Gå til innhold
Hundesonen.no

Eagerminds E-kull

Caroline

Recommended Posts

Nei, genetikk og statistikk virker ikke alltid som det samme. Men det stemmer vel om en har enorme mengder valper som grunnlag, for eksempel 10.000 :lol:

For oss som ikke behøver å tenke på farger i samme måte, er det jo en ekstra og ukjent dimensjon ved avlen. Men selv på berner tenker vi jo litt, i forhold til tegninger. Men så dukker det opp utskudd en skikkelig ikke skjønner en dritt av, for eksempel en norsk bernervalp som ble født for fire måneder siden som er så å si helt hvit fra skulderbladene og fram - helt hvite frambein og hode, bryst og alt, bare noen få bittesmå sorte flekker. Helt absurd, aldri sett maken, ikke spesielt lyse linjer bak hverken mor eller far, og skulle gjerne hørt en genetikker forklare den. Det er rett og slett en WTF-valp.

Sorry OT :innocent:

:lol: Den skulle seriøst fått et navn av de dimensjonen også, men husker jeg rett het den vel noe så originalt som Snøhvit eller noe?

Ja, farger er alltid spennende, og en staselig farge med lekre, hvite avtegn er jo prikken over i'en om også alt annet stemmer, men det var alt det andre som skulle stemme først da, liksom. Steven har bare 3 kull etter seg i Finland (totalt 13 valper fordelt 4-1-8), og har gitt én tric valp, mens Silmas mamma har 2 kull og også én tric, så jeg tror kanskje ikke det er det jeg bør håpe mest på (noe jeg heller ikke gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 246
  • Created
  • Siste svar

:lol: Den skulle seriøst fått et navn av de dimensjonen også, men husker jeg rett het den vel noe så originalt som Snøhvit eller noe?

Ja, farger er alltid spennende, og en staselig farge med lekre, hvite avtegn er jo prikken over i'en om også alt annet stemmer, men det var alt det andre som skulle stemme først da, liksom. Steven har bare 3 kull etter seg i Finland (totalt 13 valper fordelt 4-1-8), og har gitt én tric valp, mens Silmas mamma har 2 kull og også én tric, så jeg tror kanskje ikke det er det jeg bør håpe mest på (noe jeg heller ikke gjør).

Jupp, den fikk navnet Snøhvit.

Vi fikk en valp i et kull hvor store deler av hodet var hvitt, og den fikk navnet Kvitebjørn Kong Valemon. Og eierne kalte den til hverdags Bastian... :blink:

Vet du noe om tispene Steven har hatt valper med i Finland, om de har gitt tric før? Må tric ligge på både mor og far for å komme i kullet?

Og er Steven den samme som er i NL nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, den fikk navnet Snøhvit.

Vi fikk en valp i et kull hvor store deler av hodet var hvitt, og den fikk navnet Kvitebjørn Kong Valemon. Og eierne kalte den til hverdags Bastian... :blink:

Vet du noe om tispene Steven har hatt valper med i Finland, om de har gitt tric før? Må tric ligge på både mor og far for å komme i kullet?

Og er Steven den samme som er i NL nå?

Hun som han fikk en tric med har én tric fra før (enebarn) etter skygget sobel hannhund (samme farge som Steven). Hun som fikk enebarn med Steven har kun det kullet. Hun siste har hele 5 kull, alle soble, og er nok dominant sobel tenker jeg (kan ikke produsere tric). Begge foreldre må være bærer av tric for at det skal dukke opp ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte Steven! og ikke minst, søte Silma :)

men altså, legge ut sånne tråder som det her vet jeg ikke helt hva jeg syns om..

hva med sånne heltids-valpesjuke folk som meg da? :( hehe..

men gleder meg til og følge dette kullet og gleder meg til og se masse bilder av sheltiebebisene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...