Gå til innhold
Hundesonen.no

Podenco klubbens spesialutstilling


Cams

Recommended Posts

Jeg har lenge sniffet på både podenco'er og mynder de siste årene, og da vi fant ut at spesialutstillingen holdes bare 15 min unna oss så måtte vi jo ta en tur.

Jeg har sett at dette forumet mangler litt podenco ibicenco-bilder, så her er en god dose med dem. :P

Jeg aner dessverre ikke navn eller noe, så dere får heller bare titte på disse nydelige hundene. :)

Hva jeg dog kan si, er at podenco ibicenco kommer i forskjellige pelstyper. Som den korthårsfanatikeren jeg er, så liker jeg korthår best, men de scruffy typene ser jo også veldig morsomme ut.

diverse456.jpg

diverse426.jpg

diverse424.jpg

diverse415.jpg

diverse408.jpg

diverse404.jpg

diverse398.jpg

diverse391.jpg

diverse371.jpg

diverse367.jpg

diverse357.jpg

diverse353.jpg

Et par sloughi gjemte seg også bak kulissene. Nok en nydelig hunderase!

diverse350.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper var det også på utstillingen, jeg tror disse var ca 8-9 uker gamle.

diverse211.jpg

diverse208.jpg

diverse203.jpg

diverse193.jpg

diverse192.jpg

diverse185.jpg

Hvor den ene finner ut at han skal tisse i ringen. :P søt!

diverse151.jpg

(ja, vi er litt paparazzi, men noen situasjoner er man bare nødt å ta bilde av. :) )

diverse120.jpg

diverse108.jpg

diverse057.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor disse er plasser i spisshundgruppen. Men det har vel sine grunner? Jeg mener å huske at for mange år siden så var de faktisk plassert i myndegruppen, men ble flyttet til spisshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor disse er plasser i spisshundgruppen. Men det har vel sine grunner? Jeg mener å huske at for mange år siden så var de faktisk plassert i myndegruppen, men ble flyttet til spisshund?

De er iallefall plassert i "sigthounds" i england, såvidt jeg vet. Det er vel noe med utseendet og avstamningen, at de er podencoide raser, eller noe sånt? :P

Ellers så er jeg meeeeeget skuffet over at du ikke tok noen bilder av etnahundene. Jeg var der jo med min! *ler* :lol:

Podencoene er flotte hunder, vi hadde nettopp 2 på 2 1/2 år her på jobben min(hundepensjonat), kullsøsken, sååå rolige og fine altså, og så snille! :ahappy: En rase jeg også sikler litt på, selv om jeg er helt cirneco-frelst nå. :whistle:

Ååååå vakre vesene!

Jeg har virkelig en drøm om å få en sånn en etterhvert, og var så heldig å kosemose med en idag :wub: Vet du om denne spesialen holdes samme sted i år også? (hmmm kanskje sjekke selv :wub: )

Den holdes på Gjerdrum hvert år, i år er den 21.august, motsatt dag av hva gruppe 5 går på NKK Bjerke. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig, da sees vi sikkert når den tid kommer.. ;) Veldig koselig sted, men vær klar over at det kan være veldig mye veps der. Var iallefall det i fjor, sykelig mye veps! Ta med elektrisk rekkert! :P Viste seg plutselig å være gull verdt å ha en liggende i bagasjerommet gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ta både en, to og tre titt på azawakhen gitt for den var det jammen meg noe kjent med. Å ja, den er jo min og ingen azawakh, men en korthår saluki :lol:

Nei, hahahah! I all verden! :D For et utrent øye så ser den jo prikk lik ut som en azawakh! o_o

Men steike, så flott hund du har, altså.. Helt forelska! Har du noen bildetråd med denne på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hahahah! I all verden! :D For et utrent øye så ser den jo prikk lik ut som en azawakh! o_o

Men steike, så flott hund du har, altså.. Helt forelska! Har du noen bildetråd med denne på forumet?

Nei det har ikke hottentotten, men jeg har masse bilder av henne:

Kristinogmyndenepbesk034.jpg

Kristinogmyndenepbesk040.jpg

057-1.jpg

030-1.jpg

005-1.jpg

022-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine bilder fra utstillingen! Jeg viste en av de fire små podencovalpene og det var veldig, veldig gøy :) Viste også en strihårsveteran til BIS-veteran og BIM og en korthårstispe til BT-3. Jeg er såpass aktiv i raseklubben (for faraohund, etnahund, podengo portugues og podenco ibicenco), så jeg har blitt stadig veldig fascinert av rasen! I begynnelsen syntes jeg ikke de så var så veldig vakre, spesielt strihårene, men nå elsker jeg begge variantene! De har sjarmert meg i senk... :wub:

Nå er PM til årets Podencospesial lagt ut (kom, kom!):

Podencospesialen 2011

Vi arrangerer grillkveld etter spesialen hvert år. Kjempekoselig!

Det norske navnet for gruppe 5, "Spisshunder", er veldig misvisende. Farohunder, podenco ibicenco, etnahund etc. er IKKE spisshunder! De er urhunder. I Sverige har gruppe 5 et mer passende navn, nemlig "Spetshundar och hundar av urhundstyp". Men jeg er en sterk motstander av at disse rasene i det hele tatt er i gruppe 5. De hører hjemme i gruppe 10 - Mynder. De ble flyttet fra gruppe 10 til gruppe 5 for en god stund siden... av grunner jeg ikke kan forstå :hmm: Dette er veldig synd. Ofte får vi gruppedommere som ikke har peiling på våre raser, og som overser hundene våre i gruppen, og som kun titter på "pelshundene". Og spisshunddommere/spesialister som autoriserer seg til å dømme f.eks faraohund har null interesse i/peiling på rasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har ikke hottentotten, men jeg har masse bilder av henne:

Å fy, så vakker hun er! Den perfekte hund!

Så mange fine bilder fra utstillingen! Jeg viste en av de fire små podencovalpene og det var veldig, veldig gøy :) Viste også en strihårsveteran til BIS-veteran og BIM og en korthårstispe til BT-3. Jeg er såpass aktiv i raseklubben (for faraohund, etnahund, podengo portugues og podenco ibicenco), så jeg har blitt stadig veldig fascinert av rasen! I begynnelsen syntes jeg ikke de så var så veldig vakre, spesielt strihårene, men nå elsker jeg begge variantene! De har sjarmert meg i senk... :wub:

Så gøy, jeg husker jeg så deg. :) Syns også det er helt feil at de er plassert i spisshundgruppen. Finnes det ingen informasjon om hvorfor de ble flyttet? Må jo være veldig frustrerende å ha en dommer som har hovedfeltet sitt innenfor lapphunder som i tillegg skal dømme podenco og faraohunder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...