Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens sunnhetstråd


Nirm

Recommended Posts

I VG har visst statsrådene svart på noen sunnhetsspørsmål. Fant ikke artikkelen på nett, så jeg regner med at det er i papirutgaven da.

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

4) Hva legger du på brødskivene?

5) Hva drikker du?

Så hvordan havner sonisene ute på denne undersøkelsen?

(Ja, jeg kjeder meg, for jeg burde egentlig gjort husarbeid nå :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Øhm, nei det er sjeldent. Kanksje 2-3 hver dag i form av grønnsaker til middagen.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Jepp. Mer enn det hver eneste dag uansett.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Spiser fiskepinner (torsk) eller fiskeboller 1-3 ganger i uka avhengig av om jeg lager mat alene eller sammen med noen. Spiser noen ganger selvfisket ørret og abbor om sommeren.

4) Hva legger du på brødskivene?

Leverpostei, salami, bananer, kaviar... (Med smør under.) Alt avhengig av hva jeg føler for.

5) Hva drikker du?

Cola, litt mer cola, enda mer cola. På skolen drikker jeg bare vann, men ellers i døgnet går det i cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Nai... Spiser som regel 1-2 til middag av grønnsaker (typer altså :P ), men jeg får jo mine stadige nå lager jeg mega sunn og god smoothie med masse bær og frukt :>

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja :P

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Spiser ørret,torsk og laks. En gang i uka som regel.

4) Hva legger du på brødskivene?

Salami, ost, skinke og ost. ittno smør.

5) Hva drikker du?

Vann,Cola,Saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

- Ja, jeg elsker frukt! Det blir alltid banan og salatbar til frokost/lunch, grønnsaker til middagen og noe annet utover kvelden. Men noen ganger er det alt jeg spiser, så det spørs hvor sunt det er

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

- Jepp

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

- 2 ganger ca. Det er nesten utelukkende laks. Prøver å spise torsk og sei også, men liker bare rød fisk

4) Hva legger du på brødskivene?

Ost og agurk

5) Hva drikker du?

Melk eller vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Ofte nok.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Omtrent to ganger. Laks.

4) Hva legger du på brødskivene?

Jeg spiser ikke brødskiver.

5) Hva drikker du?

Vann og kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Jeg vil tro jeg spiser mer enn 5 om dagen, men det er ikke alltid jeg spiser 5 ulike frukt/grønnsaker så er usikker på om det teller.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Akuratt nå så er svaret nei ikke i nærheten. Har vell knapt sett utsiden av leiligheten med mindre jeg må på jobb den siste måneden. Men nå er snart oppgaveren levert inn og jeg kan komme meg ut igjen.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Det varrierer men vi prøver å få til to rene fiskemiddager i uken og en fisk/skalldyr middag. Av fisk går det mye i sei, torsk, makrell og laks.

4) Hva legger du på brødskivene?

Vanligvis syltetøy

5) Hva drikker du?

Vann, melk og juice (men prøver å begrense juicen til helgen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Fem grønsaker ja det klarer jeg

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Jepp

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

En kan bli bedre. Nå går det jo i torsk

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser ikke brød

5) Hva drikker du?

Vann og te

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får svare selv, men måtte jo vente så det ikke blir slått sammen...

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Japp.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Japp. I jobbukene blir det ofte litt mer enn i friukene da.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Aldri, er vegetarianer.

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser ikke brød, så det blir da lite legge på det.

5) Hva drikker du?

Hovedsakelig vann, og noe juice. En sjelden gang te. Minimalt med alkohol.

Etter over 10 år som "brusavhengig", har jeg endelig blitt kvitt den lasten. :P Noe jeg er ganske så fornøyd med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Nei, men nært nok. :P

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Jepp.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Alt for sjeldent dessverre. Men når vi har det så er det laks, hyse, sei og en sjelden gang i blant kveite (min favoritt, men akk så dyrt!).

4) Hva legger du på brødskivene?

Sjeldent jeg spiser brød, men som pålegg er det mest kalkunpålegg (røkt, krydret og naturell) og en haug med tomat og agurk på.

5) Hva drikker du?

Vann og te for det meste. Melk og juice en sjelden gang i blant, og brus litt for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Som regel spiser jeg mye frukt og grønnsaker i løpet av en dag, men selvsagt varierer det. Noen ganger blir det opptil 10 sorter, andre ganger bare tre. Men er generelt veldig glad i masse grønnsaker til middag f.eks.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Nei, det gjør jeg nok ikke. Ofte går jeg til skolen og hjem igjen og that's it. Men jeg trener 1,5 time 3 ganger i uka, så tar ikke så tungt på det. Blir ikke naturlig å gå masse tur uten hund synes jeg...

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Spiser fiskeboller i ny og ne, ellers er fisk noe jeg ikke kan fordra.. Sorry mac.

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser ikke så mye brød, men når jeg først gjør det blir det Ingers Superrug! Som regel lettere hvitost og kalkunpålegg. Favoritten er brunost, men unngår det i hverdagen. En annen helgefavoritt er dansk salami og jarlsberg.

5) Hva drikker du?

Nesten aldri vann! Og skal det være vann må det blandes i pittelitt fun light saft. Jeg er en sånn vann-hater, og drikker det bare på trening. Ellers går det som sagt i sukkerfri saft, noe melk og altfor mye pepsi max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Nja, i hvertfall tre om dagen, tipper jeg.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja, (dog noe mer usikker nå de siste månedene med ryggen)

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Prøver å spise fisk minst en gang i uka, men det går ikke alltid etter planen :P

4) Hva legger du på brødskivene?

Jeg prøver å unngå brød, men det blir i såfall brød med hvitost, kjøttpålegg el.l.

5) Hva drikker du?

Jeg drikker vann (mye sådan) og kaffe.

*klipp*

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser ikke brød

*klipp*

Hva spiser du i stedet for? Prøver å finne andre løsninger, siden brød visstnok ikke skal være så bra for personer med min blodtype (i følge blodtypedietten, som faktisk virker ganske logisk), men jeg synes det er vanskelig å finne noen andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du i stedet for? Prøver å finne andre løsninger, siden brød visstnok ikke skal være så bra for personer med min blodtype (i følge blodtypedietten, som faktisk virker ganske logisk), men jeg synes det er vanskelig å finne noen andre alternativer.

Er så frekk at jeg svarer på det, siden jeg heller ikke spiser brød. Her går det veldig mye i smooties, frukt, salater, youghurt og middagsrester (mye av det jeg spiser til middag, kan spises døgnet rundt, siden det består av grønnsaker).

Edit: Fjernet kanibaltendensene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så frekk at jeg svarer på det, siden jeg heller ikke spiser brød. Her går det veldig mye i smooties, frukt, salater, youghurt og middagsrester (mye av deg jeg spiser til middag, kan spises døgnet rundt, siden det består av grønnsaker).

Oh, nå vet jeg ikke om jeg tør å besøke deg på en stund! :P

Men takk, det er veldig fint med alternativer :P Youghurt er jo et godt alternativ som frokost, f.eks. *skrive på handleliste*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød er jo det vanligste etter brød sånn sett da. Men er du som meg, som spiser knekkebrød på trass men egentlig elsker brød, er det vanskelig å finne gode erstatninger. Smoothies er et godt forslag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Nei, tåler ikke frukt, og tåler generelt lite grønnsaker heller, så det blir ikke så mye, nei.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Når jeg jobber får jeg mer enn det, nå er jeg sykemeldt og greier ikke være så aktiv hver dag.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Prøver å være flink å spise fisk en dag i uken. da går det hovedsakelig i laks og ørret.

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser ikke brødskiver.

5) Hva drikker du

Vann og Villa champagnebrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Nja, ikke hver dag, men stort sett.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Jepp

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

1 -3, ørret for det meste.

4) Hva legger du på brødskivene?

Gulost/tartex/smør/hvitkløksost etc

5) Hva drikker du?

Vann og melk (+ kaffe)

Så hvordan havner sonisene ute på denne undersøkelsen?

Ikke så ille jeg da mao!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, nå vet jeg ikke om jeg tør å besøke deg på en stund! :P

Men takk, det er veldig fint med alternativer :P Youghurt er jo et godt alternativ som frokost, f.eks. *skrive på handleliste*

Søren! Avslørt.... :P

Du kan jo gjøre youghurten mer mettende ved å putte oppi bær, frukt, frø, nøtter, kjerner etc. Evt korn om du kan spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Stort sett, jeg har en haug med Bend-it-bokser jeg pleier å fylle med frukt, som jeg spiser når jeg er småsulten.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Jepp :P

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Øhm.. Null? Så sant vi ikke snakker om fiskepudding :P

4) Hva legger du på brødskivene?

Fiskepudding, servelat, salami, jordbærsyltetøy - ikke samtidig da :P

5) Hva drikker du

Grønn te med mint eller sitron, eplejuice og cola zero :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Ja.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Sjeldent fisk her i hus dessverre, kommer oftest i format av fiskepinner hvis vi har...

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser ikke brød, men på knekkebrød har jeg leverpostei og baconost med agurk på!

5) Hva drikker du?

Vann og smoothie. Noge vin unnes av og til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Ja, stort sett i alle fall. Kommer litt an på hva jeg har til middag - jeg er veldig flink til å spise grønnsaker til middag, men hender ganske ofte at jeg har suppe til middag, og da blir det jo mindre grønt.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

I gjennomsnitt blir det i alle fall det - jeg trener et par ganger i uka og går mye når jeg skal steder. Men klart, jeg er mindre ute og i aktivitet nå enn da jeg var hundeeier.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Ca. en gang i uken. Laksefilet, som oftest. Er ikke så glad i hvit fisk, jeg.

4) Hva legger du på brødskivene?

Makrell i tomat, leverpostei, hamburgerrygg, kalkunskinke. Og masse agurk! Spiser forøvrig mer knekkebrød enn brødskiver.

5) Hva drikker du?

Vann, espresso og te. Smoothie eller juice av og til. Alkohol nokså sjelden (til å være tjue og student :P) - et par ganger i måneden, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Tipper ca 3 - 5

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja 2 timer er minimum

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

En dag i uka, ovnsbakt laks. Torsk får jeg av og til hos mamma, ellers blir det litt reker på sommeren. Og fiskekaker innimellom.

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser lite brød, men det kan variere mellom ost, skinke, makrell, fiskepudding, egg, og bacon.

5) Hva drikker du?

Vann, te, kaffe, vin, litt brus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Nei.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Oi, det varierer veldig... Noen ganger kan jeg ha fisk 4 dager i uken, men så går det gjerne 4 uker til neste gang.

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser ikke brød, men har somregel Nugatti på knekkerødene. Eller skinke og salat og sånt, eller philadelfiaost - men somregelnugatti.

5) Hva drikker du?

Kaffe og sukkerfri saft.

Nope jeg er ikke spesielt sunn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hva spiser du i stedet for? Prøver å finne andre løsninger, siden brød visstnok ikke skal være så bra for personer med min blodtype (i følge blodtypedietten, som faktisk virker ganske logisk), men jeg synes det er vanskelig å finne noen andre alternativer.

Jeg spiser omelett med litt forskjelig i(man tager det man haver) og salat til, salat med kjøtt eller annet godt oppi, middagsrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Tja. Det varierer. Bruker mye grønnsaker når jeg lager middag, og er kjempeglad i bær. Men har blitt fryktelig kresen på kvaliteten på frukt etter at jeg bodde i USA, og det er sjelden frukten i fruktdiskene her frister.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja. En av fordelene med å ha hund :P

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Vanligvis 2. Spiser mest laks.

4) Hva legger du på brødskivene?

Brødskive? :P De få gangene jeg spiser brød eller knekkebrød, pleier jeg ha på nugatti.

Spiser en del wraps da. Med salat, kyllingbiter og salsa.

5) Hva drikker du?

Cola og appelsinjuice (ikke fra konsentrat). Har noia for å drikke vannet fra springen etter at jeg var skikkelig dårlig pga springvann :P

Jeg er egentlig fryktelig usunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg vil klassifisere fiskepinner, fiskekaker, fiskepudding, fiskeboller og andre ferdigprodukter av fisk som ... FISK. Dette er høyst bearbeidede produkter som en del gode gamle "sjarkfeskera" mener kan sidestilles med "søppelmat". Det er så mye fyllstoff i disse produktene (de skal visst ikke smake fisk, de), samt at fisken ikke er av prima kvalitet. Således får det være opp til en og en hver å vurdere den gode samvittigheta/om det er så "sunt" :P

Norsk oppdrettslaks spiser jeg forøvrig heller ikke, da denne laksen på så mange felter går gjennom typisk "oppdretts"-behandling. Det er i mange tilfeller ikke menneskemat, og man skal være glad man ikke har sett fisken før den ble slaktet.... :P

Dette vil jeg også si gjelder f.eks leverpostei - som inneholder utrolig mye konserveringsmidler, fyllstoffer og "fos" som slettes ikke er noe sunt. Om helseeffekten av de sunne bestanddelene i leverpostei veier opp for de usunne har jeg ikke tall på, men jeg kjenner med meg selv jeg spiser det med en viss bismak.

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

I sesongen: ja. Men det er rimelig vanskelig å finne frukt og bær som frister utenfor sesongen her i nord.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja den er nå ganske enkel for de fleste av oss :P

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

3 ++. Torsk, uer og kveite går det mest i. Hvis jeg får tak i: villlaks.

4) Hva legger du på brødskivene?

Eget syltetøy, ost, leverpostei, makrellsild og svært mye variert. Blir fort lei og skifter.

5) Hva drikker du?

Har begynt brusfritt liv, går mye i saft (uten konserveringsmidler og med sukker) for å komme meg over kneika. Ellers minst 1 liter vann og juice.

For meg har sunnhet mest med å lage mat fra bunnen av å gjøre. Å få råvarer jeg selv prosesserer. Og at disse råvarene ikke er kyllingfilet med 1 kilo saltlake, eller dårlig fiskefilet som ikke kan selges til Russland en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...