Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedfrysing av sperm


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har sett litt på dette med å fryse ned sperm. Er det noen som har gjort det med en av sine hanner?

Når mener du at det bør fryses ned og hvorfor velge å gjøre dette?

Hvor gammel bør hunden være?

Noen som har brukt frosset sperm fra egen hannhund på egen tispe ved et senere tidspunkt? (feks etter hans død)

Er det kun 1 plass de tapper sperm, eller kan det gjøres hos alle dyrleger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fryst ned sperm etter min avdøde hannhund, Even, og anger omtrent hver dag på det.

Neste gang jeg får hannhund, skal jeg tappe ham, for det er fint å ha muligheten, og siden teknologien og muligheten er der - hvorfor ikke? Det koster ikke sååå mye heller.

Even var aldri aktuell som avlshannhund da han var ung, på grunn av mistanke om meningitt i kullet. Derfor turte vi ikke å ta sjansen, der og da hadde ikke kullet kvaliteter som veide opp for den risikoen. Imidlertid utviklet kullet senere for min rase viktige kvaliteter jeg gjerne skulle ha brukt videre i avl, men innen jeg hadde tispe jeg kunne bruke på Even var han blitt nesten ti år og steril.

Derfor vil jeg fryse ned fra framtidige hannhunder, fordi en vet aldri når de er aktuelle som avlshanner. Hvis jeg for eksempel en dag beholder en sønn av X'en kan jeg åpenbart ikke bruke ham på henne eller hans halvsøstre - men kanskje får jeg ti år senere en tispe som i kombinasjon hadde passet godt med den hannhunden. Da er det godt å ha ham liggende på is.

Jeg ser for meg å tappe hannhunden år han er rundt tre-fire år. Da er han (for min rase, i hvert fall) på høyden hva gjelder sunnhet og helse, og sædkvaliteten skal derfor være bedre da enn på en vesentlig yngre eller eldre hannhund. Men jeg vil selvfølgelig ikke tappe ham om han har infeksjoner i kroppen eller på andre måter er syk da.

Jeg vet dog om hanner det ikke kan fryses sæd etter, fordi sædkvaliteten ikke er god nok til å tåle opptiningen. Selv om sædkvaliteten ved kontroll er utmerket og hannen har fått bøttevis av avkom.

Vi har hatt et kull hvor det ble brukt frossen sæd. Dette var ikke etter egen hannhund, men var fra en utenlandsk hannhund i forsøk på å få nytt blod til rasen og landet. Det var før grensene ble åpnet og eneste alternativ den gang, men det kan jo være aktuelt også i dag.

Per i dag er det kun veterinærhøyskolen i Oslo som tapper og fryser ned, men jeg har hørt at Heimdal dyreklinikk i Trøndelag har lyst til å utvide sitt tilbud med denne tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Emma! Ja jeg tenker jo også den taken at jeg kanskje vil angre i fremtiden hvis Nitro skulle ha falt ifra tidligere enn forventet feks. (ikke sykdomsrelatert) Eller å ha den muligheten til eget oppdrett i fremtiden hvis det skulle klaffe på den måten.

Men synd det ikke var muligheter for tapping flere steder da! :ahappy:

Jeg vet dog om hanner det ikke kan fryses sæd etter, fordi sædkvaliteten ikke er god nok til å tåle opptiningen. Selv om sædkvaliteten ved kontroll er utmerket og hannen har fått bøttevis av avkom.

Hvordan kan de vite dette? Hvis spermen er god ved kontroll? Er litt kjipt å bruke tusenvis av kroner og så er den ubrukelig når det kommer til stykket.. Men det er vel ingen garanti uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan de vite dette? Hvis spermen er god ved kontroll? Er litt kjipt å bruke tusenvis av kroner og så er den ubrukelig når det kommer til stykket.. Men det er vel ingen garanti uansett?

Ved dette tilfelle var det forespørsel om å sende frossen sperm til utlandet, og da ble det tappet, fryst og tint opp for å sjekke kvaliteten før en sendte utlands (hvilket det ikke ble gjort i dette tilfellet, kun fersk).

Jeg vil tro den testen gjøres på all form for tapping - surt å ha sperm fryst ned i ti-tyve år, så viser det seg at den ikke tålte å bli tint opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til trenger de ikke testfryse heller... Hvis en viss prosent av sædcellene er for dårlige, vet man at det ikke vil funke.

Jeg ønsket å ta sæd fra utlandet, men der var det bare 30 % av sædcellene som hadde ønsket kvalitet, så da fikke jeg bare beskjed om at det ikke ville være vits i å fryse ned.

Hannen hadde kull både før og etter med naturlig paring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sæd liggende fra / etter Hampus på veterinærhøyskolen.

Hans første kull kom til verden i oktober i Nittedal, som et resultat av tappingen.

Etter at Hampus ble verdensvinner i 2008 og NORD UCH i 2009 fikk vi en del forespørsler om å bruke han på tisper i Danmark og Sør-Norge.

Så jeg begynte å undersøke muligheten for å få han tappet på veterinærhøyskolen.

Men før jeg tok kontakt med Ragnar som driver med tapping og insiminering, var vi hos vår egen veterinær og tok sædprøve for å finne ut om han hadde sædkvalitet verdt å tappe.

Dette fordi det jo koster noen 1000-lapper å få gjort.

Siden resultatet av prøven var topp, reiste vi ned noen dager i forkant av NV-09 og tappet Hampus 2 ganger samme ettermiddag.

Var litt om og men i og med man bør ha teasertisper når man skal tappe, men det klaffet med 2 insimineringer så Ragnar slo to fluer i et smekk.

De tapper heller ikke på fredager da innfrysninga er ganske tidkrevende fikk vi beskjed om.

Disse 2 tappingene ble så mange strå at man kan insiminere 3 tisper, og ha en slump igjen...

Varierer jo fra rase til rase hvor mange strå man legger i hver tispe, om jeg ikke husker helt feil er det 3 stk på DSG.

Tappinga kosta 3500 kr.

Nå er det bare nok til 1 tispe og slumpen igjen, så det spørs om vi ikke tapper han på nytt i løpet av året for å også kunne ha til eget bruk ved en senere anledning.

Hampus var 3 år da vi tappet første gang, og blir 5 år i år.

Jeg har pr i dag ingen planer om å tappe min andre voksne hannhund, Linus, som er en shiba.

Ikke fordi han ikke er en knall hund med godt eksteriør og sunt gemytt, samt god helse.

Mer fordi han pr i dag ikke har resultater som gjør han voldsom atraktiv i avelen, samt at jeg nok aldri kommer til å satse på shiba som rase om jeg noen gang kommer til å starte oppdrett.

For det koster faktisk noen 1000-lapper både å tappe og lagre sæd i årevis i tilfelle, vissomatte man skal få lyst til å ha et avkom etter han om 10-15 år liksom.

Men klart, dette kan jo fortsatt endre seg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang tapping/lagring av sæd, jeg hører mange si at de ikke vil gjøre det for det er såååå dyrt, men de reiser glatt på 20 uts i året.. Vel, er hunden GOD så er det slett ikke dyrt synes jeg. Og jeg kommer til å gjøre det OM jeg får den rette hannhunden, uten tvil. Om jeg selv ikke blir å bruke det kan det være meget verdifullt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per i dag er det kun veterinærhøyskolen i Oslo som tapper og fryser ned, men jeg har hørt at Heimdal dyreklinikk i Trøndelag har lyst til å utvide sitt tilbud med denne tjenesten.

Men synd det ikke var muligheter for tapping flere steder da! :icon_confused:

Heimdal dyreklinikk har drevet med tapping og nedfrysing av sæd i flere år de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...