Gå til innhold
Hundesonen.no

Apatisk ved behandling på antibiotika


Anette

Recommended Posts

I høst så fikk Amiga en runde med antibiotika pga betennelse i operasjonssår, hun ble etter et par dager helt apatisk, hun bare satt i sofaen og så blankt utover, var ikke med og var liksom borte. Vi ringte og fikk beskjed om å stoppe og dagen etterpå var hun viltre og vanlige seg selv.

Så var jeg hos samme vet idag og fikk antibiotika pga kennelhoste/høy feber/påbegynnende infeksjon. Dette var dog en annen type antibiotika og jeg nevnte det at sist måtte vi jo stoppe, hvorav han mente at dette var en annen type som gikk på luftveiene og hun antageligvis ikke ble "dårlig".

Så jeg ga henne piller istad og dro på jobb, og mamma ringte nettop og sa at Amiga bare var helt slapp og ikke var med, altså helt apatisk igjen.

Har dere andre opplevd lignende? Er det farlig? :ahappy:

Jeg blir jo litt skeptisk da, hvorfor blir hun sånn, greit man blir slapp men hun blir liksom helt borte.

Sist gang bare satt hun sånn her og hun satt jo der, men du fikk ikke kontakt egentlig. Kunne kose på henne men hun bare satt og peset/pustet høyt og bare var litt bort.

IMG_0592.JPG

Og litt sånn

IMG_0547.JPG

Mvh bekymret Hønemor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å ha en dialog med veterinæren ang dette. Det kan jo være at hunden er sensitiv og blir ganske uvel pga tabelettene. Og hunder takler ubehag forskjellig.

Eneste lignende jeg har hatt var med min forrige hund som fikk et smerteplaster på foten dagen før en operasjon. Hunden ble megadårlig og helt apatisk. Dyrlegen sa at det så ut som hunden gikk på metadon. Digre pupiller og ingen fokus. Da fjernet de plasteret med en gang og hunden kviknet litt til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden ble megadårlig og helt apatisk. Dyrlegen sa at det så ut som hunden gikk på metadon. Digre pupiller og ingen fokus. Da fjernet de plasteret med en gang og hunden kviknet litt til etterhvert.

Det var litt sånn vi opplevde henne, vi sluttet å gi piller og vips var hun seg selv igjen.

Jeg skal se på henne når jeg kommer hjem av jobb også ringe og høre, men de har som regel ingen løsning enn å stoppe og da ev risikere infeksjon da ... hmmm :ahappy:

Edit:

kom på nå,han satte en sprøyte i henne når vi dro med antibiotika uten at han sa jeg skulle vente med pillene, kanskje hun fikk litt vel av det gode med både sprøyte og pilla like etterpå? Men jeg må vel fortsatt gi ikveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende hun ikke tåler antibiotika. Ganske mange (ca 10% mener jeg å huske) tåler ikke det, eller så er det kun spesielle typer de tåler. Jeg ville absolutt sluttet å gi henne det, kontaktet dyrlegen og hørt om alternativ. Jeg ville også sjekket opp i om hun kan være allergisk til antibiotika, for det der er ikke normalt, og det kan godt hende det er direkte farlig.

Jeg har opplevd dette nemlig; en hund jeg passet på pensjonatet kom inn med antibiotika pga våteksem. Etter et par dager (eller en dag? husker ikke), så ble hunden slapp. Dette var i utgangspunktet en spinnvill labbis. Jeg ringte dyrlegen, og fikk foreskrevet en type hunden tålte mye bedre. Denne hunden fikk også problemer med leddene pga dette; de hovnet opp og hunden fikk vondt. Med riktig type ble hunden bedre, og våteksemet forsvant. Jeg vil i aller høyeste grad anbefale deg å kontakte dyrlege. Hadde ikke jeg gjort det, men fortsatt kuren, ville hunden etterhvert gått i sjokk og dødd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende hun ikke tåler antibiotika. Ganske mange (ca 10% mener jeg å huske) tåler ikke det, eller så er det kun spesielle typer de tåler. Jeg ville absolutt sluttet å gi henne det, kontaktet dyrlegen og hørt om alternativ. Jeg ville også sjekket opp i om hun kan være allergisk til antibiotika, for det der er ikke normalt, og det kan godt hende det er direkte farlig.

Jeg har opplevd dette nemlig; en hund jeg passet på pensjonatet kom inn med antibiotika pga våteksem. Etter et par dager (eller en dag? husker ikke), så ble hunden slapp. Dette var i utgangspunktet en spinnvill labbis. Jeg ringte dyrlegen, og fikk foreskrevet en type hunden tålte mye bedre. Denne hunden fikk også problemer med leddene pga dette; de hovnet opp og hunden fikk vondt. Med riktig type ble hunden bedre, og våteksemet forsvant. Jeg vil i aller høyeste grad anbefale deg å kontakte dyrlege. Hadde ikke jeg gjort det, men fortsatt kuren, ville hunden etterhvert gått i sjokk og dødd!

Skal ta en telefon og høre.

Jeg vet jo selv hvordan det er, jeg tåler bare 1 type antibiotike i hele antibiotikum verden og selv den får jeg sterke bivirkninger av.

hun virker ikke helt borte, men veldig slapp og litt svada. Bommer litt på hvor hun går og stupte kråke når hun skulle tisse. Skal ringe vet så fort de åpner igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke bra nei. Den labbisen jeg passet begynte å snurre, og falt rundt. Var som om han var full. Når han lå, reiste han seg ikke når jeg kom (noe han alltid pleide å gjøre), og han var ganske enkelt ikke seg selv. Ta en telefon du, det er det eneste riktige å gjøre nå. :ahappy:

Djervekvinnen: ang smerteplaster: vi mennesker kan også reagere på medikamenter, og vi kan spesielt bli sløve av smertestillende. Aner ikke hva som er i smerteplaster til hunder, men har hørt det finnes morfin i noen typer, og har hørt om hunder som har reagert på dette. Selv tåler jeg morfin dårlig, og da blir jeg som du beskriver; ser ut som om jeg er dopet rett og slett. Hunder blir også sånn, men hvis man absolutt må ha smerteplaster kan man redusere virkningen (gi et plaster med mindre virkestoffer), evt prøve å finne en type som hunden tåler bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man reagerer ulikt, slik hunder også gjør. Jeg mistenkte ikke det plasteret før dyrlgen sa det. Hunden ville jo ikke spise eller drikke noe og måtte ha drypp tilslutt, og vi skjønte ikke hvorfor hunden var så syk.. Men er helt klart mer obs på dette nå etter å ha erfart det. Nå kan man jo avbryte mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrig på hvordan det går med henne? :icon_confused:

Jeg ringte de og de forklarte at sålenge hun nå virket ok og responderte og fulgte meg med øyer og ikke sjanglet gikk det ok. Hun kom seg fort (jeg mistenker det er fordi hun fikk dobbel dose på mandagen sprøyte + pille) og er nå ganske normal seg selv, litt mer slapp og dårligere i magen.

Hun tok seg dog en liten estravegansa når hun stakk av og holdt meg løpende rundt i nesten en time her idag.... Hun har hostet mye verre etter det for å si det sånn og jeg har lært å lukke døra HELT HELT igjen.

1 dag til på hostedempende og 3 dager til med antibiotika, synes ikke hosten gir seg noe særlig men vi får se om 2 dager.

Hun er iallefall ikke så apatisk og borte som hun var på de andre pillene, men de noterte det og vi skal utrede henne for allergi når hun er frisk igjen.

Jeg prøver å holde henne i ro det jeg kan da, men idag når hun stakk var hun bare full av pur f energi og raset som en gærning gjennom hager og ut på vei og det som var :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...