Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilyd på hjertet

Recommended Posts

Da Tufani skulle kastreres ble det lyttet på hjertet, og veterinæren fant ut at han har en svak blåselyd. Nå når han skulle dopes ned før tannrens, kunne veterinæren ikke høre den like tydelig lenger. Men hun mente det var tilfeldig, for slikt kan ikke forsvinne. Det jeg lurer på er hvilken betydning dette vil ha for Tufani? Hvilke problemer kan han få? Kan det være/bli alvorlig? Jeg fikk veldig lite info om dette hos veterinær, de sa bare at jeg ikke skulle bekymre meg. Men det gjør jeg jo såklart, når jeg ikke vet noenting. Noen som har erfaring med bilyd i hjertet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Det skal jeg prøve å få til så fort jeg har råd. Noen anelse om hva slikt kan koste?

Dra til Jeløya, du jente. Kort vei for deg og der er de flinke med bla. hjerte - jeg har god erfaring med Jeløya og alvorlig hjertelidelse (og annet svineri også)!

Velvel, litt drøyt å kalle det sykdomsforløpet for "god erfaring" (RIP Carry), men ihvertfall var veterinærene utrolig flinke! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til Jeløya, du jente. Kort vei for deg og der er de flinke med bla. hjerte - jeg har god erfaring med Jeløya og alvorlig hjertelidelse (og annet svineri også)!

Velvel, litt drøyt å kalle det sykdomsforløpet for "god erfaring" (RIP Carry), men ihvertfall var veterinærene utrolig flinke! :icon_confused:

Da skal jeg jammen gjøre det! Ikke i morgen den dag, kanskje. Men når jeg har penger igjen :whistle: Han er jo tross alt i fin form nå, så det er vel ingen grunn til å bli helt hysterisk :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500-3000 kroner skulle visst Jeløy ha for den jobben. Uff og uff. Noen som har erfaring med dette, og vet om forsikringen dekker det? Jeg ringte Agria, men de kunne ikke svare. Jeg har den forsikringen som dekker mest, tror jeg. Jeg kommer til å få det gjort uansett, men greit å vite om jeg blir ruinert eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt med ultralyd...

Kan vel ikkje helt sammenlignes, men Agria dekket blodprøver på min hund pga mistanke om EPI eller stoffskifteproblemer. Viste seg at hunden var frisk, og kun var på "slankern".

Spørsmålet er vel om blåselyden er noe hunden hadde før den ble forsikret eller ikkje? Kan det bevises på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke dette du vil høre men...

Jeg hadde en cavalier for noen år siden som fikk blåselyd på hjertet, hun var helt fin i 4-5 år helt til hun fikk hjertesvikt og 3 uker senere døde hun.

En annnen av mine cavalierer fikk blåselyd og han var også helt fin til han fikk akutt hjertesvikt 2 år senere Han begynte å hoste litt kl 2 på natta og kl 6 kvelden etter sovnet han inn av seg selv hos veterinæren.

Den første hadde middels stor blåselyd, men han andre hadde liten blåselyd. Ingen av de hadde behov for medisiner før de ble akutt syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en cavalier for noen år siden som fikk blåselyd på hjertet, hun var helt fin i 4-5 år helt til hun fikk hjertesvikt og 3 uker senere døde hun.

En annnen av mine cavalierer fikk blåselyd og han var også helt fin til han fikk akutt hjertesvikt 2 år senere Han begynte å hoste litt kl 2 på natta og kl 6 kvelden etter sovnet han inn av seg selv hos veterinæren.

Den første hadde middels stor blåselyd, men han andre hadde liten blåselyd. Ingen av de hadde behov for medisiner før de ble akutt syke.

Tenkte på dine hunder da hun skrev om blåselydene :)

Jeg persomlig ville sjekket det opp så fort som mulig siden hjerteproblemer er æsj og kan gå veldig fort, desverre :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500-3000 kroner skulle visst Jeløy ha for den jobben. Uff og uff. Noen som har erfaring med dette, og vet om forsikringen dekker det? Jeg ringte Agria, men de kunne ikke svare. Jeg har den forsikringen som dekker mest, tror jeg. Jeg kommer til å få det gjort uansett, men greit å vite om jeg blir ruinert eller ikke.

De har, eller hadde i hvertfall, hjerteskanner på Groruddalen dyreklinikk, og en person som kan tyde en sånn skanning. Du kan jo evt ringe dit og høre? Det var der jeg var med Josie, det var de som oppdaget det ved en tilfeldighet... De var ikke så dyre da, men det er noen år siden, så jeg skal ikke love noe. :)

Jeg ville også fått det sjekket så fort som mulig, og evt fått Agria til å finne ut som en sånn undersøkelse dekkes av forsikringen du har. Som en del andre skriver er hjerteproblemer greit å få kartlagt, om man så må låne penger av foreldre el.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt med ultralyd...

Kan vel ikkje helt sammenlignes, men Agria dekket blodprøver på min hund pga mistanke om EPI eller stoffskifteproblemer. Viste seg at hunden var frisk, og kun var på "slankern".

Spørsmålet er vel om blåselyden er noe hunden hadde før den ble forsikret eller ikkje? Kan det bevises på noen måte?

Ja, det var det da... Det er jo litt vanskelig å si. Han måtte sy i poten som valp, og var i narkose. Veterinæren som behandlet han da burde jo i såfall ha lagt merke til det om det var noen ulyd der?

:) Grusomt!

Tenkte på dine hunder da hun skrev om blåselydene :)

Jeg persomlig ville sjekket det opp så fort som mulig siden hjerteproblemer er æsj og kan gå veldig fort, desverre :):)

:D Er veldig bekymret.

De har, eller hadde i hvertfall, hjerteskanner på Groruddalen dyreklinikk, og en person som kan tyde en sånn skanning. Du kan jo evt ringe dit og høre? Det var der jeg var med Josie, det var de som oppdaget det ved en tilfeldighet... De var ikke så dyre da, men det er noen år siden, så jeg skal ikke love noe. :o

Jeg ville også fått det sjekket så fort som mulig, og evt fått Agria til å finne ut som en sånn undersøkelse dekkes av forsikringen du har. Som en del andre skriver er hjerteproblemer greit å få kartlagt, om man så må låne penger av foreldre el.l...

Takk! Skal ringe dem :o

I dag har jeg også ringt den klinikken der det ble oppdaget først, men hun som jobber mest med hjerte var ikke der i dag. Så skal ringe igjen på mandag. De kunne sjekke med Agria og slikt for meg. Men det er ikke akkurat det økonomiske som bekymrer meg mest lenger :P Det kan jeg jo alltids få til... Men de veterinærene jeg har snakket med i dag har liksom tatt det for gitt at det er noe galt nå... Sier at det er lurt å finne ut NÅR han skal begynne med medisin, og ikke OM, liksom. Tufani skal jo bli minst 15 år gammel, så dette stemmer bare ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal se helt svart på dette. Jeg har en rase der det finnes bilyd på hjertet, og kjenner til flere hunder som lever og har levd et langt liv med en liten bilyd på hjertet. Kjenner også til hunder med mere alvorlig bilyd som det ikke har gått så bra med. Men dette kan gå helt fint.

Hadde jeg vært deg ville jeg dratt til Jeløya og fått time hos Haldor. Han har jobba mye med kartlegging av aortastenose hos boxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal se helt svart på dette. Jeg har en rase der det finnes bilyd på hjertet, og kjenner til flere hunder som lever og har levd et langt liv med en liten bilyd på hjertet. Kjenner også til hunder med mere alvorlig bilyd som det ikke har gått så bra med. Men dette kan gå helt fint.

Hadde jeg vært deg ville jeg dratt til Jeløya og fått time hos Haldor. Han har jobba mye med kartlegging av aortastenose hos boxer.

Er enig! Reis til Jeløya. :icon_confused: Det er også kortere vei for deg enn om du skal dra helt til Stovner senter, f.eks. og de er dyktige.

Jeg var endel på Jeløya da jeg hadde hund med Kardiomyopati (en veldig alvorlig hjertelidelse) og da jeg hadde hunder med Pseudomonas i ørene.

De er dyktige der. Og ang pris så sparte jeg flere hundre kroner i høst for å foreta øyelysing på Jeløya fremfor å bruke en annen veterinær i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å få sjekket hjertet i nærmeste framtid, og så vurdere derfra hva man skal gjøre. Er det noe du bør sjekke jevnlig/årlig framover, eller er det en "filleting" du kan glemme i fem år? Det koster, ja, men da VET du også mere. Jeg er heldig og får gratis Holtertest (24 timers ekg monitorering) på Valpis i sommer, og SKULLE den vise noe med hjertet, så vil jeg ikke nøle med å ta ultralyd årlig for å følge med på utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så kjedelig :icon_confused:

Dette med hjertefeil/ bi lyd kan jeg veldig lite om.

Jeg har faktisk ikke hørt om det på basenji før? Det er iallefall ikke et kjent rase-fenomen.

Har du snakket med oppdretter om det? Kanskje hun vet noe mer?

Er det noen som vet noe om event. arveligheten til slikt? Jeg antar at det også er et arvelig aspekt inne i bildet siden enkelte raser er mer utsatt for slike feil enn andre?

Krysser alt jeg har for at det er noe helt ufarlig, og at Tuf er frisk og rask også det neste ti-året. Minst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig! Reis til Jeløya. :ahappy: Det er også kortere vei for deg enn om du skal dra helt til Stovner senter, f.eks. og de er dyktige.

Jeg var endel på Jeløya da jeg hadde hund med Kardiomyopati (en veldig alvorlig hjertelidelse) og da jeg hadde hunder med Pseudomonas i ørene.

De er dyktige der. Og ang pris så sparte jeg flere hundre kroner i høst for å foreta øyelysing på Jeløya fremfor å bruke en annen veterinær i Oslo.

Jeg pleier å bruke en klinikk her i Fredrikstad, og de har en veterinær som har greie på hjertesykdom som kommer tilbake fra ferie på mandag. Og det er jo også de som oppdaget dette første gang. Så skal ringe henne på mandag, og høre hva hun sier.

Det viktigste er å få sjekket hjertet i nærmeste framtid, og så vurdere derfra hva man skal gjøre. Er det noe du bør sjekke jevnlig/årlig framover, eller er det en "filleting" du kan glemme i fem år? Det koster, ja, men da VET du også mere. Jeg er heldig og får gratis Holtertest (24 timers ekg monitorering) på Valpis i sommer, og SKULLE den vise noe med hjertet, så vil jeg ikke nøle med å ta ultralyd årlig for å følge med på utviklingen.

Ja, jeg skal få dette sjekket opp i til uka. Jeg har ingen planer om å vente lenger enn det. Det får bare koste.

Huff, så kjedelig :icon_confused:

Dette med hjertefeil/ bi lyd kan jeg veldig lite om.

Jeg har faktisk ikke hørt om det på basenji før? Det er iallefall ikke et kjent rase-fenomen.

Har du snakket med oppdretter om det? Kanskje hun vet noe mer?

Er det noen som vet noe om event. arveligheten til slikt? Jeg antar at det også er et arvelig aspekt inne i bildet siden enkelte raser er mer utsatt for slike feil enn andre?

Krysser alt jeg har for at det er noe helt ufarlig, og at Tuf er frisk og rask også det neste ti-året. Minst!

Har nevnt det for oppdretter, men hun hadde heller aldri hørt om det før, og var interessert i at jeg holder henne oppdatert om alt som skjer.

Tusen takk for alle svar! Setter stor pris på tips og råd :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh. Nå har jeg endelig fått bestilt time til ultralyd. Det ble på Fredrikstad Dyrehospital. 23. mars skal han inn. Veterinæren fra klinikken jeg pleier å bruke ville gjerne være med for å se hun også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...