Gå til innhold
Hundesonen.no

Nappe ørehår

småtroll

Recommended Posts

Skrevet

Leser endel plasser her på forumet om napping av hår inni ørene på hunden. Jeg gjør dette på mine cairn, men er dette noe som må gjøres på alle raser? Trudde det var de med napperaser som trengte dette..

Hvis det er sånn at alle raser trenger ørehårsnapping, hvorfor trengs dette? Kan man ikke bare klippe det bort, eller blir det for "tett" inni der da?

*lurer på mye dumt*

Skrevet

Jeg ble også litt forvirret av å lese om folks bekymring for ørene til ulver.

Dvergschnauzeren min måtte jeg nappe i ørene, men har aldri måtte nappe ørene på groenendaelene mine, og kan ikke se at Rinas ører ser hårete ut :ahappy:

Skrevet

Jeg napper heller ikke ørene på border colliene eller flat'en min :ahappy: Da jeg kjøpte flat'en fikk jeg med en "klippeanvisning" fra oppdretter siden de skal klippes ganske mye før utstilling og sånn. Der sto det ett punkt som gjaldt å nappe ørene, men oppdretter sa at det var noe de ikke gjorde lenger. Så det har ikke jeg bekymret meg over heller.

Skrevet

Det gjøres vel kun på napperaser? Har ikke hørt noe om det på andre raser.. Hunder har hår der for en grunn, spesiellt hunder med ståører har pels der for å beskytte dem mot elementene. Det skal ikke klippes bort. Noen hunder har ikke hår der, spes de som kommer fra varmere klima.

Skrevet

Jeg trodde det var klippe/napperaser som trengte det? De får jo mye mer "ukontrollert" hårvekst enn røyteraser... Jeg napper puddelen, ellers blir det veldig tett. Tviler sterkt på at jeg må nappe hovawarten. Han har ikke like mye hår i ørene.

Guest Dratini
Skrevet

Jeg trodde det var klippe/napperaser som trengte det? De får jo mye mer "ukontrollert" hårvekst enn røyteraser... Jeg napper puddelen, ellers blir det veldig tett. Tviler sterkt på at jeg må nappe hovawarten. Han har ikke like mye hår i ørene.

Etter å ha hatt Hovawart i huset i mange år så vil jeg si, nei de skal ikke nappes. Hverken inni eller utenpå ørene :whistle:

Skrevet

Pudler ørenappes, selvfølgelig.

Nappet vel også litt i ørene på min Australske terrier (men på langt nær på samme måte som puddel).

Skrevet

Hvis vi snakker nede i øregangene så må beardisene nappes der, ja - ellers blir det heeeelt tett av hår. Man skal IKKE klippe de, de må nappes.

På Skye terrierne (ca like mye/lang pels, men ståører) gjorde jeg aldri noe som helst med ørene på. De var rene og pene og akkurat passe med hår i dem til enhver tid.

Am.cockeren fikk bare hårvekst heeelt ytterst i øregangen, så den kunne man godt klippe av duskene som stakk ut.

på inn/utsiden av selve øre"lappen" (eller hva man kaller det) vil det såklart avhenge av pelstype hva man må gjøre.

Susanne

Skrevet

Det var jeg som var bekymret for ulvenes ører (litt humoristisk da, man får jo stole litt på moder natur). Jeg har to raser som må ørenappes, beardisen med hengeører og wheatenterrieren som har ører som er brettet ned. Jeg trodde kanskje at alle hunder måtte ryddes litt i ørene jeg, men var ikke helt sikker.

Skrevet

Etter min erfaring med ståører (11 år med en skye terrier, 5 år med en annen) tenkte jeg at de med ståører faktisk har mindre "gørr" i ørene sine enn de med hengeører..

Så "wææ" når jeg oppdaget på utst. forrige helg at Moxy (ståører, men liiite hår) var superekkel og møkkete nedi ørene, da.. 9 mdr gammel og flekkete av vokskladder nedi der. :whistle:

Så... Ulver, ja.. Sikkert endel hår der, som sørger for at det IKKE blir gørrete og ekkelt nedi der. antar jeg..

Susanne

Skrevet

Aldri hatt behov for å nappe sheltienes ører i allefall. Klipper litt "fjoner" på ørekantene, men det er bare kosmetisk, er egentlig ikke nødvendig, bare jeg som synes de blir ryddigere da:P

Skrevet

Takk for alle svar :-) Konklusjone er vel da at napperaser nappes inni/nedi ørene og i tillegg bør det gjøres på hunder der det vokser mye og blir "tett" nedi øregangene?

Nok ett dumt spørsmål; de rasene som ikke er napperser; gjør det vondt for dem å nappe håret i ørene? Innbilder meg at det sitter godt fast på de... :whistle:

Skrevet

Det er da de færreste hunderaser som har hårvekst i øra, uavhengig av om øra står eller henger. Bedlingtonterriere klippes på kroppen og nappes i øra. Nappet med fingra, jeg. Ittno problem, men må ikke slurves med for da kommer ørebetennelsene lett. De har hengeører de hundene jeg har nå, også, men ikke et hår å se inni der :whistle:

Skrevet

Hva hadde du tenkt til å nappe på de rasene som ikke er "napperaser?" :whistle:

Når man napper hår i ørene så har man først i "ørepulver" slik at man får tak og det er lett å dra ut hårene enten med fingre eller pinsett. Talcum duger dårlig og det blir glatt, er min erfaring. Jeg bruker "ørepulver." Og bruker "rensevann" etterpå.

Ørepulver?? Har jeg aldri hørt om. Bare nappet i vei, jeg. Tror ikke det gjorde noe vondt, for bikkja sa ikkeno ...

Skrevet

Jeg hadde heller ikke hørt om dette ørepulveret før i fjor engang.. Og DET gjorde ørenappingen langt, langt enklere for både hund og meg. Da kan selv jeg nappe hårene (selv uten negler).

Men joda, det går greit uten også, men da må jeg ha en peang eller pinsett - ellers får jeg ikke tak i hårene.

Om det gjør vondt?

Tja, noen skriker som om man skulle ha plukket ut øynene på dem.. Andre koser seg og ser på det som delig kløing laangt inne i øregangen.

På beardisen må man ikke nappe når valpen er for ung (da sitter hårene veldig fast), men fra sånn 6-8 mnd alder kan man nappe litt nå og da - masse kos og kløing innimellom nappingene - og da går det som regel helt fint.

Susanne

Skrevet

Det er et spesielt ørepulver som bl.a. hundefrisører bruker. Det gjør at du får et strålende godt tak på de glatte hårene og hår som vokser "langt nede fra øregangen et sted." (rompe forklaring) :aww: Går lettere og greiere enn om du bare bruker fingre/pinsett. :) Jeg er helt avhengig av det. :D

Bruker det pulveret selv på Havanaisen som må nappes i ørene hver 14 dag, ble så mye enklere når vi "fant" det produkte!

Guest lijenta
Skrevet

Hva heter det ørepulveret? Urbi er godt behåret så det ahdde vært greit å kunne teste det. Må nemlig nappe inni øret hennes.

Skrevet
Når man napper hår i ørene så har man først i "ørepulver" slik at man får tak og det er lett å dra ut hårene enten med fingre eller pinsett. Talcum duger dårlig og det blir glatt, er min erfaring. Jeg bruker "ørepulver." Og bruker "rensevann" etterpå.

Ørepulver? Finnes det noe sånt ? DET burde jeg også hatt, for joda, jeg kan nappe ganske reint og fint i ørene på mine, men de siste hårene greier jeg aldri å få tatt på guttungen. Og ja - briarder bør også nappes i ørene en gang i blant. Babs har relativt lite hår, så henne har det vel strengt tatt ikke vært nødvendig å nappe, men guttungen gror pels så det holder, og da også inni ørene selvsagt. Jeg napper også litt reint på innsida av "flapsen".

Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at det er vondt. Pippin har mye mer hår i ørene enn Symra, så han har blitt nappet siden han var noen få måneder gammel. Han synes faktisk det er litt ok, de utnappete hårene lukter nemlig spennende, og de får man som gave når man er snill gutt og står pent. Dette lærte jeg av oppdretteren. Symra nappes mye sjeldnere, men jeg tror ikke hun heller synes det er vondt. "Bare napp ører du mor, så lenge du holder deg langt unna framlabbene mine med børsten!"

Jeg bruker også det pulveret, praktisk.

Skrevet

Shih tzu er ikke en rase som kan nappes eller har hår som ikke gror noen steder.

I følge tilsvarende tråd på vårt forum er rådene følgende. Ikke nappe om man ikke er helt sikker på at det er et absolutt behov. Napping av ørehår er såpass smertefullt at når man skal gjøre det må man dope ned hunden hos dyrlegen.

Skrevet
Napping av ørehår er såpass smertefullt at når man skal gjøre det må man dope ned hunden hos dyrlegen.

For noe tøv. Om hunden får smerter når man napper hår, så napper man feil.

Skrevet

Napping av ørehår er såpass smertefullt at når man skal gjøre det må man dope ned hunden hos dyrlegen.

Okay, det er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Som Siri sier, hvis det gjør så vondt for hunden så har du nappa feil! Det blir vondere for hunden om det gror igjen og blir fullt av verk!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...