Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkalkning på et bakbein


MonicaT

Recommended Posts

Jeg har en mistanke om at Toya har begynt å få forkalkning på ene bakbeinet :whistle:

Hun blir veldig stiv i ene beinet når hun har vært i ro/hvilt/sovet etter tur hvor hun har løpt løs. Har sett dette 3 ganger siden forje søndag. Skal til dyrlegen for en generell senior sjekk og fornye rabis, så skal be de sjekke det også.

Men, hva kan man egentlig gjøre om det er forkalkning ?

Er det noe å gjøre ? Ting jeg kan gjøre, som massere, vitaminer etc ?

Kan det gå over av seg selv ? Kan ikke ha henne i bånd resten av livet hennes heller. Har satt på henne varmedekken etter tur, men vet ikke om det hjelper noe. Burde kanskje vært noe som varmet låret/beinet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da det var trist å høre.Engelsk Setteren jeg hadde før hadde sterk hd og da hun var 7 år merket hun det godt på ene bakfoten.Prøvde så metacam og hun fungerte utrolig bra på det.Måtte gå på det resten av livet(litt over 5 år) og fikk ingen bivirkninger.

Hun sprang nå løs hver dag og hun tok det ikke med ro akkorat.De gale fuglehundene vet du :whistle: Det var ikke så vanlig med massasje og svømmetrening hos dyrleger på den tiden men,har det vært nå har jeg helt klart brukt det på hun også.Hun jeg har nå har hatt fin effekt av massasje da skadet en sene i kneet for noen år tilbake.

God bedring til Toya!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ita hadde store forkalkninger i ene kneet sitt når hun ble eldre.

Hun ble satt på Hills j/d og Rimadyl, og funka i fem år på dette uten å være stiv eller vise smerter. Hun hoppet inn i bilen igjen, og spratt opp trappene. Ikke var hun stiv når hun reiste seg etter aktivitet lenger heller.

Etter de første rtg bildene fikk hun kort tid igjen mtp hvor mye forkalkninger som var til stede. Men når vi rtg henne igjen tre år etterpå var det nesten ikke endring i leddet og se! Så j/d stoppet utviklingen av forkalkningene, og Rimadyl fjernet smerten hennes.

Cosequin er også anbefalt, men det fikk Ita kun de første tre mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glucosamin tilskudd er nesten blitt ett "must" ved forkalkning. Ellers vet jeg at flere også mener man har god effekt av å bruke C-vitamin tilskudd (askobinsyre på apoteket).

Tror det kan være lurt å bruke noe som beskytter mot kulden da det gjerne forsterker "vondten".

Noe jeg har sett mange bruker er BOT hasebesytter eller BOT benbesyttelse.

Men det spørs jo også hvor skaden sitter hva som er best for din hund. Det fins sikkert andre alternativ enn BOT som du kan oppnå besyttende effekt av ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg hadde en med forkalkinger og valgte å fore med adult for det som hadde de riktige tillegene da gav ikke nok næring ellers. Gav Cosequin(som det er glukosamin i), noe olje som jeg kjøpte hos vetrinæren (praktisk i forhod til reise for den var i uknusbar flaske husker ikke merke) og til slutt så fikk han rimadyl.

Cosequin var det noen vetrinærer som tok inn til sitt apotek men mener at det er enklere å få tak i glukosamin på apoteket. Vet ikke om den er reseptbelakt men mener den var det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å lese dette da. Og jeg håper at uansett hva det er, så får hun mange gode år til :)

:whistle:

Det håper jeg også. Hun har vært stiv i beinet om kvelden etter tur, mens morgningen etterpå er hun helt fin igjen. Så det virker jo ikke som det er så ille. Hun løper og spretter på tur og kan ikke se noe der og da. Det kommer som sagt noen timer etter tur ( hvor hun har vært løs ) når hun har vært i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glucosamin tilskudd. Og evnt sjekk ut om Catrophensprøyter. Bridie har fått det nå, og foreløpig ser det positivt ut iallefall. Vet at de har litt peil på det på Aktiv Dyreklinikk i Nittedal :whistle:

Jeg kjenner flere hunder med forkalkninger, noen veldig mye, som blir behndlet med Catrophensprøyter og det har hatt en kjempe bra effekt på disse. Det er også en effekt som har holdt seg over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...