Gå til innhold
Hundesonen.no

Tangetoppen's Kilkenny


Synnikken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 157
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han kan move like a jagger!

Tangetoppen's Kilkenny. Født den: 3 Desember 2010 Han skal flytte til BERGEN! Far er Tangetoppen sin amerikanske import. BISS NORDICW-10 FW-10 SW-10 DKW-10 NW-10 CPHW-10 HelsinkiW-10 DKKW-10 AM

Fineste mopsen! Han ser så voksen ut!

Idag ble pappa Briggs BIS på utstilling i Belgia! :icon_confused:

Imorgen drar jeg for å hente han.

Tar tog fra Bergen til hønefoss. Toget kjører herifra 7:58 og er i hønefoss rundt 13. :innocent: Så tar vi buss fra hønefoss til oslo og flyr hjem igjen. :hmm:

Gleder meg som en uuunge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha det så hyggelig på turen - og kos deg med liten ny gutt!

Når du har landet - hvor mye vil en slik splittet neserynke egentlig ha å si i framtiden, utstillingsmessig? Er det sånn superviktig på dem?

Alltid interessant å lære seg noe nytt, liksom - og det der har jeg aldri engang hørt om! (Men så er jeg ikke særlig bevandret i de kortsnutede hundenes verden heller, da!... ennå... :P )

Gratulerer så masse, gleder meg til å få se han!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha det så hyggelig på turen - og kos deg med liten ny gutt!

Når du har landet - hvor mye vil en slik splittet neserynke egentlig ha å si i framtiden, utstillingsmessig? Er det sånn superviktig på dem?

Alltid interessant å lære seg noe nytt, liksom - og det der har jeg aldri engang hørt om! (Men så er jeg ikke særlig bevandret i de kortsnutede hundenes verden heller, da!... ennå... :P )

Gratulerer så masse, gleder meg til å få se han!

Susanne

Det der lurte jeg egentlig på hva var jeg :P

Har ikke noe bilde av en splittet neserynke og en sånn en slik en neserynke skal se ut?

Eller er det rett og slett som navnet sier? At Rynken blir en Y ett eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket på rasestandarden til Mops - der sto det ikke noe om det. Men på tegningen av hunden på forsiden der har hunden en rynke/fold over neseryggen som ligger som en "pølse" over nesen. På valpen er det "flatt" der oppe - altså rynkene danner seg nedover på hver side av nesen men er ikke noe oppe på den. Antar at dèt er greia, her.. (Le gjerne om det er helt dustete!) Men Synnøve forklarer oss det sikkert senere.

Moxy har også dette - dvs ingen fold oppe på selve neseryggen, men en som går nedover hver side av snuten (omtrent som på bildet av valpen, bare Moxy's nok er litt mindre). Men på Boston terrier står det "fritt for rynker" på neseparti.. Likevel sies det av "alle" at Moxy visstnok skal ha et fantastisk flott hode. Så en sånn fold tror jeg er greit på disse i alle fall.

Men på Mops? Not so sure...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket på rasestandarden til Mops - der sto det ikke noe om det. Men på tegningen av hunden på forsiden der har hunden en rynke/fold over neseryggen som ligger som en "pølse" over nesen. På valpen er det "flatt" der oppe - altså rynkene danner seg nedover på hver side av nesen men er ikke noe oppe på den. Antar at dèt er greia, her.. (Le gjerne om det er helt dustete!) Men Synnøve forklarer oss det sikkert senere.

Moxy har også dette - dvs ingen fold oppe på selve neseryggen, men en som går nedover hver side av snuten (omtrent som på bildet av valpen, bare Moxy's nok er litt mindre). Men på Boston terrier står det "fritt for rynker" på neseparti.. Likevel sies det av "alle" at Moxy visstnok skal ha et fantastisk flott hode. Så en sånn fold tror jeg er greit på disse i alle fall.

Men på Mops? Not so sure...

Susanne

Ah, ja da tror jeg at jeg forstår hva det er. Takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha det så hyggelig på turen - og kos deg med liten ny gutt!

Når du har landet - hvor mye vil en slik splittet neserynke egentlig ha å si i framtiden, utstillingsmessig? Er det sånn superviktig på dem?

Alltid interessant å lære seg noe nytt, liksom - og det der har jeg aldri engang hørt om! (Men så er jeg ikke særlig bevandret i de kortsnutede hundenes verden heller, da!... ennå... :wub: )

Gratulerer så masse, gleder meg til å få se han!

Susanne

Som du nevner nedi her, så står det absolutt ingenting om denne nesefolden(neserynken som jeg sier) i standarden. Men dommere er vant til at "alle" mops har den og kan derfor trekke ned på de som ikke har den.

Selv syns jeg også at det ødelegger litt for helhetsintrykket om det ikke er en rynke over nesen.

Det der lurte jeg egentlig på hva var jeg :ahappy:

Har ikke noe bilde av en splittet neserynke og en sånn en slik en neserynke skal se ut?

Eller er det rett og slett som navnet sier? At Rynken blir en Y ett eller annet sted?

Jeg skal vise deg nåå! :lol:

Jeg kikket på rasestandarden til Mops - der sto det ikke noe om det. Men på tegningen av hunden på forsiden der har hunden en rynke/fold over neseryggen som ligger som en "pølse" over nesen. På valpen er det "flatt" der oppe - altså rynkene danner seg nedover på hver side av nesen men er ikke noe oppe på den. Antar at dèt er greia, her.. (Le gjerne om det er helt dustete!) Men Synnøve forklarer oss det sikkert senere.

Susanne

Syns det var bra forklart jeg Susanne. Som hun sier så henger ikke pølsen over nesen til Hector sammen(ennå :lol: ) Så derfor går det under "splittet nesefold"

men nå. Bilder!.

Kilenny-1.jpg

Dette er bilde av Hector som 7 uker, han har en tydelig splittet rynke.

kileeennyy.jpg

Dette bildet er tatt idag. Det er tydelig forskjell på rynken over nesen så jeg har virkelig troen på at den kommer påplass. (han fylte 8 uker på fredag som var)

Så vil jeg vise dere tre bilder av Tangetoppen's Wild Guess, som er halvbror til Hector bare for at dere skal få se hvor store endringer som kan skje.

abravo.jpg

Bravo (halvbroren) ved 7 uker. Ingen spesielt stor neserynke her heller, men den henger tydlig sammen.

abravo10.jpg

Bravo 10 uker gammel.

Abrav6mns.jpg

Bravo ved 6 mnd alder.

Så jeg har virkelig troen på at han kommer til å få en rynke, men en av den "lette" varianten. Noe som passer meg alldeles ypperlig :aww:

Alle bilder er lånt fra Tangetoppen sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Synnøve - da ble det veldig tydelig illustrert.

Moro å lære noe nytt - og akkurat det der har jeg aldri engang tenkt på. Men troligvis vil en voksen mops uten denne rynken se "merkelig" ut, selv om vi ikke innvidde troligvis ikke hadde skjønt hvorfor...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Synnøve - da ble det veldig tydelig illustrert.

Moro å lære noe nytt - og akkurat det der har jeg aldri engang tenkt på. Men troligvis vil en voksen mops uten denne rynken se "merkelig" ut, selv om vi ikke innvidde troligvis ikke hadde skjønt hvorfor...

Susanne

:ahappy: enig.

Jeg har jo flere mops i famillien (i utlandet vel å merke), men jeg har egentlig aldri tenkt over de utstillingsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig søøøøøt :wub:

men enten så har ikke jeg fått med meg noe eller så er det en annen, men hadde du ikke en saluki valp? er kanskje jeg som er helt på jordet :lol: hehe

Jo, det hadde jeg. Men nå bor han hos oppdretter, som er en av eierene hans.

:aww:

:lol:

Jeg kommer for å atjele han en dag :ahappy:

Du gjør det ja.. Hvordan fungerer Atjeling?.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille pudding er bare god han. For tiden har han litt vondt i magen sin fordi bestemoren hans (mammaen min) er litt for løsluppen når det kommer til godbiter :wub::wub:

Her er bilder, legger ved ett bilde slik at dere kan se forskjell på neserynken bare fra 7-9 uker jeg! :wub: De av dere som lurer på hvordan den ligger an :aww:

DobbelHec.jpg

Så oppstillings og profilbilde, det er jo obligatorisk :yes:

Torunnkamera225.jpg

Torunnkamera234.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...