Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke fòrtyper kan jeg bruke?


SCRM

Recommended Posts

Hei..

Hunden min er ekstremt allergisk mot: Storfe, gris, lam, and, kylling og melk.

Nå fòrer jeg på Hill`s laks og ris, men leste på innholdet at det inneholder tørket kylling kjøtt, noen hunden ikke tåler..

Noen som har et fòr forslag på hva jeg kan bruke? Jeg har sett litt rundt og fant etfòr med egg og ris, det inneholdt ikke noe form for hverken kylling eller storfe fett/tørketkjøtt.. Men er det noen som har efraring med dette fòret?

Kan legge til at hun tåler kalkun og laks av kjøtt, hun tåler også hvete, bygg og slike ting.

Tar imot alt av tips og råd.. :wub: Takk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var litt av hvert, det! Spesielt med ingredienser som er så vanlig å bruke. Tok dere forresten en test hos veterinæren?

For jeg tviler på at du finner noe tørrfôr uten de ingrediensene, og da må du nesten bare prøve deg frem og fôre ren BARF, kanskje? Min tidligere golden tålte ikke korn og kylling/kalkun. Veterinæren kunne ramse opp masse han kunne være intollerant mot, og da prøvde jeg rett og slett meg på elimineringsmetoden. Det vil si å tilsette en og en proteinkilde (det tar lang tid, altså ...), for så å finne ut hva man faktisk kan gi etterhvert, og sette sammen måltidene etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trasig at hunden din er allergisk mot så mye - har vært igjennom samme prosessen med den forrige hunden min og Eukanuba dermatosis som er basert på hvit fisk og poteter gav han flere år ekstra. Dermatosis er et veldig bra allergifôr, men siden det kun selges hos veterinær er det dessverre noe dyrere enn vanlig hundefôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre; hvordan er disse allergiene fastslått?

Hun har plagdes med ørene ganske lenge, blitt rød å irritert, klødd mye.. Så jeg tok henne med til veterinæren og de oppdaget at hun hadde gjærsopp i ørene, å den kommer av allergiske reaksjoner.. Det ble så tatt blodprøve hos veterinæren som sendte den videre til undersøkelse.. Så fikk jeg svar når de hadde det klart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var litt av hvert, det! Spesielt med ingredienser som er så vanlig å bruke. Tok dere forresten en test hos veterinæren?

For jeg tviler på at du finner noe tørrfôr uten de ingrediensene, og da må du nesten bare prøve deg frem og fôre ren BARF, kanskje? Min tidligere golden tålte ikke korn og kylling/kalkun. Veterinæren kunne ramse opp masse han kunne være intollerant mot, og da prøvde jeg rett og slett meg på elimineringsmetoden. Det vil si å tilsette en og en proteinkilde (det tar lang tid, altså ...), for så å finne ut hva man faktisk kan gi etterhvert, og sette sammen måltidene etter det.

Ja, har tatt test hos veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det hørtes lurt ut om du prøver orijen 6 fresh fish fóret :huh: Selv hatt allergisk hund som reagerte likt som din, konstant ørebetennelse pga. kraftig allergi, og noen ganger diaré-anfall om hun fikk noe annet enn spesialfór. Hun fikk Hills prescription Diet z/d, kjøpt hos vet. Det fungerte ganske bra, men om jeg hadde hørt om orijen på den tiden skulle jeg ønske vi hadde forsøkt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Plan Laks inneholder kyllinghydrolysat. Dette vil si at proteinet er spaltet ned slik at immunforsvaret ikke skal reagere på det fordi det ikke gjenkjenner proteinet.

Ellers har RC kommet med en ny fortype som heter "Skin" som er fra veterinærdietten deres.

RC har også hypoallergenic. Det er basert på kylling, men igjen spaltet ned slik at ikke kroppen skal kjenne igjen proteinene og dermed reagere allergisk.

Vom og Hundemat har jo også en versjon basert på laks.

Ellers kan du jo begynne med BARF og fore på det hunden tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har plagdes med ørene ganske lenge, blitt rød å irritert, klødd mye.. Så jeg tok henne med til veterinæren og de oppdaget at hun hadde gjærsopp i ørene, å den kommer av allergiske reaksjoner.. Det ble så tatt blodprøve hos veterinæren som sendte den videre til undersøkelse.. Så fikk jeg svar når de hadde det klart..

Blodprøver er dessverre helt upålitelige når det kommer til å finne ut av matallergi/intoleranse.

De viser ofte at hunden er "allergisk" mot ting den faktisk ikke reagerer på (fordi det finnes antistoffer).

Eksklusjonsdiett vil gi klarere svar, og jeg vil tro at du finner ut i andre enden at hunden din ikke ER allerisk mot alt du har listet opp, og da står du litt friere i forhold til matvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøver er dessverre helt upålitelige når det kommer til å finne ut av matallergi/intoleranse.

De viser ofte at hunden er "allergisk" mot ting den faktisk ikke reagerer på (fordi det finnes antistoffer).

Eksklusjonsdiett vil gi klarere svar, og jeg vil tro at du finner ut i andre enden at hunden din ikke ER allerisk mot alt du har listet opp, og da står du litt friere i forhold til matvalg.

Synes det er rart at veterinæren anbefaler meg og ta en blodprøve hvis det ikke stemmer.. :aww: Hun har blitt bedre i ørene etter at jeg sluttet å fòre på kylling og ris, noe hun gikk før prøven ble tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at veterinæren anbefaler meg og ta en blodprøve hvis det ikke stemmer.. :aww: Hun har blitt bedre i ørene etter at jeg sluttet å fòre på kylling og ris, noe hun gikk før prøven ble tatt..

Og min veterinær fraråder slike blodprøver, nettopp fordi de er villedende. Jeg har vurdert å få tatt en likevel, bare for å se. Jeg regner med at den vil komme tilbake med ganske mange allergier. De fleste jeg har hørt om som har fått utført allergitest har slått ut på både gress, husstøvmidd, diverse fôremner og tilogmed andre dyr, mens man vet at hunden faktisk ikke er allergisk eller overfølsom mot disse tingene. En allergiblodprøve teller antistoffer (titer), den sier ingenting om hundens faktiske reaksjon.

Det finnes bare en måte å finne ut hva hunden faktisk reagerer på å få i seg, og det er eksklusjonsdiett - man gir et fôremne om gangen over tid og legger gradvis til flere og ser etter reaksjon. Jeg nevner det først og fremst fordi den lista du kom med er ganske lang, og hvis hunden faktisk tåler noe av det helt fint, så er det synd å måtte gå unødvendige omveier pga. en blodprøve.

Angående det at hun er bedre nå - det er mer i et fôr enn kylling og ris, det kan være kylling, ris, en kornsort eller noe annet som utgjør forskjellen (eller en kombinasjon). Hva fôres hun på nå? Og er hun BRA eller "bare" bedre?

Etter å ha fått kløende hund på alle tørrfôr, prøvde jeg til slutt et uten hvete (uten å ta hensyn til resten av sammensetningen) fordi jeg regnet det som en sannsynlig mistenkt og da kom ikke kløen, så da vet jeg at han med all sannsynlighet er allergisk mot det.

Ikke akkurat eksklusjonsdiett, og han kan godt ha flere allergier som jeg ikke vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om hun fungerer fint på d/d-foret nå? Er hun bedre enn hun var, men får tilbakefall, eller er hun symptomfri nå?

Vi bruker sjelden for-allergi blodprøver, for der er som sagt over her, upålitelige. Vi bruker også elliminasjonsdietten. Siden vi bruker Hill's blir de satt på z/d i åtte uker. Blir de sa mye bedre ( eller helt bra ) får man en sterk indikasjon på at de er for-allergiske. Så kommer jobben i å finne ut hva som funker og hva som IKKE funker. Det man da gjør er å bruke z/d som basis, for så og tilsette en ingrediens av gangen over tid. F.eks rent kyllingkjøtt.

Kommer symptomene tilbake slutter man med kylling og forer bare på z/d til hunden er fin igjen. Så prøver man ut en ny proteinkilde, f.eks storfekjøtt, laks osv.

Man kan også tilsette annet tørrfor på lik linje med proteinkilder, men som sagt ovenfor så er det mye annet i et tørrfor også, så da vet man ikke HVA den reagerer på, bare at den ikke funker på DET foret.

Jeg ser at en del av de som har verst for-allergi ender opp med og fore på z/d hele tiden. Dette fungerer de på, og de er så glade for at hunden endelig er frisk at dette veier mye mer enn den ekstra prisen på z/d. Vi har ei med en labrador ( velig oppegående dame! ) som kjører 10 mil en vei for å kjøpe z/d for endelig har hun fått hunden sin tilbake. Hun har i flere år prøvd diverse, tatt masse blodprøver og fått beskjed om hva den tåler/ ikke tåler. Men det var umulig for henne og finne et for som passet for hennes hund.

Så man må bare prøve seg fram, men om om hun funker på d/d, og du vil bytte fordi at innholdsdeklarasjonen sier at hunden ikke tåler foret ville jeg ventet og sett. Det er ikke sikkert at hennes immunforsvar klarer og avdekke akkuart dette innholdet når det andre i foret fungerer så bra.

Men om hun ikke funker må du jo lete etter noe annet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og min veterinær fraråder slike blodprøver, nettopp fordi de er villedende. Jeg har vurdert å få tatt en likevel, bare for å se. Jeg regner med at den vil komme tilbake med ganske mange allergier. De fleste jeg har hørt om som har fått utført allergitest har slått ut på både gress, husstøvmidd, diverse fôremner og tilogmed andre dyr, mens man vet at hunden faktisk ikke er allergisk eller overfølsom mot disse tingene. En allergiblodprøve teller antistoffer (titer), den sier ingenting om hundens faktiske reaksjon.

Det finnes bare en måte å finne ut hva hunden faktisk reagerer på å få i seg, og det er eksklusjonsdiett - man gir et fôremne om gangen over tid og legger gradvis til flere og ser etter reaksjon. Jeg nevner det først og fremst fordi den lista du kom med er ganske lang, og hvis hunden faktisk tåler noe av det helt fint, så er det synd å måtte gå unødvendige omveier pga. en blodprøve.

Angående det at hun er bedre nå - det er mer i et fôr enn kylling og ris, det kan være kylling, ris, en kornsort eller noe annet som utgjør forskjellen (eller en kombinasjon). Hva fôres hun på nå? Og er hun BRA eller "bare" bedre?

Etter å ha fått kløende hund på alle tørrfôr, prøvde jeg til slutt et uten hvete (uten å ta hensyn til resten av sammensetningen) fordi jeg regnet det som en sannsynlig mistenkt og da kom ikke kløen, så da vet jeg at han med all sannsynlighet er allergisk mot det.

Ikke akkurat eksklusjonsdiett, og han kan godt ha flere allergier som jeg ikke vet om.

Nå fòres hun på Hills laks og ris d/d..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om hun fungerer fint på d/d-foret nå? Er hun bedre enn hun var, men får tilbakefall, eller er hun symptomfri nå?

Vi bruker sjelden for-allergi blodprøver, for der er som sagt over her, upålitelige. Vi bruker også elliminasjonsdietten. Siden vi bruker Hill's blir de satt på z/d i åtte uker. Blir de sa mye bedre ( eller helt bra ) får man en sterk indikasjon på at de er for-allergiske. Så kommer jobben i å finne ut hva som funker og hva som IKKE funker. Det man da gjør er å bruke z/d som basis, for så og tilsette en ingrediens av gangen over tid. F.eks rent kyllingkjøtt.

Kommer symptomene tilbake slutter man med kylling og forer bare på z/d til hunden er fin igjen. Så prøver man ut en ny proteinkilde, f.eks storfekjøtt, laks osv.

Man kan også tilsette annet tørrfor på lik linje med proteinkilder, men som sagt ovenfor så er det mye annet i et tørrfor også, så da vet man ikke HVA den reagerer på, bare at den ikke funker på DET foret.

Jeg ser at en del av de som har verst for-allergi ender opp med og fore på z/d hele tiden. Dette fungerer de på, og de er så glade for at hunden endelig er frisk at dette veier mye mer enn den ekstra prisen på z/d. Vi har ei med en labrador ( velig oppegående dame! ) som kjører 10 mil en vei for å kjøpe z/d for endelig har hun fått hunden sin tilbake. Hun har i flere år prøvd diverse, tatt masse blodprøver og fått beskjed om hva den tåler/ ikke tåler. Men det var umulig for henne og finne et for som passet for hennes hund.

Så man må bare prøve seg fram, men om om hun funker på d/d, og du vil bytte fordi at innholdsdeklarasjonen sier at hunden ikke tåler foret ville jeg ventet og sett. Det er ikke sikkert at hennes immunforsvar klarer og avdekke akkuart dette innholdet når det andre i foret fungerer så bra.

Men om hun ikke funker må du jo lete etter noe annet :aww:

Hun fungerer bra på fòret, pelsen er helt nydelig.. Hun var helt bra etter første gang vi renset ørene, leeenge var hun bra, men nå har hun muligens fått et tilbakefall. Skal til veterinæren om 12 dager og fjerne noen sting hun har, vi skal da se hvordan ørene er og veterinæren skulle sjekke litt rundt etter evt andre foretyper jeg kunne prøve henne på. Veterinæren snakket on eukanuba dermatosis. Så jeg får vente å se det an. Mulig jeg prøver et annet fòr for å se om hun får tilbakefall av det eller ikke.. Men hun spiser også kattebæsj hvis hun kommer over det.. Kan det spille noen rolle på tilbakefallet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av kattematen er vel laget på kylling(ikke alle, men hvis hun har flere forallergier så vil det jo slå ut der også), så hvis noe av dette slår ut på henne så vil det vel det gjennom kattebæsjen også.

Ja, det var det jeg trodde.. Hun er som en ulv når det kommer til kattebæsj.. Jeg rekker ikke reagere før hun har sluka det i seg.. Har sakt fra til veterinæren om dette, så de vet om att hun spiser kattebæsjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fòres hun på Hills laks og ris d/d..

Som inneholder kylling. :aww:

Vi bruker sjelden for-allergi blodprøver, for der er som sagt over her, upålitelige. Vi bruker også elliminasjonsdietten. Siden vi bruker Hill's blir de satt på z/d i åtte uker. Blir de sa mye bedre ( eller helt bra ) får man en sterk indikasjon på at de er for-allergiske. Så kommer jobben i å finne ut hva som funker og hva som IKKE funker. Det man da gjør er å bruke z/d som basis, for så og tilsette en ingrediens av gangen over tid. F.eks rent kyllingkjøtt.

Kommer symptomene tilbake slutter man med kylling og forer bare på z/d til hunden er fin igjen. Så prøver man ut en ny proteinkilde, f.eks storfekjøtt, laks osv.

Man kan også tilsette annet tørrfor på lik linje med proteinkilder, men som sagt ovenfor så er det mye annet i et tørrfor også, så da vet man ikke HVA den reagerer på, bare at den ikke funker på DET foret.

Skal man bruke eliminasjonsdiett, så kan man ikke basere seg på et ferdiglaget tørrfôr som base. Da må man gå inn med helt rene ingredienser fra starten av. Uansett hvor mye de kaller det "allergifritt" så er det ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som inneholder kylling. :aww:

Skal man bruke eliminasjonsdiett, så kan man ikke basere seg på et ferdiglaget tørrfôr som base. Da må man gå inn med helt rene ingredienser fra starten av. Uansett hvor mye de kaller det "allergifritt" så er det ikke det.

Ja, jeg vet at det inneholder kylling, men det gjør ALLE fòrene med Laks og ris, enten kylling eller svine fett.. Derfor skal vi prøve og finne et fòr hun ikke reagerer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at det inneholder kylling, men det gjør ALLE fòrene med Laks og ris, enten kylling eller svine fett.. Derfor skal vi prøve og finne et fòr hun ikke reagerer på..

Har du sett på orijen fóret som er nevnt her nå i det heletatt? Det inneholder ingenting av det du sier din hund reagerer på...

Innholdsoversikt i 6 fresh fish fóret:

Fersk utbeinet laks, laksemel, sildemel (lavt askenivå), russet potet, fersk utbeinet ferskvanns hvitfisk, søtpotet, pære, lakseolje (konservert med vitamin E), fersk utbeinet gjørs, fersk utbeinet sild, soltørket alfalfa, fersk utbeinet flyndre, fersk utbeinet ferskvannsørret, tørket tang, gresskar, gulrot, spinat, turnips, eple, tranebær, blåheggbær, solbær, kolinklorid, loppefrø, lakrisrot, kvannrot, bukkhornkløver, ringblomst, fennikel, peppermynteblad, kamomilleblomst, løvetannrot, bønneurt, rosmarin, havsalt, vitamintilskudd (vitamin A, vitamin D3, vitamin E, niacin, vitamin C, thiamine, mononitrat, riboflavin, vitamin B5, vitamin B6, folinsyre, biotin, vitamin B12), mineraltilskudd (proteinbundet sink, proteinbundet jern, proteinbundet mangan, proteinbundet kopper, selen), tørket Lactobacillus acidophilus, gjærbakterier, tørket Enterococcus faecium, tarmbakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på orijen fóret som er nevnt her nå i det heletatt? Det inneholder ingenting av det du sier din hund reagerer på...

Innholdsoversikt i 6 fresh fish fóret:

Fersk utbeinet laks, laksemel, sildemel (lavt askenivå), russet potet, fersk utbeinet ferskvanns hvitfisk, søtpotet, pære, lakseolje (konservert med vitamin E), fersk utbeinet gjørs, fersk utbeinet sild, soltørket alfalfa, fersk utbeinet flyndre, fersk utbeinet ferskvannsørret, tørket tang, gresskar, gulrot, spinat, turnips, eple, tranebær, blåheggbær, solbær, kolinklorid, loppefrø, lakrisrot, kvannrot, bukkhornkløver, ringblomst, fennikel, peppermynteblad, kamomilleblomst, løvetannrot, bønneurt, rosmarin, havsalt, vitamintilskudd (vitamin A, vitamin D3, vitamin E, niacin, vitamin C, thiamine, mononitrat, riboflavin, vitamin B5, vitamin B6, folinsyre, biotin, vitamin B12), mineraltilskudd (proteinbundet sink, proteinbundet jern, proteinbundet mangan, proteinbundet kopper, selen), tørket Lactobacillus acidophilus, gjærbakterier, tørket Enterococcus faecium, tarmbakterier.

Ja, har sett på det.. Skal vente å høre va veterinæren sier om 12 dager.. Finner ikke de ut noe annet, så blir jeg og bestille en sekk for å prøve den på henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden hun har hatt en operasjon så og fått et tilbakefall på allergi så ville jeg ventet med å bytte for for det kan jo sette i gang noe i imunforsvaret. Dette hvis tilbakefallet kom rundt sykdom/oprasjonen. Når det er ferdig grod så må du se på hvordan hun er fra da og framover.

Ellers så er ejg enig i at du må ta eliminasjonsmetoden for å finne eksakt hva hunden reagerer på.Det er den mest sikre etter hva jeg har hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...