Gå til innhold
Hundesonen.no

Kroppsbruk i lek


JailyTina

Recommended Posts

Så jeg har et litt rart spørsmål. Som vanlig. Jeg lurer på om det er forskjell i måten hunder bruker kroppen på i lek? Altså selvsagt er det forskjell på hvordan hunder leker, men er det forskjell på hunder av samme rase, alder osv som har hatt forskjellige erfaringer i livet?

F.eks. ser jeg at Jaily bruker hele kroppen veldig aktivt når hun leker. "Slår" til den andre hunden med hele bakkroppen, bruker bakbeina effektivt for å dytte vekk eller snu raskt, kan krumme ryggen i de merkeligste positurer osv osv. Hennes nye yndlings lekekamerat er en schäfer hann som er et halvt år yngre og frisk og rask, men som aldri har vært brukt til noe som helst. Når han kom hit (midten av desember) var han treg i bevegelsene, lite muskla og hadde utrolig dårlig kondis. Noe som har blitt betraktelig bedre nå. Men han bruker kroppen sin på helt andre måter i lek enn hva Jaily gjør.

Sånn for å ha sagt det, da... Jaily er nok ikke verdens sprekeste, det er jeg klar over, men hun har utholdenhet, spenst og vi har trent en god del kontroll av både bakpart og forpart gjennom lydighet og annen trening.

Så tilbake til det jeg egentlig lurer på. Gjør treningen vi utsetter hundene våre for noe med måten de bruker kroppen på i lek med likesinnede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder av samme rase, som attpåtil har samme mor, og de leker begge ekstremt forskjellig. Nå er Aiko 17 mnd og Imouto 4.5 mnd, men Aiko har aldri lekt sånn som knertis gjør.

Hun holder nemlig på med det jeg kaller "rompefinting", helt sikkert ganske likt det du beskriver at Jaily gjør, nemlig å løpe bort og klaske rompa i fjeset på den hun leker med. Så snurrer hun rundt, vifter til med stumpen igjen, og sånn fortsetter det. Hun gjør det med mennesket også, og er i det hele tatt en liten piruett-ballerina. Aiko leker veldig røft, med hele kroppen, dytter og drar, dynker og brummer, men har ikke denne snedige rompefintinga til Imouto. De går begge gjerne opp på bakbeina og bokser, både med hverandre og andre.

Jeg har altså overhodet ikke trent noe bakpartskontroll eller egentlig noe som helst med knertis, og hun leker akkurat sånn hun gjorde da jeg traff henne i valpekassa 5 uker gammel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder av samme rase, som attpåtil har samme mor, og de leker begge ekstremt forskjellig. Nå er Aiko 17 mnd og Imouto 4.5 mnd, men Aiko har aldri lekt sånn som knertis gjør.

Hun holder nemlig på med det jeg kaller "rompefinting", helt sikkert ganske likt det du beskriver at Jaily gjør, nemlig å løpe bort og klaske rompa i fjeset på den hun leker med. Så snurrer hun rundt, vifter til med stumpen igjen, og sånn fortsetter det. Hun gjør det med mennesket også, og er i det hele tatt en liten piruett-ballerina. Aiko leker veldig røft, med hele kroppen, dytter og drar, dynker og brummer, men har ikke denne snedige rompefintinga til Imouto. De går begge gjerne opp på bakbeina og bokser, både med hverandre og andre.

Jeg har altså overhodet ikke trent noe bakpartskontroll eller egentlig noe som helst med knertis, og hun leker akkurat sånn hun gjorde da jeg traff henne i valpekassa 5 uker gammel. :D

Dette gjør My også i mange forskjellige former, men det er jo noe som ligger til rasen. Aussien bruker ofte kroppen når de gjeter sau og kyr også. De kan bompe inn i sauen med rumpa eller siden osv.

Har derimot sett noe annet hos My, og det er at hun tar det JEG lærer henne (via klikkertrening) og bruker det i lek og utfoldelse med andre hunder. F.eks har jeg lært henne å "hoppe" med bakbeina oppetter en vegg slik at hun står på forbeina med bakbeina oppover veggen... Det kan hun plutselig finne på å gjøre oppetter en vegg eller en stol når hun leker med Emma :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder av samme rase, som attpåtil har samme mor, og de leker begge ekstremt forskjellig. Nå er Aiko 17 mnd og Imouto 4.5 mnd, men Aiko har aldri lekt sånn som knertis gjør.

Hun holder nemlig på med det jeg kaller "rompefinting", helt sikkert ganske likt det du beskriver at Jaily gjør, nemlig å løpe bort og klaske rompa i fjeset på den hun leker med. Så snurrer hun rundt, vifter til med stumpen igjen, og sånn fortsetter det. Hun gjør det med mennesket også, og er i det hele tatt en liten piruett-ballerina. Aiko leker veldig røft, med hele kroppen, dytter og drar, dynker og brummer, men har ikke denne snedige rompefintinga til Imouto. De går begge gjerne opp på bakbeina og bokser, både med hverandre og andre.

Jeg har altså overhodet ikke trent noe bakpartskontroll eller egentlig noe som helst med knertis, og hun leker akkurat sånn hun gjorde da jeg traff henne i valpekassa 5 uker gammel. :D

Stilig at hun alltid har hatt den adferden! Jaily har utviklet den litt gradvis. Før vi begynte med trening av baken i lydighet og sånt var det veldig lite av det, men etter at vi begynte med det ble det mer. Derfor jeg lurer på om det er andre som har sett liknende ting eller om det bare var min som var litt blond og lite klar over kroppsdelene sine. :)

Har hun hatt en aktiv oppvekst? Altså aktivitet i skog og mark som gjerne gir god kroppskontroll?

Dette gjør My også i mange forskjellige former, men det er jo noe som ligger til rasen. Aussien bruker ofte kroppen når de gjeter sau og kyr også. De kan bompe inn i sauen med rumpa eller siden osv.

Har derimot sett noe annet hos My, og det er at hun tar det JEG lærer henne (via klikkertrening) og bruker det i lek og utfoldelse med andre hunder. F.eks har jeg lært henne å "hoppe" med bakbeina oppetter en vegg slik at hun står på forbeina med bakbeina oppover veggen... Det kan hun plutselig finne på å gjøre oppetter en vegg eller en stol når hun leker med Emma :aww:

Har hørt at noen raser har mer av den "rompeadferden" enn andre. Men det sies jo så mye om ulike raser at det er vanskelig å vite hva som stemmer og hva som bare er svada.

Det blir jo litt av det samme som jeg ser hos Jaily. At de bruker det de lærer i andre sammenhenger under lek. Syns fortsatt det er litt interessant det med hvor mye av det vi lærer dem de tar med seg inn i kommunikasjon med artsfrender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...