Gå til innhold
Hundesonen.no

Til NS og andre ikke klikkere!


Djervekvinnen

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Jeg er enig i at det blir fort drama her inne når noen sier at de tar i hundene sine - personlig er jeg av den oppfatning at alle hunder lærer på forskjellige måter akkurat som vi mennesker gjør, og at eieren får forsøke å finne ut av hva som passer hund og eier best selv. Selv om det er noen treningsmetoder jeg aldri kunne brukt med mine hunder, og heller ikke kan forestille meg vil være mer effektive enn andre på andres hunder synes jeg at man i størst mulig grad skal ha tillit til at en hundeeier faktisk prøver å gjøre det som er best for sin hund og velger en treningsmetode som funker for begge to.

Har sittet mye på hendene mine under treningsmetode diskusjoner, og frontene er definitivt harde her inne - personlig trener jeg etter "Helene - metoden"; et utvalg av det jeg har funnet ut funker best for mine hunder. Jeg synes klikker er fint å bruke på presis belønning og triksinnlæring, men er heller ikke redd for å ta i hundene mine dersom de driver ugang (men da får jeg til gjengjeld fryktelig dårlig samvittighet etterpå).

Synes også prinsippet "jeg ville aldri latt en xxxxxx-trener tatt i hunden min" er teit - men for meg er det et prinsipp at jeg oppdrar hundene mine; ingen andre - det være seg klikker, jærverud, nordenstam eller annet. Derfor har jeg også innlagt forbud mot at samboern får oppdra dem, så gjør de noe galt i hans nærvær er det leit for han ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Time out for Lisa er når hun stresser seg opp ved treningssituasjon med mange hunder' date=' da binder jeg henne til et tre og går litt unna. Når hun klarer å sitte stille uten å pipe så henter jeg henne og roser ;) Putter henne aldri i bur som time out.[/quote']

Ja, det er mer sånn jeg har oppfattet time-out. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med flere her, både Ingar, Julie og Annette. Jeg trente vel som Julie (IW) før, på den forrige hunden vår. Det fungerte UTMERKET. På Puma derimot, passet ikke den treningsmetoden like bra. Han trengte å få vite akkurat når han gjorde det riktig, og jeg følte at jeg ikke fikk det helt til, men også når han gjorde noe feil eller galt. Klikker fungerer utmerket på han.

Klikkerfolk har en lei tendens til å bli ekstreme (det gjelder også folk fra andre retninger), men det er jo helt feil at klikkertrening er det eneste riktige, og at alle som tar i hunden sin er dyremishandlere. Blir både sint og opprørt når jeg leser det. Det vi skal ha klart for oss er at begge metodene er effektive, og begge metodene fungerer veldig bra! Det er jo litt smak og behag hva man vil trene! Jeg synes klikkertrening er kjempegøy, så jeg trener det. Men i diskusjoner er jeg ofte minst like enig med Charlotte som med Benedicte. Så rop ut, vi har alle godt av andres synspunkter på ting!

Ang. det med at NS folk aldri får røre hunden min: ingen får kjefte på eller trene hunden min... Det er min oppgave, uansett om deter verdensmesteren i ag som kommer eller Geir Nordenstam. Sånn er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snu seg fra hunden er vel mer å regne som ignorering...?

Mange bruker grind e.l når de gir time-out,slik at valpen fortsatt kan se flokken og det oppleves nok mye mildere for stakkaren.Jeg bruker gangen i ekstreme tilfeller med Loke.Dvs.når han biter altfor hardt og klyper og ikke gir seg når jeg demper,ignorerer eller gir advarsel.Da må han ut på gangen i noen sekunder..ute blir han bindt i et tre eller en stolpe.Men han er ingen valp som skal lære seg spille reglene for første gang,han er en unghund som har lært seg feil spilleregler allerede og derfor må avlæres.

Hos valper synes jeg time-out generellt brukes for ofte av mange.

Og han får alltid en advarsel...På Loke bruker jeg "nei""kutt ut" eller"kremt" i en bestemt tone.Dette er signaler han allerede oppfattet som advarsel når han kom til meg,men følgene hos meg er forskjellig fra når han ble tatt i nakken,klypt i øret o.l..Jeg straffer han ikke fysisk ,jeg straffer psykisk..

Og det vet vi alle at kan føles mye verre.

Det er en grunn til at jeg allikevel velger den formen for avstraffelse fremfor en fysisk avstraffelse.Det er ingen mulighet for at hunden blir redd meg eller går i forsvar etc..Man får ikke bommet like grovt hvis man bommer..

Men at klikkere er så mye snillere med hunden sin er ikke alltid like riktig, mange føler seg vel bare snillere..:wink:

Mener jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det med at NS folk aldri får røre hunden min: ingen får kjefte på eller trene hunden min... Det er min oppgave, uansett om deter verdensmesteren i ag som kommer eller Geir Nordenstam. Sånn er det..

Nettopp! Det er uansett bare en selv som skal trene hunden! Jeg lar ingen andre kaste dummy til Lisa, det er ikke fordi personen er klikkertrener eller nordenstammer, det er fordi jeg er den eneste som leser hva hun kommer til å gjøre, hva hun har lyst til å gjøre og jeg er den eneste som vet hva som skal forsterkes eller "straffes". (Dvs hente apporten selv, jaaaa jeg er en dyremishandler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg ikke skjønner helt forskjell på å ignorere, time-out og "hunden må gjøre det jeg vil før den får gjøre som den vil.." Jeg straffer ikke mye, jeg belønner bare ikke den atferden jeg ikke vil ha..Men da jeg skulle lære Lassie og ikke bjeffe før han fikk gå ut (en atferd som han hadde fått belønning for i flere år) tok han helt av da jeg ignorerte han, og da tok jeg han rolig inn på nabo rommet og der måtte han være til han ble stille..Dette trengte jeg å gjøre to ganger, så forsto han poenget..Jeg trodde dette var time-out, men snakket så med en relativt oppegående klikkertrener, og hun mente at dette slettes ikke var time-out, men heller en variant av "du må gjøre som jeg vil, før du får gjøre som du vil"...

Samme personen sa at hun aldri brukte time-out på sine hunder, fordi hun mente at da måtte man være sikker på at man hadde forsterket riktig atferd (en alternativ atferd) mange nok ganger, slik at hunden "visste" hva den skulle gjøre..Siden hun også mente at man aldri kunne vite når hunden "visste" det, synes hun time-out var en altfor streng straff..

Noen som har lyst til å forklare forskjellen mellom de tre straffemetodene? Hva "kjennetegner" egentlig en time-out?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Dvs hente apporten selv, jaaaa jeg er en dyremishandler)

Det er jo ta vekk et gode..Altså negativ straff ;) Jeg må si jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at du ligger nærmere nordenstam enn klikkertrening? (eller kanskje det er jeg som har misfortstått?) For meg høres det ut som du i praksis tilnærmet trener klikker, selv om du tror på lederskap og will to please. :P Du bruker jo positiv forsterking (få lov til å hente apporter) og negativ forsterkning (må se på deg hente apporter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg ikke nordenstammer, bruker klikkeren men ikke filosifen..

Men jeg er ikke med på diskusjonene her inne for det er så mye krangling at jeg bare har meldt meg helt ut dette forumet :wink:

Synd ;) Men tror faktisk det er sånn på alle forumene som diskuterer hund..på canis klager alle over det, her klager alle over det, på dyrenett klager alle over det, på no.alt.hunder klager alle over det osv.. Så det er ikke så mye gå gjøre med det annet enn å prøve å diskutere konstruktivt selv, og ikke ta seg nær av ting som blir skrevet i en opphetet diskusjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ta vekk et gode..Altså negativ straff :P Jeg må si jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at du ligger nærmere nordenstam enn klikkertrening? (eller kanskje det er jeg som har misfortstått?) For meg høres det ut som du i praksis tilnærmet trener klikker, selv om du tror på lederskap og will to please. :P Du bruker jo positiv forsterking (få lov til å hente apporter) og negativ forsterkning (må se på deg hente apporter)

Etter å ha lest og snakket med klikkertrenere så har jeg funnet ut at jeg i selve treningen er nærmere klikker enn jeg trodde. Nå er jeg litt mer opplyst og har sett og hørt at treningen er langt i fra nordenstam. Allikevel går det i rykk og ros hjemme hvis hun gjør ugang, altså positiv straff - men aldri på trening! Så er det jo disse tingene som lederskap og will to please som jeg tror på da, det er vel ikke helt i følge med klikkerboka. Men poenget er at jeg på trening bruker PF /NS. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd ;) Men tror faktisk det er sånn på alle forumene som diskuterer hund..på canis klager alle over det, her klager alle over det, på dyrenett klager alle over det, på no.alt.hunder klager alle over det osv.. Så det er ikke så mye gå gjøre med det annet enn å prøve å diskutere konstruktivt selv, og ikke ta seg nær av ting som blir skrevet i en opphetet diskusjon..

nei, skjønner det, jeg tar meg ikke nær av ting som blir sagt her og hva som er riktig og hva som er feil, jeg bare orker ikke lese meg gjennom på krangling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, skjønner det, jeg tar meg ikke nær av ting som blir sagt her og hva som er riktig og hva som er feil, jeg bare orker ikke lese meg gjennom på krangling...

Helt enig Kristine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen får lov til å kjefte på min hund, rykke i båndet uansett :wink: Har opplevd at jeg har lånt hundene mine ut til barn&hund juniorhandling, og de har rykket i båndet og når de var flinke fikk de en såkalt "scæferklapp" ("dunkdunk" på flanken). Etter det har jeg funnet ut at jeg aldri låner vekk hunden min til juniorhandling, barn og hund, eksteriør etc, hvis jeg ikke stoler skikkelig på disse menneskene!

Og jeg pleier aldri å la folk få trene hunden min uansett hvordan de trener (ok med sitt og dekk når jeg står ved siden av), for ingen andre enn jeg (- som trener av min hund) vet hvordan man reagerer i enhver situasjon (jeg legger med en gang merke til om Cita skal få belønningen eller ei - utifra småfeil som å legge seg på skinken osv).

Ang timeout, så kan det jo regnes som positiv straff å kaste hunden inn i et tomt rom dersom den syns det er ubehagelig :?

Jeg bruker timeout på Sonic (bruker det aldri på Cita, for hun stresser seg sjelden opp). Hver gang vi går forbi mennesker på veien, så klikker han. Han får såkalte "tussebyer" (!mens han er i bånd!), hopper opp, biter, tar tak i båndet sitt og drar alt han kan og det er umulig å stoppe han! Den som ikke tror det kan bare prøve det selv :wink: (Jeg kan ikke slippe han heller, for da stikker han sin vei). Da må jeg (samtidig som jeg har ufrivillig drakamp med en dritsterk hund som hopper rundt) binde han i nærmeste tre, og gå litt ifra og sny ryggen til. Da tar det noen minutter, og så roer han seg, og går tilbake og belønner. Det er det jeg mener med time-out :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg ikke skjønner helt forskjell på å ignorere, time-out og "hunden må gjøre det jeg vil før den får gjøre som den vil.." Jeg straffer ikke mye, jeg belønner bare ikke den atferden jeg ikke vil ha..Men da jeg skulle lære Lassie og ikke bjeffe før han fikk gå ut (en atferd som han hadde fått belønning for i flere år) tok han helt av da jeg ignorerte han, og da tok jeg han rolig inn på nabo rommet og der måtte han være til han ble stille..Dette trengte jeg å gjøre to ganger, så forsto han poenget..Jeg trodde dette var time-out, men snakket så med en relativt oppegående klikkertrener, og hun mente at dette slettes ikke var time-out, men heller en variant av "du må gjøre som jeg vil, før du får gjøre som du vil"...

Samme personen sa at hun aldri brukte time-out på sine hunder, fordi hun mente at da måtte man være sikker på at man hadde forsterket riktig atferd (en alternativ atferd) mange nok ganger, slik at hunden "visste" hva den skulle gjøre..Siden hun også mente at man aldri kunne vite når hunden "visste" det, synes hun time-out var en altfor streng straff..

Noen som har lyst til å forklare forskjellen mellom de tre straffemetodene? Hva "kjennetegner" egentlig en time-out?

:? Skjønner godt at du er forvirret for nå ble jeg forvirret og ;)

Uten å påstå at jeg sitter med fasiten er min tolkning følgene:

Ignorering:den første "straffen"jeg drar igang når Loke biter etter armene mine etc..da snur jeg meg overtydelig vekk fra han og kikker i taket etc,gjerne med armene i kryss over brystet.Stort sett stopper han der,hvis jeg bare "holder ut" lenge nok :wink: Dette er også det jeg fikk forklart som "ignorering" når jeg gikk tik "bikkjepsykolog"med gamlegronnisen og Pan.Det ligner veldig på de valpemoren gjør eller det eldre trygge hunder gjør for å avslutte leken når de unge blir for krakilske eller gjør noe galt.

Time-out:en slags sosial utestengelse..time-out hørte jeg om første gangen når jeg jobbet i barnehage for ørten år siden.Forklaringen var at man tar barnet ut av leken eventuellt ut av gruppen til det har roet seg.Barnet skal ignoreres og helst kjede seg.Styreren i barnehagen var ikke helt henrykt og mente det bare var et nytt fancy ord for skammekrok.Vi brukte aldri time-out i barnehagen hvor jeg jobbet,men jeg ser at mange har begynnt å ta det i bruk nå.Det er også slik jeg har fått det definert av bikkjepsykologene.

Å putte Lassie i et annet rom vil jeg definere som time-out.

"du må gjøre som jeg vil, før du får gjøre som du vil"...

Her tenker jeg "learn to earn" prinsippene...?

Har aldri hørt en norsk oversettelse..noen mener det er lederskapøvelser .Hva vet jeg..slikt tør jeg ikke spekulere i.

Men i hvertfal:dette er vel ikke en straff,mer en slags "doggie-zen" ihverdagen?

Jeg bruker det mye..Loke trodde at det man skulle gjøre når man skal gå tur var hoppe på døra,bite i båndet og ule samtidig..Han tok fullstendig av.Så da måtte han lære seg at han ikke fikk komme ut døren før han satt helt stille..Nå har han begynnt å måtte dekke og stå i tillegg noenganger.

Han må gjøre noe for å oppnå noe.

Men hvis time-out ikke er en slags soial utenstengning,hva er det da?

Jeg er forøvrig veldig enig med henne i at time-out er brutalt (slik jeg har tolket det),jeg har selv brukt det på en valp og det ga meg bare en dårlig følelse.Greit hvis du bare binder den eller har en valpegrind slik at den ikke blir helt adskilt,da oppfattes det nok mindre brutalt for valpen.Men allikevel..

På Loke burde jeg vært mer konsekvent på det.Jeg kan ikke ha en Groenendael som synes det er dødsfestlig å klype og bite folk.Men jeg kvier meg alltid litt for å gjennomføre det og da blir det som oftest til at jeg dropper det :roll: Men han haaar jo blitt mye bedre da :oops: :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker timeout på Sonic (bruker det aldri på Cita, for hun stresser seg sjelden opp). Hver gang vi går forbi mennesker på veien, så klikker han. Han får såkalte "tussebyer" (!mens han er i bånd!), hopper opp, biter, tar tak i båndet sitt og drar alt han kan og det er umulig å stoppe han! Den som ikke tror det kan bare prøve det selv :wink: (Jeg kan ikke slippe han heller, for da stikker han sin vei). Da må jeg (samtidig som jeg har ufrivillig drakamp med en dritsterk hund som hopper rundt) binde han i nærmeste tre, og gå litt ifra og sny ryggen til. Da tar det noen minutter, og så roer han seg, og går tilbake og belønner. Det er det jeg mener med time-out :wink

Der kjenner jeg meg igjenn ;)

Jeg har prøvd å slippe båndet men det hjalp ikke på Loke,da beit han seg fast i jakka mi :roll: Som oftest er det jakka han biter seg fast i med en gang..Jeg gjør som du;sleper han med meg bort til noe jeg kan binde han fast i og "går fra" han noen meter.Bare at jeg går tilbake nesten med engang og at jeg gir et signal for å markere uriktig atferd.Og så belønner jeg ikke når jeg går tilbake,bare roser med stemmen.Jeg har tenkt som så at det at jeg kommer igjenn og at vi fortsetter turen er belønning i seg selv :wink:

Det virker da..ser stadig fremskritt hos uværet mitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja time-out i den betydningen er jo litt pop i sosionom/lærer-kretser og sånnt. ;)

I følge de definisjonene bruker jeg bare ignorering jeg, da :? Time-out/ sosial utestengning ville funket motsatt (stressende) på mine.

Men bruker mye doggie-zen og jobbing for godene :P

Syns "ignorering" (dumt ord syns jeg, siden noen tolker det som at man ikke har regler) funker svært bra, men problemet er jo å få andre folk til å gjøre det (med min egen hund) :roll: Men alle skal absolutt si enten "fiiiiiin vov så flink"/ eller "nei (strengt)", når fjortisen vil hoppe opp under hilsing. Første gir mer hopping for godis, andre gir mer intens/anspent hopping for demping/ blidgjøring av vedkommende (evt usikkerhet/skepsis om det er en relativt fremmed person) #-o sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg mener. Selv om jeg tar i hunden betyr det IKKE at jeg mishandler den [-X  

Og, selv om klikkere trener med godbiter, betyr det ikke at de overfòrer den og er dumsnille.

det er sant IW...

må si meg enig i at alle trener hun forskjellig.... jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke å trene toya med jeg...

hehe...

men får en del råd av ei på hundeklubben, som jeg trur er en nordenstam trener...

men jeg skal vertfall lese om alt jeg... før jeg skal si om noe er bra eller dårlig jeg...

men akkuratt nå så driver jeg vel på med en litt blanidng.. trur jeg etter hva jeg vet...

korigerer og straffer litt.. bruker godbit/forsterker når hu gjør det jeg liker ;) ( de gangene hu gjør det kjempe bra :P) men ellers så vet jeg vel egentli ikke hva jeg liksom skal kalle det jeg skal trene jeg...

hehe...

trur jeg skal kalle det THA THERESES TRENING :P hehe,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kjenner jeg meg igjenn ;)

Jeg har prøvd å slippe båndet men det hjalp ikke på Loke,da beit han seg fast i jakka mi :roll: Som oftest er det jakka han biter seg fast i med en gang..Jeg gjør som du;sleper han med meg bort til noe jeg kan binde han fast i og "går fra" han noen meter.Bare at jeg går tilbake nesten med engang og at jeg gir et signal for å markere uriktig atferd.Og så belønner jeg ikke når jeg går tilbake,bare roser med stemmen.Jeg har tenkt som så at det at jeg kommer igjenn og at vi fortsetter turen er belønning i seg selv :wink:

Det virker da..ser stadig fremskritt hos uværet mitt :P

Oi, dette var kjent. Funker det altså? Hva om man ike har noe sted å binde ham, er det andre triks, som f.eks å ignorere - eller blir ignorering og time out to veldig forskjellige ting?

Jeg sliter skikkelig med "klin gal" hund når vi møter andre hunder (og av og til mennesker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å putte Lassie i et annet rom vil jeg definere som time-out.

Her tenker jeg "learn to earn" prinsippene...?

Men i hvertfal:dette er vel ikke en straff,mer en slags "doggie-zen" ihverdagen?

Takk for en god oppklaring ;) Selvfølgelig er ikke "learn to earn" straff, ble bare surr i hodet mitt siden jeg syntes jeg straffet Lassie, mens hun sa at det var learn to earn:) (smart uttrykk forresten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men enda verre og oftere:ukritisk bruk av time-out..Time-out er hardt! [-X

Allikevel ser du hos fryktelig mange klikkere en stor oppslutning om straffe metoden,gjerne helst på valper...uten noen form for advarsel og i opptil flere minutter..

Bare se for dere lille Sofus..han labber over gulvet løfter litt på tyggebeinet sitt,tygger litt på planten og skal til å sjekke ut en bamse da han plutselig blir løftet opp av gulvet og slengt inn på et rom hvor han må være helt alene!Fullstendig krise for en liten valp :-o !Han hyler og hyler ,men blir ikke sluppet ut igjenn før han ikke orker å hyle mer..da blir han så utrolig glad at han buser rundt helt fra seg av glede og lekebiter litt i ansiktet til lillebror,og kaster bamsen sin i været. :) .Da plutselig blir han løftet opp av gulvet igjenn og rett inn på det ekle rommet igjenn.. :(

Dette gjentar seg gang på gang mellom hele valpeperioden og oppveksten hans.Sofus får aldri et "nei" ,eller en annen lyd på forhånd som markerer akkurat HVA det er han gjør galt,ei heller får han noen advarsel når han glemmer seg bort..Det er enten total ignorering eller rett inn på rommet hvor han er sperret inn i ensomhet..to av de aller verste straffene man kan gi et flokkdyr;hund eller menneske...

Ser at begrepet time out nok er endel misforstått, blandt både de som trener etter klikkerfilosofien og andre.

Time out er, hvis hunden feks har gjort en feil i trening eller annet, så avbryter man, man overser hunden helt i 10 - 15 sek før hunden så får en ny mulighet til å gjøre riktig. Dette kalles også for negativ straff.

Altså 10-15 sekunder...ikke mange minutter!!!!

Time out slik flere ser ut til å bruke det, der man tar/beordrer hunden ut av rommet/inn i bur osv er IKKE time out. Grunnen til dette er at man da gir hunden oppmerksomhet. Negativ oppmerksomhet - ja, men allikevel oppmerksomhet på adferden.

Skal man bruke time out riktig må man selv forlate rommet/stedet/hunden og overhode ikke gi hunden oppmerksomhet i en kort ( 10 - 15 sek) periode.

Og det eksemplet du gir her ang valpen er riktig ille, fordi valper jo ikke har den ringeste anelse om at det er galt det de gjør.

Det å bli satt på et rom alene er nesten noe av det værste du kan gjøre mot en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg ikke skjønner helt forskjell på å ignorere, time-out og "hunden må gjøre det jeg vil før den får gjøre som den vil.." Jeg straffer ikke mye, jeg belønner bare ikke den atferden jeg ikke vil ha..Men da jeg skulle lære Lassie og ikke bjeffe før han fikk gå ut (en atferd som han hadde fått belønning for i flere år) tok han helt av da jeg ignorerte han, og da tok jeg han rolig inn på nabo rommet og der måtte han være til han ble stille..Dette trengte jeg å gjøre to ganger, så forsto han poenget..Jeg trodde dette var time-out, men snakket så med en relativt oppegående klikkertrener, og hun mente at dette slettes ikke var time-out, men heller en variant av "du må gjøre som jeg vil, før du får gjøre som du vil"...

Samme personen sa at hun aldri brukte time-out på sine hunder, fordi hun mente at da måtte man være sikker på at man hadde forsterket riktig atferd (en alternativ atferd) mange nok ganger, slik at hunden "visste" hva den skulle gjøre..Siden hun også mente at man aldri kunne vite når hunden "visste" det, synes hun time-out var en altfor streng straff..

Noen som har lyst til å forklare forskjellen mellom de tre straffemetodene? Hva "kjennetegner" egentlig en time-out?

Som jeg ser det er det tre måter vi kan gjøre en atferd mindre sannsynlig:

1)Negativ straff - altså å fjerne noe hunden vil ha eller fjerne muligheten til å oppnå forsterkere f.eks.

Noen av disse er ganske "tøffe", mens andre betyr bare "ops, prøv igjen". En time-out kan være et eksempel på dette, men det er mange ulike måter å bruke negativ straff. Det kan være alt fra å snu ryggen til en hund som hopper, hive hunden i bilen om den bjeffer, binde den opp eller ta den på et annet rom om valpen biter, bryte en lydighetsøvelse ved å si "legg deg", gå unna hunden selv, løfte opp matskåla om hunden bryter sitten, ta handa med godis bak ryggen om hunden reiser seg eller slipper apporten osv osv. Hvilken variant vi skal bruke avhenger av hunden - funker det så er det fint, funker det ikke så bytter vi strategi. Jeg syns likevel at man ikke bør overfokusere på det som er feil, det lærer ikke hunden noen ting av (kanskje at trening er kjedelig eller frustrerende...) Minst 4 av 5 ganger bør hunden lykkes.

2)Utslokning - konsekvensene som opprettholdt atferden opphører. Ofte kalt ignorering eller å overse atferden. Denne teknikken kan vi bare bruke om vi har kontroll over forsterkeren som opprettholder atferden. Ganske innlysende at vi ikke kan overse atferd der hunden har muligheten til "å belønne seg selv".

3)Positiv straff - tilføre et ubehag - "korrigere". Positive straffere er ikke bare tøffe brutale saker, men alle små ting som hunden vil unngå.

Når du sier "hunden må gjøre det jeg vil før den får gjøre som den vil.." - mener du Doggie Zen? F.eks at hunden må sitte før den får spise, se på deg før den blir sluppet løs, bli liggende etter klikket til vi går bort for å gi den godbiten, at den skal holde fast apporten selv om vi lokker med godis foran snuta osv? Dette anser jeg ikke som en straffeteknikk, men å lære hunden hvordan den skal oppføre seg i ulike situasjoner.

Til syvende og sist så er jo all trening "hunden må gjøre det jeg vil før den får gjøre som den vil..", for vi setter jo kriteriene for hvilke goder hunden får tilgang til og når. Hele tiden, hele hundens liv faktisk, så kan vi velge hvor mye vi orker å tenke trening eller hvor bevisste vi vil være i forhold til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på FØRSTE innlegg...

Jeg svarer ikke på slike innlegg lengre akkurat pga det Djervekvinnen sier/spørr om...

Jeg åpner ikke en gang tema som omhandler slikt... Men sonen har mye annet å tilby, å det er fortsatt et meget trivelig forum...

Har ikke tolmod til å sitte å få alt trykt tilbake med "nei, det er feil, her er hvordan det SKAL gjøres..." å sitte å diskutere med noen som prøver å omvende verden gjennom et forum gidder jeg bare ikke...

Det finnes 2 måter å trene på, begge er flotte metoder som begge fungerer.!

Bare snakk om å gota hverandre å ikke overkjøre hverandre med nedsettende komentarer...

Vi som "tar i" hunden føler oss nesten stemplett som dyremisshandlere, som Djervekvinnen også sa i det 3. innlegget...

Lenge lever forskjeller.!

Tenk hvor kjedelig verden hadde vært om alle hadde vært like.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som "tar i" hunden føler oss nesten stemplett som dyremisshandlere' date=' som Djervekvinnen også sa i det 3. innlegget...[/quote']

Helt enig. Men, jeg vet at det ikke stemmer, og derfor er jeg ikke redd for å si at jeg tar tak i hunden min når (jeg mener) det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...