Gå til innhold
Hundesonen.no

Fellesgjeld


Ingvild

Recommended Posts

Her kommer et n00b spørsmål fra min side! La oss si at man vurderer å kjøpe en leilighet som har prisantydning på 1,5 millioner. I tillegg har leiligheten en andel fellesgjeld på 300 000 kroner. De månedlige felleskostnadene ligger på 4000 i måneden, og dette går til å dekke trappevask, kabel-tv, internett og betjening av felleslån. Personen som skal kjøpe denne leiligheten har 200 000 i egenkapital, og skal låne resten av kjøpebeløpet.

Stemmer det da at vedkommende må låne 1,3 millioner? For fellesgjelda teller ikke med her, men blir betalt ned via de månedlige felleskostnadene? Hvorfor står det da i boligannonser (på f.eks. finn) at prisantydning er X kroner, fellesgjeld Y kroner og totalbeløpet er X+Y? Jeg skjønner jo at man skal betale alt sammen til slutt (hvis man blir boende der lenge nok til å få betalt ned fellesgjelda), men allikevel skjønner jeg ikke helt hvorfor det oppgis som totalbeløp? Også er det mulig at jeg har misforstått helt, selvfølgelig.

Og for å gjøre det litt mer konkret: Hvis en leilighet har en prisantydning på 200 000 og en fellesgjeld på rundt 460 000 (betjenes av felleskostnader), og jeg har en egenkapital på rundt 100 000. Hvis jeg skulle få lyst til å kjøpe denne leiligheten, vil jeg da bli nødt til å ta opp et lån på 100 000? Og hvor dumt ville det være av meg å kjøpe en leilighet som har såpass høy fellesgjeld i forhold til prisantydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du tar opp lån på 1,3, eller 100.000 som i ditt adre eksempel. Fellesgjelden følger leiligheten, og er dermed en del av leilighetens verdi. Du kjøper en andel av et større lån for å si det sånn. Fellesgjeld blir nå oppgitt som en del av verdien av leiligheten som en del av annonseringen nå fordi for en stund siden var det mange leiligheter som ble solgt med høy fellesgjeld uten at dette ble oppgitt tydelig nok av selger. Dermed var det flere som kjøpte seg leilighet uten å være klar over at det fulgte mye gjeld med. Dette var typisk for disse lavinnskudds leilighetene som ofte hadde x antall år med avdragsfri fellesgjeld. Når x antall år hadde gått økte felleskostnadene betraktelig og folk stod uten mulighet til å betjene utgiftene på leiligheten.

Det er ikke nødvendigvis dumt å kjøpe leilighet med høy fellesgjeld, disse lånene har som regel veldig gode betingelser og er i så henseende "billige". Det er for mange lettere å få et mindre lån i banken. Det er plusser og minuser med det meste. Forsikre deg om det er avdragsfrie år på fellesgjelden, slik at du plutselig ikke sitter med doblet fellesutgifter pr måned.

Jeg eier selv borettslagsleilighet, riktignok med lav fellesgjeld, og synes det er stor trygghet i det. Borettslagets forsikring dekker mye, og jeg slipper å ordne med noe som helst om det skulle bli lekkasjer i bygget. Borettslaget renoverte alle bad for noen år siden, de ordnet med skifte av vinduer etc. Jeg synes det er innmari deilig at slike utgifter er bakt inn i felleskostnadene siden jeg ikke har råd til store plutselige utgifter. Det er godt med forutsigbarhet når man har trang økonomi. Jeg skal snart selge nå, og synes det er innmari trist. Jeg elsker leiligheten min. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kun ta opp så du får betalt prisantydning, eller det aktuelle budet du kommer med. Du skal ikke betale fellesgjelden. Den betjenes med felleskostnadene.

Alle borettslag har en gang i tiden begynt med høy fellesgjeld, så det er i å for seg ikke noe gale. Men pass på at de er medlem av bankens sikringsfond eller noe slikt. Da har dere hjelp i ryggen om noen ikke skulle betale sin andel og slikt, sånn at ikke du ender opp med å stå ansvarlig for andres misslighold.

Pass også på å se på når lånet på boligen ikke lengre er avdragsfritt, for da vil husleien øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du låner bare det boligen faktisk koster/du får som vinnende bud i budrunde.

Men når du skal søke lån i banken, vil de regne ut hva slags lån og boutgifter de tror du er i stand til å betjene med din inntekt, og da må fellesgjeld inkluderes.

Så, om din bank tror at du kan håndtere 1.1 millioner i lån, betyr ikke det at du kan kjøpe en bolig til 1.1 millioner og med en fellesgjeld på for eksempel 300.000 i tillegg.

Jeg fikk for eksempel av min bank tilslag på en bestemt sum i lån, og har et budsjett som viser at jeg kunne klare den summen. Men jeg kunne ikke by så høy sum i budrunden fordi det også var fellesutgifter/fellesgjeld, så jeg måtte foreta et nytt regnestykke i budsjettet for å se hvor mye lån jeg kunne håndtere forutsatt X kroner i månedsleie - og by deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar! Soniser altså, har svaret på alt. :icon_confused:

Greia er at det er en del ettromsleiligheter på Ås som selges for ca. 200 000 stykket, med en fellesgjeld på rundt 460 000. Leilighetene ble pusset opp i 2005 eller når det var, så de har veldig god standard. Månedlige felleskostnader er 4250, så i teorien burde jeg kunne håndtere det + et boliglån på 100 000 selv om jeg bare har studielånet og sommerjobb og/eller deltidsjobb i tillegg. Jaja, jeg får vurdere etterhvert hva som er mest lønnsomt for meg. Disse leilighetene kommer for salg med jevne mellomrom, bare nå ligger det tre stk ute på finn. Men nå vet jeg i alle fall hva fellesgjeld innebærer! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar! Soniser altså, har svaret på alt. :icon_confused:

Greia er at det er en del ettromsleiligheter på Ås som selges for ca. 200 000 stykket, med en fellesgjeld på rundt 460 000. Leilighetene ble pusset opp i 2005 eller når det var, så de har veldig god standard. Månedlige felleskostnader er 4250, så i teorien burde jeg kunne håndtere det + et boliglån på 100 000 selv om jeg bare har studielånet og sommerjobb og/eller deltidsjobb i tillegg. Jaja, jeg får vurdere etterhvert hva som er mest lønnsomt for meg. Disse leilighetene kommer for salg med jevne mellomrom, bare nå ligger det tre stk ute på finn. Men nå vet jeg i alle fall hva fellesgjeld innebærer! :ahappy:

Men husk å sjekke dette med lånene til fellesgjelden. Er de avdragsfri eller er det betjening av avdrag på de også inkludert i den husleien? For om de er avdragsfrie nå, så vil de begynne å løpe en gang, og da øker husleien med noen tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen du :ahappy:

Nå har jeg vært inne å sneket på disse herlighetene. Og de virker utrolig bra. renter og avdrag pluss akonto strøm inkl i fellesgjeld. MEN; de er ikke medlem av Borettslagenes Sikringsfond.

Men de har søkt om medlemsskap. Så, jeg ville holdt meg unna disse frem til det evt er godkjent. Utenom det virker leilighetene som et kupp :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk å sjekke dette med lånene til fellesgjelden. Er de avdragsfri eller er det betjening av avdrag på de også inkludert i den husleien? For om de er avdragsfrie nå, så vil de begynne å løpe en gang, og da øker husleien med noen tusen.

Hei igjen du :blink:

Nå har jeg vært inne å sneket på disse herlighetene. Og de virker utrolig bra. renter og avdrag pluss akonto strøm inkl i fellesgjeld. MEN; de er ikke medlem av Borettslagenes Sikringsfond.

Men de har søkt om medlemsskap. Så, jeg ville holdt meg unna disse frem til det evt er godkjent. Utenom det virker leilighetene som et kupp :ahappy:

Ja, det er ikke aktuelt før om et års tid uansett, så det kan jo hende de får medlemsskap innen da, og uansett vil jeg jo sjekke opp i om felleslånet er avdragsfritt og sånne ting før jeg eventuelt kjøper! :icon_confused: Men helt enig, de virker kjempefine - ideelle studentleiligheter, spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...