe spesielt der og kan da ikke uttale meg om det.

Men det er DSG du har sant? Vil tro at det er en rase som setter pris på å bruke hodet sitt litt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde cosmo masse da han var valp og han kjedet seg han har ikke gjort det på leeenge nå:icon_redface: (han er litt over ett år).

Mental (godbitsøk, kong, triks osv) og fysisk (gå på tur f.eks) er to veldig forskjellige måter å trene på :lol:

Selvom valpen ikke skal ha så mye fysisk mosjon kan den trene masse med hodet sitt :lol:

ting dere kan finne på:

Lære ting som sitt, ligg, stå osv (korte treningsøkter)

Godbitsøk ( spre godbiter på gulvet ) valpen her får mye av måltidene spredd utover kjøkkengulvet

"spill" som dog memory osv, spill for hund man får kjøpt på dyrebutikken, de er kjempepopulære her i hvertfall :aww:

DogMemory%20D.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, takk for tipsene!

Jeg vet ikke hva mer jeg kan lære valpen nå, han kan en del triks, han kan både sitt, ligg, high 5, gi labb, bamse, snurr rundt, kom her, bli, vent, værsågod og sånt. Syns han ikke trenge og lære alt på en gang, men han lærer så fort.

Siri: Ja. Det er en dsg jeg har : )

Men skal jeg bare tømme tørrforet på golvet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, takk for tipsene!

Jeg vet ikke hva mer jeg kan lære valpen nå, han kan en del triks, han kan både sitt, ligg, high 5, gi labb, bamse, snurr rundt, kom her, bli, vent, værsågod og sånt. Syns han ikke trenge og lære alt på en gang, men han lærer så fort.

Du kan jo fortsette å øve på triksene, perfeksjonere dem og slikt. En liten økt med repitisjon av disse øvelsene har ganske mye å si altså :icon_redface: Kanskje begynne med target som post-it lapper eller musematte, lukke skuffer, løfte på en og en labb, rygge osv. Det finnes utallige triks :lol:

Men skal jeg bare tømme tørrforet på golvet ?

Ja! :lol: Jeg gjør det stadig vekk jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også en jokkevalp tidligere. Han var nok litt overstimulert. Skal ikke skryte på meg at jeg gjorde noe, men plutselig hadde han vokst det av seg.

For å komme i gang med godbitsøk hadde jeg tatt ganske mange biter av det han liker best og kastet det utover plenen. Pass på at området ikke blir for stort. Når han skjønner greia, kan du minske mengden og øke radiusen. Da får du en fornøyd liten terrier :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp som blir 5 mnd slutten av mars, bruker og jokke mye på en bamse. Det er bare en bamse han jokker på, bruker ikke å jokke på noe annet, ikke beina eller andre ting og bamser.

Og jeg googlet dette litt, og lurer på om det er pga stress.

Håper dere vil svare litt mer om stress hos hund/valp.

Hvilken symptomer viser at en hund har stress? Hvorfor blir hunden stresset?

Takknemlig for svar! :icon_redface:

At den jokker på en ting trenger ikke å bety stress i det hele tatt. Minstemor her jokket på hundesengen en periode som valp - og mindre stressa bikkje skulle du lete lenge etter.. Litt hormoner er ikke uvanlig :lol: Så før du krisemaksimerer dette og tillegger valpen stress så fjern bamsen og se hvordan det går.

Ang innkalling ta på langline til han lander igjen, ha lomma full av godbiter og belønn ham hver gang han kommer bort til deg. Da kan du senke skuldrene, han kommer seg ingen steder likevel.

Litt hodebry er heller aldri feil å gi en hund, men det viktige for deg å passe på nå er at du ikke blir stresset. Det er tross alt ikke rakettforskning å oppdra en valp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bra at det ikke er stress. Å ha en valp er verre enn å ha en baby nesten :lol:

Men må vel ha noe annet enn en kong å gi han, får ut alle godbitene på 2 minutt! Tar bare labben og skubber på kongen.

Skal innom dyrlegen på fredag kanskje, då skal vi kanskje kjøpe en sånn lignende på bildet der :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...