Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilyd på hjertet

Recommended Posts

Skrevet

Da Tufani skulle kastreres ble det lyttet på hjertet, og veterinæren fant ut at han har en svak blåselyd. Nå når han skulle dopes ned før tannrens, kunne veterinæren ikke høre den like tydelig lenger. Men hun mente det var tilfeldig, for slikt kan ikke forsvinne. Det jeg lurer på er hvilken betydning dette vil ha for Tufani? Hvilke problemer kan han få? Kan det være/bli alvorlig? Jeg fikk veldig lite info om dette hos veterinær, de sa bare at jeg ikke skulle bekymre meg. Men det gjør jeg jo såklart, når jeg ikke vet noenting. Noen som har erfaring med bilyd i hjertet?

Skrevet

Det kan være helt uskyldig, og det kan være noe verre. Om du bekymrer deg, bestill time til ultralyd, da får du mye bedre svar. Har du mulighet til doppler ultralyd, desto bedre.

Skrevet

Dra til Jeløya, du jente. Kort vei for deg og der er de flinke med bla. hjerte - jeg har god erfaring med Jeløya og alvorlig hjertelidelse (og annet svineri også)!

Velvel, litt drøyt å kalle det sykdomsforløpet for "god erfaring" (RIP Carry), men ihvertfall var veterinærene utrolig flinke! :icon_confused:

Da skal jeg jammen gjøre det! Ikke i morgen den dag, kanskje. Men når jeg har penger igjen :whistle: Han er jo tross alt i fin form nå, så det er vel ingen grunn til å bli helt hysterisk :whistle:

Skrevet

2500-3000 kroner skulle visst Jeløy ha for den jobben. Uff og uff. Noen som har erfaring med dette, og vet om forsikringen dekker det? Jeg ringte Agria, men de kunne ikke svare. Jeg har den forsikringen som dekker mest, tror jeg. Jeg kommer til å få det gjort uansett, men greit å vite om jeg blir ruinert eller ikke.

Skrevet

Det er dyrt med ultralyd...

Kan vel ikkje helt sammenlignes, men Agria dekket blodprøver på min hund pga mistanke om EPI eller stoffskifteproblemer. Viste seg at hunden var frisk, og kun var på "slankern".

Spørsmålet er vel om blåselyden er noe hunden hadde før den ble forsikret eller ikkje? Kan det bevises på noen måte?

Skrevet

Kanskje ikke dette du vil høre men...

Jeg hadde en cavalier for noen år siden som fikk blåselyd på hjertet, hun var helt fin i 4-5 år helt til hun fikk hjertesvikt og 3 uker senere døde hun.

En annnen av mine cavalierer fikk blåselyd og han var også helt fin til han fikk akutt hjertesvikt 2 år senere Han begynte å hoste litt kl 2 på natta og kl 6 kvelden etter sovnet han inn av seg selv hos veterinæren.

Den første hadde middels stor blåselyd, men han andre hadde liten blåselyd. Ingen av de hadde behov for medisiner før de ble akutt syke.

Skrevet

Jeg hadde en cavalier for noen år siden som fikk blåselyd på hjertet, hun var helt fin i 4-5 år helt til hun fikk hjertesvikt og 3 uker senere døde hun.

En annnen av mine cavalierer fikk blåselyd og han var også helt fin til han fikk akutt hjertesvikt 2 år senere Han begynte å hoste litt kl 2 på natta og kl 6 kvelden etter sovnet han inn av seg selv hos veterinæren.

Den første hadde middels stor blåselyd, men han andre hadde liten blåselyd. Ingen av de hadde behov for medisiner før de ble akutt syke.

Tenkte på dine hunder da hun skrev om blåselydene :)

Jeg persomlig ville sjekket det opp så fort som mulig siden hjerteproblemer er æsj og kan gå veldig fort, desverre :):)

Skrevet

2500-3000 kroner skulle visst Jeløy ha for den jobben. Uff og uff. Noen som har erfaring med dette, og vet om forsikringen dekker det? Jeg ringte Agria, men de kunne ikke svare. Jeg har den forsikringen som dekker mest, tror jeg. Jeg kommer til å få det gjort uansett, men greit å vite om jeg blir ruinert eller ikke.

De har, eller hadde i hvertfall, hjerteskanner på Groruddalen dyreklinikk, og en person som kan tyde en sånn skanning. Du kan jo evt ringe dit og høre? Det var der jeg var med Josie, det var de som oppdaget det ved en tilfeldighet... De var ikke så dyre da, men det er noen år siden, så jeg skal ikke love noe. :)

Jeg ville også fått det sjekket så fort som mulig, og evt fått Agria til å finne ut som en sånn undersøkelse dekkes av forsikringen du har. Som en del andre skriver er hjerteproblemer greit å få kartlagt, om man så må låne penger av foreldre el.l...

Skrevet

Det er dyrt med ultralyd...

Kan vel ikkje helt sammenlignes, men Agria dekket blodprøver på min hund pga mistanke om EPI eller stoffskifteproblemer. Viste seg at hunden var frisk, og kun var på "slankern".

Spørsmålet er vel om blåselyden er noe hunden hadde før den ble forsikret eller ikkje? Kan det bevises på noen måte?

Ja, det var det da... Det er jo litt vanskelig å si. Han måtte sy i poten som valp, og var i narkose. Veterinæren som behandlet han da burde jo i såfall ha lagt merke til det om det var noen ulyd der?

:) Grusomt!

Tenkte på dine hunder da hun skrev om blåselydene :)

Jeg persomlig ville sjekket det opp så fort som mulig siden hjerteproblemer er æsj og kan gå veldig fort, desverre :):)

:D Er veldig bekymret.

De har, eller hadde i hvertfall, hjerteskanner på Groruddalen dyreklinikk, og en person som kan tyde en sånn skanning. Du kan jo evt ringe dit og høre? Det var der jeg var med Josie, det var de som oppdaget det ved en tilfeldighet... De var ikke så dyre da, men det er noen år siden, så jeg skal ikke love noe. :o

Jeg ville også fått det sjekket så fort som mulig, og evt fått Agria til å finne ut som en sånn undersøkelse dekkes av forsikringen du har. Som en del andre skriver er hjerteproblemer greit å få kartlagt, om man så må låne penger av foreldre el.l...

Takk! Skal ringe dem :o

I dag har jeg også ringt den klinikken der det ble oppdaget først, men hun som jobber mest med hjerte var ikke der i dag. Så skal ringe igjen på mandag. De kunne sjekke med Agria og slikt for meg. Men det er ikke akkurat det økonomiske som bekymrer meg mest lenger :P Det kan jeg jo alltids få til... Men de veterinærene jeg har snakket med i dag har liksom tatt det for gitt at det er noe galt nå... Sier at det er lurt å finne ut NÅR han skal begynne med medisin, og ikke OM, liksom. Tufani skal jo bli minst 15 år gammel, så dette stemmer bare ikke :P

Skrevet

Synes ikke du skal se helt svart på dette. Jeg har en rase der det finnes bilyd på hjertet, og kjenner til flere hunder som lever og har levd et langt liv med en liten bilyd på hjertet. Kjenner også til hunder med mere alvorlig bilyd som det ikke har gått så bra med. Men dette kan gå helt fint.

Hadde jeg vært deg ville jeg dratt til Jeløya og fått time hos Haldor. Han har jobba mye med kartlegging av aortastenose hos boxer.

Skrevet

Det viktigste er å få sjekket hjertet i nærmeste framtid, og så vurdere derfra hva man skal gjøre. Er det noe du bør sjekke jevnlig/årlig framover, eller er det en "filleting" du kan glemme i fem år? Det koster, ja, men da VET du også mere. Jeg er heldig og får gratis Holtertest (24 timers ekg monitorering) på Valpis i sommer, og SKULLE den vise noe med hjertet, så vil jeg ikke nøle med å ta ultralyd årlig for å følge med på utviklingen.

Skrevet

Huff, så kjedelig :icon_confused:

Dette med hjertefeil/ bi lyd kan jeg veldig lite om.

Jeg har faktisk ikke hørt om det på basenji før? Det er iallefall ikke et kjent rase-fenomen.

Har du snakket med oppdretter om det? Kanskje hun vet noe mer?

Er det noen som vet noe om event. arveligheten til slikt? Jeg antar at det også er et arvelig aspekt inne i bildet siden enkelte raser er mer utsatt for slike feil enn andre?

Krysser alt jeg har for at det er noe helt ufarlig, og at Tuf er frisk og rask også det neste ti-året. Minst!

Skrevet

Er enig! Reis til Jeløya. :ahappy: Det er også kortere vei for deg enn om du skal dra helt til Stovner senter, f.eks. og de er dyktige.

Jeg var endel på Jeløya da jeg hadde hund med Kardiomyopati (en veldig alvorlig hjertelidelse) og da jeg hadde hunder med Pseudomonas i ørene.

De er dyktige der. Og ang pris så sparte jeg flere hundre kroner i høst for å foreta øyelysing på Jeløya fremfor å bruke en annen veterinær i Oslo.

Jeg pleier å bruke en klinikk her i Fredrikstad, og de har en veterinær som har greie på hjertesykdom som kommer tilbake fra ferie på mandag. Og det er jo også de som oppdaget dette første gang. Så skal ringe henne på mandag, og høre hva hun sier.

Det viktigste er å få sjekket hjertet i nærmeste framtid, og så vurdere derfra hva man skal gjøre. Er det noe du bør sjekke jevnlig/årlig framover, eller er det en "filleting" du kan glemme i fem år? Det koster, ja, men da VET du også mere. Jeg er heldig og får gratis Holtertest (24 timers ekg monitorering) på Valpis i sommer, og SKULLE den vise noe med hjertet, så vil jeg ikke nøle med å ta ultralyd årlig for å følge med på utviklingen.

Ja, jeg skal få dette sjekket opp i til uka. Jeg har ingen planer om å vente lenger enn det. Det får bare koste.

Huff, så kjedelig :icon_confused:

Dette med hjertefeil/ bi lyd kan jeg veldig lite om.

Jeg har faktisk ikke hørt om det på basenji før? Det er iallefall ikke et kjent rase-fenomen.

Har du snakket med oppdretter om det? Kanskje hun vet noe mer?

Er det noen som vet noe om event. arveligheten til slikt? Jeg antar at det også er et arvelig aspekt inne i bildet siden enkelte raser er mer utsatt for slike feil enn andre?

Krysser alt jeg har for at det er noe helt ufarlig, og at Tuf er frisk og rask også det neste ti-året. Minst!

Har nevnt det for oppdretter, men hun hadde heller aldri hørt om det før, og var interessert i at jeg holder henne oppdatert om alt som skjer.

Tusen takk for alle svar! Setter stor pris på tips og råd :blink:

Skrevet

Puh. Nå har jeg endelig fått bestilt time til ultralyd. Det ble på Fredrikstad Dyrehospital. 23. mars skal han inn. Veterinæren fra klinikken jeg pleier å bruke ville gjerne være med for å se hun også.

• 2 weeks later...
Skrevet

Så i dag har Tufani vært til ultralyd. Det var helt grusomt syntes han. Sutret og pep hele veien. Men han er FRISK! :thumbs: De kunne ikke forstå hva den lyden var, men de kunne ikke høre den nå, og ultralyden viste ingenting galt. Det kan være at han var i dårlig form den dagen eller noe slikt. Nå er det i allefall ingenting å bekymre seg for lenger :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...