Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! rådvill ang ny hunderase

Kinesergutt

55 stemmer

1. 1. Hvilken rase passer til lista?

• Toller
      4
    • Springer spaniel
      1
    • Alaska husky
      0
    • Portugisisk vannhund
      2
    • Spansk vannhund
      0
    • Aussie
      11
    • Samojed
      4
    • Border collie
      1
    • Vorsthe
      0
    • Storpuddel
      6
    • Lappsk vallhund
      1
    • Tervueren
      10
    • Groendael
      5
    • Malinois
      1
    • Schafer
      2
    • Riesenchnauzer
      0
    • Kelpie
      2
    • Annen gruppe 1 hund
      1
    • Retriver
      4

Recommended Posts

Dette er det jeg forbinder med AH (min utheving) dvs at 6 av 18 punkter tilfredstilles av en AH. Da syns jeg du bør gå igjennom prioriteringslista di engang til og vurdere om du velger riktig rase. Forøvrig så er det ikke sånn at det florerer med supergode voksne AH'er til omplassering. Det er jo som regel en grunn til at de skal omplasseres; ikke trekker, ikke fungerer i spannet, hundeaggresjon, bråker i hundegården.

Men for all del kanskje du er den heldige vinneren av et unikum, lykke til!

som jeg igjen skriver for 3 gang. så takker jeg for alle tilbakemeldinger, og jeg er som sagt villig til å stryke noen pungter på lista mi.

Man kan jo alltids diskutere hva en AH utfyller av de pungtene jeg har fremhevet, men jeg vet hva jeg vil ha, og er villig til å bruke tid på å finne det:)Og som jeg skrev inledningsvis så sa jeg at jeg nok må velge ut noen pungter under veis i prosessen.

Og det er det dette har vert. en prosess hvor jeg har lært mer omm meg selv, og hvilken hund jeg ønsker i livet mitt;)

Jeg har allerede kontakter som skal hjelpe meg å finne en voksen AH til meg:) Og så får man bare bruke sunn fornuft, og jeg kan fint sile ut de useriøse selgere fra de som bare skal bli kvitt noen gamle , skadede aggressive individer- jeg vet hva jeg vil ha. Også får det lille resten være blind tilitt til selger. Det er da noe man må overlate og ikke kan styre over.

Jeg har hittil intrykk av at det er mye bra AH der ute også, løsningen må være å finne folk som man kan stole på.

Forøvrig så tror jeg de fleste AH har større sosial inteligens enn renrasede hunder,pga selektering på individer som går sammen med andre hunder av samme kjønn. det er helt umulig å ha en sledehund som klkker på de andre hundene i spannet..det blir bare surr(bokstavlig talt)

Mange av de AH jeg har møtt er derimot SVÆRT gode i kroppspråket sitt til andre hunder, og er også sosiale med mennesker.

Malamut og sibirsk husky kan dog gi mere utfordringer ang gemytt enn de mer polare linjene i AH. Det er ikke alt som er gunstig å blande inn, men her kommer det jo ann på formål...

Jeg har gooood tid, og skal bruke den fornuftig.

Så lykke til til meg ! *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar

jeg tror derimot det er vanskeligere å finne det man vil ha i en AH fordi det er så ekstremt stor variasjon i "rasen". Men jeg går etter individ heller enn en hvilken som helst AH...

Det er klart at rasehunder er myyyye lettere å velge ut etter hva man ønsker av hunden, da sjangsen for at du får en gjeterhund når du velger BC er større enn når du velger labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til deg kineser -kos deg med AH! Men jeg må innrømme at også jeg stusset veldig på valget ditt altså - du gir avkall på mange veldig morsomme deler av hundesport.. (men du får selvfølgelig en del også da!)

Jeg må innrømme at jeg heller ikke har vært så imponert av AH-ers sosiale egenskaper (ikke i hundespann heller - har da sett hvor nøye det er med hvor den enkelte hunden er plassert i spannet i forhold til de andre hundene i spannet.. var og så NM i hundekjøring på Øvrevoll for mange år siden. Publikumshøydaren var da 2 digre spann braket sammen midt i et løp - jeeez for et kaos! Slåssende hunder innsurret i tau over alt!). Jaktinstinkt skal man ikke kimse av heller..

Men valg av hunderase er alltid en trade-off, det er positive og negative sider ved alle hunder man må tenke seg godt om og ha fantasi til å forestille seg hvordan eventuelle ulemper vil være å leve med år ut og år inn. Ikke at det er så lett. Jeg hadde jo min kjære lille basenji som var vanskelig og hemmende på så mange vis - men det jeg syntes var aller mest slitsomt med henne - og det hadde jeg ikke trodd i forkant - det var at hun var så lite værbestandig! (Dette har ikke med AH-er å gjøre altså, bare for å illustrere at det pokker ikke lett..)

Men uansett - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til deg kineser -kos deg med AH! Men jeg må innrømme at også jeg stusset veldig på valget ditt altså - du gir avkall på mange veldig morsomme deler av hundesport.. (men du får selvfølgelig en del også da!)

Jeg må innrømme at jeg heller ikke har vært så imponert av AH-ers sosiale egenskaper (ikke i hundespann heller - har da sett hvor nøye det er med hvor den enkelte hunden er plassert i spannet i forhold til de andre hundene i spannet.. var og så NM i hundekjøring på Øvrevoll for mange år siden. Publikumshøydaren var da 2 digre spann braket sammen midt i et løp - jeeez for et kaos! Slåssende hunder innsurret i tau over alt!). Jaktinstinkt skal man ikke kimse av heller..

Men valg av hunderase er alltid en trade-off, det er positive og negative sider ved alle hunder man må tenke seg godt om og ha fantasi til å forestille seg hvordan eventuelle ulemper vil være å leve med år ut og år inn. Ikke at det er så lett. Jeg hadde jo min kjære lille basenji som var vanskelig og hemmende på så mange vis - men det jeg syntes var aller mest slitsomt med henne - og det hadde jeg ikke trodd i forkant - det var at hun var så lite værbestandig! (Dette har ikke med AH-er å gjøre altså, bare for å illustrere at det pokker ikke lett..)

Men uansett - lykke til!

Takk;)

Jeg liker å se på det som om at jeg går fra en hundesport til en annen. *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg forbinder med AH (min utheving) dvs at 6 av 18 punkter tilfredstilles av en AH. Da syns jeg du bør gå igjennom prioriteringslista di engang til og vurdere om du velger riktig rase. Forøvrig så er det ikke sånn at det florerer med supergode voksne AH'er til omplassering. Det er jo som regel en grunn til at de skal omplasseres; ikke trekker, ikke fungerer i spannet, hundeaggresjon, bråker i hundegården.

Men for all del kanskje du er den heldige vinneren av et unikum, lykke til!

du glemte noe pungter ser det ut til..."ikke under størrelse breton", ikke mollosertype hund" , "en som ikke gneldrer på alt å ingenting" ( joda, de bjeffer når de skal ha på selen, når de får servert mat, skal taes ut av gården, hilse på eier" men er er det snakk om forventninger og ikke vokting. Og det er det jeg mener med gneldrer på alt og ingenting)

SÅ kan man jo diskutere resten...selfølgelig er det individuelle froskjeller.

her er min modifiserte liste over hva jeg tror en AH IKKE gir meg...*hehe*

En som jeg kan snørekjøre med ,for mosjon og morro skyld

• En som ikke fryser en påskedag på fjellet

En som har potensialet til å komme langt innen lydighet

• En som ikke har noe i mot ruskevær (og gjerne klasker fremlabbene ned i

asfaltsøl på fellesdekken)

• En hund som elsker å leke brytekamp o.l med sin eier

• En som digger soffakos på kveldene

En som ikke har over gjenomsnittet jaktinstingt( tenker her på inkalling og hundens

radius i skogen/ lyst til å følge spor)

• En som ikke gneldrer på alt og ingenting

• En som er noe reservert eller uinteressert i femmede mennesker

• En som er normalt snill mot andre hunder

• En som liker hodebry og innlæring av øvelser

En som gjerne vil belønnes med drakamp eller ball

• En hund som er nokså miljøsterk i nye situasjoner

• En hund som greit finner roen når det er rolig

• Ikke molosser type, blir for stort og hårete

• Ikke under str breton

• OK med bladigshund, men da selfølgelig at man vet om foreldres

blandingsforhold(egenskaper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til! Jeg har også dårlig erfaring med AH og andre hunder, så vær veldig nøye med det. Ja - de har tydelig språk og må funke sammen med flokken, men hunder som er utenfor flokken er ikke alltid så populære. Jeg har gått med hund gjennom oppstallingen i Femundsløpet og det er ikke et pent syn selv om hundene går bra overens med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok slenge meg på en del andre her; det er en god del AHer i nabolaget hvor jeg bor, og de er jommen ikke særlig trivelige! Håper du er heldigere (og dyktigere) med din hund. Men det jeg virkelig stusser på, er hva slags hundehold du ser for deg når du allerede har en kinesisk nakenhund, og nå skal skaffe deg en AH? :lol:

Uansett, lykke til, håper du finner drømmehunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med mange av de andre her jeg også, ville ikke gått for AH med den lista du har. Har ikke gode erfaringer med AH, mange av de jeg har truffet er overhode ikke glad i andre hunder og de har også bjeffet på alt og ingenting, men det er jo forskjell på alle hunder, så lykke til med leting etter den perfekte.. :ahappy:

Men du virker ganske bestemt på AH, så jeg vill ønske deg lykke til.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn at de AH'ene som finnes i området her ser ut til å være understimulerte "kosehunder" som aldri eller sjelden får mer enn 1-2 timers tur hver dag (og alltid bare gatelangs, forsøksvis pent i bånd), og mesteparten av eierne virker rimelig uerfarne - det kan kanskje forklare noe av utageringen... Dessuten er det vanskelig å beskrive AH som én rase siden det finnes så mange blandingsvarianter, men jeg syns fortsatt at det høres bittelitt upraktisk ut å ha en av de mer ekstreme trekkhundene og en kinesisk nakenhund i samme hushold :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn at de AH'ene som finnes i området her ser ut til å være understimulerte "kosehunder" som aldri eller sjelden får mer enn 1-2 timers tur hver dag (og alltid bare gatelangs, forsøksvis pent i bånd), og mesteparten av eierne virker rimelig uerfarne - det kan kanskje forklare noe av utageringen... Dessuten er det vanskelig å beskrive AH som én rase siden det finnes så mange blandingsvarianter, men jeg syns fortsatt at det høres bittelitt upraktisk ut å ha en av de mer ekstreme trekkhundene og en kinesisk nakenhund i samme hushold :ahappy:

kan du forklare litt nærmere hvorfor du mener det er upraktisk å ha hhv kineser og AH i samme husstand? Mulig jeg er helt idiot, men det skjønnte jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du forklare litt nærmere hvorfor du mener det er upraktisk å ha hhv kineser og AH i samme husstand? Mulig jeg er helt idiot, men det skjønnte jeg ikke :)

Mulig at hun mente at de virker å være så langt på hver sin ende av "skalaen" som det går an. ;)Bl.a. når det gjelder å mestre kulde og drittvær og krav til mosjon.

Bare et forslag i kassa. :ahappy::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kineseren i sekken og AH forran i strikk og sele så går det bra.

Hun tenker nok på at dem krever hver sitt. Kineseren krever i hvertfall selskap. AH dem jeg kjenner krever ut på trekk tur hver dag. Kan Kinesern løpe i samme fart som AH og det over tid når det er snø?. Altså skal du ha et aktivt liv med begge hundene så bør du nok beregne to turer to treninger også videre. Da jeg gikk fra en flatcouted retriever og over til den og en strihåret vorsteh så beregnet jeg endel ekstra tid men for å få hundene til å fungere best mulig så måtte jeg bruke mer tid enn jeg beregnet. Også tenker de fleste på at du har jobb og andre venner og må gjøre ting som du ikke kan ha med hunden på Og hvis du er ung så er det fort gjort å sitte der med en familie og du må følge opp på annet sett som å være sammen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at hun mente at de virker å være så langt på hver sin ende av "skalaen" som det går an. ;)Bl.a. når det gjelder å mestre kulde og drittvær og krav til mosjon.

Bare et forslag i kassa. :ahappy::)

hehehe . da skjønner jeg i såfall. for en AH dekker akkurat de behov jeg føler min lille kineser ikke gjør. SÅ får meg: hvert til sitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kineseren i sekken og AH forran i strikk og sele så går det bra.

Hun tenker nok på at dem krever hver sitt. Kineseren krever i hvertfall selskap. AH dem jeg kjenner krever ut på trekk tur hver dag. Kan Kinesern løpe i samme fart som AH og det over tid når det er snø?. Altså skal du ha et aktivt liv med begge hundene så bør du nok beregne to turer to treninger også videre. Da jeg gikk fra en flatcouted retriever og over til den og en strihåret vorsteh så beregnet jeg endel ekstra tid men for å få hundene til å fungere best mulig så måtte jeg bruke mer tid enn jeg beregnet. Også tenker de fleste på at du har jobb og andre venner og må gjøre ting som du ikke kan ha med hunden på Og hvis du er ung så er det fort gjort å sitte der med en familie og du må følge opp på annet sett som å være sammen med dem.

Ok, skjønner folks bekymring. men dette er ting jeg har tenkt på for lenge siden, og tror lille naketrollet mitt vil trives godt med på turene:) både på egne bein og i sekken.

Han er vandt til å gå ute i over 20 minus på turer, selfølgelig godt kledd. og ELSKER det. Vi går minst en halv mil om dagen, og han vil enda mere. Det er jo et lite problem at han ikke klarer å gå så langt , om han kan få sitte på (?)

dessuten så kan AHen fiiiiiint takle mindre turer også, det er ikke slik at de blir gale om det er ett par dager i soffan heller. desverre en myte mange sitter inne med.

Men selfølgelig vil en voksen AH ha innebygde rutinger og forventinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

for de ah som jeg kjenenr så trenger dem tur hver dag. Dem jeg kjenner har eieren sakt at får ikke hunden tur hver dag så blir den rastløs og utilpass og etter turen så vil nok dem også kunne late seg i sofan ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner folks bekymring. men dette er ting jeg har tenkt på for lenge siden, og tror lille naketrollet mitt vil trives godt med på turene:) både på egne bein og i sekken.

Han er vandt til å gå ute i over 20 minus på turer, selfølgelig godt kledd. og ELSKER det. Vi går minst en halv mil om dagen, og han vil enda mere. Det er jo et lite problem at han ikke klarer å gå så langt , om han kan få sitte på (?)

dessuten så kan AHen fiiiiiint takle mindre turer også, det er ikke slik at de blir gale om det er ett par dager i soffan heller. desverre en myte mange sitter inne med.

Men selfølgelig vil en voksen AH ha innebygde rutinger og forventinger.

En AH trenger ikke bare tur - den trenger å jobbe, daglig. Jeg har selv en polarhund, en samojed, og får støtt og stadig spørsmål om ikke den er fryktelig agressiv og vanskelig å ha med å gjøre ( :) ), for folk har møtt så mange representanter av rasen som er skikkelig fillebikkjer - litt samme oppfatning som en del her har fått av AH - og jeg tror det har noe med at de fleste polarhunder (og AHer) som folk syns er drittbikkjer er fryktelig understimulerte familiehunder som aldri får brukt seg skikkelig. AH er en brukshund, å eie en er en livsstil. De vil gjerne ha minst et par mil med trekking hver dag, før de kan kose seg i sofaen. Selvsagt skal de kunne klare seg med lite tur en dag, eller noen få dager på rad, men det er ikke akkurat noe du kan basere hundeholdet på, tenker jeg da. Jeg prøver ikke å si at du må holde deg laaaangt unna AH, nå og for alltid, men du må tenke nøye over hvorvidt du er 100 % sikker på at dette er det livet du ønsker deg, hver dag, for 10-15 år framover. Det er gøy for en uke, slitsomt etter et år, hvis det ikke blir din fremste hobby (spesielt når det er skikkelig kaldt om vinteren, det kan jeg love deg :ahappy: ).

Forresten er det en temmelig viktig forskjell på en godt påkledd nakenhund som går en halv mil i 20 minus, og en som sitter stille i en sekk, i 3 mil ;)

Hvis du ikke har gjort det allerede, ville jeg absolutt anbefalt at du går tur med en AH daglig i en uke eller to (og gjerne sammen med kinesern), bare for å kjenne litt på hvor mye jobb det er, hvor lang tid det tar, og hva konsekvensen er hvis du gir den noen rolige dager på rad med bare 1-2 timer tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare slenge på en ting til om du velger deg AH, vær forberedt på at det blir en båndhund.

Har selv ei som er temmelig godt trent, hun kan ganske mye innen lydighet, bruks, freestyle, agility o.l., men selv om hun er aldri så lydig akkurat der og da, så er det kun når det passer henne. Med andre ord; hun kommer som et skudd på innkalling OM det ikke er noe mer morro rundt om. Stortsett er det noe mer morro rundt om, så hun er 99% båndhund. Jeg slipper henne omtrendt bare på godt inngjerte plasser hvor hun ikke kan stikke av. Og ja, hun dreper alt som for henne går under vilt (dvs, ikke andre hunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En AH trenger ikke bare tur - den trenger å jobbe, daglig. Jeg har selv en polarhund, en samojed, og får støtt og stadig spørsmål om ikke den er fryktelig agressiv og vanskelig å ha med å gjøre ( :P ), for folk har møtt så mange representanter av rasen som er skikkelig fillebikkjer - litt samme oppfatning som en del her har fått av AH - og jeg tror det har noe med at de fleste polarhunder (og AHer) som folk syns er drittbikkjer er fryktelig understimulerte familiehunder som aldri får brukt seg skikkelig. AH er en brukshund, å eie en er en livsstil. De vil gjerne ha minst et par mil med trekking hver dag, før de kan kose seg i sofaen. Selvsagt skal de kunne klare seg med lite tur en dag, eller noen få dager på rad, men det er ikke akkurat noe du kan basere hundeholdet på, tenker jeg da. Jeg prøver ikke å si at du må holde deg laaaangt unna AH, nå og for alltid, men du må tenke nøye over hvorvidt du er 100 % sikker på at dette er det livet du ønsker deg, hver dag, for 10-15 år framover. Det er gøy for en uke, slitsomt etter et år, hvis det ikke blir din fremste hobby (spesielt når det er skikkelig kaldt om vinteren, det kan jeg love deg ;) ).

Forresten er det en temmelig viktig forskjell på en godt påkledd nakenhund som går en halv mil i 20 minus, og en som sitter stille i en sekk, i 3 mil :P

Hvis du ikke har gjort det allerede, ville jeg absolutt anbefalt at du går tur med en AH daglig i en uke eller to (og gjerne sammen med kinesern), bare for å kjenne litt på hvor mye jobb det er, hvor lang tid det tar, og hva konsekvensen er hvis du gir den noen rolige dager på rad med bare 1-2 timer tur :P

Jada, og det er akkurat en slik livsstil jeg vil ha;)

Selfølgelig blir det varmeflaske og jervenhi på nakentrollet. MEn nå har ikke krokkus noe problem med å gå ett par mil heller, selv ikke viterstid, Jeg går som sagt lange turer med nakehunden min hver eneste dag og i vinter var det på det kaldeste 25minus, Ikke noe problem for hverken hund eller eier;)Jeg har ikke noe i mot hverken å gå lange turer eller å gå i kulde, så kanskje jeg er litt "anderledes" enn dere andre innpå her, Men for meg er det LIVET. :) forfriskende! og så godt å komme inn å krype inntil soffan etterpå du;)

Jeg har gått på tur flere ganger med både kineser og AH, og ser fremdeles ikke helt hvor problemet ligger(?) :) AHn gikk i langline og krokkus løs.

Nå er kanskje nakenhunden min like " anderledes" som meg, som både er uredd andre hunder( ja, til og med byksete rottwailere og bordox dogge) og turer i kuldegrader.. :P Selfølgelig passer man på å ikke slippe løs en tullete unghund av en AH, med basse leketrang og barnslighet sammens med en tøff liten 4 kgs nakehund...samme hvor lite redd krokkus er...men det er heller ikke det jeg ønsker. hadde jeg ville hatt en lekekamerat til krokkus ville jeg gått for en til nakenhund. MEN det er jo ikke nakenhund JEG er ute etter.

Svært så negative dere er da folkens :P

Jeg vil bare slenge på en ting til om du velger deg AH, vær forberedt på at det blir en båndhund.

Har selv ei som er temmelig godt trent, hun kan ganske mye innen lydighet, bruks, freestyle, agility o.l., men selv om hun er aldri så lydig akkurat der og da, så er det kun når det passer henne. Med andre ord; hun kommer som et skudd på innkalling OM det ikke er noe mer morro rundt om. Stortsett er det noe mer morro rundt om, så hun er 99% båndhund. Jeg slipper henne omtrendt bare på godt inngjerte plasser hvor hun ikke kan stikke av. Og ja, hun dreper alt som for henne går under vilt (dvs, ikke andre hunder).

som jeg har sagt ørtogførti ganger før så er jeg villig og forberedt på båndhund:)

OG liker hunder med egne meninger:) Det kan være en utfordring, men jeg liker både utfordringer og "særheter".

En hund er da hund :)

for de ah som jeg kjenenr så trenger dem tur hver dag. Dem jeg kjenner har eieren sakt at får ikke hunden tur hver dag så blir den rastløs og utilpass og etter turen så vil nok dem også kunne late seg i sofan ja

Det der tror jeg også kommer mye av hvilken FORVENTINGER hunden har-dvs rutiner.

en AH kan helt fiiiint tilpasse seg. :) Men som sagt så vil jeg ikke ha en lat hund, jeg vil ha bikkje med stor B :ahappy:

Og til de som ikke fikk med seg lista mi..om AHn liker å bruke huet- så vil den få plenty av klikkerøkter med innlæring av triks og anna unyttige øvelser- bare for mental trenings skyld. plusset er at jeg da også ELSKER slik trening ;)

spor og søk er også gøy.

Tror neppe hunden vil ha underskudd av det. for å si det sånn.

Men det er jo også viktig med ro-trening, syns jeg da. det fins jo faktisk igså overarbeidene bikkjer som virker understimulerte-ja, som faktisk er OVERstimulert.

Det finns en balanse her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare skyte inn du får mange langt enklere og letter å ha med raser som har egne meninger uten at de ser ut som polarhund og har de baksidene jeg ser ved å være det.

Men lykke til med din AH.

Ps: Det er positivt at folk faktisk er negative, for det får folk til å reflektere og se på det på en annen måte og kanskje ikke hopper hodestups ut i ting :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. ikke dumt å bruke huet. Og ganske bra med andres erfaringer.

Men her syns jeg det er flere synspungter om AH en erfaringer, og så fremt man ikke har rasen selv, så syns jeg det blir dumt å synse å mene noe man ikke har grunnlag for.

Jeg bare vet med meg sev hvor fordomsfull jeg var til kineser, helt ti jeg fikk en i hus:)

Men da er vi i allefall enige om at vi er uenige. men nå er det jo bare jeg så vet hva jeg vil ha, og jeg som skal leve med dette monsteret også da :ahappy:

Men jo da. dette får meg til å tenke :) Og det var det som er formåle med denne tråden også:)

Så takk til alle som har svart meg, setter pris på det altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke så negativ til AH. Så lenge man vet at man får en båndhund og ikke kan regne med å gjøre det bra i de mer tradisjonelle hundesportene, men vil ha en trekk -og turhund, så synes jeg det kan gå fint.

Hvilken type AH er det du vil ha? De litt mer polare eller med mer fuglehundpreg? Skal du ha valp eller voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke så negativ til AH. Så lenge man vet at man får en båndhund og ikke kan regne med å gjøre det bra i de mer tradisjonelle hundesportene, men vil ha en trekk -og turhund, så synes jeg det kan gå fint.

Hvilken type AH er det du vil ha? De litt mer polare eller med mer fuglehundpreg? Skal du ha valp eller voksen?

(hun:) jeg har bestemt meg for å gå får AH ja. Men er ikke redd for å endre mening under veis :)

Jeg skrev tidligere at jeg satset på voksen hannhund, men ettersom jeg har forstått er det vanskelig å få en hund som er vokst opp i flokk, ofte utendørs noe vanskelig(kan være) å få vandt til å være hjemme alene.

Derfor heller jeg nå mere mot valp :) Men det er hannhund jeg går får ettersom jeg syns hannhunder er simplere og ærligere-det er noe med hannhunder jeg liker veldig godt . Også har jeg hanne fra før av. og ORKER ikke løpetidstyret igjen..

:)

Hun/han (:P) skulle iværtfall ha voksen, skreiv tidligere at noen skulle hjelpe henne og finne en voksen AH :P

Takk for inspill.

(Hun:) jeg ser nå etter valp, men det er noen måneder frem i tid jeg ønsker AH. Og driver å kommer meg "inn i miljøet" slik at jeg kan velge oppdretter , forledredyr og linjer slik at jeg kan få den valpen jeg er ute etter :P

Forresten, det er langdistanse/mellomdistanse linjer( polartype) jeg er ute etter, og ikke standard sprintlinjer. Det går på bekostning av "såkalt trenbarhet", da fugelhundlinjer ofte er mere førerorienterte. Men til motsats så får man en hund som kanskje er hakket mindre "giret" i hverdagen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får meg alle jo til å tenke litt, å når samtlige har dårlige erfaring med AH ang gemytt, så blir jeg jo selfølgeig skeptisk. Og har frasagt meg flere tilbud fra folk, fordi jeg ble såppas usikker :)

Er det ingen her inne som har AH selv og kan gi meg noen erfaringer?

Jeg har hatt AH i nesten 13 år, to stk i 3 av de årene, en resterende av de årene. Jeg kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsene her, men hva veit vel jeg? Kanskje AH'ene var greiere på 90-tallet når jeg hadde sånne :P

Ingen av mine to var aggressive i forhold til andre hunder, ikke engang når andre hunder fløy på de svarte de - ingen av dem. Vi leverte tilbake Tango da guttebarnet begynte å krabbe, for han var usikker på unger, og oppdretteren hadde null problemer med å sette han inn i flokken, og null problemer med å kjøre et nesten reint hannhundspann (4 av 6), så spesielt hannhundaggressive vil jeg vel ikke påstå at jeg har erfaring med at de er. Av de 8 voksne hannhundene han hadde det året jeg jobbet der, så var det vel en som ikke kunne omgås de andre hannene, så nei, jeg kjenner ikke igjen AH'en som spesielt hundeaggressiv, altså.

Skal jeg utheve hva jeg syns passa til mine to AH'er, kanskje:

Egenskaper jeg ser etter

En som jeg kan snørekjøre med ,for mosjon og morro skyld

• En som ikke fryser en påskedag på fjellet

• En som har potensialet til å komme langt innen lydighet

En som ikke har noe i mot ruskevær (og gjerne klasker fremlabbene ned i

asfaltsøl på fellesdekken)

• En hund som elsker å leke brytekamp o.l med sin eier

• En som digger soffakos på kveldene

• En som ikke har over gjenomsnittet jaktinstingt( tenker her på inkalling og hundens

radius i skogen/ lyst til å følge spor)

En som ikke gneldrer på alt og ingenting

• En som er noe reservert eller uinteressert i femmede mennesker

• En som er normalt snill mot andre hunder

• En som liker hodebry og innlæring av øvelser

• En som gjerne vil belønnes med drakamp eller ball

En hund som er nokså miljøsterk i nye situasjoner

• En hund som greit finner roen når det er rolig

Ikke molosser type, blir for stort og hårete

• Ikke under str breton

• OK med bladigshund, men da selfølgelig at man vet om foreldres

blandingsforhold(egenskaper)

Så av 17 ønske-egenskaper, ville ihvertfall mine to ha innfridd 11 av de. AH'er skal være utstyrt med en god avknapp, å ha spannhunder som står og hyler og ønser seg når det ikke skjer noe og kaster bort energi, er neppe ønskelig, så da liker de i ligge å sove også i sofaer. Nå var ingen av de spesielt kjælne til folk, fordi folk var egentlig uinteressant, men de kunne slappe av når de følte de hadde fått gjort en jobb. De trenger selvsagt en del mosjon/tur, det er det de er avlet for, å bruke kroppen sin fysisk, men jeg har ALDRI vært noe super-friluftsmenneske, og både jeg og hundene mine overlevde uten å løpe maraton hver dag.

Utover litt "samle flokken"-uling så var det ikke noe lyd i mine. De bjeffa ikke når det kom folk, de bjeffa ikke på andre hunder, de bjeffa ikke rett og slett. Jeg kan ikke huske å ha sett særlig Tommy (det er han jeg husker best, vi hadde Tango fra 1992 til 1995, det er noen år siden det :) ) redd i miljø, jeg kan ikke huske å ha sett han redd i det hele tatt egentlig, kanskje bortsett fra den gangen ekssvigerfar holdt på å kjøre på han (seriøst, det var merker etter frasparket hans 30 cm under bilen når den ble parkert, han hadde grunn til å bli redd. Der lå han og sov, og plutselig leker noen Petter Solberg på gårdsplassen vår liksom, jeg var rasende i flere timer etterpå, jeg!).

Ang. jaktinstinktet, så visste jeg jo at de kunne finne på å dra etter vilt, men sånn utover noen gnagere (rotter og lemmen) så overlevde stort sett andre dyr møte med mine. Vi hadde f.eks katt, så det jagde de ikke. Tommy var med meg i sauefjøs under lamming en gang, så han var ikke overdrevent heit på sau heller, selv om jeg aldri slapp han for å teste om han var sauerein (jeg er jo ikke dum - og det var heller ikke intensjonen at han skulle få seg en smell i sauefjøset, men når han var så kørka at han stakk huet sitt inn til ei søye, så ble det bare sånn). Det er mulig jeg er snål da, jeg slipper ikke fårehundene mine heller når det er vilt eller sau de kan ta, jeg :P

- Forskjellen på Tommy og f.eks Dina (som mer enn gjerne jakter), er utslagsfeltet. Hun holder seg i nærheten av meg hun, og selv om hun skulle finne på å dra avgårde på jakt, så løper hun kanskje toppen 30 meter fra meg, toppen! Tommy derimot var kanskje toppen 30 meter nær meg om jeg slapp han på skogstur, så det gjorde jeg ikke, han ble stort sett bare sluppet på jorder eller sletter, hvor jeg hadde god oversikt over både han og evt. vilt.

Som sagt, jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av AH her. For en som ikke skal drive med konkurranser, som skal ha en hund for mosjon og litt enkel LP-trening, og som er klar over at de er krevende fysisk og stort sett må gå i bånd, så ser jeg ikke helt at AH skal være et dårlig valg. Jeg kan ikke helt se at det er noe kjempeproblem å ha en AH og en kinesisk nakenhund sammen heller, det finnes klær til kineseren, og den kan i verste fall sitte i en varm sekk eller innenfor varmedressen, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...