Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke krav stilles til avlsdyr av din rase?

Lola Pagola

Recommended Posts

Raseklubben for portugisisk vannhund skriver følgende:

Regler for å få godkjent kull på valpelisten

Alle hunder som brukes i avl skal være fysisk og psykisk sunne og ha et rasetypisk temperament.

Alle valpekull skal rapporteres ved parring uansett om oppdretter har kennelnavn eller ikke.

Oppdretter velger om de vil at kullet skal legges ut på klubben valpeliste,

Enten ved parring

Etter ultralyd når man vet om det blir valper

Senest når valpene er 14 dager gamle

For avl og oppdrett

Minst en av foreldrene må være optigentestet/prcd_PRA med resultat Normal/Clear.

Hund som ved DNA test viser seg å være bærer av doble anlegg for PRA (Optigen resultat Affected) skal ikke brukes i avl. Hund som viser seg å være bærere av enkelt anlegg for PRA (Optigen resultat Carrier) kan brukes i avl, men kun i kombinasjon med genetisk/arvet frikjent hund (Optigen resultat Normal).

Foreldredyrene må være fri for HD.

Foreldredyrene skal ha øyelysingsresultat som ikke er eldre enn ett år.

En tispe skal ikke parres før den er fylte 2år.

En tispe som har fylt 7 år bør ikke brukes i avl. Ved parring etter fylte 7 år forlanges attest fra veterinær på helsetilstand.

En tispe som har gjennomgått 2 keisersnitt skal ikke brukes videre i avl.

En hannhund skal ikke være far til mer enn 5% av populasjonen de siste 5 år.

Forbudt er i henhold til Hundesport 1-10 må ikke far parres med datter, mor med sønn eller helsøsken med hverandre.

Innavlsgraden i hver enkelt avlskombinasjon skal ikke være større enn 6,25%

Foruten disse krav anbefaler RPVH også:

At minst en av foreldrene er testet for JDCM/Cardio med resultat 1-1

Avlsdyrene bør ikke ha noen eksteriøre diskvalifiserende feil som gitt i rasestandarden

Parring som med tilgjengelig informasjon øker risken for alvorlig sykdom eller funksjonshindringer hos avkommene skal unnvikes

Men jeg vet nå ærlig talt ikke helt hvor nøye disse kravene følges opp.. vet om flere kull der ett eller flere av punktene ikke er helt etter "boka", men er usikker på om disse har gått via raseklubben. Vet i alle fall om kull som er registrert uten at alle krav er oppfylt.

Hvor bindende er egentlig slike "krav" fra raseklubber? Kan en allikevel får registrert et valpekull hos NKK selv om det ikke er etter raseklubbens standarder?

Personlig synes jeg det er altfor vagt å bruke uttrykk som "rasetypisk temperament" etc. når jeg synes det er mye dritt ute og går i rasen. Mange portiser jeg har sett har overhode ikke det gemytt som de skal ha i følge rasestandarden, ei heller slik jeg kjenner vannhunden og dens positive egenskaper. Det er synd det ikke legges større vekt på å definere hva slags hunder vi ønsker å avle videre på når det kommer til egenskaper og lynne. Akkurat det er ikke et typisk portis-problem, men noe jeg ser som et svakt punkt hos flere rasers raseklubber og deres "avlskrav".

Og siden jeg hadde noe mer å tilføye skal jeg droppe bold skrift videre.. hehe

Men det er egentlig ganske sykt hvor mye en må/burde/kan teste for om dagen. Min rase kan altså testes for: HD/AA, PRA (optigen-test), JDCM/Cardio (hjertefeil), GM1 (stoffskifte/lever-feil) og i tillegg kan man teste for om hunder er bærere av såkalt improper-coat, altså en korthåret, flatcoated-liknende portispels som ikke er ønskelig, men som nedarves recessivt.. Ganske sykt at det oppstår så mange "problemer" på en rase som en må ta høyde for ved avl, men på en annen side veldig positivt at testene finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bindende er egentlig slike "krav" fra raseklubber? Kan en allikevel får registrert et valpekull hos NKK selv om det ikke er etter raseklubbens standarder?

Ja, NKK registrerer alle valpekull som følger deres krav og retningslinjer, uavhengig av hva raseklubben har anbefalt. Så det at et kull er registrert i NKK og har fått ei stamtavle, er ikke automatisk et kvalitetstegn.

Utover de etiske grunnreglene, er kravene at hannhund skal være utstilt uten å få 0 for testikkelmangel eller ha en veterinærattest som stadfester at begge testiklene er nede. Begge avlsdyr skal være ID-merket. For en 40-50 raser er det krav til kjent HD-status, for st. bernhardshund er det også krav til kjent AA-status (kjent status er altså ikke det samme som fri), og for et par andre raser er det krav til andre helsesjekker/DNA-tester. Altså bør de fleste kull klare å bli registrert, det er ingen overkommelig krav.

I tillegg kommer selvfølgelig krav/anbefalinger for kullhyppighet for tispa, alder ved første fødsel, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...