Gå til innhold
Hundesonen.no

Nappe ørehår


småtroll

Recommended Posts

Leser endel plasser her på forumet om napping av hår inni ørene på hunden. Jeg gjør dette på mine cairn, men er dette noe som må gjøres på alle raser? Trudde det var de med napperaser som trengte dette..

Hvis det er sånn at alle raser trenger ørehårsnapping, hvorfor trengs dette? Kan man ikke bare klippe det bort, eller blir det for "tett" inni der da?

*lurer på mye dumt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg napper heller ikke ørene på border colliene eller flat'en min :ahappy: Da jeg kjøpte flat'en fikk jeg med en "klippeanvisning" fra oppdretter siden de skal klippes ganske mye før utstilling og sånn. Der sto det ett punkt som gjaldt å nappe ørene, men oppdretter sa at det var noe de ikke gjorde lenger. Så det har ikke jeg bekymret meg over heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheaten terrier nappes, mens eurasieren trenger det ikkje. Innbiller meg at det er mest raser med hengeører som må nappes?

Det er vel raser der all pels bare vokser og vokser og må klippes/barberes, tenker jeg sånn umiddelbart. Ihvertfall må både pudler og lhasa´er nappes for hårene inni ørene gror og gror, de vokser "langt nedenfra." (Ræ** forklaring som vanlig :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var klippe/napperaser som trengte det? De får jo mye mer "ukontrollert" hårvekst enn røyteraser... Jeg napper puddelen, ellers blir det veldig tett. Tviler sterkt på at jeg må nappe hovawarten. Han har ikke like mye hår i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg trodde det var klippe/napperaser som trengte det? De får jo mye mer "ukontrollert" hårvekst enn røyteraser... Jeg napper puddelen, ellers blir det veldig tett. Tviler sterkt på at jeg må nappe hovawarten. Han har ikke like mye hår i ørene.

Etter å ha hatt Hovawart i huset i mange år så vil jeg si, nei de skal ikke nappes. Hverken inni eller utenpå ørene :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi snakker nede i øregangene så må beardisene nappes der, ja - ellers blir det heeeelt tett av hår. Man skal IKKE klippe de, de må nappes.

På Skye terrierne (ca like mye/lang pels, men ståører) gjorde jeg aldri noe som helst med ørene på. De var rene og pene og akkurat passe med hår i dem til enhver tid.

Am.cockeren fikk bare hårvekst heeelt ytterst i øregangen, så den kunne man godt klippe av duskene som stakk ut.

på inn/utsiden av selve øre"lappen" (eller hva man kaller det) vil det såklart avhenge av pelstype hva man må gjøre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som var bekymret for ulvenes ører (litt humoristisk da, man får jo stole litt på moder natur). Jeg har to raser som må ørenappes, beardisen med hengeører og wheatenterrieren som har ører som er brettet ned. Jeg trodde kanskje at alle hunder måtte ryddes litt i ørene jeg, men var ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring med ståører (11 år med en skye terrier, 5 år med en annen) tenkte jeg at de med ståører faktisk har mindre "gørr" i ørene sine enn de med hengeører..

Så "wææ" når jeg oppdaget på utst. forrige helg at Moxy (ståører, men liiite hår) var superekkel og møkkete nedi ørene, da.. 9 mdr gammel og flekkete av vokskladder nedi der. :whistle:

Så... Ulver, ja.. Sikkert endel hår der, som sørger for at det IKKE blir gørrete og ekkelt nedi der. antar jeg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :-) Konklusjone er vel da at napperaser nappes inni/nedi ørene og i tillegg bør det gjøres på hunder der det vokser mye og blir "tett" nedi øregangene?

Nok ett dumt spørsmål; de rasene som ikke er napperser; gjør det vondt for dem å nappe håret i ørene? Innbilder meg at det sitter godt fast på de... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da de færreste hunderaser som har hårvekst i øra, uavhengig av om øra står eller henger. Bedlingtonterriere klippes på kroppen og nappes i øra. Nappet med fingra, jeg. Ittno problem, men må ikke slurves med for da kommer ørebetennelsene lett. De har hengeører de hundene jeg har nå, også, men ikke et hår å se inni der :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :-) Konklusjone er vel da at napperaser nappes inni/nedi ørene og i tillegg bør det gjøres på hunder der det vokser mye og blir "tett" nedi øregangene?

Nok ett dumt spørsmål; de rasene som ikke er napperser; gjør det vondt for dem å nappe håret i ørene? Innbilder meg at det sitter godt fast på de... :)

Hva hadde du tenkt til å nappe på de rasene som ikke er "napperaser?" :whistle:

Når man napper hår i ørene så har man først i "ørepulver" slik at man får tak og det er lett å dra ut hårene enten med fingre eller pinsett. Talcum duger dårlig og det blir glatt, er min erfaring. Jeg bruker "ørepulver." Og bruker "rensevann" etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du tenkt til å nappe på de rasene som ikke er "napperaser?" :whistle:

Når man napper hår i ørene så har man først i "ørepulver" slik at man får tak og det er lett å dra ut hårene enten med fingre eller pinsett. Talcum duger dårlig og det blir glatt, er min erfaring. Jeg bruker "ørepulver." Og bruker "rensevann" etterpå.

Ørepulver?? Har jeg aldri hørt om. Bare nappet i vei, jeg. Tror ikke det gjorde noe vondt, for bikkja sa ikkeno ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørepulver?? Har jeg aldri hørt om. Bare nappet i vei, jeg. Tror ikke det gjorde noe vondt, for bikkja sa ikkeno ...

Det er et spesielt ørepulver som bl.a. hundefrisører bruker. Det gjør at du får et strålende godt tak på de glatte hårene og hår som vokser "langt nede fra øregangen et sted." (rompe forklaring) :whistle: Går lettere og greiere enn om du bare bruker fingre/pinsett. :) Jeg er helt avhengig av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke hørt om dette ørepulveret før i fjor engang.. Og DET gjorde ørenappingen langt, langt enklere for både hund og meg. Da kan selv jeg nappe hårene (selv uten negler).

Men joda, det går greit uten også, men da må jeg ha en peang eller pinsett - ellers får jeg ikke tak i hårene.

Om det gjør vondt?

Tja, noen skriker som om man skulle ha plukket ut øynene på dem.. Andre koser seg og ser på det som delig kløing laangt inne i øregangen.

På beardisen må man ikke nappe når valpen er for ung (da sitter hårene veldig fast), men fra sånn 6-8 mnd alder kan man nappe litt nå og da - masse kos og kløing innimellom nappingene - og da går det som regel helt fint.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et spesielt ørepulver som bl.a. hundefrisører bruker. Det gjør at du får et strålende godt tak på de glatte hårene og hår som vokser "langt nede fra øregangen et sted." (rompe forklaring) :aww: Går lettere og greiere enn om du bare bruker fingre/pinsett. :) Jeg er helt avhengig av det. :D

Bruker det pulveret selv på Havanaisen som må nappes i ørene hver 14 dag, ble så mye enklere når vi "fant" det produkte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man napper hår i ørene så har man først i "ørepulver" slik at man får tak og det er lett å dra ut hårene enten med fingre eller pinsett. Talcum duger dårlig og det blir glatt, er min erfaring. Jeg bruker "ørepulver." Og bruker "rensevann" etterpå.

Ørepulver? Finnes det noe sånt ? DET burde jeg også hatt, for joda, jeg kan nappe ganske reint og fint i ørene på mine, men de siste hårene greier jeg aldri å få tatt på guttungen. Og ja - briarder bør også nappes i ørene en gang i blant. Babs har relativt lite hår, så henne har det vel strengt tatt ikke vært nødvendig å nappe, men guttungen gror pels så det holder, og da også inni ørene selvsagt. Jeg napper også litt reint på innsida av "flapsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at det er vondt. Pippin har mye mer hår i ørene enn Symra, så han har blitt nappet siden han var noen få måneder gammel. Han synes faktisk det er litt ok, de utnappete hårene lukter nemlig spennende, og de får man som gave når man er snill gutt og står pent. Dette lærte jeg av oppdretteren. Symra nappes mye sjeldnere, men jeg tror ikke hun heller synes det er vondt. "Bare napp ører du mor, så lenge du holder deg langt unna framlabbene mine med børsten!"

Jeg bruker også det pulveret, praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...