Gå til innhold
Hundesonen.no

diare, og holder seg ikke.


elinebj93

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en italiensk mynde på snart 5 mnd. Jeg har lært han å holde seg å gå på do til han skal ut, og han pleier ikke å gjøre fra seg inne. I overigår begynte han plutselig å gjøre fra seg inne. Han har en enorm diare, og han gjør fra seg inne, men 5 min etterpå så gjør han det samme inne.

Hva skal jeg gjøre? Han gjorde fra seg over 20 ganger i natt, så jeg har ikke sovet noen ting.

Håper på mange nyttige svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Hei!

Jeg har en italiensk mynde på snart 5 mnd. Jeg har lært han å holde seg å gå på do til han skal ut, og han pleier ikke å gjøre fra seg inne. I overigår begynte han plutselig å gjøre fra seg inne. Han har en enorm diare, og han gjør fra seg inne, men 5 min etterpå så gjør han det samme inne.

Hva skal jeg gjøre? Han gjorde fra seg over 20 ganger i natt, så jeg har ikke sovet noen ting.

Håper på mange nyttige svar!

Dersom diaréen er blodig eller allmenntilstanden er påvirket kontakter du veterinær umiddelbart! Vent ikke for lenge å snakke med veterinær dersom det er snakk om en liten valp, da en valp raskt blir uttørret og svak. Dersom hunden virker frisk skal den faste i 24 timer. Du må ikke synes synd på hunden og gi den noe ekstra godt å spise. Spesielt løsende er vanlig melk. Fjern all mat, godbiter og tyggebein men pass på at hunden har fri tilgang til vann.

Det finnes produkter som kan hjelpe til å roe ned mage og tarm. En av disse heter Canicur som kjøpes uten resept på apotek. Et annet middel som inneholder naturlige tarmbakterier er en velsmakende pasta som heter Zoolac og dette får du kjøpt hos veterinær.

Når hunden har fastet i 24 timer gir du den litt fiskeboller (uten hvit saus!) og litt godt kokt ris. Ha litt salt i vannet når du koker risen. Gi litt av vannet som risen er kokt i og gjerne også litt av fiskebollekraften da denne også inneholder litt salt. Måltidene skal være små men hyppige. Har du en hund som nekter å spise fiskeboller kan du også prøve med et hardkokt egg, men bare litt om gangen. Dersom hunden tåler denne skånekosten kan du gradvis gå over til tørrfôret igjen etter to-tre dager.

Lykke til. Håper det gir seg fort. Er ikke kjekt med syk valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å holde deg når du har diare?

Ikke gi valpen noen mat de neste 24 timene. Så koker du ris som du gjennomkoker og siler. La det kjøle seg ned så det får romtemperatur så begynner du servere det til valpen en t-skje av gangen med ris med 1 times mellomrom.

Får valpen diare igjen så venter du 2 timer før du serverer en t-skje igjen. Kommer det igjen diare så faster du den igjen.

Ikke server kald ris, men putt risen i kjøleskapet om du har kokt så det blir stående for lenge. Ris blir fort en bakterie bombe. Ta heller litt og litt ut og varm i mikroen så det får lunk.

Men ikke gi valpen før den har sluttet å ha diare. Sørg for at den får i seg nok drikke og salter. På 1/2 liter vann blander du inn en liten klype med salt og sukker (altså ikke mye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at han får nok vann, ellers tørker han ut. Så får du heller bare tørke diare til du får tak i zolac og eventuelt får annen tillegsmedesin hos dyrlegen.

De spiser så mye rart på den alderen, han kan ha fått i seg hva som helst. Om det er blod i diareen kan tarmer ha fått en sprekk.

Vi fikk det slik etter at vi hadde gitt hunden hundesjokolade. Vi viste jo ikke at sjokolade er som ren gift. Magen stabiliseres med riktig medesin. I vårt tilfellet ble han aldri helt hundreprosent etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor du bor, men søk på dyrlegevakt + bostedet ditt. Forhåpentligvis får du opp relevante treff. Ofte har også dyrleger telefonsvarer i helgene, hvor de opplyser om hvem som har vakt og et nr man kan ringe. Ring det, vær så snill, valpen din er ikke gammel, og den er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en del sporadiske diarè-anfall her hjemme. I natt var jeg blant annet opp 03.30 for å tørke flekker. Pleier først å la ham faste i 24 timer og deretter gi ham noe skånsomt for magen en dag eller to. Som ris og kylling/fiskeboller. Går det ikke over, får han Zoolac, men det ordner seg som regel.

Har faktisk også gitt ham Idoform ved et par anledninger etter å ha sett andre prøve det med suksess.

Valp og discomage er ikke veldig uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoolac selges også i enkelte dyrebutikker, om du tar en ringerunde i morgen og sjekker.

Som sandre sier - sørg for at valpen får i seg nok drikke. Om den ikke drikker selv, må du sprøyte vann i munnen på den og hjelpe den å få i seg væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vi fikk det slik etter at vi hadde gitt hunden hundesjokolade. Vi viste jo ikke at sjokolade er som ren gift. Magen stabiliseres med riktig medesin. I vårt tilfellet ble han aldri helt hundreprosent etter det.

Hæ? Hundesjokolade skal liksom være laget på en annen måte (uten kakaobønnen, som hunder ikke tåler) slik at hunder tåler den.... hvorfor ellers kaller de det hundesjokolade???

Etter den historien din kommer jeg aldri til å gi hunden hundesjokolade heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hundesjokolade skal liksom være laget på en annen måte (uten kakaobønnen, som hunder ikke tåler) slik at hunder tåler den.... hvorfor ellers kaller de det hundesjokolade???

Etter den historien din kommer jeg aldri til å gi hunden hundesjokolade heller!

Den er det. Hundesjokolade er laget på et annet vis, såvidt jeg vet iallefall, må jo være en grunn til at dyrleger selger den. (og den smaker bæsj, forøvrig, jeg har smakt, men hundene liker den da).

Hundesjokolade er ikke farlig for hunder, men at det kan gi diaré, det er en helt annen ting. Det kan de få av å spise hva som helst de ikke er vant til, det. Etnahunden min får knapt diaré av noe som helst, mens basenjien jeg hadde så og si fikk diaré av å SE på et griseøre, eller tørket kalkunstrupe, eller hva som helst, egentlig. :aww:

Også kommer det jo såklart an på mengden man gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...