Gå til innhold
Hundesonen.no

Utdeiling av cert


MonicaT

Recommended Posts

Jeg har et spørsmål, nå er det jo slik at cert deles ut i BHK/BTK. Må det alltid deles ut cert ?

Nå er ikke min hund jaktpremiert enda, så da får vi ikke cert. Vi var på utstilling for en uke siden hvor vi fikk Ex med CK og ble beste hannhund. Siden det bare var oss som var eneste hund med CK, så ble vi automatisk BIR og det hele skjedde ganske fort. Og så tenkte jeg litt etterpå, hva om Amigo hadde vært jaktpremiert - da skulle jeg jo hatt cert ikke sant ?

Jeg ble ikke spurt om han var jaktpremiert eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - hvis hunden får CK (championatkvalitet) så får den automatisk cert'et i beste hann/tispeklasse. Dvs. man må stå plassert først (av de som ikke allerede er N UCH) + ha de evt. ekstrakrav som trengs (jakt-/bruksprøver).

Dommeren har allerede vurdert hunden god nok til å få cert, når h*n gir ut CK'n i klassen du har meldt på i.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten detaljkorreksjon: En må ikke være plassert i BHK/BTK for å få certet. Hvis de fire plasserte er norske utstillingschampioner/mangler tilstrekkelig premiering/er fullcertet, går certet til den beste av de som fikk CK og ikke er plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Var slik jeg trodde det var.

Så da var det rett og slett en liten glipp fra dommer/ringsekretær da, som ikke spurte når vi ble Beste hannhund. Jeg var bare inn i ringen og ut ( når vi ble beste hannhund altså ). Og inn etter tispa og BIR. Gikk så fort at jeg rakk liksom ikke tenke.

Litt dårlig opplegg, ikke noe premie til BIR vinnerne engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder jo veldig for oss med jakthund MonicaT, for jeg har lurt veldig på hvordan ringsekretær vet at hunden er enten jaktpremiert, fullcertet eller slike ting?

På kurset vi jeg går, ble det sagt at handler (av hunden) gir beskjed.. men burde det ikke eksistere dokumentasjon på det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder jo veldig for oss med jakthund MonicaT, for jeg har lurt veldig på hvordan ringsekretær vet at hunden er enten jaktpremiert, fullcertet eller slike ting?

På kurset vi jeg går, ble det sagt at handler (av hunden) gir beskjed.. men burde det ikke eksistere dokumentasjon på det da?

I mitt hode er det logisk at RS spør og handler svarer. Om handler svarer feil vil jo hunden med reserve-cert få certet, for det oppdages om man sier at hunden er jaktpremiert om den ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er fullcertet, så skal det stå et tegn (husker ikke om det er + eller *) på premielisten (det gjør i hvertfall det på kritikkskjemaet i feltet hvor det står "Kode"), men etter det jeg har hørt står det ingenting om den er jakt-/brukspremiert. De ringsekretærene jeg har spurt har sagt at hvis en hund ikke har riktig premiering er det garantert noen andre som sier i fra :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er det logisk at RS spør og handler svarer. Om handler svarer feil vil jo hunden med reserve-cert få certet, for det oppdages om man sier at hunden er jaktpremiert om den ikke er det.

Men de burde jo faktisk vite det.. teit at f.eks. handler misforstår (f.eks. om man handler noen andres hund også) og evt. sier nei.. så får man ikke certet da? :wub:

Hvis hunden er fullcertet, så skal det stå et tegn (husker ikke om det er + eller *) på premielisten (det gjør i hvertfall det på kritikkskjemaet i feltet hvor det står "Kode"), men etter det jeg har hørt står det ingenting om den er jakt-/brukspremiert. De ringsekretærene jeg har spurt har sagt at hvis en hund ikke har riktig premiering er det garantert noen andre som sier i fra :wub:

Men etter hva jeg har forstått er dette kun om påmelder har merket av for dette ved påmelding. Og der kan man jo ha merket av feil også.. og igjen, risikere å "miste" et cert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de burde jo faktisk vite det.. teit at f.eks. handler misforstår (f.eks. om man handler noen andres hund også) og evt. sier nei.. så får man ikke certet da? :wub:

Men etter hva jeg har forstått er dette kun om påmelder har merket av for dette ved påmelding. Og der kan man jo ha merket av feil også.. og igjen, risikere å "miste" et cert?

Min lille erfaring er at utstiller da sier i fra at hunden er fullcertet. Men det kan vi jo spørre mer inngående om i morgen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille erfaring er at utstiller da sier i fra at hunden er fullcertet. Men det kan vi jo spørre mer inngående om i morgen :wub:

Jupsi.. føler bare at det er litt rart å stole på at utstiller faktisk sier det som er. Man hører jo mye rart!

Selvfølgelig tror jeg de fleste er ærlige og sier ting som de er. Meeeen det er jo disse "raringene" da.

Om f.eks. jeg valgte å si at Chico har jaktpremie og da mottar CERT så vil jo det antagelivis dukke opp på Dogweb og alt.. det jeg egentlig lurer på er HVEM som da evt. stopper dette?

PS: Selvfølgelig ville jeg aldri funnet på å gjøre noe sånt altså :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupsi.. føler bare at det er litt rart å stole på at utstiller faktisk sier det som er. Man hører jo mye rart!

Selvfølgelig tror jeg de fleste er ærlige og sier ting som de er. Meeeen det er jo disse "raringene" da.

Om f.eks. jeg valgte å si at Chico har jaktpremie og da mottar CERT så vil jo det antagelivis dukke opp på Dogweb og alt.. det jeg egentlig lurer på er HVEM som da evt. stopper dette?

PS: Selvfølgelig ville jeg aldri funnet på å gjøre noe sånt altså :wub:

Enig med deg der, egentlig, det føles litt "risikabelt" å stole blindt på en utstiller, men som en av ringsekretærene poengterte i helgen, så er det ganske mange som sjekker resultater fra de forskjellige utstillingene og hvis en hund er blitt tildelt CERT uten at den er kvalifisert for det er det "garantert noen som sier i fra". Jeg tror (og dette er jeg skikkelig ikke sikker på i det hele tatt, men jeg mener en-eller-annen har sagt at det er sånn) at NKK i ettertid kan frata noen et CERT som de uriktig har fått og tildele det til den som skulle hatt det. Men det er jeg virkelig ikke sikker på. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er fullcertet, så skal det stå et tegn (husker ikke om det er + eller *) på premielisten (det gjør i hvertfall det på kritikkskjemaet i feltet hvor det står "Kode"), men etter det jeg har hørt står det ingenting om den er jakt-/brukspremiert. De ringsekretærene jeg har spurt har sagt at hvis en hund ikke har riktig premiering er det garantert noen andre som sier i fra :wub:

+ er i allefall at hunden står for championatet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der, egentlig, det føles litt "risikabelt" å stole blindt på en utstiller, men som en av ringsekretærene poengterte i helgen, så er det ganske mange som sjekker resultater fra de forskjellige utstillingene og hvis en hund er blitt tildelt CERT uten at den er kvalifisert for det er det "garantert noen som sier i fra". Jeg tror (og dette er jeg skikkelig ikke sikker på i det hele tatt, men jeg mener en-eller-annen har sagt at det er sånn) at NKK i ettertid kan frata noen et CERT som de uriktig har fått og tildele det til den som skulle hatt det. Men det er jeg virkelig ikke sikker på. :wub:

Får se hva de sier på kurset imorgen :wub: Tenker liksom at det ikke hadde vært så dumt med krav til et slags WCC eller noe, sånn også for nasjonale hunder. Altså no i den duren da om du skjønner.

Evt. en utskrift fra dogweb om man står for championat eller er fullcertet.

Igjen, det finnes jo også utstillere som ikke kjenner veldig godt til reglementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig praksis etter min erfaring er at ringsekretær spør om hunden skal ha certet - eller om den er fullcertet/mangler premiering.

Det er alltid noen som vil si fra om det gis ut cert feil, enten der og da eller i ettertid. Og NKK har full rett til å frata cert etter utstillingen som er delt ut feil. Jeg vil også tro feilaktige cert fanges opp i det noen søker om championatet uten å ha fulgt reglene.

Som ringsekretær må du faktisk bare stole på utstiller, det får være måte på til paranoia :wub:

Det er vanskelig å innføre WCC eller annen dokumentasjon, for jaktpremieringen kan jo være oppnådd helga før uten å ha nådd NKK/DogWeb enda, hunden kan ha blitt fullcertet etter å ha meldt på til utstillingen, også videre.

For øvrig skriver du under på å ha lest utstillingsreglene når du melder på, så det er en for dårlig unnskyldning å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig praksis etter min erfaring er at ringsekretær spør om hunden skal ha certet - eller om den er fullcertet/mangler premiering.

Det er alltid noen som vil si fra om det gis ut cert feil, enten der og da eller i ettertid. Og NKK har full rett til å frata cert etter utstillingen som er delt ut feil. Jeg vil også tro feilaktige cert fanges opp i det noen søker om championatet uten å ha fulgt reglene.

Som ringsekretær må du faktisk bare stole på utstiller, det får være måte på til paranoia :wub:

Det er vanskelig å innføre WCC eller annen dokumentasjon, for jaktpremieringen kan jo være oppnådd helga før uten å ha nådd NKK/DogWeb enda, hunden kan ha blitt fullcertet etter å ha meldt på til utstillingen, også videre.

For øvrig skriver du under på å ha lest utstillingsreglene når du melder på, så det er en for dårlig unnskyldning å bruke.

Det er jo bare å ha med kritikken da :wub: Men regner uansett ikke med at NKK gidder å innføre noe nytt.

Hva skjer om feilen går andre veien? At man mister et CERT? Kan man gå tilbake å kreve det? Altså at man ikke tror hunden sin er kvalifisert (f.eks. jakthund med 3.premie som er kravet for å samle Cert, tenker at man må ha 1. premie) og dermed går certet til den bak. Altså jeg mener, alt kan jo skje når man står der inne og er nervøs og egentlig ikke tror man får certet, kanskje man syntes det er for flaut å si at man tok feil osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å ha med kritikken da :wub: Men regner uansett ikke med at NKK gidder å innføre noe nytt.

Kritikken er ikke nødvendigvis gyldig, hvis den for eksempel ikke samsvarer med premielistene så er det premielistene som har forrang - ringsekretær skal vite hva h*n gjør, mens skriver kan krysse av feil. Eller eier kan jo krysse av for det den vil selv i ettertid.

Systemet fungerer så vidt jeg vet veldig bra per i dag, og det er ikke ofte det oppstår feil eller tull, så hvorfor skal NKK "gidde" å endre på noe som allerede er ganske velsmurt?

Hva skjer om feilen går andre veien? At man mister et CERT? Kan man gå tilbake å kreve det? Altså at man ikke tror hunden sin er kvalifisert (f.eks. jakthund med 3.premie som er kravet for å samle Cert, tenker at man må ha 1. premie) og dermed går certet til den bak. Altså jeg mener, alt kan jo skje når man står der inne og er nervøs og egentlig ikke tror man får certet, kanskje man syntes det er for flaut å si at man tok feil osv.

Igjen, utstiller er forpliktet til å ha lest regelverket - og jeg har opplevd at noen feilaktig har takket nei til certet, også har andre ringside eller plasser bak korrigert og påpekt at den hunden faktisk skal ha certet. Så veldig ofte løser ting seg av seg selv på utstillingen, fordi folk følger med og hjelper til.

Men om det nå skulle gå slik at en tuller seg bort i ringen og det ikke oppdages der og da, kan det selvfølgelig ordnes opp i ettertid. Men det er jo forbanna surt for den som tror den har fått et cert og mister det, så mitt tips er at handler prøver å samle seg i ringen og at ringsekretær gjør en grundig jobb når certet skal deles ut.

Men, rent formelt er ikke et resultat oppnådd når utstillingsdagen er ferdig, det er først når NKK har godkjent utstillingen at resultatet er offisielt. Men det er mer en formalitet enn en praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Selvfølgelig tror jeg de fleste er ærlige og sier ting som de er. Meeeen det er jo disse "raringene" da.

Om f.eks. jeg valgte å si at Chico har jaktpremie og da mottar CERT så vil jo det antagelivis dukke opp på Dogweb og alt.. det jeg egentlig lurer på er HVEM som da evt. stopper dette?

Vil tro at for å få registrert certet må man sende inn bekreftelse på at hunden har god nok premiering i jakt/bruks? :wub: Siden NKK ikke har registrert slike resultater i DogWeb, så blir det litt mer omstendelig for disse rasene enn for de som ikke trenger jakt-/brukspremiering.

Enig med deg der, egentlig, det føles litt "risikabelt" å stole blindt på en utstiller, men som en av ringsekretærene poengterte i helgen, så er det ganske mange som sjekker resultater fra de forskjellige utstillingene og hvis en hund er blitt tildelt CERT uten at den er kvalifisert for det er det "garantert noen som sier i fra". Jeg tror (og dette er jeg skikkelig ikke sikker på i det hele tatt, men jeg mener en-eller-annen har sagt at det er sånn) at NKK i ettertid kan frata noen et CERT som de uriktig har fått og tildele det til den som skulle hatt det. Men det er jeg virkelig ikke sikker på. :wub:

Jeg vet at dette har skjedd i min rase. Det var noen som reagerte over at en hund fikk cert (hund som faktisk ikke var berettiget til å delta ved utstillingen iht utstillingsreglene), ble sendt inn protest til NKK, hvorpå jeg mener at det gikk helt til HS og hunden ble fratatt certet (og da også championatet som den "oppnådde"). Det certet ble da gitt til hunden som sto etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten detaljkorreksjon: En må ikke være plassert i BHK/BTK for å få certet. Hvis de fire plasserte er norske utstillingschampioner/mangler tilstrekkelig premiering/er fullcertet, går certet til den beste av de som fikk CK og ikke er plassert.

Ja, nytt spørsmål - dersom man skal plassere en 5 "bhk/btk" da skal vel i teorien "alle" komme inn igjen (også champions?) og hva hvis man må helt til f.eks 7 bhk/btk for å få en cert vinner, fortsetter man da videre for å få en reservecert vinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at for å få registrert certet må man sende inn bekreftelse på at hunden har god nok premiering i jakt/bruks? :wub: Siden NKK ikke har registrert slike resultater i DogWeb, så blir det litt mer omstendelig for disse rasene enn for de som ikke trenger jakt-/brukspremiering.

Mulig jeg misforstår hva du skriver, men det er ikke slik i dag at jakthundene må sende inn bekreftelse på premiering for å få registrert cert'et i DogWeb. Det de sier i ringen ansees som riktig og gyldig inntil noen legger inn protest.

På samme måte som at ingen sjekker om hunden har rett til å stille i championklasse, det går på ære og samvittighet, inntil en blir tatt for de som jukser eller misforstår.

Ja, nytt spørsmål - dersom man skal plassere en 5 "bhk/btk" da skal vel i teorien "alle" komme inn igjen (også champions?) og hva hvis man må helt til f.eks 7 bhk/btk for å få en cert vinner, fortsetter man da videre for å få en reservecert vinner?

Vær så snill, ikke bruk benevnelsene 5 BHK/BTK, 7 BHK/BTK, også videre - det er ingenting som heter det. En er uplassert, men mottar cert og reservecert.

Og det er ikke noe mer hokus pokus nå enn det var i fjor, det kunne plasseres fire championer i BHK/BTK i fjor også.

Om det var fire championer som ble plassert, ville jeg kalt inn øvrige klassevinnere for å kåre den beste av disse, så den kan få certet. Hvis det var noen i championklassen som ikke var norske champions, ville jeg også tatt inn disse, sammen med vinner av junior, unghund, åpen, bruks og veteran (om denne ikke var champion, da ville jeg tatt inn beste veteran som ikke var champion). Når certvinneren er kåret, ville jeg tatt inn nummer to fra den klassen, så kan dommer få kåre den neste som er vakrest, og dermed får reserve-certet. Overhode ikke mer komplisert enn før :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdsvis OT, men:

Vær så snill, ikke bruk benevnelsene 5 BHK/BTK, 7 BHK/BTK, også videre - det er ingenting som heter det. En er uplassert, men mottar cert og reservecert.

Joho :wub: Nora har i følge Dogweb blitt 9.beste tispe på belgerspesialen ifjor hun :wub:

(Jada, jeg veit det egentlig ikke er sånn, hun ble uplassert i btk.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at for å få registrert certet må man sende inn bekreftelse på at hunden har god nok premiering i jakt/bruks? :huh:Siden NKK ikke har registrert slike resultater i DogWeb, så blir det litt mer omstendelig for disse rasene enn for de som ikke trenger jakt-/brukspremiering.

Hva mener du med dette? Jaktprøveresultater er vel noe av det mest utfyllende resultatene man finner på Dogweb.

Det står karakter for forskjellige deler, fart, jaktlyst, selvstendighet osv. i tillegg til evt. premiegrad.

Så lenge hunden er premiert i Norge, er det lett å sjekke dette i etterkant :D

Og nå føler jeg meg ihvertfall fornøyd med tanke på fremtid som ringsekretær, og føler at man kan stole på utstillerene. Det blir jo da spesielle tilfeller hvor slikt kan skje, men da kan man jo ikke skylde på ringsekretæren akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår hva du skriver, men det er ikke slik i dag at jakthundene må sende inn bekreftelse på premiering for å få registrert cert'et i DogWeb. Det de sier i ringen ansees som riktig og gyldig inntil noen legger inn protest.

På samme måte som at ingen sjekker om hunden har rett til å stille i championklasse, det går på ære og samvittighet, inntil en blir tatt for de som jukser eller misforstår.

Vær så snill, ikke bruk benevnelsene 5 BHK/BTK, 7 BHK/BTK, også videre - det er ingenting som heter det. En er uplassert, men mottar cert og reservecert.

Og det er ikke noe mer hokus pokus nå enn det var i fjor, det kunne plasseres fire championer i BHK/BTK i fjor også.

Om det var fire championer som ble plassert, ville jeg kalt inn øvrige klassevinnere for å kåre den beste av disse, så den kan få certet. Hvis det var noen i championklassen som ikke var norske champions, ville jeg også tatt inn disse, sammen med vinner av junior, unghund, åpen, bruks og veteran (om denne ikke var champion, da ville jeg tatt inn beste veteran som ikke var champion). Når certvinneren er kåret, ville jeg tatt inn nummer to fra den klassen, så kan dommer få kåre den neste som er vakrest, og dermed får reserve-certet. Overhode ikke mer komplisert enn før :huh:

Bare så "alle" skulle skjønne hva jeg mente :P Men da er det fortsatt slik da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...