Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke krav stilles til avlsdyr av din rase?

Lola Pagola

Recommended Posts

Raseklubben for portugisisk vannhund skriver følgende:

Regler for å få godkjent kull på valpelisten

Alle hunder som brukes i avl skal være fysisk og psykisk sunne og ha et rasetypisk temperament.

Alle valpekull skal rapporteres ved parring uansett om oppdretter har kennelnavn eller ikke.

Oppdretter velger om de vil at kullet skal legges ut på klubben valpeliste,

Enten ved parring

Etter ultralyd når man vet om det blir valper

Senest når valpene er 14 dager gamle

For avl og oppdrett

Minst en av foreldrene må være optigentestet/prcd_PRA med resultat Normal/Clear.

Hund som ved DNA test viser seg å være bærer av doble anlegg for PRA (Optigen resultat Affected) skal ikke brukes i avl. Hund som viser seg å være bærere av enkelt anlegg for PRA (Optigen resultat Carrier) kan brukes i avl, men kun i kombinasjon med genetisk/arvet frikjent hund (Optigen resultat Normal).

Foreldredyrene må være fri for HD.

Foreldredyrene skal ha øyelysingsresultat som ikke er eldre enn ett år.

En tispe skal ikke parres før den er fylte 2år.

En tispe som har fylt 7 år bør ikke brukes i avl. Ved parring etter fylte 7 år forlanges attest fra veterinær på helsetilstand.

En tispe som har gjennomgått 2 keisersnitt skal ikke brukes videre i avl.

En hannhund skal ikke være far til mer enn 5% av populasjonen de siste 5 år.

Forbudt er i henhold til Hundesport 1-10 må ikke far parres med datter, mor med sønn eller helsøsken med hverandre.

Innavlsgraden i hver enkelt avlskombinasjon skal ikke være større enn 6,25%

Foruten disse krav anbefaler RPVH også:

At minst en av foreldrene er testet for JDCM/Cardio med resultat 1-1

Avlsdyrene bør ikke ha noen eksteriøre diskvalifiserende feil som gitt i rasestandarden

Parring som med tilgjengelig informasjon øker risken for alvorlig sykdom eller funksjonshindringer hos avkommene skal unnvikes

Men jeg vet nå ærlig talt ikke helt hvor nøye disse kravene følges opp.. vet om flere kull der ett eller flere av punktene ikke er helt etter "boka", men er usikker på om disse har gått via raseklubben. Vet i alle fall om kull som er registrert uten at alle krav er oppfylt.

Hvor bindende er egentlig slike "krav" fra raseklubber? Kan en allikevel får registrert et valpekull hos NKK selv om det ikke er etter raseklubbens standarder?

Personlig synes jeg det er altfor vagt å bruke uttrykk som "rasetypisk temperament" etc. når jeg synes det er mye dritt ute og går i rasen. Mange portiser jeg har sett har overhode ikke det gemytt som de skal ha i følge rasestandarden, ei heller slik jeg kjenner vannhunden og dens positive egenskaper. Det er synd det ikke legges større vekt på å definere hva slags hunder vi ønsker å avle videre på når det kommer til egenskaper og lynne. Akkurat det er ikke et typisk portis-problem, men noe jeg ser som et svakt punkt hos flere rasers raseklubber og deres "avlskrav".

Og siden jeg hadde noe mer å tilføye skal jeg droppe bold skrift videre.. hehe

Men det er egentlig ganske sykt hvor mye en må/burde/kan teste for om dagen. Min rase kan altså testes for: HD/AA, PRA (optigen-test), JDCM/Cardio (hjertefeil), GM1 (stoffskifte/lever-feil) og i tillegg kan man teste for om hunder er bærere av såkalt improper-coat, altså en korthåret, flatcoated-liknende portispels som ikke er ønskelig, men som nedarves recessivt.. Ganske sykt at det oppstår så mange "problemer" på en rase som en må ta høyde for ved avl, men på en annen side veldig positivt at testene finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bindende er egentlig slike "krav" fra raseklubber? Kan en allikevel får registrert et valpekull hos NKK selv om det ikke er etter raseklubbens standarder?

Ja, NKK registrerer alle valpekull som følger deres krav og retningslinjer, uavhengig av hva raseklubben har anbefalt. Så det at et kull er registrert i NKK og har fått ei stamtavle, er ikke automatisk et kvalitetstegn.

Utover de etiske grunnreglene, er kravene at hannhund skal være utstilt uten å få 0 for testikkelmangel eller ha en veterinærattest som stadfester at begge testiklene er nede. Begge avlsdyr skal være ID-merket. For en 40-50 raser er det krav til kjent HD-status, for st. bernhardshund er det også krav til kjent AA-status (kjent status er altså ikke det samme som fri), og for et par andre raser er det krav til andre helsesjekker/DNA-tester. Altså bør de fleste kull klare å bli registrert, det er ingen overkommelig krav.

I tillegg kommer selvfølgelig krav/anbefalinger for kullhyppighet for tispa, alder ved første fødsel, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hun får også en god sykkeltur hver morgen, noen ganger med trekk og andre ganger uten. I løpet av uken trener vi også lydighet, svømming, rallylydighet og spor. De siste månedene har vi fokusert mye på ro-trening i offentlige områder med mange folk og hunder. Hun er i god form og har en slank kroppsbygning, men sliter med å roe seg ned når vi er ute, selv om hun lett finner roen innendørs. Tidligere kastet vi dessverre en del pinner og ball på turer, men jeg innså i senere tid at det er med på å skape mye stress. Derfor har vi sluttet med dette for en god stund siden. Jeg forstår at dette har bidratt til å bygge opp stressnivået hennes utendørs. Men ellers har hun vært slik jeg beskriver henne, helt siden vi fikk henne.
    • Søk er fint, men ellers synes jeg det virker som det kan være litt mye løping og stress-jobbing, enn ro og fokus. Jeg ville droppet kasting av ball/leker/apport, og agility. La henne løpe litt fra seg, og så ta økter med roligere øvelser. Lengre søk, flere gjenstander, rolige øvelser som sitt, dekk, stå, veksling mellom posisjoner, gå fot, og andre roligere lydighetsøvelser. Bli-øvelser krever også fokus og selvbeherskelse. Det kan også være det hjelper å gi henne oppgaver på tur. Selv om jeg i prinsippet er motstander av at hunder skal gå fot på tur, så kan det være en idé å gjøre det for noen strekninger. Variere med å veksle hvilken side hun går på (etterhvert bytte side under gange, og veksle mellom å bytte side ved å gå foran eller bak deg), snurr mens dere går fot, osv. Ta korte stopp med gjennomgang av et par øvelser. Hopp opp på steiner og benker dere går forbi. Og stopp innimellom og kast en neve godbiter i grøftekanten så hun får søke opp. Dette høres ut som en hund som kjeder seg på tur, og trenger litt fokus og jobb. Gjør det lønnsomt å ha slakt bånd når dere ikke fokuserer aktivt på en oppgave. Bruk kontaktkommando litt før båndet blir helt stramt, og belønn kontakt og nærhet til deg. Og ja, det tar tid og tålmodighet!
    • Det er en border collie på 2 år. Før tur får ho løpe fra seg på et jorde en halvtimes tid. Da pleier vi også å leke litt søk med ulike gjenstander som ho skal finne. Eller så trener vi litt agility hvor hvor ho også får kjørt seg litt både mentalt og fysisk, men ho er likevel alt for gira og stresset på turen etterpå.. 
    • Gulvredsel er ikke uvanlig på en del raser. Hvilken rase er det? Selv om søsknene ikke har det ligger det også typisk i genene, det er jo arven bakover som er relevant her. Jeg ville jobbet med å gjøre det å gå gjennom dører en positiv ting. Finn en ukjent døråpning, la hunden stå nærmest døren. Stå på avstand, og belønn at hunden ser på døråpningen. Hvis hunden beveger seg nærmere på egenhånd, belønn igjen. Ikke gå for fort fram, og belønn gjerne med å ta noen skritt bort fra døråpningen igjen innimellom. Ta pauser, men la hunden selv også styre tempo mot og gjennom døren. Gjør dette med både kjente og ukjente dører en periode, og se om adferden endrer seg.
    • Jeg har en hund på 11 måneder som er litt merkelig. planen er at vi skal stille han ut etterhvert . Men vi har et problem han er ikke glad i «dør listene» inn til nye bygninger eller rom.. Vanskelig å få han inn i rom, da han nekter å gå inn.. vanskelig å motivere og det har skjedd at han har kommet ut av båndet når vi har vært på vei «inn» . Andre steder igjen kan dette gå helt fint.. Vi trenger tips å råd til at han mestrer å gå gjennom døråpninger over dørlistene, hvordan gjøre dette på en god måte slik at det ikke blir noe verre .. vi har også perioder der han kommer inn i det nye rommet / bygningen , blir han usikker på underlaget og snuser på «parkett skillene» akkurat som han reagerer på lister og planke skillene i gulvet . Han går på det, men er ikke akkurat komfortabel. (han går som regel bare rett fram akkurat som han har en sti) Andre steder igjen kan dette gå helt fint. Vi har valgt å bare overse det , til han løser det selv og skjønner at det ikke er noe skummelt med tanke på «spøkelsesalderen» . Det som jeg ønsker råd om er hvordan få hunden til å mestre å gå inn i nye rom? Vi skal stille han ut etterhvert , og blir det innendørs er jeg redd for at han ikke vil trives da han ikke er komfortabel med å gå inn i nye rom eller å gå på ukjente underlag.. Vi har han med jevnlig på nye ting i nye miljøer, men ikke vært rundt på utstillinger enda.  noen som har vært borti dette ? han er veldig sta og litt vanskelig å motivere da staheten er sterkest😅 ingen av søskene har redsel på gulv, men de kan reagere på lister eller streker. Men det har gått over når de har blitt voksne på de andre kullene .. De har blitt godt sosialisert hos oppdretter og gått på ulike underlag og vært i forskjellige rom. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...