Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedfrysing av sperm


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har sett litt på dette med å fryse ned sperm. Er det noen som har gjort det med en av sine hanner?

Når mener du at det bør fryses ned og hvorfor velge å gjøre dette?

Hvor gammel bør hunden være?

Noen som har brukt frosset sperm fra egen hannhund på egen tispe ved et senere tidspunkt? (feks etter hans død)

Er det kun 1 plass de tapper sperm, eller kan det gjøres hos alle dyrleger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fryst ned sperm etter min avdøde hannhund, Even, og anger omtrent hver dag på det.

Neste gang jeg får hannhund, skal jeg tappe ham, for det er fint å ha muligheten, og siden teknologien og muligheten er der - hvorfor ikke? Det koster ikke sååå mye heller.

Even var aldri aktuell som avlshannhund da han var ung, på grunn av mistanke om meningitt i kullet. Derfor turte vi ikke å ta sjansen, der og da hadde ikke kullet kvaliteter som veide opp for den risikoen. Imidlertid utviklet kullet senere for min rase viktige kvaliteter jeg gjerne skulle ha brukt videre i avl, men innen jeg hadde tispe jeg kunne bruke på Even var han blitt nesten ti år og steril.

Derfor vil jeg fryse ned fra framtidige hannhunder, fordi en vet aldri når de er aktuelle som avlshanner. Hvis jeg for eksempel en dag beholder en sønn av X'en kan jeg åpenbart ikke bruke ham på henne eller hans halvsøstre - men kanskje får jeg ti år senere en tispe som i kombinasjon hadde passet godt med den hannhunden. Da er det godt å ha ham liggende på is.

Jeg ser for meg å tappe hannhunden år han er rundt tre-fire år. Da er han (for min rase, i hvert fall) på høyden hva gjelder sunnhet og helse, og sædkvaliteten skal derfor være bedre da enn på en vesentlig yngre eller eldre hannhund. Men jeg vil selvfølgelig ikke tappe ham om han har infeksjoner i kroppen eller på andre måter er syk da.

Jeg vet dog om hanner det ikke kan fryses sæd etter, fordi sædkvaliteten ikke er god nok til å tåle opptiningen. Selv om sædkvaliteten ved kontroll er utmerket og hannen har fått bøttevis av avkom.

Vi har hatt et kull hvor det ble brukt frossen sæd. Dette var ikke etter egen hannhund, men var fra en utenlandsk hannhund i forsøk på å få nytt blod til rasen og landet. Det var før grensene ble åpnet og eneste alternativ den gang, men det kan jo være aktuelt også i dag.

Per i dag er det kun veterinærhøyskolen i Oslo som tapper og fryser ned, men jeg har hørt at Heimdal dyreklinikk i Trøndelag har lyst til å utvide sitt tilbud med denne tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Emma! Ja jeg tenker jo også den taken at jeg kanskje vil angre i fremtiden hvis Nitro skulle ha falt ifra tidligere enn forventet feks. (ikke sykdomsrelatert) Eller å ha den muligheten til eget oppdrett i fremtiden hvis det skulle klaffe på den måten.

Men synd det ikke var muligheter for tapping flere steder da! :ahappy:

Jeg vet dog om hanner det ikke kan fryses sæd etter, fordi sædkvaliteten ikke er god nok til å tåle opptiningen. Selv om sædkvaliteten ved kontroll er utmerket og hannen har fått bøttevis av avkom.

Hvordan kan de vite dette? Hvis spermen er god ved kontroll? Er litt kjipt å bruke tusenvis av kroner og så er den ubrukelig når det kommer til stykket.. Men det er vel ingen garanti uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan de vite dette? Hvis spermen er god ved kontroll? Er litt kjipt å bruke tusenvis av kroner og så er den ubrukelig når det kommer til stykket.. Men det er vel ingen garanti uansett?

Ved dette tilfelle var det forespørsel om å sende frossen sperm til utlandet, og da ble det tappet, fryst og tint opp for å sjekke kvaliteten før en sendte utlands (hvilket det ikke ble gjort i dette tilfellet, kun fersk).

Jeg vil tro den testen gjøres på all form for tapping - surt å ha sperm fryst ned i ti-tyve år, så viser det seg at den ikke tålte å bli tint opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til trenger de ikke testfryse heller... Hvis en viss prosent av sædcellene er for dårlige, vet man at det ikke vil funke.

Jeg ønsket å ta sæd fra utlandet, men der var det bare 30 % av sædcellene som hadde ønsket kvalitet, så da fikke jeg bare beskjed om at det ikke ville være vits i å fryse ned.

Hannen hadde kull både før og etter med naturlig paring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sæd liggende fra / etter Hampus på veterinærhøyskolen.

Hans første kull kom til verden i oktober i Nittedal, som et resultat av tappingen.

Etter at Hampus ble verdensvinner i 2008 og NORD UCH i 2009 fikk vi en del forespørsler om å bruke han på tisper i Danmark og Sør-Norge.

Så jeg begynte å undersøke muligheten for å få han tappet på veterinærhøyskolen.

Men før jeg tok kontakt med Ragnar som driver med tapping og insiminering, var vi hos vår egen veterinær og tok sædprøve for å finne ut om han hadde sædkvalitet verdt å tappe.

Dette fordi det jo koster noen 1000-lapper å få gjort.

Siden resultatet av prøven var topp, reiste vi ned noen dager i forkant av NV-09 og tappet Hampus 2 ganger samme ettermiddag.

Var litt om og men i og med man bør ha teasertisper når man skal tappe, men det klaffet med 2 insimineringer så Ragnar slo to fluer i et smekk.

De tapper heller ikke på fredager da innfrysninga er ganske tidkrevende fikk vi beskjed om.

Disse 2 tappingene ble så mange strå at man kan insiminere 3 tisper, og ha en slump igjen...

Varierer jo fra rase til rase hvor mange strå man legger i hver tispe, om jeg ikke husker helt feil er det 3 stk på DSG.

Tappinga kosta 3500 kr.

Nå er det bare nok til 1 tispe og slumpen igjen, så det spørs om vi ikke tapper han på nytt i løpet av året for å også kunne ha til eget bruk ved en senere anledning.

Hampus var 3 år da vi tappet første gang, og blir 5 år i år.

Jeg har pr i dag ingen planer om å tappe min andre voksne hannhund, Linus, som er en shiba.

Ikke fordi han ikke er en knall hund med godt eksteriør og sunt gemytt, samt god helse.

Mer fordi han pr i dag ikke har resultater som gjør han voldsom atraktiv i avelen, samt at jeg nok aldri kommer til å satse på shiba som rase om jeg noen gang kommer til å starte oppdrett.

For det koster faktisk noen 1000-lapper både å tappe og lagre sæd i årevis i tilfelle, vissomatte man skal få lyst til å ha et avkom etter han om 10-15 år liksom.

Men klart, dette kan jo fortsatt endre seg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang tapping/lagring av sæd, jeg hører mange si at de ikke vil gjøre det for det er såååå dyrt, men de reiser glatt på 20 uts i året.. Vel, er hunden GOD så er det slett ikke dyrt synes jeg. Og jeg kommer til å gjøre det OM jeg får den rette hannhunden, uten tvil. Om jeg selv ikke blir å bruke det kan det være meget verdifullt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per i dag er det kun veterinærhøyskolen i Oslo som tapper og fryser ned, men jeg har hørt at Heimdal dyreklinikk i Trøndelag har lyst til å utvide sitt tilbud med denne tjenesten.

Men synd det ikke var muligheter for tapping flere steder da! :icon_confused:

Heimdal dyreklinikk har drevet med tapping og nedfrysing av sæd i flere år de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...