Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med flaskevalp?


Galskapen

Recommended Posts

Guest Jonna

Ja, det var kanskje det.

Skjønner selvfølgelig at det er forskjell fra person til person.

Jeg har vel egentlig ikke noen "grunn" til hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde for å få redda livet til valpen her hjemme, men avgjørelsen kom kanskje av at det er første kullet til tispa, og første kullet med valper vi har. Jeg følte liksom at vi ikke hadde noen å miste. Så jeg gjorde det jeg følte var rett der og da. Og når jeg ser på han nå, så er jeg overbevist om at jeg gjorde det rette. Han søker kontakt med både søsknene og tispa! Og tispa tar selvfølgelig kontakt med han også nå. Så han er like inkludert nå, som det de andre har vært siden onsdag. Men ikke misforstå meg, jeg dømmer ikke deg for at du har dine meninger :) Alle er forskjellige!

Man ser selv hva man føler er riktig. Somsagt den valpen som jeg tilslutt lot være var ikke bare født og lot ligge der den var. Den var hos veterinær, ble stimulert og fikk det en veterinær kunne gi den, etter intensiv prøving med å sprute melk inn i munnen på han hvor han ikke viste noen intensjon til å sutte så følte jeg at det var nok. Han fikk ligge inntil mammaen sin i håp om at han kviknet til, men sovnet inn der.

Det høres sikkert kynisk ut og at man ikke bryr seg om liv. Men det er mye snørr og tårer i noen timer gammel bebis som slike avgjørelser taes for, men jeg gjør det jeg føler er riktig i en slik situasjon. På lik linje som første kullet hvor det var helt klart at alle ville kjempe tilstross for den voldsomme velkomsten til verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen har utrolig mye å si, og man ser det på valpen om den kjemper eller ikke. I mitt andre kull hadde jeg en tispevalp som aldri fikk pusten skikkelig igang. Jeg forsøkte alle kjente metoder for å få slim og vann ut av lungene, men hun bare fortsatte å surkle. Hun var ikke liten, selv om hun var mindre enn søsknene. Jeg fikk også hjelp av hannhundeier som hadde hatt langt flere kull, og vi forsøkte en stund med henne, men det var til ingen nytte. Til slutt pakket jeg henne godt inn i et teppe ved siden av en varmeflaske (hun var også kaldere enn de andre og Saeta lot henne ligge unna de andre) i håp om å få opp temperaturen, men etter en halvtime der hadde hun sovnet inn.

Det forrige kullet jeg hadde hjemme gikk alt galt. Først kom en dødfødt valp, deretter to veldig små (ca. 100 g., mine ligger normalt på 200-250). De virket ganske kvikke i starten og fikk i seg en del råmelk, men etter noen timer begynte de å bli slappere. De ble massert, gnukket og tvangsfôret med både morsmelk og erstatning på sprøyte. Tispa begynte etter et døgn å få "kramper", dvs. det så ut som om hun døde og hun ble kald, stiv og oppblåst, men våknet plutselig til liv igjen. Da hun begynte med disse anfallene skjønte jeg jo at hun ikke kom til å overleve, men klarte heller ikke å la henne bare ligge. Hannen fikk ikke slike kramper, men ble bare slappere og slappere. Etter et døgn eller halvanne med jobbing innså jeg vel at det var tapt, men kjempet noen timer til med dem før det var helt slutt. Først etter ca. et døgn begynte moren å bli mindre interessert i dem.

Dette var to helt forskjellige tilfeller og opplevelser, og det finnes ikke noe fasitsvar, men som sagt har magefølelse utrolig mye å si, og man ser også på valpen og moren om det er noe håp (hvertfall har jeg følt det sånn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser selv hva man føler er riktig. Somsagt den valpen som jeg tilslutt lot være var ikke bare født og lot ligge der den var. Den var hos veterinær, ble stimulert og fikk det en veterinær kunne gi den, etter intensiv prøving med å sprute melk inn i munnen på han hvor han ikke viste noen intensjon til å sutte så følte jeg at det var nok. Han fikk ligge inntil mammaen sin i håp om at han kviknet til, men sovnet inn der.

Det høres sikkert kynisk ut og at man ikke bryr seg om liv. Men det er mye snørr og tårer i noen timer gammel bebis som slike avgjørelser taes for, men jeg gjør det jeg føler er riktig i en slik situasjon. På lik linje som første kullet hvor det var helt klart at alle ville kjempe tilstross for den voldsomme velkomsten til verden.

Jeg syns ikke det virker kynisk. I den situasjonene så ble alt prøvd, jeg ville også prøve. Er fortsatt litt overrasket over hvor bra han har kommet seg på såpass kort tid, han tar den beste patten, får kos og varme fra tispa.. Så jeg føler jeg gjorde det rette. Var bare med alle innleggene som kom, så fikk jeg litt den følelsen av at det var sterke meninger og at det var dårlig av meg å få han tilbake i livet.. Mens jeg selv følte at jeg gjorde det som var rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen har utrolig mye å si, og man ser det på valpen om den kjemper eller ikke. I mitt andre kull hadde jeg en tispevalp som aldri fikk pusten skikkelig igang. Jeg forsøkte alle kjente metoder for å få slim og vann ut av lungene, men hun bare fortsatte å surkle. Hun var ikke liten, selv om hun var mindre enn søsknene. Jeg fikk også hjelp av hannhundeier som hadde hatt langt flere kull, og vi forsøkte en stund med henne, men det var til ingen nytte. Til slutt pakket jeg henne godt inn i et teppe ved siden av en varmeflaske (hun var også kaldere enn de andre og Saeta lot henne ligge unna de andre) i håp om å få opp temperaturen, men etter en halvtime der hadde hun sovnet inn.

Det forrige kullet jeg hadde hjemme gikk alt galt. Først kom en dødfødt valp, deretter to veldig små (ca. 100 g., mine ligger normalt på 200-250). De virket ganske kvikke i starten og fikk i seg en del råmelk, men etter noen timer begynte de å bli slappere. De ble massert, gnukket og tvangsfôret med både morsmelk og erstatning på sprøyte. Tispa begynte etter et døgn å få "kramper", dvs. det så ut som om hun døde og hun ble kald, stiv og oppblåst, men våknet plutselig til liv igjen. Da hun begynte med disse anfallene skjønte jeg jo at hun ikke kom til å overleve, men klarte heller ikke å la henne bare ligge. Hannen fikk ikke slike kramper, men ble bare slappere og slappere. Etter et døgn eller halvanne med jobbing innså jeg vel at det var tapt, men kjempet noen timer til med dem før det var helt slutt. Først etter ca. et døgn begynte moren å bli mindre interessert i dem.

Dette var to helt forskjellige tilfeller og opplevelser, og det finnes ikke noe fasitsvar, men som sagt har magefølelse utrolig mye å si, og man ser også på valpen og moren om det er noe håp (hvertfall har jeg følt det sånn).

Oi.. Vet ikke helt hva jeg skal si..

Men det er sant som du sier, magefølelse har utrolig mye å si, og man ser på valpen og moren om det er noe håp! Jeg så jo at tispa egentlig ville borti han, men at hun prioriterte de fem som var frisk og rask. Samtidig som hun så på meg med et spørrende blikk, akkurat som hun ville at jeg skulle hjelpe på en måte! Det er så lett å se på tispa hva hun vil bare med ansiktsuttrykkene hennes, så jeg bestemte meg for å gi en innsats for å se om det var noe håp for den lille! Å nå er det ikke mye tvil om at det var rett. Han er endel mindre enn de andre, men han får den beste patten og han spiser og sover samtidig med de andre nå. Han er absolutt en fighter..

Hadde det ikke vært for at vi har tre voksne hunder, så skulle jeg beholdt ham selv :)

Men det holder med tre, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott :lol: Bra at du gjorde et forsøk og at alt endte bra :wub: Håper det går bra og lykke til! :)

Takk! :lol:

Det går kjempebra! Han har lagt på seg, og har ikke fått flaske siden fredag ettermiddag :) Han tar patten og spiser helt på egen hånd, og mamma'n er så flink atte :)

Han har lagt på seg også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
    • Hei, vet noen om det finnes noen oversikt/statistikk for å se hvilke type raser som har mottatt ulike titler/mellomtitler/championat? Tenker mer på titler man får i andre hundesporter enn utstilling, som for eksempel RL1, LP1, FS1, HTM1 etc. For eksempel: 2023 registrerte titler for rase: Border Collie RLCH: 40 stk RL2: 100 stk etc.   Er dette noe NKK har oversikt over, eller må man kontakte de ulike raseklubbene og høre? Vet noen rase klubber er flinke til å føre og holde oversikt over championater ulike hunder innen raser får, og poster lister på nettsiden, men ikke alle raseklubber holder oversikt eller er veldig gamle/utdatert. Noen som vet?
    • Laboklin, veterinær tok både spytt og blodprøve. Testet for JME (juvenile myoclonic epilepsy). Var vel nærmere en 1000 lapp for prøven. 
    • Vi var og tok 16 ukers vaksine i dag. Jeg skjønner inne hvor stor han skal bli, han veier 11,7 kg og er ikke 4 mnd enda 😱 Til sammenligning veide forrige kelpien min (tispe) 12 kg ved 11 måneder.    Vel, han oppførte seg strålende hos veterinæren. Ikke en lyd når han fikk sprøyten.  Han har ikke hatt noe særlig uhell inne i det siste, men her forleden kveld kom den første tissedammen på lenge.    Ellers går det i mye trening. Han har fått gå 2 baby spor. Det likte han godt og han gikk ganske nøyaktig ☺️ Ikke så interessert i pinnen på slutten av sporet, men det er bare å jobbe med. Vi har trent litt baby feltsøk, det liker han veldig godt! 😁 Ellers jobber vi med utgangsstilling om dagen, og å løpe rundt et objekt, som kan brukes i agility og lydighet. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...