Gå til innhold
Hundesonen.no

Utdeiling av cert

MonicaT

Recommended Posts

Jeg har et spørsmål, nå er det jo slik at cert deles ut i BHK/BTK. Må det alltid deles ut cert ?

Nå er ikke min hund jaktpremiert enda, så da får vi ikke cert. Vi var på utstilling for en uke siden hvor vi fikk Ex med CK og ble beste hannhund. Siden det bare var oss som var eneste hund med CK, så ble vi automatisk BIR og det hele skjedde ganske fort. Og så tenkte jeg litt etterpå, hva om Amigo hadde vært jaktpremiert - da skulle jeg jo hatt cert ikke sant ?

Jeg ble ikke spurt om han var jaktpremiert eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - hvis hunden får CK (championatkvalitet) så får den automatisk cert'et i beste hann/tispeklasse. Dvs. man må stå plassert først (av de som ikke allerede er N UCH) + ha de evt. ekstrakrav som trengs (jakt-/bruksprøver).

Dommeren har allerede vurdert hunden god nok til å få cert, når h*n gir ut CK'n i klassen du har meldt på i.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten detaljkorreksjon: En må ikke være plassert i BHK/BTK for å få certet. Hvis de fire plasserte er norske utstillingschampioner/mangler tilstrekkelig premiering/er fullcertet, går certet til den beste av de som fikk CK og ikke er plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Var slik jeg trodde det var.

Så da var det rett og slett en liten glipp fra dommer/ringsekretær da, som ikke spurte når vi ble Beste hannhund. Jeg var bare inn i ringen og ut ( når vi ble beste hannhund altså ). Og inn etter tispa og BIR. Gikk så fort at jeg rakk liksom ikke tenke.

Litt dårlig opplegg, ikke noe premie til BIR vinnerne engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder jo veldig for oss med jakthund MonicaT, for jeg har lurt veldig på hvordan ringsekretær vet at hunden er enten jaktpremiert, fullcertet eller slike ting?

På kurset vi jeg går, ble det sagt at handler (av hunden) gir beskjed.. men burde det ikke eksistere dokumentasjon på det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder jo veldig for oss med jakthund MonicaT, for jeg har lurt veldig på hvordan ringsekretær vet at hunden er enten jaktpremiert, fullcertet eller slike ting?

På kurset vi jeg går, ble det sagt at handler (av hunden) gir beskjed.. men burde det ikke eksistere dokumentasjon på det da?

I mitt hode er det logisk at RS spør og handler svarer. Om handler svarer feil vil jo hunden med reserve-cert få certet, for det oppdages om man sier at hunden er jaktpremiert om den ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er fullcertet, så skal det stå et tegn (husker ikke om det er + eller *) på premielisten (det gjør i hvertfall det på kritikkskjemaet i feltet hvor det står "Kode"), men etter det jeg har hørt står det ingenting om den er jakt-/brukspremiert. De ringsekretærene jeg har spurt har sagt at hvis en hund ikke har riktig premiering er det garantert noen andre som sier i fra :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er det logisk at RS spør og handler svarer. Om handler svarer feil vil jo hunden med reserve-cert få certet, for det oppdages om man sier at hunden er jaktpremiert om den ikke er det.

Men de burde jo faktisk vite det.. teit at f.eks. handler misforstår (f.eks. om man handler noen andres hund også) og evt. sier nei.. så får man ikke certet da? :wub:

Hvis hunden er fullcertet, så skal det stå et tegn (husker ikke om det er + eller *) på premielisten (det gjør i hvertfall det på kritikkskjemaet i feltet hvor det står "Kode"), men etter det jeg har hørt står det ingenting om den er jakt-/brukspremiert. De ringsekretærene jeg har spurt har sagt at hvis en hund ikke har riktig premiering er det garantert noen andre som sier i fra :wub:

Men etter hva jeg har forstått er dette kun om påmelder har merket av for dette ved påmelding. Og der kan man jo ha merket av feil også.. og igjen, risikere å "miste" et cert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de burde jo faktisk vite det.. teit at f.eks. handler misforstår (f.eks. om man handler noen andres hund også) og evt. sier nei.. så får man ikke certet da? :wub:

Men etter hva jeg har forstått er dette kun om påmelder har merket av for dette ved påmelding. Og der kan man jo ha merket av feil også.. og igjen, risikere å "miste" et cert?

Min lille erfaring er at utstiller da sier i fra at hunden er fullcertet. Men det kan vi jo spørre mer inngående om i morgen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille erfaring er at utstiller da sier i fra at hunden er fullcertet. Men det kan vi jo spørre mer inngående om i morgen :wub:

Jupsi.. føler bare at det er litt rart å stole på at utstiller faktisk sier det som er. Man hører jo mye rart!

Selvfølgelig tror jeg de fleste er ærlige og sier ting som de er. Meeeen det er jo disse "raringene" da.

Om f.eks. jeg valgte å si at Chico har jaktpremie og da mottar CERT så vil jo det antagelivis dukke opp på Dogweb og alt.. det jeg egentlig lurer på er HVEM som da evt. stopper dette?

PS: Selvfølgelig ville jeg aldri funnet på å gjøre noe sånt altså :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupsi.. føler bare at det er litt rart å stole på at utstiller faktisk sier det som er. Man hører jo mye rart!

Selvfølgelig tror jeg de fleste er ærlige og sier ting som de er. Meeeen det er jo disse "raringene" da.

Om f.eks. jeg valgte å si at Chico har jaktpremie og da mottar CERT så vil jo det antagelivis dukke opp på Dogweb og alt.. det jeg egentlig lurer på er HVEM som da evt. stopper dette?

PS: Selvfølgelig ville jeg aldri funnet på å gjøre noe sånt altså :wub:

Enig med deg der, egentlig, det føles litt "risikabelt" å stole blindt på en utstiller, men som en av ringsekretærene poengterte i helgen, så er det ganske mange som sjekker resultater fra de forskjellige utstillingene og hvis en hund er blitt tildelt CERT uten at den er kvalifisert for det er det "garantert noen som sier i fra". Jeg tror (og dette er jeg skikkelig ikke sikker på i det hele tatt, men jeg mener en-eller-annen har sagt at det er sånn) at NKK i ettertid kan frata noen et CERT som de uriktig har fått og tildele det til den som skulle hatt det. Men det er jeg virkelig ikke sikker på. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ er i allefall at hunden står for championatet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der, egentlig, det føles litt "risikabelt" å stole blindt på en utstiller, men som en av ringsekretærene poengterte i helgen, så er det ganske mange som sjekker resultater fra de forskjellige utstillingene og hvis en hund er blitt tildelt CERT uten at den er kvalifisert for det er det "garantert noen som sier i fra". Jeg tror (og dette er jeg skikkelig ikke sikker på i det hele tatt, men jeg mener en-eller-annen har sagt at det er sånn) at NKK i ettertid kan frata noen et CERT som de uriktig har fått og tildele det til den som skulle hatt det. Men det er jeg virkelig ikke sikker på. :wub:

Får se hva de sier på kurset imorgen :wub: Tenker liksom at det ikke hadde vært så dumt med krav til et slags WCC eller noe, sånn også for nasjonale hunder. Altså no i den duren da om du skjønner.

Evt. en utskrift fra dogweb om man står for championat eller er fullcertet.

Igjen, det finnes jo også utstillere som ikke kjenner veldig godt til reglementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig praksis etter min erfaring er at ringsekretær spør om hunden skal ha certet - eller om den er fullcertet/mangler premiering.

Det er alltid noen som vil si fra om det gis ut cert feil, enten der og da eller i ettertid. Og NKK har full rett til å frata cert etter utstillingen som er delt ut feil. Jeg vil også tro feilaktige cert fanges opp i det noen søker om championatet uten å ha fulgt reglene.

Som ringsekretær må du faktisk bare stole på utstiller, det får være måte på til paranoia :wub:

Det er vanskelig å innføre WCC eller annen dokumentasjon, for jaktpremieringen kan jo være oppnådd helga før uten å ha nådd NKK/DogWeb enda, hunden kan ha blitt fullcertet etter å ha meldt på til utstillingen, også videre.

For øvrig skriver du under på å ha lest utstillingsreglene når du melder på, så det er en for dårlig unnskyldning å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig praksis etter min erfaring er at ringsekretær spør om hunden skal ha certet - eller om den er fullcertet/mangler premiering.

Det er alltid noen som vil si fra om det gis ut cert feil, enten der og da eller i ettertid. Og NKK har full rett til å frata cert etter utstillingen som er delt ut feil. Jeg vil også tro feilaktige cert fanges opp i det noen søker om championatet uten å ha fulgt reglene.

Som ringsekretær må du faktisk bare stole på utstiller, det får være måte på til paranoia :wub:

Det er vanskelig å innføre WCC eller annen dokumentasjon, for jaktpremieringen kan jo være oppnådd helga før uten å ha nådd NKK/DogWeb enda, hunden kan ha blitt fullcertet etter å ha meldt på til utstillingen, også videre.

For øvrig skriver du under på å ha lest utstillingsreglene når du melder på, så det er en for dårlig unnskyldning å bruke.

Det er jo bare å ha med kritikken da :wub: Men regner uansett ikke med at NKK gidder å innføre noe nytt.

Hva skjer om feilen går andre veien? At man mister et CERT? Kan man gå tilbake å kreve det? Altså at man ikke tror hunden sin er kvalifisert (f.eks. jakthund med 3.premie som er kravet for å samle Cert, tenker at man må ha 1. premie) og dermed går certet til den bak. Altså jeg mener, alt kan jo skje når man står der inne og er nervøs og egentlig ikke tror man får certet, kanskje man syntes det er for flaut å si at man tok feil osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å ha med kritikken da :wub: Men regner uansett ikke med at NKK gidder å innføre noe nytt.

Kritikken er ikke nødvendigvis gyldig, hvis den for eksempel ikke samsvarer med premielistene så er det premielistene som har forrang - ringsekretær skal vite hva h*n gjør, mens skriver kan krysse av feil. Eller eier kan jo krysse av for det den vil selv i ettertid.

Systemet fungerer så vidt jeg vet veldig bra per i dag, og det er ikke ofte det oppstår feil eller tull, så hvorfor skal NKK "gidde" å endre på noe som allerede er ganske velsmurt?

Hva skjer om feilen går andre veien? At man mister et CERT? Kan man gå tilbake å kreve det? Altså at man ikke tror hunden sin er kvalifisert (f.eks. jakthund med 3.premie som er kravet for å samle Cert, tenker at man må ha 1. premie) og dermed går certet til den bak. Altså jeg mener, alt kan jo skje når man står der inne og er nervøs og egentlig ikke tror man får certet, kanskje man syntes det er for flaut å si at man tok feil osv.

Igjen, utstiller er forpliktet til å ha lest regelverket - og jeg har opplevd at noen feilaktig har takket nei til certet, også har andre ringside eller plasser bak korrigert og påpekt at den hunden faktisk skal ha certet. Så veldig ofte løser ting seg av seg selv på utstillingen, fordi folk følger med og hjelper til.

Men om det nå skulle gå slik at en tuller seg bort i ringen og det ikke oppdages der og da, kan det selvfølgelig ordnes opp i ettertid. Men det er jo forbanna surt for den som tror den har fått et cert og mister det, så mitt tips er at handler prøver å samle seg i ringen og at ringsekretær gjør en grundig jobb når certet skal deles ut.

Men, rent formelt er ikke et resultat oppnådd når utstillingsdagen er ferdig, det er først når NKK har godkjent utstillingen at resultatet er offisielt. Men det er mer en formalitet enn en praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vil tro at for å få registrert certet må man sende inn bekreftelse på at hunden har god nok premiering i jakt/bruks? :wub: Siden NKK ikke har registrert slike resultater i DogWeb, så blir det litt mer omstendelig for disse rasene enn for de som ikke trenger jakt-/brukspremiering.

Jeg vet at dette har skjedd i min rase. Det var noen som reagerte over at en hund fikk cert (hund som faktisk ikke var berettiget til å delta ved utstillingen iht utstillingsreglene), ble sendt inn protest til NKK, hvorpå jeg mener at det gikk helt til HS og hunden ble fratatt certet (og da også championatet som den "oppnådde"). Det certet ble da gitt til hunden som sto etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten detaljkorreksjon: En må ikke være plassert i BHK/BTK for å få certet. Hvis de fire plasserte er norske utstillingschampioner/mangler tilstrekkelig premiering/er fullcertet, går certet til den beste av de som fikk CK og ikke er plassert.

Ja, nytt spørsmål - dersom man skal plassere en 5 "bhk/btk" da skal vel i teorien "alle" komme inn igjen (også champions?) og hva hvis man må helt til f.eks 7 bhk/btk for å få en cert vinner, fortsetter man da videre for å få en reservecert vinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at for å få registrert certet må man sende inn bekreftelse på at hunden har god nok premiering i jakt/bruks? :wub: Siden NKK ikke har registrert slike resultater i DogWeb, så blir det litt mer omstendelig for disse rasene enn for de som ikke trenger jakt-/brukspremiering.

Mulig jeg misforstår hva du skriver, men det er ikke slik i dag at jakthundene må sende inn bekreftelse på premiering for å få registrert cert'et i DogWeb. Det de sier i ringen ansees som riktig og gyldig inntil noen legger inn protest.

På samme måte som at ingen sjekker om hunden har rett til å stille i championklasse, det går på ære og samvittighet, inntil en blir tatt for de som jukser eller misforstår.

Ja, nytt spørsmål - dersom man skal plassere en 5 "bhk/btk" da skal vel i teorien "alle" komme inn igjen (også champions?) og hva hvis man må helt til f.eks 7 bhk/btk for å få en cert vinner, fortsetter man da videre for å få en reservecert vinner?

Vær så snill, ikke bruk benevnelsene 5 BHK/BTK, 7 BHK/BTK, også videre - det er ingenting som heter det. En er uplassert, men mottar cert og reservecert.

Og det er ikke noe mer hokus pokus nå enn det var i fjor, det kunne plasseres fire championer i BHK/BTK i fjor også.

Om det var fire championer som ble plassert, ville jeg kalt inn øvrige klassevinnere for å kåre den beste av disse, så den kan få certet. Hvis det var noen i championklassen som ikke var norske champions, ville jeg også tatt inn disse, sammen med vinner av junior, unghund, åpen, bruks og veteran (om denne ikke var champion, da ville jeg tatt inn beste veteran som ikke var champion). Når certvinneren er kåret, ville jeg tatt inn nummer to fra den klassen, så kan dommer få kåre den neste som er vakrest, og dermed får reserve-certet. Overhode ikke mer komplisert enn før :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdsvis OT, men:

Vær så snill, ikke bruk benevnelsene 5 BHK/BTK, 7 BHK/BTK, også videre - det er ingenting som heter det. En er uplassert, men mottar cert og reservecert.

Joho :wub: Nora har i følge Dogweb blitt 9.beste tispe på belgerspesialen ifjor hun :wub:

(Jada, jeg veit det egentlig ikke er sånn, hun ble uplassert i btk.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at for å få registrert certet må man sende inn bekreftelse på at hunden har god nok premiering i jakt/bruks? :huh:Siden NKK ikke har registrert slike resultater i DogWeb, så blir det litt mer omstendelig for disse rasene enn for de som ikke trenger jakt-/brukspremiering.

Hva mener du med dette? Jaktprøveresultater er vel noe av det mest utfyllende resultatene man finner på Dogweb.

Det står karakter for forskjellige deler, fart, jaktlyst, selvstendighet osv. i tillegg til evt. premiegrad.

Så lenge hunden er premiert i Norge, er det lett å sjekke dette i etterkant :D

Og nå føler jeg meg ihvertfall fornøyd med tanke på fremtid som ringsekretær, og føler at man kan stole på utstillerene. Det blir jo da spesielle tilfeller hvor slikt kan skje, men da kan man jo ikke skylde på ringsekretæren akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår hva du skriver, men det er ikke slik i dag at jakthundene må sende inn bekreftelse på premiering for å få registrert cert'et i DogWeb. Det de sier i ringen ansees som riktig og gyldig inntil noen legger inn protest.

På samme måte som at ingen sjekker om hunden har rett til å stille i championklasse, det går på ære og samvittighet, inntil en blir tatt for de som jukser eller misforstår.

Og det er ikke noe mer hokus pokus nå enn det var i fjor, det kunne plasseres fire championer i BHK/BTK i fjor også.

Om det var fire championer som ble plassert, ville jeg kalt inn øvrige klassevinnere for å kåre den beste av disse, så den kan få certet. Hvis det var noen i championklassen som ikke var norske champions, ville jeg også tatt inn disse, sammen med vinner av junior, unghund, åpen, bruks og veteran (om denne ikke var champion, da ville jeg tatt inn beste veteran som ikke var champion). Når certvinneren er kåret, ville jeg tatt inn nummer to fra den klassen, så kan dommer få kåre den neste som er vakrest, og dermed får reserve-certet. Overhode ikke mer komplisert enn før :huh:

Bare så "alle" skulle skjønne hva jeg mente :P Men da er det fortsatt slik da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...