Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen få spørsmål om italiensk mynde.

elinebj93

Recommended Posts

Skrevet

Heisann!

Jeg er ganske nye her, så om jeg legger noen feil, så beklager!

Jeg har akkurat fått "Tassen" husrein, og har begynt smått med å lære han å sitte å ligge.

Sittingen lærte han i løpet av en 60 min, men når det gjelder at han skal legge seg, så er det litt mer vrient. Jeg har prøvd klikketrening, og jeg forteller det han skal gjøre. Når jeg da ber han om å legge seg, så løper han flere runder i huset, så setter han seg bare.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Takk på forhånd!

post-7545-0-01335000-1296670603_thumb.jp

Skrevet

Så nydelig!

Hvordan trener du? Trener du en time av gangen?

Det lønner seg å ta flere veldig korte økter i stedet for en lang.

Du sier du prøver å klikke, men har du "klikket han inn"? Forstår han at klikk = godbit?

Om du googler litt så kan du lese masse om klikkertrening!

Valpekurs er også veldig lurt å gå på=)

Skrevet

Jeg trente 60 min den ene gangen, men det ble for mye, så jeg har kuttet ned til 15-30 min.

Han har blitt "klikket inn" .

Valpekurs gikk han igjennom med forrige eier.

Han er vell rundt en 4 mnd, og det er veldig mye futt i han.

Skrevet

Da syns jeg du skal kutte ned til 5-7 min i starten.

Da syns jeg dere skal gå et annet kurs også :lol: det kan han lære av, men viktigere er det også at du kan lære hvordan du skal lære han :D

Skrevet

Oj, 60 min var mye ja! Jeg ville kuttet det enda mer jeg, 5 min av gangen eller noe. Du ser fort når han begynner å bli ufokusert, trikset er å gi seg mens man er på topp, og når hunden gjør det riktig. Ta heller noen veldig korte økter iløpet av dagen, 30 min er veldig lang tid for en liten valp, det er for lang tid for min voksne hund (men det er nå så, vi trener ikke så aktivt akkurat).

Skrevet

Takker for svar! :lol:

Mange har fortalt meg at jeg går inn i noe krevende, når jeg valgte en italiensk mynde. Hva mener dere om dette?

Uten å ha så veldig stor kompetanse på mynde så våger jeg å påstå det ikke er en krevende rase. Har en venninne som har italiensk mynde, noe av det mest lettrente jeg har vært borti :D

Skrevet

Ville jobbet mest med innkallingstrening :lol: Der gikk jeg på en smell med min hund. Var mer opptatt av å lære henne, sitt, ligg, værsegod og slike ting :D

Skrevet

INnkalling er 0 problem :lol: Jeg kan gå tur med han uten bånd, og han hører med en gang jeg roper :D

Ja, de er noen skikkelig pirayar..De har noen syke tenner.

Skrevet

Det var ingen som nevnte for deg hvor viktig det var med innkalling da du annonserte hva slags hund du var i ferd med å anskaffe deg. :lol::D

Vet :D hihi. Men hun er blitt ganske flink nå :D

Skrevet

Tips til hva jeg kan gjøre for å få han utslitt? Han blir aldri tom for enegi. Går lange turer, trener han, men det er alltid futt i han.. :lol:

Løpe løpe løpe og mer løpe..

Skrevet

Øh.... det er en valp på fire måneder dette er snakk om. :lol:

Det vet jeg, men om den har lyst å løpe så bør du la den få løpe :D Den regulerer jo selv hvor mye den vil løpe =)

Skrevet

Mynder generellt kan bli fort leie av repetisjoner, så her gjelder det å trene i korte faser, gjøre det spenndende og ha god belønning. Ikke sett for høye krav, og ikke vær for utålmodig. Noen ganger må man bare akseptere at hunden kanskje ikke vil/ikkw liker å sitte/dekke etc. så da trenger man ikke å tvinge den bare for triksets skyld. Alle hunder kan sitte og dekke, men kanskje ikke på asfalt, på vått underlag etc. man må se an hva hunden liker. (hvis man ikke er ute etter en LP hund, men da velger man ikke mynde uansett)

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...