Gå til innhold
Hundesonen.no

staffordshire bull terrier


Ghalder

Recommended Posts

heisan..

jeg ser etter en god kennel for staffordshire bull terrier...

er det noen som har noen og anbefale?

dette blir da min første hund..

jeg har en venn av meg som har hat en staffordshire bull terrier nå i ca 1 år.

lest og hørt mye om de, utrolig fine og snille hunder..

men tar altid i mot nye tips:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett etter i hele Norge først og fremst. ikke basert meg på kun et sted, sjansen for at din drømmevalp finnes i nårområdet er veldig liten. Og ikke veit jeg om noen oppdrettere i Bergen heller. Nedre Vats er vel det nærmeste, og det er kennel Hoddmimesholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også prøvd oppdrettere litt utenfor nærområdet, men her er en fra Os: http://www.cirkusborgen.com/

En fra Karmøy: http://kennelnutricula.webs.com/ En fra Stavanger: http://www.rogstaff.com/ og en fra Gjesdal: http://www.runstaff.dinstudio.no/. Dette er jo forsåvidt nærområdet, men det er sikker flere rundtomkring :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er sær, og liker overhodet ikke disse oppdretterene (kanskje bortsett fra cirkusborgen for de har jeg aldri hørt om) :) Nå er vel ikke den norske min fra en spesielt stor oppdretter heller, den svenske er. Så sånt bryr jeg meg katta om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt valp fra noen av de.

Nå kan det godt hende jeg tråkker på en del tær her, men:

Jeg ville sett over til Sverige.

Det produseres dessverre mye staff i Norge av ymse kvalitet.

Det kan faktisk virke som at mange av oppdretterne stort sett bare ser på utseende og glemmer at man skal leve sammen med hunden også. Det hjelper ikke om glansbildet er vakkert når det som er på innsiden bare er skit.

Enkelte oppdrettere har fått en rødsløyfe på dyret, og da er det jo klart at den må gå i avl. At den har smal underkjeve evt mangler tenner er ikke så nøye, den er jo snill.

At den er hundeaggresiv er heller ikke så nøye, den er jo snill med barn.

At den ikke takler verden, vel, den fungerer jo hjemme på tomta og i bilen.

At den er full av alergi gjør heller ikke noe, det finnes jo alergifor.

HD/AD? På en så liten kompakt hund spiller det ingen rolle om hunden har HD eller AD.

Mentaltest? Oppdretter kjenner da sine egne hunder, og at hannhunden/tispen kommer bustet med høy haleføring mens den snapper etter alt inne på utstillingsområdet er helt normalt. Det er sånn rasen er det.

Jeg mener ikke at alt er bedre i Sverige, men der er det flere oppdrettere som mentaltester hundene sine før de brukes i avl. Og det virker som fler og fler sjekker HD/AD i tillegg til PHPV/HC og L2-HGA.

Det jeg setter som krav for at jeg skal kjøpe staff (og det blir nok det om ett par år :) )

er at avlsdyrene(og gjerne søsknene) er:

Mentaltestet

HD/AD rønket

Øyenlyst

Testet for PHPV/HC og L2-HGA

Stilt på utstilling

Og ikke minst, at jeg liker de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det godt hende jeg tråkker på en del tær her, men:

Jeg ville sett over til Sverige.

Det produseres dessverre mye staff i Norge av ymse kvalitet.

Det kan faktisk virke som at mange av oppdretterne stort sett bare ser på utseende og glemmer at man skal leve sammen med hunden også. Det hjelper ikke om glansbildet er vakkert når det som er på innsiden bare er skit.

Enkelte oppdrettere har fått en rødsløyfe på dyret, og da er det jo klart at den må gå i avl. At den har smal underkjeve evt mangler tenner er ikke så nøye, den er jo snill.

At den er hundeaggresiv er heller ikke så nøye, den er jo snill med barn.

At den ikke takler verden, vel, den fungerer jo hjemme på tomta og i bilen.

At den er full av alergi gjør heller ikke noe, det finnes jo alergifor.

HD/AD? På en så liten kompakt hund spiller det ingen rolle om hunden har HD eller AD.

Mentaltest? Oppdretter kjenner da sine egne hunder, og at hannhunden/tispen kommer bustet med høy haleføring mens den snapper etter alt inne på utstillingsområdet er helt normalt. Det er sånn rasen er det.

Jeg mener ikke at alt er bedre i Sverige, men der er det flere oppdrettere som mentaltester hundene sine før de brukes i avl. Og det virker som fler og fler sjekker HD/AD i tillegg til PHPV/HC og L2-HGA.

Det jeg setter som krav for at jeg skal kjøpe staff (og det blir nok det om ett par år :) )

er at avlsdyrene(og gjerne søsknene) er:

Mentaltestet

HD/AD rønket

Øyenlyst

Testet for PHPV/HC og L2-HGA

Stilt på utstilling

Og ikke minst, at jeg liker de :)

Har du noen å anbefale i Sverige da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det godt hende jeg tråkker på en del tær her, men:

Jeg ville sett over til Sverige.

Det produseres dessverre mye staff i Norge av ymse kvalitet.

Det kan faktisk virke som at mange av oppdretterne stort sett bare ser på utseende og glemmer at man skal leve sammen med hunden også. Det hjelper ikke om glansbildet er vakkert når det som er på innsiden bare er skit.

Enkelte oppdrettere har fått en rødsløyfe på dyret, og da er det jo klart at den må gå i avl. At den har smal underkjeve evt mangler tenner er ikke så nøye, den er jo snill.

At den er hundeaggresiv er heller ikke så nøye, den er jo snill med barn.

At den ikke takler verden, vel, den fungerer jo hjemme på tomta og i bilen.

At den er full av alergi gjør heller ikke noe, det finnes jo alergifor.

HD/AD? På en så liten kompakt hund spiller det ingen rolle om hunden har HD eller AD.

Mentaltest? Oppdretter kjenner da sine egne hunder, og at hannhunden/tispen kommer bustet med høy haleføring mens den snapper etter alt inne på utstillingsområdet er helt normalt. Det er sånn rasen er det.

Jeg mener ikke at alt er bedre i Sverige, men der er det flere oppdrettere som mentaltester hundene sine før de brukes i avl. Og det virker som fler og fler sjekker HD/AD i tillegg til PHPV/HC og L2-HGA.

Det jeg setter som krav for at jeg skal kjøpe staff (og det blir nok det om ett par år :) )

er at avlsdyrene(og gjerne søsknene) er:

Mentaltestet

HD/AD rønket

Øyenlyst

Testet for PHPV/HC og L2-HGA

Stilt på utstilling

Og ikke minst, at jeg liker de :)

Veldig enig med deg, kjenner jeg! :)

OT, men er du dreven på staffer og sånt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste oppdrettere i norge har kjent L2HGA og HC status + at de fleste er røntget, øyelyst blir de fleste valper før de blir levert. Det er ikke mange som mentaltester, det synes jeg dem burde bli flinkere til å gjøre.Men, det er en grunn til at jeg bare har annbefalt 2 oppdrettere i Norge :)

Har selv en svensk og en norsk hund, og alt er ikke bedre i Sverige desverre. Mye av det samme der, bortsett fra at noen er flinke til å mentalteste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen å anbefale i Sverige da?

Å anbefale noen syns jeg blir vanskelig.

Staff kommer i mange varianter, noen liker de "høye smekre", andre liker "små kraftige".

Noen liker de ekstremt førermyke, andre liker de som ikke lar seg pille på nesen av noen.

Det eneste jeg kan anbefale er å finne ut hva man vil ha, hva er absolutte krav en setter til foreldredyrene. Hvilken type staff ønsker man, og så ta kontakt med oppdrettere etter at man har funnet ut det.

Veldig enig med deg, kjenner jeg! :)

OT, men er du dreven på staffer og sånt? :)

Jeg vil ikke kalle meg dreven på staff, jeg bare følger litt med.

Og så vet jeg hva jeg liker, og hva jeg slettes ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med Mika. Men jeg har også innsett at jeg er sær, og har høye krav til staffer og bullehunder generelt. Jeg ser nok også etter andre kvaliteter enn de fleste, så noen anbefalinger er det sjelden jeg gjør. (Pluss på at jeg har mye som skjer i livet for tiden, er ikke så oppdatert som jeg en gang var, og er derfor feil menneske å spørre om konkrete kenneltips.)

Anbefaling numero uno må uansett rase være å bruke god tid og møte så mange eksemplerer som du bare kan. Dra på rasespesialer, utstillinger og på hjemmebesøk til oppdrettere du synes virker interessante. Ingenting er som å bli kjent med disse hundene, og se med egne øyne hvordan de fungerer i hverdagen. Da vil du få et overblikk over hvilke egenskaper du liker, og du kan begynne å sile oppdrettere. Det er mye makt i å ha blitt kjent med en rase, og ordentlig kjent blir du ikke før du har møtt og håndtert mange eksemplarer.

Numero dos er å ikke vike fra kravlista som Mika illustrerer:

Mentaltestet

HD/AD rønket

Øyenlyst

Testet for PHPV/HC og L2-HGA

Stilt på utstilling (Ikke viktig for meg personlig, men ser helt klart verdien for andre.)

Det er i min mening mye elendig mentalitet på staffer, de er ikke det de var. Mange er veike og har stressproblematikk, to svakheter som er helt motsatt av hva en bullehund skal være. Det er også mye (!) sykdom, så du vil ha mye igjen for å gjøre grundig forarbeid. Selv da er det selvsagt ingen garantier.

Lykke til i jakten! Det er en jungel det ute i staffeverden, ta tiden til hjelp og vær kritisk. Det tror jeg er den beste veien til en ny bestekompis du kan ha i mange år. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused: er enig der. har set rundt i en god stund nå. så er vel ganske sikker på at jeg har funnet den rette. men man vet ikke før man har vært på besøk som du sier. kan aldrig få for mye tips/hjelp:P.

om det er noen som har noen tips angående trening. tar jeg alltid i mot nye metoder fra de jeg alt har lest om:)

Takker så mye for al hjelp jeg har fått:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeder trening bør man følge sunn fornuft. Det å oppdra en hund er ikke det samme som å oppdra et barn. Det kan virke ganske likt siden målene og prinsippene er det samme, men i praksis er det ganske ulikt. Det går ikke an å sette seg ned å prate til en hund og forvente at den forstår hva du mener. Du kan ikke fortelle en hund med ord at det ikke er lov til å tisse på teppet. Om du kjefter på hunden er sjansene store for at den vil bli engstelig for å gjøre ifra seg når du er i nærheten og den vil heller prøve å gjemme seg vekk i huset når den skal drite. En hund forstår enkelt og greit ikke norsk og må lære dette helt fra begynnelsen av i enkelthet, helst i handlinger og forsterk ed et ord. Klikkertrening er en vanlig og positiv treningsmetode som jeg trives veldig godt med. Når jeg satser på "positiv trening" blir jeg også i godt humør og dette og gir meg lyst til å trene neste dag også. Ellers er det bare til lese bøker og prate med forskjellige hundetrenere. Planlegg valpekurs og sosialisering. Staffer trenger MYE sosialisering, så kontakt din lokale hundeklubb og spør dem litt angående kurs og sosialiseringsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
    • Hei, vet noen om det finnes noen oversikt/statistikk for å se hvilke type raser som har mottatt ulike titler/mellomtitler/championat? Tenker mer på titler man får i andre hundesporter enn utstilling, som for eksempel RL1, LP1, FS1, HTM1 etc. For eksempel: 2023 registrerte titler for rase: Border Collie RLCH: 40 stk RL2: 100 stk etc.   Er dette noe NKK har oversikt over, eller må man kontakte de ulike raseklubbene og høre? Vet noen rase klubber er flinke til å føre og holde oversikt over championater ulike hunder innen raser får, og poster lister på nettsiden, men ikke alle raseklubber holder oversikt eller er veldig gamle/utdatert. Noen som vet?
    • Laboklin, veterinær tok både spytt og blodprøve. Testet for JME (juvenile myoclonic epilepsy). Var vel nærmere en 1000 lapp for prøven. 
    • Vi var og tok 16 ukers vaksine i dag. Jeg skjønner inne hvor stor han skal bli, han veier 11,7 kg og er ikke 4 mnd enda 😱 Til sammenligning veide forrige kelpien min (tispe) 12 kg ved 11 måneder.    Vel, han oppførte seg strålende hos veterinæren. Ikke en lyd når han fikk sprøyten.  Han har ikke hatt noe særlig uhell inne i det siste, men her forleden kveld kom den første tissedammen på lenge.    Ellers går det i mye trening. Han har fått gå 2 baby spor. Det likte han godt og han gikk ganske nøyaktig ☺️ Ikke så interessert i pinnen på slutten av sporet, men det er bare å jobbe med. Vi har trent litt baby feltsøk, det liker han veldig godt! 😁 Ellers jobber vi med utgangsstilling om dagen, og å løpe rundt et objekt, som kan brukes i agility og lydighet. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...