Gå til innhold
Hundesonen.no

Ved - type, pris osv


Carina

Recommended Posts

Jeg tenker å kjøpe ved siden strømmen er dyr og alt det der, så er det jo litt lunt og koselig å fyre i ovnen. Men jeg kan ingenting om ved, annet enn at den brenner. :icon_confused:

Hva er en grei pris på ved? Og hva er den praktiske forskjellen på feks bjørk og blandingsved, hva er "best"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen priser, vi får gratis fra svigers som har gård med skog...

Bjørkeved er lett å tenne opp med, tar fort fyr men brenner også fort opp, mens blandingsved ofte består av hardere tresorter som er vanskeligere å få fyr på, men som brenner lenge og gir god varme - og dessuten ofte er en god del billigere. Det lureste er som regel å kjøpe litt bjørkeved (evt gran) som oppfyringsved, og bruke blandingsved ellers :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt litt blandingsved i vinter, men har kun gått over til Bjørkeved, syntes det varmer bedre og bråker mindre (og det partiet med blandingsved som jeg fikk var så tørt at det ble borte på 123, men det er kun feil ved det jeg fikk).

Hvis du kjøper store parti i sånne binger så kikk etter hvordan veden er lagt oppi, mange som "jukser" så det er mye luft mellom vedstykkene.

Selv liker jeg bedre å ha 60 eller 40 liters sekker, greie å stable og håndtere :whistle:

Prismessig så har jeg fått blandingsved 1000liter til 500kr og Bjørkeved fikk jeg 30 sekker for 1400kr nå sist, ikke det billigste, men det er SKIKKELIG ved, bra kuttet opp og blir bært inn for meg (jeg kan ikke bære etter operasjonen jeg hadde i januar).

Nå er jeg lei etter en vinter i "lille hus" så jeg ser etter leilighet hvor jeg slipper å være avhengig av ved, håper å flytte når snøen har gått.

Eneste kjipe er at Chicka liker seg veldig godt på landet, men jeg må jo trives jeg også... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en test i VG el Dagbladet i vinter, prøv å søk den opp? Der sto det hva man skulle se etter osv. Det viktigste er at veden er tørr, det skal "klanke" når du slår to biter sammen. Zalotesten er å ha Zalo på ene enden av vedskia, og blåse i den andre. Det skal IKKE boble, det betyr at veden er for våt.

RenateA Har du ikke mulighet til å sette tetningslister rundt vindu ol for å gjøre det lunere? Pynte med åkler/fine ulltepper ol på veggene? Jeg hadde hatt veldig vanskelig for å gi opp huset ditt, det er omtrent perfekt i mine øyne :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å kjøpe ved siden strømmen er dyr og alt det der, så er det jo litt lunt og koselig å fyre i ovnen. Men jeg kan ingenting om ved, annet enn at den brenner. :icon_confused:

Hva er en grei pris på ved? Og hva er den praktiske forskjellen på feks bjørk og blandingsved, hva er "best"?

Tenkte du å kjøpe ved nå? For resten av vinteren? Oooook. Da sier du fra til meg hvor du får tak i det nå, ikke sant? Avtale? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RenateA Har du ikke mulighet til å sette tetningslister rundt vindu ol for å gjøre det lunere? Pynte med åkler/fine ulltepper ol på veggene? Jeg hadde hatt veldig vanskelig for å gi opp huset ditt, det er omtrent perfekt i mine øyne :icon_confused:

Jeg har satt tetningslister rundt vinduene, så det hjelper.

Det som egentlig er det største problemet er at jeg har ikke bil og det er langt ut til buss, butikk osv, er avhengig av å sitte på med noen.

Hadde også er stor operasjon i vinter som gjør at jeg ikke kan løfte så mye på en stund, og trenger da også hjelp til det (løfting av ved).

Skal innrømme at jeg skifter litt mening innimellom, det er jo deilig nå som det bare er -5grader og vannet ikke fryser osv..men til våren/sommeren kommer huggormen...nei, nå må jeg slutte å være negativ... :whistle::whistle:

181655_10150140110245199_743665198_8482742_4550625_n.jpg

Fineste lille huset/hytte.

168326_10150138513525199_743665198_8459846_2501143_n.jpg

Vi bor i huset lengst til høyre, ligger så deilig til og liiiten husleie er også en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ved på Finn.no

Jeg holdt huset med omtrent bare ved fra des til nå og har brukt 60 stk 60 liter sekker. Det går rundt 1 sekk for dagen om jeg er hjemme hele dagen. 10 av sekkene var bjørk og resten blanding. Syns begge deler har varmet like godt. Eneste forsjellen jeg ser er at blandinsveden ofte er i mindre str og dermed må du fylle innpå oftere.

Skal se om jeg får kjøpt meg ett lite vedskjul når snøen , som jeg kan ha hengelås på. Så kommer jeg til å fylle det alt nå på våren så jeg har til neste sesong. Og evt om det skulle bli nødvedig med en dag med vedfyring på en kald sommerdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte 750 kr for en favn blandingsved, levert. Har også betalt ca 1000 kr, da inkl mye lengre kjøring. Hørte om noen som betalte 3000 kr for en favn bjørkeved, UTEN levering. Jeg synes bjørkeved er oppskrytt, vi har prøvd det i småsekker som fås kjøpt rundt omkring, men jeg synes vanlig blandingsved er best. Da er det også en fordel at det er billigst! :icon_cry: Vanlig pris for en favn blandingsved her i distriktet er 1000-1500 kr inkl levering.

Apropos å tette; vi bor også i gammelt hus, men hos oss er det så dårlig trekk i ovnen at vi må faktisk åpne opp mer! :icon_redface: Ganske utrolig, mtp at det faktisk trekker fra de gamle vinduene, og mindre av de nye... Det var lett å se at det var lite trekk i rommet som gjorde det; når vi har ovnsdøren åpen kommer røyken inn i rommet, åpner vi vinduet går røyken opp i pipa. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en oversikt over Brennverdi pr. fastkubikkmeter i kilowatttimer:

Bøk 3000 kwh

ask 2900 kwh

eik 2900 kwh

lønn 2800 kwh

rogn 2700 kwh

bjørk 2650 kwh

furu 2350 kwh

svartor 2350 kwh

selje 2290 kwh

gran 2000 kwh

osp 2000 kwh

gråor 1900 kwh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: helt OT, men da kan det være en fordel å skifte hatt på pipa og ha en med "propell".

Det er godt mulig! Vi overtok huset like før jul, og jeg har vært oppe på taket èn gang i forbindelse med at den andre pipa tok inn vann, så hvorfor ikke sette en propell på den andre?! :icon_cry: Mottoet mitt: jeg må, når visse andre ikke tørr.. :icon_redface: Og ja, det høres fornuftig ut det å suge lufta oppover fremfor å skape et slags undertrykk eller noe (aerodynamikk har liksom alltid vært min sterke side), i alle fall mtp at det er nok trekk i utgangspunktet fra vinduer, vegger og dører, osv. Propell skal noteres på ønskelista. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...