Gå til innhold
Hundesonen.no

Westminster 2011


Monab88

Recommended Posts

Jeg satt nettopp å kikket på resultater og den flotte filmen de hadde laget. Festet blikket på en flott brindle jente med utrolige bevegelser i starten av filmen, syntes det var noe kjent med både hund å eier, å jammen vant ikke hun jeg satt å kikket på! Kikket på resultatet etterpå, og joda, det var noe kjent med den tispa.BIR hunden var ingen annen enn GCH Meisterhaus Dazzle 'N' Daze, jeg har fulgt henne lenge, da Meisterhaus har den typen basenji jeg liker! Kunne ønsket litt mer bryst på henne for det synes jeg basenji'en mangler og trenger så sårt, men ellers så synes jeg hun er staselig flott!

HP28853101.jpg

Enig med deg ang. BIR-basenjien! Jeg så henne "in the flesh" på Westminster i fjor og forelsket meg helt. Hun bare oser av kvalitet og har en slående vakker outline! :)

BIR og BIM på faraohund i år ble nevøen og niesen til min egen faraohund :lol: Espen Engh fra Norge dømte rasen og jeg synes han gjorde en bra jobb. Hans BIR, BIM og to Awards of Merit gikk til hunder som alle er etter svenske linjer (kombinert med amerikansk blod). Min svenske oppdretterkollega reiste dit med sin åtte år gamle hannhund og vant AOM!

Jeg var som sagt på Westminster i fjor og kan varmt anbefale denne utstillingen for alle utstillingsinteresserte. Det var virkelig en herlig opplevelse å se så mange vakre hunder av mange ulike raser som ble vist til perfeksjon av utrolig dyktige handlere. Westmisnter er jo en ganske spesiell utstilling; max 2500 hunder kan delta og de må være amerikanske champions. Det kan være vanskelig å få meldt på hunden sin (dersom den ikke havnet blant topp 5 i rasen året før - topp 5 får automatisk adgang), og påmeldingskvoten fylles opp i løpet av noen få timer...

Dette er også et "benched show" så hundene kan ikke forlate Madison Square Garden før på kvelden. Man skulle tro at det var godt med plass der, men jeg fikk sjokk da jeg kom dit. Det var kun seks ringer (ikke spesielt store) og det ble raskt stappfullt av mennesker i "the benching area" og rundt ringene. Heldigvis fikk jeg en sitteplass ved faraohundringen. Jeg satt sammen med en svensk farao- og basenjioppdretter (som jeg også tok flyet sammen med = masse faraohundprat) og senere kom selveste Joan Goldstein som satte seg ved siden av meg. Hun er en velkjent amerikansk dommer (tidligere whippetoppdretter). Vi satt sammen og så på whippet- og salukibedømningen og diskuterte hver eneste hund. Jeg lærte så utrolig mye! Dette var en opplevelse jeg aldri glemmer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Mona har allerede lagt ut bilde av BIR-hunden, og det er en hannhund jeg synes er helt nydelig - og jeg synes dette bildet ikke viser ham rettferd (men så er jeg personlig en tilhenger av å ta bildene litt mer forfra for å få vist mer hode og bryst - på dette bildet får en ikke helt fram det meget gode hodet hans). Jeg har sett mange bilder og filmer av ham, og han er så vakker, og har et hode med et deilig uttrykk som oser mann og søt og tillit og herlig og styrke... :lol:

BIM-tispa:

Ilsa-westminster.jpg

Hun er for øvrig belgisk import med norsk far, så heia oss :)

En pen tispe som jeg skulle hatt en aning mer hode til den kroppen - hvilket er litt rart når jeg kjenner hennes norske linjer og hoder, og det jeg finner av info om den belgiske mora er også bra. Oh well, jeg er en sucker for markante, gode, kraftige hoder, og det er alltid lettere å vurdere live enn på bilder og film.

De tre som fikk award of merit er også kjente storvinnere. To av dem har hatt sexreiser i Skandianavia og vært stilt her - den ene likte jeg veldig godt, den andre var for meg helt ordinær. Han som ikke har vært over dammen ga et meget, meget godt inntrykk på videoen.

Er det noen som vet om en finner katalogen online? Det er flere jeg likte veldig godt og gjerne skulle ha visst hvem er... Jeg synes hannhundene holdt en høyere kvalitet enn tispene, men det er nok fordi jeg ønsker "mer" av tispene, at de ble litt for lette for min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om en finner katalogen online? Det er flere jeg likte veldig godt og gjerne skulle ha visst hvem er... Jeg synes hannhundene holdt en høyere kvalitet enn tispene, men det er nok fordi jeg ønsker "mer" av tispene, at de ble litt for lette for min smak.

http://westminsterkennelclub.org/2011/entries/breed/bermtn.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit. fant ut

NP15759202.jpg

Liker ikke.

Hva har skjedd med hasevinklene her, de ser jo helt fjallajalla ut :lol:

Ingvild, ja de der var virkelig fine! Hvor ble det av den fine labradoren vi har her til lands?? Likte BIM hunden bedre enn BIR hunden, om jeg skulle valgt.

Lagrange hilser og sier at det går da ikke an å påstå at BIM hunden var bedre enn BIR hunden. BIM ser ut som en Beagle krysset med en feilfarget Rottweiler, eventuelt ei tønne på 4 korte bein. BIR hunden er ikke mye bedre, men mellom mild pest eller kolera så ble mild pest valgt i dette tilfelle. Han har iallefall lende og anatomi å vise til. BIM'en er jo bare en svær sekk med sort pels på.

Ellers er jeg mest imponert over hvor lite pels BIR-Samojeden hadde! Det pleier jo å være betydelig verre...

WS29566002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd med hasevinklene her, de ser jo helt fjallajalla ut :lol:

Ja i knåw... er noe rart med hele hunden synes jeg, ser ut som den har skikkelig svak rygg og. Men har nok og med hvordan den er oppstilt å gjøre. Men nei, dette er ikke min smak nei. Amerikanske dalmiser (og hunder genrelt?) er så overvinklede...

Så koselig å få livstegn fra Lagrange! *vinker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BOB: GCH Celebratia Vintageeightyfour

DN07931202.jpg

Jeg liker ikke at de formklipper hundene slik de gjør, og vinnerhunden har et forskrekkelig bakstell på bildet iallefall. Fronten ser litt bedre ut, og halsen er jo bra, men den virker litt kort i lenden og med veldig kort kryss. Den så nok noe bedre ut på videoen.

BOS: Ch Deja Vu Ten

DN01343508.jpg

Typisk amerikaner med amerikanske linjer langt bakover i stamtavla - på samme måte som vinneren. Alt for kort i kroppen og et grusomt bakstell.

Jeg festet meg kun ved en hund på videoen, en sort hannhund som hadde både type, helhet og bevegelser. Lekker sak - som selvsagt hadde gode, europeiske linjer :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe om fargene?

Bir-hunden hadde vel ok farge, men BIM-hunden var ingen høydare. Den fargen kunne fort resultert i redusert premiegrad for en rasespesialist.

Og bare for å si det: begge labradorene var virkelig virkelig grusomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at den skotske ble BIS. Den var finest av alle. Fikk helt åndenød av den pekineseren :lol:

Jeg syns den var fin den første dalamtineren Lola! Den andre var så tynn. Hva var galt med den første?

Jeg syns den første var tynn. Dessuten syns jeg den hadde dårlig front (på bildet hvertfall) og var totalt overdimensjonert bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bir-hunden hadde vel ok farge, men BIM-hunden var ingen høydare. Den fargen kunne fort resultert i redusert premiegrad for en rasespesialist.

Tusen takk - da har jeg catchet rett på briardfarge, for det er det at BIM-hunden kan se ut til å være henimot tofarget som er saken, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den første var tynn. Dessuten syns jeg den hadde dårlig front (på bildet hvertfall) og var totalt overdimensjonert bak.

Er helt enig! Den eier jo ikke forbryst eller vinkler i fronten, og har vel mer en front slik enkelte mynder skal ha...

Tusen takk - da har jeg catchet rett på briardfarge, for det er det at BIM-hunden kan se ut til å være henimot tofarget som er saken, sant?

Jepp, det har du :ahappy:. Ja, den tenderer mot tofarget. Det var en hund som var en av de utplukkede som var veldig tofarget, men jeg er usikker på om det var BIM-hunden eller om det var en annen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det har du :ahappy:. Ja, den tenderer mot tofarget. Det var en hund som var en av de utplukkede som var veldig tofarget, men jeg er usikker på om det var BIM-hunden eller om det var en annen igjen.

Jeg syns nå det var flere som vær nærme den grensen, men tror ikke det var den tydligste som ble BIM nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nå det var flere som vær nærme den grensen, men tror ikke det var den tydligste som ble BIM nei.

Ja, det er egentlig ganske vanlig på de amerikanske linjene dette med dårlige farger - enten nesten tofarget eller veldig lyse. Jeg tror forøvrig du har rett i at det var ikke den verste av dem som ble BIM - det var nok en som var atskillig verre ja. De er også litt luftige i kroppen synes jeg - det var vel bare den ene sorte som virkelig så ut som en skikkelig briard :ahappy: (den var vel fra kennel Fairytail og hans pappa er fransk fra kennel Mont d'en Crauzille).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...