Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine favorittraser


Yodel

Recommended Posts

Har ingen umiddelbare planer om flere hunder, men ønsker en til når tiden er riktig :console:

Tror ønskelista ville sett sånn ut... (noen av disse er likevel helt uaktuelle :P )

1. Dvergpinscher :)

2. Pinscher

3. Norsk lundehund

4. Manchester terrier

5. Hvit gjeterhund

6. Basenji

7. Norsk elghund grå

8. Doberman

9. Bull terrier

10. Meksikansk nakenhund, med pels :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Hjerte ønsker seg:

1 Puddel - stor, toy eller dverg :console:

2. Afghansk mynde - helst hvit/sølv

3. Bullmastiff - må være brindle

4. Mexikansk Nakenhund/Xoloitzcuintle - stor eller liten

5. Bichon havanais - sort

6. Löwchen

7. Pomeranian

Hjernen som tross alt er den som bestemmer mener at følgende raser er lure valg

1.Puddel - dverg eller toy

2. Bichon havanais

3. Mexikansk Nakenhund/Xoloitzcuintle - liten

og muligens

4. Chinese crested powder puff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 på topp som jeg kunne hatt:

1: Japansk Spisshund

2: Mops

3: Boston Terrier

4: Grand Danois

5: Labrador

6: Pomeranian

7: Kleinspitz

8: Toypuddel

9: Chihuahua

10: Dvergpinscher

10 på topp som jeg liker:

1: Japansk Spisshund

2: Mops

3: Boston terrier

4: Chihuahua

5: Labrador

6: Grand danois

7: Pomeranian

8: Kleinspitz

9: Dvergpuddel

10: Breton

Liker hårete spisshunder og korte tryner jeg :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er ikke min hjerteliste så langt unna hjernelisten!

Men jeg klarer ikke å prioritere, så rekkefølgen blir villkårlig:

- australian shepherd

- labrador retriever

- australsk kelpie

- malinois (står nok mitt hjerte aller nærmest, men det er så langt mellom de veldig gode til mitt bruk)

- basenji

- siberian husky

- vorstehhund korthåret

- newfoundlandshund

Det ble ni stykker. Og alle disse er rasen jeg enten har eid, eier eller kommer til å skaffe i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertet sier egentlig ja takk til de fleste raser det.. Men kan prøve å få ned en liste på ti stk. (tilfeldig rekkefølge)

1. Lundehund

2. Australian shepherd

3. Amerikansk bulldog

4. Kaukasisk ovtcharka

5. Australsk kelpie

6. Airedale terrier

7. Grand danois

8. Shar pei

9. Basenji

10. Afgansk mynde

Hjernen sier at, nei flere av disse er ikke akutelt! Så her kommer listen hjernen setter seg ved.

1. Lundehund (det er uten tvil den perfekte rasen for meg)

2. Shar pei (sambo har ønsket seg i alle de år, og nå begynner jeg virkelig å falle for disse, men jeg ville hatt en med lite rynker i såfall

3. Staffordshire bull terrier

4. Labrador retriever

5. Bichon frisé (litt for mye pelsstell for meg i grunn. mye mulig bamse blir den siste)

6. Basenji (under sterk tvil, men suuuuuuuuukk)

Det vil nok aldri komme noe annet enn lundis, bichon og shar pei inn her, men de andre er hunder jeg er ganske sikker på at ikke hadde vært noe problem. Det er også veldig mulig jeg må ha en labrador med tiden :console: Og de andre to også.. :P livet skulle vært lenger, man skulle hatt ubegrenset tid og alt sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis Yndlingsrasen min :console:

nr 1 Bullterrier Standard & Mini

nr 2 Mexicansk Nakenhund (stor)

nr 3 Thai Ridgeback

hmmm

nr 4 Am Staffordshire

nr 5 ca de bou (usikker på stavelsen)

nr 6 fransk bulldog

nr 7 Finsk Lapphund

nr 8 Kinesisk Nakenhund

nr 9 Clumber Spaniel

nr 10 am bulldog (standard)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerte og hjerneliste er egentlig det samme hos meg. Jeg faller sjeldent for hunder som er helt uaktuelle å ha. Men om ting skulle endre seg med tanke på helse og slikt, så hadde det jo blitt splittelse da. :console:

1. Schäferhund (ingen over, ingen ved siden av)

Resten er vilkårlig rekkefølge, det byttes litt om tidvis:

2. Malinois

3. Mudi

4. Australsk kelpie (ikke sonens feil, vært facinert av rasen i mange år)

5. Border collie

6. Australsk cattledog

Og der trur jeg egentlig at det stopper for meg. Alle i gruppe 1, så ikke så vanskelig å se hva slags type hund jeg foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldig hjerneliste som også er samme som hjerteliste:

1 Welsh Corgi Pembroke

2 Malinois

3 Amerikansk Akita

4 Australsk Kelpie

5 Australsk Cattle Dog

6 Korthårs Collie

7 Mallorcansk Gjeterhund (bare så vanskelig å få tak i)

8 Jakt Labrador

9 Alaska Husky

10 Også er jeg veldig glad i Husky/BC/Retriever blandinger, kan ikke noe for det, så MÅ bare nevne det :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liste er nok også en hjerte/hjerneliste, og alle rasene er raser jeg er sikker på at jeg kunne hatt selv (jeg faller liksom ikke for hunder jeg ikke kan tenke meg å ha selv - tror jeg...). Rasene er ikke i prioritert rekkefølge:

1. Briard (åffkårs)

2. Miniatyr bullterrier

3. Malle

4. Kelpie

5. Bracco italiano

6. Sibirian husky

7. Golden (jaktlinjer)

8. Bostonterrier

9. Schäfer (under tvil...)

10. Så kommer jeg ikke på fler, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernelisten min ser vel omtrent slik ut, og rekkefølgen varierer stort sett hver dag. :icon_redface:

1. Groenendael

2. Australsk kelpie (og det er Talli/Blaze sin feil :lol:)

3. Malle

4. Dobermann

Så kommer hjertelisten inn :lol:

5. Pointer

6. Korthåret vorsteher

7. Ambull

8. Azawakh

Også har vi faraohund og greyhound da, som jeg ikke vet helt hvor jeg skal plassere lenger. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldig rekkefølge, bortsett fra de to første.

Fornuftig liste kan komme seinere, dette er hjertelista :lol:

- Shetland Sheepdog

- Tervueren

- Malinois

- Groenendael

- Hollandsk Gjeterhund, korthåret

- Hollandsk Gjeterhund, langhåret

- Pyreneisk Gjeterhund

- Pyreneisk Gjeterhund m/korth.hode

- Mudi

- Australian Shepherd

- Kelpie

Blei bare gr. 1 hunder det gitt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølgen blir nok litt tilfeldig, tror jeg. Men dette er raser som jeg syns virker utrolig herlige, og som jeg også kunne ha hatt (men ikke alle rasene egner seg like godt til det jeg hovedsaklig vil holde på med, så noen raser ville nok blitt mer maskothunder som ville fått aktivisering etter eget behov). Kombinert hjerte- og hjerneliste, altså. :lol:

- Australsk kelpie

- Skotsk hjortehund

- Lancashire heeler

- Schäfer

- Belgisk fårehund (sleip jeg, skriver alle fire under én. :lol: Hvis jeg kunne fått en veldig god laekenois ville jeg helst hatt det, forresten)

- Border collie

- Dandie dinmont terrier ( :icon_redface: altså, de er som småstygge og snåle klovner. Men det skal jeg ikke skaffe før jeg blir åtti, omtrent. :aww:)

- Bracco italiano

- Curly coated retriever

- Australsk cattledog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye peiling om de forskjellige rasene, men jeg prøver! :icon_redface:

10 på topp jeg kunne hatt

1 - Dansk svensk gårdshund

2 - Sheltie

3 - Finsk lapphund

4 - Bichon frisê

10 på topp jeg liker:

1 - Dansk svensk gårdhsund

2 - finsk lapphund

3 - sheltie

4 - Collie

5 - Siberian Husky

6 - Alaskan Malamute

7 - Jamthund

8 - Saarlos wolfhond

9 - Flatcoated Retriever

10 - Toller

Hehe,, jeg elsker spessielt hunder som ser ut som ulver, men er dessverre ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfeldig rekkefølge (litt tilfeldig ihvetfall):

- Alaskan malamute

- Siberian husky

- Samojed

- Alaskan husky

- Golden retriever

- Hovawart

- Irsk ulvehund

- Hvit gjeterhund

Denne listen er mye hjerte, men også endel hjerne, så veit ikke hva jeg skal kalle det. Flere av rasene kommer jeg nok til å ha ihvertfall :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt sær liste, jeg da, med her er mine favorittraser: (håper det er lov å like dem selv om noen er ulovlige) Her er det kun hjertet sm slår:

1. Wippet

2. Staffordshire bull terrier

3. Dogo argentino

4. Dogo canario

5. Amerikansk pit bull terrier

6. Basenji

7. Azawakh

8. Miniatyr bull terrier

9. Dachs

10.Siberian husky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelisten(ikke rekkefølge etter nr 1.):

1: Etnahund, såklart! Jeg er HELT forelsket i rasen, og det blir mange flere etterhvert!

2: Puddel, dette pga gemyttet, ikke så mye utseendet. Litt for mye pelsstell for meg i uts.-sammenheng.

3: Dobermann(utseendet, tror ikke jeg hadde klart å ha en, ennå iallefall!)

4: Podenco Canario(utseendet OG gemytt, men nok litt for krevende for min nåværende livssituasjon)

5: Saluki lang og korthår. Fantastiske hunder, og en slik skal jeg ha etterhvert!

6: Haldenstøver. Har en liten drøm om å begynne med harejakt, og da skal jeg ha en Haldenstøver, også fordi de holder på å dø ut som rase.

7: Shetland sheepdog! Herlige hunder i passelig størrelse med passelig pelsstell og fantastisk gemytt. :lol:

8: Boerboel, elsker utseendet på den typen jeg liker. :aww: Litt for krevende, tror jeg.

9: Chinese crested, elsker utseendet, og elsker gemyttet! Blir nok en slik en gang i fremtiden.

10: Beauceron, utseendet. Og bruksegenskapene. Når jeg engang skal ha meg en ren brukshund, skal jeg ha en beauceron. :lol:

Hjernelisten(ikke i rekkefølge etter nr 1.):

1: Etnahund. Den rasen som virkelig har truffet meg i hjertet og som passer meg perfekt.

2: Shetland sheepdog. En enkel rase, krever ikke for mye, og herlig gemytt!

3: Mops. Utrolig kule hunder!

4: Chinese crested. Herlige hunder!

5: Puddel. Fantastiske hunder, og dette skal jeg ha når jeg 1: har mer tid til pelsstell og/eller 2: ikke skal stille ut.

6: Saluki. Ikke enda, fordi jeg ikke har lappen, men etterhvert, en gang i livet, skal jeg ha en slik, eller 3. :icon_redface:

7: Beauceron, når jeg en gang skal ha brukshund, og konkurrere i bruks eller lydighet.

Kommer ikke på flere på hjernelisten. Ikke enda, iallefall. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vanskelig - for en kan finne en rase tiltalende, også begynner en å granske og finner ut at den passer slettes ikke. Også er det så lett å la eksteriør og utseende avgjøre om den er tiltalende og sjekkes ut nærmere, mens det kan være de uunnselige som matcher best.

Og egentlig har jeg liten lyst på annen rase enn berner og en maskot. Altså, jeg ser ikke for meg at jeg ikke skal ha berner, det er min primærrase. Så da blir alt annet en enkeltstående maskot ved siden av, og det begrenser seg jo hvor mange en da rekker gjennom et liv. Men for all del, en kan jo endre mening, for ikke å snakke om livssituasjon og muligheter.

Hjerteliste med innslag av hjerne:

1) Berner sennenhund

2) Appenzeller sennenhund - men de fungerer best som alenehunder, så...

3) Entlebucher sennenhund

4) Grosser schweizer sennenhund - kommer som nummer fire kun fordi den er litt stor til å være en liten maskot i bernerflokken :lol:

5) Afghansk mynde - men mye mer pelsstell enn jeg er interessert i, så kun som et vakkert skue i utstillingsringen med pelskyndig fôrvert, og en mulighet til å leke med en for meg ny sport, LC

6) Shih tzu, om jeg vet at de blir like herlige i hodet som de vi har hatt, jeg skal vel kanskje klare det pelsstellet. Eller kanskje ikke...

7) Engelsk springer spaniel, om den er som Orry til Anette her inne

8) Bolognese, veldig fascinert av min venninnes boller, men den er jo egentlig alt for liten til å passe med berner, og jeg tror ikke på at den kan være med i skogen på lik linje med bernerne

9) West highland white terrier - herregud, så søt! Men napping er ikke for meg, og den ville jo blitt en grey terrier hos meg...

10) PON - jobbet litt sammen med en som valp/ung, og den var jo helt bedårende, kvikk og herlig, og gikk godt sammen med nuffer. Men jeg tror det egentlig er en rase som har mer i seg enn jeg kan håndtere

Og jeg burde kanskje hatt nuffe på lista, men ærlig talt - hva skal jeg med nuffe, når en har berner? :lol:

Skal jeg ha en maskot, skal det være noe som er litt annerledes, og ikke mer eller mindre det samme. Det vil si, om jeg kom over vannskrekken, kunne jeg tenkt meg en nuffe for å lære mer om vannsport, jeg er en sucker for å lære om andre hundesporter og å bruke raser til det de er ment til å gjøre. Men nuffen skulle vært bruuuun :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker mange forskjellige raser, men i forhold til mitt bruk er det ikke alle rasene jeg kunne hatt da..men listen min er mest "hjerte-liste",og ikke hva jeg kunne hatt i hus, da rasene er ganske vidt forskjellige fra hverandre. Listen er forøvrig ikke satt opp i favorisert rekkefølge..

  1. Shetland Sheepdog
  2. Collie
  3. Dverg Schnauzer
  4. Cocker Spaniel
  5. Cavalier King Charles Spaniel
  6. Papillon
  7. Samojed
  8. Basenji
  9. Golden retriver
  10. Pumi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, min er vell litt hjerte/hjerne den også :lol:

1. Briard

2. Australian shepherd

3. Picard

4. Portugisisk Vannhund

5. Tervuren

6. Pit bull (ikke my hjerne, men ... :icon_redface: )

7. Faraohund

Kommer ikke på noen flere i farta...

Mudi, dobermann, risen, samojed kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Belgisk fårehund, og jeg skriver rasen fremfor variantene fordi jeg kunne tenkt meg alle fire egentlig, men foretrekker langhårsbelgeren for øyeblikket (sannsynligvis fordi det er de jeg kjenner best til).

2. Puddel, mellom og toy. Storpuddel blir litt for stort og for mye pelsstell, og skal jeg ha en liten puddel, kan det like gjerne være den minste puddelen :lol: hehe

3. Australsk kelpie, og det er JeanetteH sin feil.. hehe

Resten er litt vilkårlig rekkefølge, men:

4. Dalmatiner

5. Pointer

6. Labrador retriever

7. Staffordshire bullterrier

8. Siberian husky

9. Shiba

10. Boston terrier

Hjertelista og hjernelista er forholdsvis like, men det er vel kanskje bare de 3 øverste rasene som er reelle valg pr i dag. Det er nesten verdt å begynne med jakt bare for å kunne ha en pointer (de er så lekre! :blink: ), og jeg må nok bli flinkere til å mosjonere om jeg skal ha en siberian, og bli gladere i pelsstell om jeg skal ha puddel, men jeg kan justere meg litt etter hunden. Jeg liker litt sære hunder, som terrier og spisshunder (i forhold til gruppe1-hunder, altså :P ), men for øyeblikket så prøver jeg å trene og konkurrere med hundene mine, og da er ikke det SÅ kult igjen. Jeg er fascinert av retriever-jakt uten å kunne så altfor mye om det, og jeg syns at labradoren stort sett er en happy-go-lucky hund, så når jeg er lei av gjeterhunder som tenker for mye så kan jeg fint se for meg at jeg har en labrador. Det samme med staffen, egentlig? Shiba er en stor hund i liten pakke, og jeg liker at de stort sett er uredde og rolige, litt verdige (de jeg har kjent ihvertfall.. hehe). Boston terrier passer vel ikke helt inn, men jeg syns de er dritsøte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...