Gå til innhold
Hundesonen.no

Eagerminds E-kull

Caroline

Recommended Posts

Tispe 1 har nok best balanse all over rent eksteriørt, det jeg er redd for er om hun kan bli i største laget. Størrelse er jo utrolig vanskelig på denne rasen, det er jo en av de få rasene som er representert i alle størrelsesklasser i agility. Tispe 2 har en vanvittig utstråling og er super i lek, men har kanskje minst i fronten av alle. Tispe 3 er supersøt og har veldig bra hodetype, er rimelig godt balansert, men mangler liksom litt "krydder" for min smak. Nei, det er ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Tispe 1 har nok best balanse all over rent eksteriørt, det jeg er redd for er om hun kan bli i største laget. Størrelse er jo utrolig vanskelig på denne rasen, det er jo en av de få rasene som er representert i alle størrelsesklasser i agility. Tispe 2 har en vanvittig utstråling og er super i lek, men har kanskje minst i fronten av alle. Tispe 3 er supersøt og har veldig bra hodetype, er rimelig godt balansert, men mangler liksom litt "krydder" for min smak. Nei, det er ikke lett!

Hvordan er hannen da? Jeg ser han er stor også..men sånn mentalt? Han ser liksom så stødig ut på bildene :wub:

Og med "krydder" mener du da kun utseende? For jeg tenker at som voksen vil hun kanskje se litt "kjedelig" ut? Særlig ved siden av Tispe 2 (og andre med samme lekre, fancy tegning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj ja, det er alltid vanskelig å velge, ingen har alt, og jo mer pirkete jo mer feil finner en. Jeg skjønner du er redd for størrelsen når du allerede har en som ble litt over.

Når vet du endelig om de blir for store? Er det et alternativ å beholde to, og selge den andre litt senere? Eller ser du det ikke før de er året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker "krydder" mener jeg mentalt, jeg vil ikke bare ha en pen hund, men en som gjerne vil jobbe også.

Alle valpene er lovet bort, så det er nok ikke noe alternativ å beholde to denne gangen nei, for jeg tror nok de som skal ha dem lengter ganske etter sin valp akkurat nå. Man ser mye på vektoppgang 5-8 uker, men skal man vite mer eksakt må man måle videre hvertfall ved 3 og 4 mnd., da bremser veksten ganske mye. Høyden ved 3 mnd. kan man legge til ca. 10 cm. og ved 4 mnd. ca. 6 cm., så får man voksen høyde. Men denne gangen må jeg nok bestemme meg ganske snart, så jeg må vri hjernen litt de neste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker "krydder" mener jeg mentalt, jeg vil ikke bare ha en pen hund, men en som gjerne vil jobbe også.

*klippe*

Men denne gangen må jeg nok bestemme meg ganske snart, så jeg må vri hjernen litt de neste dagene.

Hihi, så tre'ern er virkelig så søt som hun ser ut altså? Noen kommer til å bli fryktelig glad for å få seg en sånn en hjem :wub:

Uff, høres litt kjipt ut å få hastverk med å ta et sånt valg :hmm:

Lykke til med vridningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle valpene er lovet bort, så det er nok ikke noe alternativ å beholde to denne gangen nei, for jeg tror nok de som skal ha dem lengter ganske etter sin valp akkurat nå. Man ser mye på vektoppgang 5-8 uker, men skal man vite mer eksakt må man måle videre hvertfall ved 3 og 4 mnd., da bremser veksten ganske mye. Høyden ved 3 mnd. kan man legge til ca. 10 cm. og ved 4 mnd. ca. 6 cm., så får man voksen høyde. Men denne gangen må jeg nok bestemme meg ganske snart, så jeg må vri hjernen litt de neste dagene.

Ja, jeg skjønner den, det er for sent å gjøre om på nå om en ikke hadde det som alternativ plan til å begynne med. Håper mage og hjerte og hode kommer fram til en samlet beslutning for deg, noen ganger må en ta sjanser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispe 1 har alltid vært min favoritt, men jeg må virkelig si at jeg faktisk åpnet øynene for tispe 3 etter å ha møtt dem live. Skikkelig tøff dame var hun blitt!

Utseendemessig er kanskje 1'ern favoritt, men så er jo ikke "ensfarget" (i ansiktet) så innmari dumt det heller, og er vel kanskje mer uvanlig? (uten at jeg har stor erfaring med rasen).

Søte og gode er de ihvertfall! Yaris og Tinka takker for hyggelig besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles tispe 2 og hannhunde for min del :wub: Men de andre er også veeeeldig søte :wub: Nå er det vell nervepirrende for både deg og valpekjøpere angående hvem som drar hjem til dem :D Har noen av valpekjøperne favoritter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er den endelige avgjørelsen tatt :) Jeg presenterer:

Eagermind Silma Elbereth "Maloú", som skal bo i Oslo sammen med Millie.

Ved 8 uker var hun 2685 g. og 22,5 cm. høy.

230330_10150619613865641_732375640_18610329_2167234_n.jpg

248654_10150619613745641_732375640_18610328_7799806_n.jpg

Eagermind Silma Elanor "Alma", som blir her hos meg.

Ved 8 uker var hun 2300 g. og 22 cm. høy.

248727_10150619614700641_732375640_18610332_3847100_n.jpg

248956_10150619614365641_732375640_18610331_7845428_n.jpg

Eagermind Silma Elenya "Tindra", som skal bo sammen med Monica og Ebba.

Ved 8 uker var 2150 g. og 21 cm. høy.

248910_10150619615550641_732375640_18610336_3616410_n.jpg

248721_10150619615055641_732375640_18610333_6969796_n.jpg

Eagermind Silma Earendil "Sulo?", som skal flyte til kennel Silkwizard i Verdal.

Ved 8 uker var han 2815 g. og 23,5 cm. høy.

250140_10150619615775641_732375640_18610338_460914_n.jpg

247631_10150619615670641_732375640_18610337_328133_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har hatt 50% BC-blanding. Eneste måten å holde ham fornøyd på var å gi ham oppgaver eller fysisk aktivitet, kontinuerlig. Alltid noe å fokusere på. Han var glad i sofakos, men klarte ikke engang slappe av i kroppen da. Tydlig glad og fornøyd med situasjonen, men vred seg som en ålemark, som om det å slappe av var direkte ukomfortabelt for ham. Tror ikke vi noen gang gikk en avslappet tur. Han lærte omsider å gå pent i bånd, men han vibrerte av energi mens han fokuserte på oppgaven. Gikk stakkato og så virkelig unaturlig ut. Foretrakk å få ulike oppgaver fortløpende, i flexiline. De gangene han fysisk slappet av i våken tilstand, noe han med årene lærte å gjøre, så virket han direkte deprimert og som om han var i en dyp eksistensiell krise. Ventet kun på neste to do. Nå var blandingen min kanskje en ekstrem variant, med mitokondrie-DNA fra en veldig aktiv miniatyr bruksrase, men også renraset BC som bare går tur i gangfart uten andre oppgaver, uten stress, det virker veldig ambisiøst.  Angående aktiviteter ellers: Min fikk aldri nok. Lange ski-/sykkelturer, ball, pinner og frisbee, agility og LP og hverdagstriks hjalp selvsagt med å ta brodden av stress så det var mulig å oppnå kontakt med ham og få ham behersket, men den MENGDEN mental og fysisk aktivitet som må til for å få en BC til å fremstå som rolig og avslappet uten indre stress og uten å se ut som dyp depresjon? Jeg fant den ikke. Uten noe å gnage på var alltid rastløs eller lå spent (bokstavelig talt) klar for neste move når han var våken. Jeg tenker en må tilpasse seg den rasen en har, ikke bare prøve forme en hvilken som helst rase til en slags standard for hva en anser som generelt god hundeadferd. Å gå tur er ikke en enkel oppgave for en BC. Å kreve avslappet spasertur uten "stresset" fokus på oppgaver virker urealistisk.  Min personlige mening fra anekdotisk erfaring. Om noen har en fasit, så gjelder selvsagt den.   
    • Du får sende en på Osloferie!
    • Du får det du trener på! Her har @Simira masse gode tips til deg. La hunden få oppgaver på tur som den må fokusere på, slik at hun ikke "trener" på stressnivået hun allerede har.  Variasjon er også bra, ikke sikkert hun trenger sykkeltur hver morgen eller å starte med agility før hver tur. Og sist men ikke minst, hun er 2 år. I gamledager sa vi at 1,5-2 år er omplasseringsalder, da mange hunder peaker på energinivå rundt da😅
    • Kjenner at jeg godt kunne tenkt meg å ikke ha hund
    • Hun får også en god sykkeltur hver morgen, noen ganger med trekk og andre ganger uten. I løpet av uken trener vi også lydighet, svømming, rallylydighet og spor. De siste månedene har vi fokusert mye på ro-trening i offentlige områder med mange folk og hunder. Hun er i god form og har en slank kroppsbygning, men sliter med å roe seg ned når vi er ute, selv om hun lett finner roen innendørs. Tidligere kastet vi dessverre en del pinner og ball på turer, men jeg innså i senere tid at det er med på å skape mye stress. Derfor har vi sluttet med dette for en god stund siden. Jeg forstår at dette har bidratt til å bygge opp stressnivået hennes utendørs. Men ellers har hun vært slik jeg beskriver henne, helt siden vi fikk henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...